;
coinex

بایا چیست ؟ ؛ نقد و بررسی و آموزش کسب درآمد از بایا

احتمالا تبلیغات بایا در تلویزیون را دیده اید. اگر میخواهید بدانید بایا چیست ؟ چگونه کار میکند و چه قابلیت هایی دارد در ادامه این گفتار با ما باشید.

احتمالا طی چند وقت اخیر سیامک انصاری را به اندازه کل دوران بازیگری اش در قاب تلویزیون دیده ام! اما نه در سریال های معروف مهران مدیری که در تبلیغات! البته این روزها همه بازیگران از امین حیایی گرفته تا نوید محمدزاده همه به تبلیغات تلویزیونی رو آورده اند! اما برای من قطعا دیدن سیامک انصاری در سریال ها دلپذیرتر است.

اما موضوع تبلیغ تکرارشونده بایا در تلویزیون چیست؟ اصلا بایا چیست ؟‌ چگونه کار میکند؟ چرا اینقدر تبلیغ میشود؟‌ واکنش کاربران فضای مجازی به بایا چیست؟

بایا شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات در سراسر کشور می‌باشد. بایا در لغت به معنی ضروری؛ واجب؛ لازم؛ بایسته می‌باشد. بایا فضایی برای خرید و فروش و همچنین تعامل تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم ‌آورده و هدف آن، ایجاد محیطی مناسب برای دسترسی مصرف کنندگان به کالا و خدمات با کیفت با قیمت مناسب و به موقع؛ و برای تامین‌کنندگان کالا و خدمات توسعه بازار، تجاری‌سازی ایده‌ها، توسعه بازارهای محلی، صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور با استفاده از ابزار نوین می باشد.

با ما در ادامه این گفتار همراه شوید تا به تمام این سوالات پاسخ دهیم و به آموزش کار با بایا و آموزش کسب درآمد از بایا بپردازیم.

بایا چیست ؟ ؛ بررسی سایت بایا

پیش از بررسی بایا شاید بهتر باشد ابتدا نوع کسب و کار بایا را برایتان توضیح دهیم. در اصطلاح تخصصی، بایا یک مارکت پلیس است. اما مارکت پلیس چیست؟‌

مفهوم مارکت پلیس چند سالی است که در ایران هم مانند بسیاری نقاط دیگر جهان، روی کار آمده است. در اصل مارکت پلیس بستری است تا تولیدکنندگان و تأمین کنندگان کالا یا خدمات، بتوانند محصول خود را در یک بازارچه‌ی بزرگ و در حضور رقبای متفاوت به فروش برسانند.

درواقع محصولات و خدمات، در دسترس مارکت پلیس نیست، پس نیازی به انبار هم ندارد. بلکه کار مارکت پلیس این است که با نمایش موجودی فروشندگان و ساده کردن فرآیند خرید، کار مشتری را ساده کند.

مارکت‌ پلیس‌ها خودشان به چند دسته تقسیم می‌شود، مارکت ‌پلیس عمودی که همه‌ی خدمات آن در یک دسته بندی خاص هستند؛ مارک پلیس افقی که محصولات متفاوتی را با تمرکز بر یک ویژگی خاص به فروش می‌رسانند (مثلا همه‌ی وسایل مورد نیاز برای نوزادان) و نهایتاً مارکت پلیس جهانی که انواع محصولات با ویژگی‌های متفاوت را به انواع مشتریان می‌فروشد. حال به بررسی بایا میپردازیم.

قدم اول بررسی بایا را با سوال از چیستی آغاز میکنیم. در پاسخ به سوال بایا چیست ، اجازه دهید در درجه اول به وبسایت بایا مراجعه کنیم. به عنوان منبع اصلی، بایا در همان صفحه اصلی وبسایت خود توضیحاتی مختصر درباره چیستی کار خود ارائه داده است. این توضیحات عینا از صفحه اصلی سایت بایا در اینجا ذکر میشود:

بایا چیست
بایا چیست

«دنیا به سرعت در حال تغییر است و کلیه کسب کارها با هر اندازه از این تغییرات متاثر خواهند بود. دنیای دیجیتال در این گذر تغییر، امکانات و تسهیلات گسترده‌ای را به ارمغان آورده است. صاحبان کسب و کار با بهره‌گیری مناسب از فناوری اطلاعات می‌توانند از منافع آن بهره گرفته و نه تنها از ضررهای ناشی از این تغییرات و شرایط سخت کنونی بکاهند بلکه می توانند با استفاده از این امکانات به توسعه کسب و کار خود بپردازند.

بیشتر بخوانید:

بایا امکانات گسترده‌ی سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، لجستیک، اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای معرفی شما و افزایش سهم فروش کالا و خدمات‌تان را در بستر دیجیتال مهیا کرده است. برای سهولت استفاده از امکانات دیجیتال سعی بر این بوده که فرآیندهای دیجیتال (معرفی و فروش کالا و خدمات) تا حد ممکن به فرآیندهای فیزیکی نزدیک باشد (O2O). بایا زیرساخت لازم برای فروش به مشتریان نهایی (B2C) و مبادله کالا و خدمات بین کسب و کارها (B2B) را نیز فراهم آورده است. بایا مشتاق همکاری و مشارکت با افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها برای پیشبرد کشور عزیزمان ایران می‌باشد.

بایا به یک رابطه منصفانه، مطمئن و پایدار با تامین‌کنندگان اعتقاد و التزام دارد و به همین منظور سهم بایا را در این رابطه با حداقل ممکن تعیین شده است (حداکثر 1 الی 3 درصد در فروش کالا و 3 تا 5 درصد در ارائه خدمات). علاوه بر آن با رعایت قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی، تسویه حساب‌ها روزانه انجام خواهد شد.

تامین نقدینگی تامین‌کنندگان در صورت نیاز توسط دیگر شرکاء بانکی و تهاتر کالا و خدمات بین تامین‌کنندگان و امکان فروش قسطی کالا و خدمت را فراهم کرده است. در بایا، فروش کالا و یا ارائه خدمات در هر زمینه‌ای توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی صلاحیت‌دار در قالب مجوزهای مربوطه از اتحادیه‌های صنفی یا سازمان‌های ذیربط امکان‌پذیر است.»

بایا چیست
بایا چیست

شاید در بررسی بایا تا حدی به پاسخ سوال بایا چیست رسیده باشیم. بایا در حقیقت وب سایتی است که بر عکس بقیه وب سایت ها که امکاناتی را برای مشتریان فراهم میکردند، امکاناتی و زمینه ای را برای تامین کنندگان محصولات و خدمات فراهم میکند که آن ها بتوانند در زمینه کسب و کار خود توسعه پیدا کنند.

دنیا روز به روز در حال تغییر است و مطمئنا همه کسب و کارها از این تغییرات نیز تاثیر میگیرند. با تمام این تغییرات، دنیای دیجیتال امکاناتی را ایجاد کرده است که کسانی که دارای کسب و کار هستند بتوانند از این فناوری استفاده کرده و از منافع آن بهره ببرند و از ضررهایی که شرایط سخت کنونی و تغییرات به وجود می آورند، بکاهند. در ادامه به آموزش کار با بایا میپردازیم.

بیشتر بخوانید:

تاریخچه بابا چیست ؛ آموزش ثبت نام در بایا

در بررسی بایا اشاره ای مختصر به تاریخچه آن لازم است. بایا از سال 1395 در شرکت دانش پارسیان شروع شده و در سال 1399 زیر ساخت های نرم افزاری آن آماده شد و در پایان شهریور 1399 توانست بزرگترین کمپین تبلیغاتی کشور را به اجرا در بیاورد. بایا زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز و اطلاع رسانی ها و تبلیغات را برای فعالیت هایی آماده کرده است که برخی از آن ها شامل :

  • فعالیت های مربوط به دانش بنیان و کارآفرینان و افرادی که دارای ایده های خلاقانه هستند.
  • شرکت ها و افرادی که در زمینه های فناوری اطلاعات ، تولیدکنندگان و توسعه دهندگان سخت افزار و نرم افزار فعالیت دارند.
  • فعالیت های هنری، تفریحی و سرگرمی مثل آموزش موسیقی و دیگر کلاس های هنری
  • شغل هایی که در خانه انجام میشوند مثل آشپز خصوصی، باغبان خصوصی و پرستار خصوصی
  • فعالیت های مربوط به حوزه آموزشی مثل آموزش کلیه مقاطع تحصیلی از پیش دبستان گرفته تا دانشگاه و دیگر آموزش های فنی و حرفه ای.
  • فعالیت های مربوط به زمینه مالی و بیمه مثل تامین وجوه بازنشستگی، مدیریت وجوه و نمایندگان بیمه.

