coinex
راهنمای خرید تکراتو

طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو ؛ امضای 217 نماینده

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، مفاد طرح دو فوریتی 217 نماینده برای کاهش تعرفه واردات خودرو را تشریح نمود.

به گزارش تکراتو و به نقل از اخبار خودرو بهرام پارسایی در مورد طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو سخن گفته است. پارسایی در مورد آشفتگی‌های بازار خودرو سخن گفت و اعلام نمود که در واردات خودرو و همچنین تولید خودروهای داخلی انحصار به وجود آمده است و تاکید نمود که تاوان این انحصار را نیز فقط مردم پرداخت می‌کنند.

ایجاد فضای رقابتی به بهانه‌ی حمایت از تولید داخلی

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مورد فضای رقابتی ایجاد شده سخن گفت و اعلام نمود که این فضای رقابتی به بهانه حمایت از تولید داخل ایجاد شده است. وی در ادامه اعلام نمود که موضوع حمایت از تولید داخلی خوب است اما باید جزئیات آن نیز مشخص شود؛ حمایت چند سال؟! ۱۰ سال، ۲۰ سال، ۳۰ سال و ۴۰ سال، ..

وی تاکید نمود که چند سال قرار است این حمایت از تولیدات داخلی ادامه داشته باشد؟! وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد که مردم نباید تا همیشه تاوان حمایت از تولید داخل را پس دهند، در حالی که هیچ تغییری و تحولی هم در این صنعت اتفاق نمی‌افتد و سعی نمی‌کنند که مطابق با صنعت مشابه در دنیا حرکت کنند.

خودروها عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها هستند!

پارسایی در ادامه اعلام نمود که براساس طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو ، پیشنهاد شده که تکلیف وضعیت صنعت خودرو در کشور مشخص گردد. وی اضافه کرد که تعرفه واردات خودرو به کشور امسال توسط دولت  بین ۱۵ تا ۶۱ درصد افزایش یافته بود و هیچ دلیل منطقی هم برای این افزایش تعرفه وجود نداشت.

به گفته وی این افزایش قیمت را مردم باید پرداخت کنند، بنابراین براساس این افزایش تعرفه و پرونده‌ای که برای آن در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد، تصمیم گرفته شد تا طرحی در این مورد ارائه گردد و قانون در این باره وضع شود.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه بر وجود دو چالش ملی کشور که مربوط به بحث خودرو هستند تاکید کرد و یادآور شد که خودروها عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها هستند. وی همچنین ادامه داد که بخشی از تصادفات جاده‌ای که سالانه در کشور اتفاق می‌افتند و باعث می‌شوند سالانه چیزی بیش از ١٧هزار کشته و حدود ٣٠٠ هزار مجروح و مصدوم برجای بماند، ناشی از ناامن بودن خودروها است. وی ادامه داد که البته تصادفات می‌تواند ناشی از خطای انسانی نیز باشد اما اگر خطای انسانی سبب تصادف ‌شود، خودروی ناامن نیز سبب کشته شدن و مصدومیت می‌گردد.

سقف مربوط به تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد خواهد شد!

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اعلام نمود که نمایندگان همگی به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است قانونی در مورد تعرفه واردات خودرو وضع گردد تا هر روز با تغییر در بخشنامه‌های مختلف وضعیت بازار خودرو بدتر نشود. وی تاکید نمود که این طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو ، در بخش معاونت قوانین مجلس، مشغول طی کردن مراحل قانونی است تا اینکه به هیئت رئیسه ارجاع داده شود.

وی در ادامه طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو را تشریح نمود و ادامه داد که یکی از مفاد این طرح این است که سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد در نظر گرفته شود. یعنی بسته به قیمت خودرو، حجم موتور آن و سایر مولفه‌های موجود، تعرفه واردات خودروها حداکثر ۵۵ درصد باشد. در حالی که دولت اکنون ۷۵ درصد را پیشنهاد کرده است.


بیشتر بخوانید : تعرفه جدید واردات خودرو بالاخره مشخص شد!


ارزش مردم بیش از استفاده از پراید و خودروهای چینی است!

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌هایش در مورد طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو اعلام نمود که بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است. وی تاکید نمود که مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند، زیرا آنها نیز مانند تمام دنیا حق انتخاب دارند. به گفته وی با افزایش تعرفه‌ها چنین به نظر می‌رسد که شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است در حالی که این امر بی حرمتی به جایگاه مردم است.

کاهش 20 درصدی تعرفه تا پایان سند چشم انداز

پارسایی در مورد یکی از مواد دیگر طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو سخن گفت و اعلام نمود که پیشنهاد دیگری که در این مورد وجود داشته است این است که، سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد، یعنی تا پایان سند چشم انداز، این تعرفه به  ۲۰ درصد کاهش یابد.

البته این تعرفه ۲۰ درصدی که وجود خواهد داشت باز هم از تمامی کشورها بیشتر است. وی تاکید نمود که این کاهش تعرفه باعث می‌شود تا خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و به فکر بهتر کردن کیفیت و وضعیت خودروهای خود باشند. به گفته وی خودروسازان کشور باید این فضای رقابتی را احساس کنند، تا بتوانند کیفیت را افزایش دهند.

ثبت نام خودروسازان هر ساعتی دلخواه است!

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان نمود که خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی که بخواهند می‌توانند ثبت نام کنند و هر زمان هم که بخواهند خودروها را با تاخیر تحویل می‌دهند. وی تاکید نمود که تاکنون صدها شکایت از نحوه خدمات ارائه شده در کمیسیون اصل ۹۰ ثبت شده است. به گفته وی این شکایت‌ها به دلیل این است که فضای رقابتی وجود ندارد و شرایط انحصاری است.

حذف تعرفه خودروهای هیبریدی ضروری است!

پارسایی در ادامه صحبت‌های خود در مورد طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو ، اعلام نمود که تلاش برای کاهش آلودگی کلانشهرها یک امر ضروری است. وی ادامه داد که در طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو باید در مورد تعرفه خودروهای هیبریدی نیز تصمیم گیری شود.

پارسایی تاکید نمود که در این طرح باید تعرفه خودروهای هیبریدی صفر و کلا حذف شود. وی ادامه داد که در مورد واردات خودروهای هیبریدی دولت باید واردکنندگان خودرو را تشویق کند و اگر هم در این زمینه تشویقی در نظر نمی‌گیرد، تعرفه آنها را افزایش ندهد.


بیشتر بخوانید : آیا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور کاهش خواهد یافت؟


صادرات خودروهای با کیفیت به کشورهای خاورمیانه

پارسایی در مورد ماده دیگر طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو سخن گفت و ادامه داد که لازم است دولت زیرساخت‌ها را فراهم کند تا امکان سرمایه‌گذاری بر روی تکنولوژی و فناوری به روز دنیا در کشور وجود داشته باشد. به گفته وی این سرمایه گذاری می‌تواند با مشارکت سرمایه گذاران و تولید کنندگان داخلی انجام شود و این امر می‌تواند اشتغال و صادرات در کشور را نیز به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد که اگر امکان تولید خودروهای با کیفیت و با تکنولوژی روز دنیا در کشور وجود داشته باشد، کشور خواهد توانست این تولیدات را به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس نیز صادر کند و باعث ارزآوری و اشتغالزایی نیز گردد.


بیشتر بخوانید : بررسی تاثیر صادرات خودرو بر ثبات قیمتی خودروها در بازار


ساماندهی بازار خودروی کشور خواسته‌ی نمایندگان است!

پارسایی در ادامه صحبت‌های خود در مورد طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو اعلام نمود که ٢١٧ نماینده مجلس این طرح دو فوریتی را برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی امضا کرده‌اند. وی تاکید نمود که این وضعیت بی نظم و بی سروسامان بازار خودروی کشور که هم برای خودروهای داخلی به وجود آمده است و هم برای خودروهای وارداتی، نگران کننده است و بنابراین نمایندگان خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه اعلام کرد که امیدوار است با رای بالای نمایندگان این طرح دو فوریتی تصویب شود.


بیشتر بخوانید : آیا حکم دیوان عدالت تاثیری بر کاهش تعرفه خودروهای وارداتی خواهد داشت؟


.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر