coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

ماجرای هزینه سوخت نیروگاهی در قبض برق چیست؟ [+ جزئیات]

در قبوض برق مشترکین یک هزینه جدید به نام هزینه سوخت نیروگاهی اضافه شده است. این هزینه براساس مصوبه سال گذشته هیئت وزیران است.

اگر نگاهی به قبوض برق خود بندازید متوجه یک هزینه جدید به نام هزینه سوخت نیروگاهی می‌شوید که سال گذشته توسط هیئت وزیران تصویب و به قبوض برق اضافه شده است. بسیاری از افراد هنوز نمی‌دانند که چنین بخشی در قبض‌های برق وجود دارد و به تازگی پس از خواندن این خبر متوجه آن می‌شوند. مبلغ هزینه سوخت نیروگاهی در مجموع دوره مصرف (کیلووات ساعت) ضرب شده و در قبض‌های جدید درج می‌‎شود.

می‌پرسید که چرا تاکنون بخش اضافه شده به قبض برق در این رابطه را مشاهده نکرده‌ایم؟ علت این است که پیش‌تر قبض‌ها به صورت کاغذی بود و می‌توانستید تمام بخش‌های قبض را مشاهده کنید. اما از زمانی که تمامی قبوض الکترونیکی شده عملاً توجهی به بخش‌ها نمی‌شود و به همین دلیل متوجه ماجرا نشده‌اید. حال بهتر است در مورد این بخش اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: شرکت توانیر شرایط رایگان شدن قبض برق را اعلام کرد؛ صرفه جویی کنید خودرو جایزه بگیرید

هزینه سوخت نیروگاهی چیست و چگونه برآورد می‌شود؟

بهای تبصره 14 قبض برق به استناد مصوبه مردادماه هیئت وزیران (موضوع آیین‌نامه اجرایی تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال 1402) و به منظور افزایش نرخ سوخت نیروگاهی نسبت به سال 1401 در صورتحساب برق مشترکان جهت اجرا ابلاغ شده است.

جدول بهای تبصره 14 قبض برق سال 1402 که در قبوض امسال نیز لحاظ شده، به شرح زیر محاسبه می‌شود:

هزینه سوخت نیروگاهی چیست و چگونه برآورد می‌شود؟

در ماده 3 آیین‌نامه اجرایی تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور مصوب 11 مرداد 1402 آمده است:

««نیروگاه‌‌ها شامل نیروگاه‌های مقیاس کوچک و بزرگ که تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق تحویل می‌د‌هند، مکلف‌اند به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تحویلی مبلغ هفتصد و پنجاه (750) ریال با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی و تعهدی در قبال صورت‌حساب صادره توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران به حساب شرکت توانیر و یا شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی حسب مورد واریز نمایند.

کل مبالغ واریزی بابت سوخت مصرفی از ابتدای سال در اختیار وزارت نیرو (شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی) قرار می‌‌گیرد تا پس از پرداخت مالیات و عوارض مربوط، برای بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی (خصوصی و دولتی) پرداخت و هزینه شود.

افزایش نرخ سوخت فوق‌الذکر نسبت به سال 1401 در نرخ تعرفه‌‌های برق مشترکین در چهارچوب قوانین به گونه‌‌ای اعمال می‌‌شود که متوسط نرخ دریافتی از مشترکین معادل افزایش نرخ مذکور باشد.»»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص دریافت هزینه اضافه در قالب سوخت نیروگاهای چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر