;
coinex

تجربه پوشیدن کفش های واقعیت مجازی در نمایشگاه CES 2017

کفش واقعیت مجازی شرکت Cerevo

در نمایشگاه CES 2017 برای اولین بار موفق به تست کفش های واقعیت مجازی Cereveo’s Taclim شدم. البته حرکات من مانند آنچه در تصویر بالا مشاهده کردید نبود و در مقایسه با آن که فردی ورزیده بود بیشتر شبیه یک پیرمرد فرتوت عمل می کردم! ضربه های من به زحمت بیش از چند سانتیمتر از زمین بالاتر می آمد و من دائما در این نگرانی بوده که ممکن است هر لحظه تعادل خود را از دست داده و به زمین سقوط کنم، پس تصمیم گرفتن که رویه کارم را عوض کنم و بیشتر وقت خود را به شبیه سازی عمل قدم زدن با آن بگذرانم!

این کفش های واقعیت مجازی از طریق ارتباط بی سیم بلوتوث و یا Sub-GHz به دستگاه واقعیت یا VR مجازی، کامپیوتر خانگی و یا گوشی های همراه پیشرفته متصل می شود. این دستگاه بسیار دقیق عمل کرده و با تجهیز به سنسورهای متعدد توانایی شناسایی حرکت در 9 محور مختلف را دارد. این کفش واقعیت مجازی برای انجام این اعمال به دستگاه های پیشرفته ای مانند شتاب سنج (Accelerometer)، ژیروسکوپ و جاذبه سنج (geomagnetism) مجهز شده و با استفاده از آنها به تفسیر و ترسیم حرکات می پردازد.

نخستین تجربه من در استفاده از کفش واقعیت مجازی

اولین گزینه ای که من موفق به تست آن شدم، گزینه شبیه ساز لگد زدن بود. دموی موجود در این نرم افزار با این شعار که “تنها یک ضربه به شکل لگد بزنید تا نرم افزار آن را به عنوان یک لگد ثبت نماید” عمل می کرد. این بعید ترین حرکتی بود که انجام آن از من انتظار می رفت و با توجه به عدم آمادگی بدنی ، به تجربه ای بد و مضحک برای من تبدیل شد. اما وقتی به بخش اختصاصی غرفه این شرکت رفتم و شروع به تجربه ضربه زدن به اجسام مختلف زدم، دیدگاهم به این کفش واقعیت مجازی به کلی عوض شد و قابلیت های لمسی این کفش واقعیت مجازی بسیار مورد توجه من قرار گرفت.

نمایی از کفش واقعیت مجازی شرکت Cerevo

نمایی از کفش واقعیت مجازی شرکت Cerevo

با استفاده از گزینه حرکت و قدم زدون بر روی سطوح مختلفی از جمله چوب، آهن، برف و غیره، لرزاننده های (Vibrator) موجود در بخش زیرین این کفش شروع به کار نموده و با استفاده از لرزش های مناسب، حس سطح زیرین پا را به طور جالبی به پا منتقل نمود. البته عملکرد این کفش در تمامی سطوح ایده آل نبود ولی در برخی از سطوح مانند حرکت بر روی سطح چوبی به راحتی می شد صدا و حس جیر جیر کردن سطوح چوبی را احساس کرد و یا در هنگام ضربه زدن به سطوح برفی به وضوح حس خرد شدن برف به انسان منتقل می شد که تجربه جالب (اما نه کامل) بود.

آیا این سیستم ارزش خرید را دارد؟

حال به این بخش می رسیم که آیا همچین سیستمی ارزش هزینه خود را دارد و آیا لازم است که ما این سیستم را برای دستگاه واقعیت مجازی خود تهیه کنیم؟ اگر بخواهیم صادق باشیم و این سیستم با قیمتی ارزان در دسترس قرار گیرد، پاسخ من به این پرسش خیر خواهد بود.کفش واقعیت مجازی با قیمتی در حدود 1.000 دلار (معادل 4.1 میلیون تومان) قرار است در نیمه دوم سال جاری به بازار عرضه گردد که با توجه به قیمت نسبتا بالای آن وسیله ای لوکس و تجملی خواهد بود.

منبع:

The Verge

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر