coinex
راهنمای خرید تکراتو

فیلم های ترسناک ، خون را منجمد می کنند

فیلم های ترسناک ، خون را منجمد می کنند
فیلم های ترسناک تاثیر شگرفی روی سیستم انعقادی خون دارند.
از قدیم برای توصیف حالت وحشت و اضطرابی که فیلم های ترسناک ایجاد می کنند، از لغت BloodCurdling، به معنی منجمد کننده ی خون، استفاده می شد. اما چه ویژگی در احساس ترس وجود دارد که باعث می شود فکر کنیم آنها منجمد کننده ی خون هستند؟ آیا احساس ترس، حقیقتا باعث انجماد خون می شود؟
گروهی از دانشمندان هلندی به این نتیجه رسیده اند که این امکان وجود دارد. استفاده از لغت انعقاد در این زمینه، مفهوم دقیق تری دارد، مانند زمانی که فرآیند انعقاد خون روی زخم ها، مانع از خونریزی فرد آسیب دیده می شود.
محققان به بررسی نظریه ی خود روی گروهی از داوطلبان پرداختند. آنها به این نتیجه رسیدند که احساس ترس و وحشت ناشی از تماشای فیلم های ترسناک، باعث افزایش فاکتور انعقادی شماره ی 8 می شود.
مولف ارشد این تحقیقات در مقاله ای که در ژورنال BMJ، به چاپ رسیده است، نوشت: “بنا بر نظریه ی ما، احساس وحشت، سیستم انعقاد خون را فعال می کند. فعال بودن سیستم انعقاد خون، در شرایطی که زندگی افراد در خطر باشد، مزیت فوق العاده ای محسوب می شود که در اثر تکامل بشر به وجود آمده است.”
دانشمندان برای بررسی نظریه ی خود، گروهی 24 نفره از داوطلبان را گردآوری و آنها را به دو گروه 14 و 10 نفری تقسیم کردند. از آنها خواسته شد که در طول روز از دخانیات و الکل استفاده نکنند. گروه 14 نفری به تماشای فیلم Insidious و گروه ده نفری، فیلم مستند A Year in Champagne را تماشا کردند. به اعتقاد دانشمندان هلندی، فیلم Insidious که در سال 2010 ساخته شده، فیلم خوش ساخت و ترسناکی است؛ و فیلم A Year in Champagne، فیلم خسته کننده و بی محتوایی محسوب می شود. قبل و بعد از تماشای فیلم، از هر دو گروه نمونه ی خون تهیه شد.
یک هفته بعد، این روند بار دیگر دیگر تکرار شد، با این تفاوت که این افراد فیلم هایی را تماشا کردند که در آزمون قبلی ندیده بودند.

فیلم های ترسناک ، خون را منجمد می کنند.

از شرکت کنندگان خواسته شد که از بین صفر تا 10، فیلم هایی که دیده انند را رتبه بندی کنند. فیلم A Year in Champagne به طور میانگین صفر امتیاز، و فیلم Insidious، هفت امتیاز کسب کردند. اما در واقع،تغییرات موجود در  نمونه ی خون، تاثیر واقعی ایجاد شده در افراد را نشان می دهد.
یکی از شرکت کننده ها، به دلیل ترس از اهدای خون، از روند آزمایش حذف شد و نمونه ی خون دو نفر دیگر، که به بیماری همولیتیک مبتلا بودند، قابل بررسی و اندازه گیری نبود. در مجموع دانشمندان نمونه ی خون 21 نفر را آزمایش کردند که می تواند روی نتیجه ی واقعی این مطالعات تاثیر گذار باشد.
اما در بقیه شرکت کننده ها، سطح فاکتور انعقادی خون، قبل از تماشای هر دو فیلم، مشابه بود.
بعد از تماشای فیلم ترسناک، مقدار این فاکتور بین 12 تا 21 درصد افزایش داشته است در حالیکه، این افزایش در فیلم خسته کننده تنها 3 بوده است.  لازم به ذکر است که سطح فاکتور انعقادی در 18 نفر از شرکت کننده ها، بعد از تماشای فیلم خسته کننده کاهش یافته است، اما کاهش سطح فاکتور انعقادی، بعد از دیدن فیلم ترسناک، تنها در 9 نفر ایجاد شد.
به طور خلاصه می توان گفت،تماشای فیلم های ترسناک، باعث افزایش فاکتور انعقادی خون می شود؛ و همین امر به نظریه ی این گروه هلندی اعتبار می بخشد. احساس ترس، بدن افراد را به طور فیزیکی، برای مقابله با شرایط خطر آماده می کند. اما این مساله به تنهایی نمی تواند توضیح دهنده ی حالات افراد در زمان تماشای فیلم های ترسناک باشد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر