coinex
راهنمای خرید تکراتو

هوش مصنوعی در تشخیص بو از انسان بهتر عمل می‌کند!

نتیجه یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در تشخیص بو از انسان بهتر عمل می‌کند. اما چطور ممکن است و شیوه کار هوش مصنوعی به چه شکل است؟

نتیجه یک تحقیق جدید از شرکت استارت آپ «اوسمو» در کمبریج ماساچوست، ثابت می‌کند که هوش مصنوعی در تشخیص بو از انسان عملکرد به مراتب بهتری دارد. ظاهراً این تکنولوژی قادر است بوی ترکیبات مختلف را بوسیله تجزیه و تحلیل ساختار آنها تشخیص دهد و بهترین نتیجه‌گیری را ارائه دهد. بی‌شک انسان در این مورد ناتوان است و به نوعی در تشخیص انواع بود لنگ می‌زند.

بیشتر بخوانید: ابرکامپیوتر فوق‌پیشرفته تسلا مجهز به 10 هزار پردازنده هوش مصنوعی انویدیا H100 خواهد بود!

هوش مصنوعی تشخیص بو را بهتر از انسان تشخیص می‌دهد

به گزارش تکراتو به نقل از سیتنا، بوها تنها نوع از انواع اطلاعات حسی هستند که مستقیماً از اندام حسی مربوطه در این مورد بینی به حافظه و مراکز عاطفی مغز می‌روند. به‌دلیل همین مسیر مستقیم است که رایحه‌ها می‌توانند یادآور خاطرات خاص باشند و احساسات فرد را برانگیزند.

الکساندر ویلتشکو، عصب‌شناس در شرکت استارت آپ «اوسمو» در کمبریج ماساچوست، به‌همراه تیمش با بررسی رابطه بین ساختار یک ماده شیمیایی و بوی آن نوعی سیستم هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که می‌تواند عطر تقریباً پنج هزار ماده معطر را با به کارگیری ۵۵ واژه توصیف کند. این سیستم هوش مصنوعی همچنین ساختار شیمیایی هر بو را برای تعیین رابطه بین ساختار و عطر تجزیه و تحلیل کرده است.

هوش مصنوعی در تشخیص بو از انسان بهتر عمل می‌کند

پیش‌بینی بوی عطرها صرفاً بر اساس ساختار شیمیایی دشوار است. چون در حالی که مولکول‌هایی با ساختار شیمیایی مشابه ممکن است بوی کاملاً متفاوتی داشته باشند. در حالی که بوی دو مولکول با ساختار شیمیایی بسیار متفاوت می‌تواند یکسان باشد.

این سیستم حدود ۲۵۰ ارتباط را میان ساختار یک ماده شیمیایی با بوی خاص شناسایی کرد. محققان این ارتباط‌ها را در یک «نقشه بوی اصلی» ترسیم کردند تا هوش مصنوعی بتواند هنگام پیش‌بینی عطر یک مولکول جدید از آن استفاده کند.

برای آزمایش این نقشه در برابر بینی انسان، محققان به پانزده داوطلب آموزش دادند تا بوهای خاص را با همان مجموعه کلمات توصیفی مورد استفاده توسط هوش مصنوعی مرتبط کنند.

در مرحله بعد، صدها ماده معطر را که در طبیعت یافت نمی‌شود ولی به اندازه کافی آشنا است و مردم قادر به توصیفشان هستند جمع‌آوری کردند. آنها از افراد داوطلب خواستند ۳۲۳ مورد از آنها را توصیف کنند و از هوش مصنوعی نیز خواستند که عطر هر مولکول جدید را بر اساس ساختار شیمیایی آن پیش‌بینی کند.

نتیجه این شد که حدس‌های هوش مصنوعی بسیار نزدیک و حتی بهتر از پاسخ‌های انسان بود.

هوش مصنوعی در تشخیص بو از انسان بهتر عمل می‌کند

الکساندر ویلتشکو می‌گوید:

گام بعدی این است که «بفهمیم چگونه بوها با یکدیگر ترکیب می‌شوند» و در تعامل با یکدیگر چیزی را ایجاد کنند که مغز انسان آن را به‌عنوان بویی کاملاً متفاوت با بوی هر یک از عطرهای مجزا برداشت می‌کند.

محققان می‌گویند: «این‌کار بسیار دشوار خواهد بود، چرا که ترکیب تنها ۱۰۰ مولکول در ترکیب‌های مختلف ده تایی، ۱۷ هزار میلیارد ترکیب جدید ایجاد می‌کند و شمار آنها به‌قدری زیاد است که تجزیه و تحلیل‌شان برای کامپیوتر سخت می‌شود، در حالی که انسان درست به این صورت بوها را درک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص عملکرد هوش مصنوعی در تشخیص بو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر