coinex
راهنمای خرید تکراتو

واکنش‌های جهانی به رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران [+اطلاعیه رسمی ارتش]

رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران واکنش‌های متفاوت و جالبی در جهان داشته است. به عقیده کارشناسان، این پردازنده‌ها قادرند آینده سلاح‌های نظامی را رقم بزنند.

چند روز پیش حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، از اولین پردازنده کوانتومی ایران رونمایی کرد و عنوان کرد که کشور ما با ساخت این پردازنده پیشرفته می‌تواند آینده سلاح‌های نظامی را رقم بزند. حال برخی از رسانه‌های خارجی نسبت‌به معرفی این پردازنده واکنش نشان داده و اظهارنظرهای خود را منتشر کرده‌اند. در ادامه نوشتار واکنش‌های جهانی نسبت‌به پردازنده کوانتومی ایرانی را منتشر کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: قوی‌ترین رادار جنگی جهان توسط چینی‌ها ساخته شد

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

چند روز پیش حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش و فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که ایران در فناوری‌های روز پیشرفت کرده است. فناوری‌های مانند محاسبات کوانتومی که بخشی از سلاح‌های نسل آینده خواهند بود و می‌توانند با تهدیدات پیش‌رو مقابله کنند.

این سخنرانی که در دانشگاه دریانوردی نیروی دریایی ارتش در نوشهر انجام شد، تنها به کارهایی که می‌توان انجام داد و باید انجام شود معطوف نبود. بلکه در آن از دستاوردهایی که پیش‌تر به دست آمده بود نیز رونمایی شد. یکی از این محصولات، سیستمی است که می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های کوانتومی با فریب ناوبری در تشخیص کشتی‌های سطحی مقابله کند.

اما محصولی که در همین راستا و تحت‌عنوان «اولین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی» به نمایش گذاشته شد شبیه به یک پردازنده کوانتومی مدرن به نظر نمی‌آمد. با کمی دقت نیز می‌توان برچسبی که تحت عنوان ZedBoard بر روی آن حک شده را نیز مشاهده کرد.

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

خیلی زود مشخص شد که این محصول در واقع توسط یک شرکت «آمریکایی» به نام Diligent تولید شده است و می‌توان آن را در وبسایت‌هایی مانند فروشگاه آمازون با قیمت 600 دلار یا 700 یورو خریداری کرد. این احتمالاً ارزان‌ترین پردازنده کوانتومی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید.

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

آنگونه که از شواهد به نظر می‌آید برد توسعه یافته توسط Diligent دارای پردازنده پیشرفته‌ای نیست و از یک سیستم روی چیپ مبتنی بر ARM با هسته‌های دوگانه Cortex A9 بهره می‌برد. این دستگاه تنها دارای 256 مگابایت حافظه داخلی و 512 مگابایت رم DDR3 است و این مشخصات با یک پردازنده کوانتومی مدرن هیچ سنخیتی ندارد. در واقع پردازنده‌های کوانتومی از بیت استفاده نمی‌کنند و مانند کامپیوترهای مدرن واحد پردازشی آن‌ها کیوبیت یا همان بیت کوانتومی است.

واکنش Videocardz و Tom’sHardware به خبر اولین پردازنده کوانتومی ایران

همانطور که پیش‌تر اشاره شد تنها کمی پس‌از رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی در ایران، کاربران در شبکه‌های اجتماعی کشف کردند که پردازنده نمایش داده شده، مشابه آن محصولی بوده که در آمازون قابل خریداری است. اما این ماجرا تنها به داخل ایران محدود نشد و سایت‌های تخصصی جهانی سخت‌افزار مانند Videocardz نیز حالا نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و خبری در این راستا کار کرده‌اند. جالب است بدانید که در این خبر به اظهارات پیشین یکی دیگر از مسئولین در رابطه با پایتون نیز پرداخته‌ شده؛ استادی که اعلام کرده بود نرم‌افزار مبتنی‌بر پایتون می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. اما به نظر می‌رسد که حداقل نتوانست در رابطه با پردازنده کوانتومی ساخت داخل، پیش‌بینی درستی داشته باشد.

وبسایت Tom’sHardware نیز در خبری به موضوع پردازنده کوانتومی مورد بحث پرداخته و محاسبات کوانتومی در کشور را زیر سوال برده است. بدون شک رونمایی از چنین محصولاتی، در روزهایی که اینترنت تا این اندازه فراگیر نشده بود با جنجال‌های کمتری همراه می‌شد و حتی شاید هرگز خبر آن به خارج از کشور درز پیدا نمی‌کرد. اما این روزها حتی با وجود فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی خارجی، باز هم تقریباً غیرممکن است که بتوان از زیر بار موارد اینچنینی قسر در رفت.

اطلاعیه ارتش در خصوص رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران

رونمایی از نخستین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی توسط ارتش با حاشیه‌هایی در فضای مجازی همراه شد. در همین راستا، معاونت پژوهش دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی نیروی دریایی ارتش با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن شفاف‌سازی ماجرا، برخی موارد مطرح‌شده را تصحیح کرد.

معاونت پژوهشی این دانشگاه در اطلاعیه خود به رونمایی یکی از محصولات پژوهشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر در یک همایش علمی اشاره و اعلام کرد پس از به‌وجودآمدن حساسیت‌هایی برای برخی از افراد علمی و جامعه رسانه‌ای کشور، بررسی‌های دقیق فنی و نشست با کارشناسان و متخصصان خبره برگزار کرده است تا در این خصوص شفاف‌سازی کند.

بنابر اعلام این معاونت، اطلاق عبارت «الگوریتم پردازش کوانتومی» برای الگوریتم QPSO-LSTM به لحاظ فنی دقیق نبوده است.

واکنش‌های جهانی به رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران [+اطلاعیه رسمی ارتش]

در اطلاعیه مذکور آمده: «رونمایی از برد FPGA در همایش یادشده این ذهنیت نادرست را به فضای رسانه‌ای کشور منتقل کرده که برد مذکور پردازشگر کوانتومی است که این‌گونه نبوده. درعین‌حال اصل مسئله الگوریتم مطروحه، مقابله با اختلال سیستم‌های موقعیت‌یاب شناورهای سطحی برای ارتقای امنیت دریایی حائز اهمیت و موردتأیید است.»

این معاونت در پایان اطلاعیه خود ضمن تصحیح موضوع، از جامعه علمی کشور که به این موضوع حساسیت نشان دادند، قدردانی کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (624 نظر)

    خوب اگه اینجوریه میگن باید همون موشکها هم که فتوشاب می‌نامیدند چرا آمریکا الان داد وه‌ار راه انداخته اصلا چرا برنامه موشکی را می‌خواست جز برجام کنه .می‌گفت باید تعطیل کنید وپس اینجا عقل سالم حکم می‌کنه که طرف خارجی را باید در شبهه نگه داشت باید فکرکنن که همون جنس خودشونه .تا نکنه بخوام بازی دربیارن .بعدها خواهیم دید همین پردازنده کوانتومی که میگن این توی بازار خریدن .چه معمایی بشه و داستانی .عزیزان انشاالله بکوری چشم غربی هاو غربزده ها و اون اسقاطیل .پردازنده کوانتومی را ما خیلی وقته داریم وازش استفاده میکنیم .

    پاسخ

    همین نمونه ای که دست دریادار هستش؟که میگید آمریکاییه؟؟من سه برابر پولش رو میدم واسم یکی بیارید؟؟؟هرکه تونست جور کنه پیام بده آدرس میدم .واسم بفرستید؟

    پاسخ

    آدرس بده دیگه دیوث
    دلار تقریباً 50
    اینم 730 دلار که میشه به عبارتی 365.000.000 ریال ایران
    سه برابر میخوای بدی میشه 10.950.000.000 ریال ایران
    فقط اگ پولش ندی به ازای هر ریالش ی تقه به مادر خرا… .

    پاسخ

    وزارت دفاع یا … نمیاد قطعاتی رو که میتونه از بازار تهیه کنه وقتش رو تلف کنه برای ساختش ،مثلاً یه خازن یا یه مقاومت بسازه، بعضی چیزها ارزش وقت گذاشتن و هزینه کردن برای ساختش رو نداره

    میره رو طراحی و عملکردو کار می‌کنه

    پاسخ

    وقتی یکی میگه من خونه ساختم ،انتظار نداری که مصالح خونش رو هم خودش ساخته باشه ، رفته آجرش از مثلاً اصفهان خریده، آهنش از خوزستان ، کاشی سرامیک از یزد ، سیم برق از کرمان و…

    وزارت دفاع یا …که نمیاد قطعاتی رو که میتونه از بازار تهیه کنه وقتش رو تلف کنه برای ساخت اون قطعه ،مثلاً یه خازن یا یه مقاومت بسازه، بعضی چیزها ارزش وقت گذاشتن و هزینه کردن برای ساختش رو نداره

    میره رو طراحی و عملکردو کار می‌کنه

    پاسخ

    در مورد پهبادهای ایرانی هم خود تحقیرها خیلی حرف زدن .بعد تمام دنیا تو جنگ اوکراین کاراییشو دیدن وانگشت به دهن موندن.ایران هر روز قویتر میشه به کوری چشم بد خواهان.حرفها اهمیت ندارن.

    پاسخ

    اگه واقعا این پردازندها اینقدر مهم هستن چراباید به این راحتی تو فروشگاها مثل امازون خیلی راحت در دسترس خرید باشن مگه نمیگید سلاحهای اینده به پردازندها وابستس پس چرا باید امریکا اینقدر راحت این پردازندهارو تو دسترس گذاشته که به دست خیلیا بیوفته اینقدر چرت نگید چیزی نمیدونید خیلی از کشورهای غربی میگفتن ایران راجب موشکهاش پهبادهاش برنامهای نظامیش بلوف میزنه یا فتوشاپه دیدید براشون ثابت شد هیچیز ایران بلوف نیست پس راجب این پردازنده نیاید بلوف بزنید بگید این پردازنده ساخت امریکا هسته ایران دروغ میگه که خودش اینو ساخته و رونمایی کرده یکم طرز ادم باشد حیوان نباشید خیلی مریض هستید

    پاسخ

    مرتیکه کثافط یه جوری ژست گرفته انگار خودش ساخته.

    پاسخ

    به خدا همه اینایی که توهین و مسخره میکنن ایرانی نیستن.این خبر را برای ایرانی ها رسانه ای کردن.معلومه که غیر ایرانی بدش میاد و میخواد جوسازی بکنه.
    خودتونید آقا
    به کوری چشمتون ما سوراخ سوزن نمی‌تونیم تولید کنیم، ماشین نمیتونیم،و …
    اما پردازنده کوانتومی آره
    موشک آره
    شهرک زیر زمینی آره
    مهندسی معکوس آره
    به زودی هم با تجهیزاتی که آرم خودتون روشن هست نابود میشید
    اتحاد ایران هم چیزی نیست که شما فکر کنید با این حرفا خراب بشه
    تا امیدی هم نتیجه معکوس میده
    چون ما ایرانی هستیم
    رهبر داریم
    حرفشم تا پای جونمون گوش میدیم
    ما قلب دنیا هستیم و همه شما یه روزی مجبور میشید التماس کنید
    همه سختی ها را تحمل میکنیم تا چشم دشمن کور بشه
    با خبر تولید پردازنده هم شاد میشیم

    پاسخ

    فاز بعضیا نمیدونم چیه الان من یاد کرونایاب مستمعان افتادم همه کارهاشون پوشالی الان هم ارباب پوتین رفته تو سوراخ موش از دست نوچه های خودش فکر نکنید پز پهباد و موشک برا مردم اب و نون میشه همینا هم برا ارباب هستش اشاره کنه چس هم ندارین

    پاسخ

    ایران و جمهوری اسلامی و‌‌…. همه چیزی جز یه دروغ گوی بیشرف نیستن که خون مردم رو تو شیشه کردن
    شما خایه مال ها هم کم بمالید چی رسیده مگه از خایه مالی اینها به شما بابا گمشیدا

    پاسخ

    درود وقت بخیر.اگه واقعیت این طوری که گفتین هست واقعا جای تأسف داره.اما داشتم نظرها رو می‌خوندم جالب بود.. بنظرم کافیست به اولین مغزها و مخترع هایی که در دنیا فعالیت می‌کنند توجه کرد.بدون شک ایرانی هستش.ما توانایی و قدرت ساخت هرگونه وسایلی رو داریم و مطمعناا در جهان میتونم حتی حرف اول رو بزنیم.. کافیست همین کارهایی که تو نظرها قابل مشاهده بود رو انجام ندهیم..این فقط نظر من هست.بدرود

    پاسخ

    به کوری چشم دشمنان و عوامل داخلی دشمنان انقلاب و ارتش انقلابی ،اصل خبرصحت داشته حالا شماهرچی دلتون میخواد بنیسید تابترکید.

    پاسخ

    قدری داره که هریک به اندازه یک کشور اروپایی توان منابع و تولیدات غذایی پترپشیمی پالایشی معدنی دفاعی دارن..این رو ملت نمیدونن..اما مقایسه کشور عظیمی مثل ایران با کشورهای کوچکی مانند آذربایجان و امارات و سوئد و سوییس و ژاپن بسی اشتباهه..این وسعت و این سرزمین چند اقلیم مدیریتش بشدت سختتره با اقوام متفاوت…اما در نگاه منصفانه تنها یک اصفهان یا یک تبریز برابری میکند با یک کشور اروپایی البته از دید علم و صنعت…پس بهتره نگاه غریب پرست خودمون رو ازین ببعد کنار بگذاریم و بدونیم میتونیم با کمی اتحاد و البته انعطاف دولتمردان و حکومت یکی از ابرقدرتهای برتر دنیا باشیم…سطحی نگر نباشید…عمیق به مسائل نگاه کنید..مانند یک ایرانی

    پاسخ

    جالب اینجاست که این ها. برای پهپادها هم می گفتند الکی هستند و پلاستیکی. بعد الان گریه میکنن که نفروشید خیلی خطرناک هستند 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 تحریم ها علیه ایران روند رشد و توسعه صنعت داخلی را سرعت داد لطف آمریکایی ها

    پاسخ

    سلام.چاکر همه مشتیا.بحث نکنید آقا
    هدف از انتشار همچین موضوعاتی تفرقه افکنی و تا امید کردن ملت هست.یه موضوع مسخره میزان.خودشون شروع میکنن به عنوان یه ایرانی نظر های مسخره و … میزارن و بعدشم میشینن و حالشو میبرن

    پاسخ

    خخخخخ یه دو کیلو از آمازون پس خریداری کنیم برا روز مبدا ، اینا یه پیاز رو نمیتونن کنترل کنن چه به این غلطا خدایی ، موشک میخرن یه رنگ بهش میزنن به اسم صغری 2 میفرستن هوا میگن دیدید همگی؟

    پاسخ

    آقا اون تصویر فرق میکنه با این البته اگو برداری وشبها سازی میکنند یعنی دانشمندان ما همه این دستاوردها رو معکوس سازی از فناوری کشورهای دیگه هست ولی همین هم همینجوری نزاشتن روی رادار کوانتومی با معکوس سازی اونو قدرتمند تر از کشور های دیگه ساختن..البته گنبد آهنین رو که خود اسراییل هم گفته ایران یکی ساخته که از نسخه اصلی اونا قویتر و مجهزتر..حالا برو یوتیوپ که رسانه خارجی هم هست یه سرچی بکن

    پاسخ

    سلام. من نه اونرو نمایی رو دیدم و نه آمازون رو چک کردم ولی فکر نمی کنم اینقدر خنگ باشند که از یه برد آماده استفاده تبلیغاتی بکنند و خیلی راحت می شد یه برد رو طراحی کرد و یه چیپست هم رو گذاشت.

    پاسخ

    واقعا اینجوری فکر نمیکنی؟ لامصب تو اصلا مغز داری که بخوای فکر کنی. هواپیما رو تو هوا زدن گردن نمی‌گرفتند. تو چقدر بی‌شعوری.

    پاسخ

    هر چی از دوران جنگ و محصول آمریکایی رو گرفتن الان دارن با نام تولید به نامشون ثبت میکنند اگر شما توان تولید دارید ماشین خوب بسازید یا هواپیما تولید کنید ما فهمیدیم شما قدرت منطقه هستید .

    پاسخ

    به نظر می رسد :اگر این بزرگواران بر روی پروژه مستعان (همان در قابلمه ویروس یاب کرونا ) تمرکز داشته باشند ، پیشرفت های علمی بیشتری خواهند داشت

    پاسخ

    خوب ببینید دوستان الان با مخارج و درآمدهای داخل ایران و نرخ وحشتناک ارز خرید یک برد ۶۰۰-۷۰۰ دلاری هم توسط نیروهای مسلح کاری فوق العاده به حساب میاد دست کم نگیرید و خودمون رو باور کنیم. ما می توانیم!

    پاسخ

    برید خبر اصلی رو نگاه کنید، اصل خبر در اینجا تحریف شده، رو نمایی از الگوریتم کوانتومی هست، یک مکانیسم برنامه نویسی میکروکنترلرهای پیشرفته مانند FPGA میباشد، برنامه نویسی رو ک نمیشت نشان داد، در عکس هدر بردی ک برنامه روی ان اجرا میشود نشان داده شده، هر برد بدون برنامه کارایی ندارد، کافیه ساخت هدر بردهای FPGA دانشگاه علم و صنعت رو سرچ کنید تا با نمونه بومی آن هم اشنا شوید

    پاسخ

    تو حتی بلد نیستی کامنت بزاری. خواهشا خفه شو. بخدا سخت نیست گاله رو ببندی حله. دو خط نوشته 4تا غلط داره

    پاسخ

    این تولید فناوری،منو یاد درب قابلمه‌ای انداخت ک توسط نخبه‌های سپاه پاسداران ساخته شده بود برای ردیابی افراد بیمار کرونایی.بحمدلاه داریم ب سمت اوج قله‌های تولید فناوری پیش میریم.

    پاسخ

    فقط ی چیز میگم تکنولوژی دست غربه ما تو دنیا هستیم که استادیوم خالی نباشه هر تکنولوژی که داری باهاش کار میکنی و راحتی غربی ها ساختن باور نداری گوگل کن خودت ببین اصلا ایران از نظر نظامی اول دنیا چه فایده داره واقا بعضی از این طرف دار های نظام خیلی تعصب الکی دارن دست بکش مرد حسابی خدا به کمرتون بزنه که بدبختمون کردین

    پاسخ

    همه جهان اینجوری به مردم دروغ بگی دارت میزنن چون توهین به شعور مردم است ، به عده سایبری از دروغ خوشحال میشن چاق میشن انگار شعوری ندارن که بخاد بهش توهین بشه حالا فکر کن فضای مجازی نبود می‌گفتن اسراییل را اشغال کردیم !!
    خود تحقیری یعنی دولت دروغ بگه همه جهان مسخرمون کنن ، اما میگن خود تحقیری یعنی ما دروغ بگیم شما ناراحت بشی

    پاسخ

    خودتحقیری یعنی همین آخه اختراعات دروغ که باعث تحقیر ایران در سراسر جهان میشه و مسخرمون میکنن ،اما توقع دارن ما مردم ایران در مقابل این دروغ ها سکوت کنیم و ناراحت نشیم که به شعور ما توهین میشه ، اگر فضای مجازی نباشه چجوری به این دروغ ها پی ببریم

    پاسخ

    خب پس فکر می کنید اینها چرا می‌خوان اینترنت را قطع گوشی را اونقدر گران که مردم نتونن استفاده کنند و کشور را تبدیل به یک زندان بزرگ کنند؟اینها به همین دلیل می‌خوان ارتباط مردم را با دنیا و با همدیگه قطع کنند تا گند کاریهاشون افشا نشود و دوباره تبدیل به همون مقدس های قبلی شوند.البته مقدس از نوع زرنگ

    پاسخ

    خیلی … خلی واقعا سطح سوادت از سیاست در حد بچه ۵ سالست اخه ….
    هعییی خوش باش دنیاتو دوست دارم

    پاسخ

    شبیه همون مستعان ۱۱۰نباشه که هست هر جایی کرونا بود می‌چرخید و اعلام میکرد ،

    پاسخ

    هیاهوی مفتکی پراید سوار میشیم آنوقت باور داریم قدرت اول هستیم اونی که قدرت اول هست رنجرور را در چنگل رها می‌کنند و قیمت یک ماشینشون اندازه خون تمام سیاست مداران ما هست ،خدا میلیارد تومان ،البته برای ما نه خودشون

    پاسخ

    اینها را واسه من و شما نمیگن که😁

    واسه طرفداران چادریشون میگن که عقلشون توی …صشونه. چادری بو گندو چه میدونه لیبل چیه 😂

    پاسخ

    یاد اختراع دستگاه کرونا یاب افتادم که شبیه در قابلمه بود

    پاسخ

    سلام. اینی که نشون دادن در اصل یه چیزی که بگم ماهم ساختیم و اونی که ساختن رو اصلا قرار نیست نشون بدن . خبر دارم که میگم

    پاسخ