در ادامه این گفتار به آموزش کار با بایا و ثبت نام در بایا خواهیم پرداخت. لازمه اصلی کسب درآمد از بایا، ثبت نام در آن به عنوان تامین کننده است. برای ثبت نام در بایا به عنوان تامین کننده مراحل زیر را دنبال کنید.

اگر از قبل در بایا ثبت نام کرده باشید در همان صفحه اصلی و با استفاده از گزینه ورود تامین کنندگان میتوانید وارد پنل کاربری خود شوید. اما اگر ثبت نام نکرده باشید، برای ثبت نام در بایا باید گزیه ثبت نام تامین کنندگان را انتخاب کنید.

بایا چیست
بایا چیست

با انتخاب گزینه ورود تامین کنندگان وارد صفحه جدیدی می‌شوید. در تصویر زیر اطلاعاتی که باید در این صفحه وارد کنید را میبینید.

بایا چیست
آموزش کار با بایا

پس از وارد کردن شماره موبایل و کد امنیتی، در مرحله بعد یک کد تایید 6 رقمی برای شما پیامک میشود که برای ادامه مراحل ثبت نام در بایا باید آنرا وارد کادر زیر کنید.

بایا چیست
آموزش کسب درآمد از بایا

در نهایت و پس از گذراندن مرحله قبل، وارد صفحه دیگری میشوید که این بار اطلاعات جزئی و کامل تری را از شما میخواهد. در این صفحه شما باید اطلاعات جزئی تری از نوع کسب و کار، نوع مجوز، آدرس دقیق و سایر اطلاعات مربوط به خود و کسب و کارتان را وارد کنید.

بایا چیست
آموزش کسب درآمد از بایا

این اطلاعات در سایت ذخیره میشود تا شما به عنوان یکی از تامین کنندگان در بایا شناخته شوید.

سپس هزینه‌ی ارزیابی و بررسی مدارک برای شما نمایش داده می‌شود. در کل هزینه‌ی این مرحله 300 هزار تومان است که در حال حاضر و به دلیل شروع پروژه، مبلغ 150 هزار تومان از تأمین کنندگان گرفته می‌شود.

بایا چیست
مارکت پلیس چیست

البته این مبلغ برای خیریه‌ها و مراکز حمایتی، پس از تأیید شدن، بازگردانده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

وب اپلیکیشن بایا چیست ؛‌ آموزش کسب درآمد از بایا

وب اپلیکیشن بایا از دیگر امکانات بایا میباشد که خدمات وب سایت را در قالب اپلیکیشن ارائه میدهد. تامین کنندگانی که میخواهند از خدمات بایا استفاده کنند میتوانند با استفاده از وب اپلیکیشن بایا روی گوشی همراه خود به راحتی از امکانات آن بهره ببرند.

از آن جایی که بسیاری از افراد از گوشی های همراه خود بیشتر از رایانه همراه یا رایانه خانگی استفاده میکنند، وب اپلیکیشن بایا میتواند بسیار کارامد باشد. وب اپلیکیشن بایا امکانات دیجیتالی را افزایش داده و برای اینکه استفاده از این امکانات برای تامین کنندگان راحت تر باشد زمینه هایی از جمله استفاده از تجارت O2O، استفاده از فرایند B2C و استفاده از تجارت B2B را فراهم ساخته است. 

بایا چیست
بررسی سایت بایا

بایا همانطور که در وبسایت خود از افراد زیادی برای ارائه خدماتی از جمله پشتیبانی، تهیه محتوا، سرویس های حمل و نقل و غیره استفاده کرده است؛ در اپلیکیشن خود نیز بهترین خدمات را ارئه میدهد.

هر تامین کننده برای ثبت نام در وب اپلیکیشن بایا باید در زمینه کاری خود مجوز رسمی باید داشته باشد و اینگونه قوانین در اپلیکیشن و وب سایت آن تغییری نمیکنند فقط به شکلی دیگر ارائه میشوند. همانطور که بایا وبسایت خود را برای یکسری فعالیت ها آماده سازی کرده است، وب اپلیکیشن بایا نیز در همین راستا طراحی شده است.

بیشتر بخوانید:

بایا چیست؟ ؛ آشنایی با جزئیات کار بایا

بایا در لغت به معنای ضروری و واجب میباشد و محیطی را برای خرید و فروش و نیز ایجاد ارتباط میان تامین کنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرده است که هدف آن :

  • برای مصرف کنندگان؛ به وجود آوردن فضایی که به راحتی بتوانند به کالا یا خدمات مورد نیاز خود با قیمت مناسب و به موقع دسترسی پیدا کنند.
  • برای تامین کنندگان کالا و خدمات؛ با استفاده از ابزار جدید و نوین ایده ها را به حالت تجاری تبدیل کنند، بازارهای محلی توسعه پیدا کند، امکان صادر کردن کالا و خدمات به خارج از کشور فراهم شود.

جالب است بدانید که در سایت بایا تامین کنندگان علاوه بر اینکه به خریداران در بایا دسترسی دارند، میتوانند نیاز های خود را نیز از سایر تامین کنندگان به دست آورند.

وب سایت baya.ir امکانات بسیار گسترده ای در اختیار تامین کنندگان قرار میدهد و می‌کوشدکه با افراد، شرکت ها و سازمان ها همکاری کرده تا بتواند در مسیر اهدافی که دارد حرکت کند.

بایا چیست
بررسی سایت بایا

برای اینکه استفاده از امکانات دیجیتال راحت و آسان تر گردد، وبسایت بایا زمینه هایی را ایجاد کرده است. در توضیحات وب سایت بایا دیدیم که فرایند های مبادله کالا و خدمات بین طرفین اینگونه سخن به میان آمده بود:

برای سهولت استفاده از امکانات دیجیتال سعی بر این بوده که فرآیندهای دیجیتال (معرفی و فروش کالا و خدمات) تا حد ممکن به فرآیندهای فیزیکی نزدیک باشد (O2O). بایا زیرساخت لازم برای فروش به مشتریان نهایی (B2C) و مبادله کالا و خدمات بین کسب و کارها (B2B) را نیز فراهم آورده است.

اما هرکدام از این موارد سه گانه به چه معناست؟ در بررسی بایا به این موضوع اشاره میکنیم.

بیشتر بخوانید:

  • استفاده از تجارت O2O

O2O که مخفف کلمه Online-To-Offline است یک استراتژی تجاری است که مشتریان بالقوه را از کانال های آنلاین برای خرید در فروشگاه های فیزیکی جذب می کند. تجارت آنلاین به صورت آفلاین در ابتدا مشتریان را در فضای آنلاین مانند ایمیل و تبلیغات اینترنتی شناسایی می کند و سپس با استفاده از یکسری تکنیک ها و ابزارها مشتریان را ترغیب کرده که از فضای آنلاین خارج شوند.

  • استفاده از فرایند B2C

B2C که مخفف کلمه business-to-consumer به فرآیند فروش مستقیم محصولات و خدمات بین مشاغل و مصرف کنندگان که مصرف کننده نهایی محصولات یا خدمات آن هستند گفته می شود.

شرکت هایی هستند که محصولات و خدمات خود را به طور مستقیم به مشتریان و مصرف کنندگان نهایی به فروش میرسانند. وب سایت بایا زیر ساخت لازم برای فروش به مصرف کنندگان نهایی را ایجاد میکند.

  • استفاده از تجارت B2B

B2B که کوتاه شده کلمه Business-to-business میباشد، نوعی معامله بین مشاغل است مانند تجارت با تولیدکننده و عمده فروش، یا عمده فروش و خرده فروش. این نوع از تجارت ها بین شرکت ها انجام میگیرد نه بین یک شرکت و یک مصرف کننده فردی. در وب سایت بایا امکانات مبادله کالا و خدمات بین کسب و کارها فراهم میشود.

از آن جایی که بایا به یک رابطه عادلانه و مطمئن اعتقاد دارد به همین دلیل سهم بایا در این رابطه با حداقلی که ممکن است، مشخص شده است؛ در این جریان حداکثر 1 الی 3 درصد در فروش کالا و 3 الی 5 درصد در ارائه خدمات سهم بایا میباشد. با توجه مقررات و قوانینی که در تجارت الکترونیکی وجود دارد، تسویه حساب ها با تامین کنندگان روزانه انجام خواهد شد.

تجارت B2B چگونه است؟

با افزایش نیازها، مدلهای تجاری بسیاری نیز برای ارائه خدمات بهتر و کسب حداکثر سود بوجود آمده اند. برای همه محصولات، خدمات، اجاره، تهیه غذا و غیره امروزه راه حل های تجارت الکترونیکی وجود دارد و هیچ چیزی وجود ندارد که تجارت الکترونیکی کاری برای آن نتواند انجام دهد.

وقتی از یک مارکت پلیس B2B آنلاین صحبت می کنیم به پلتفرمی اشاره داریم که بیزینس های مختلف را برای تکمیل زنجیره تامین به هم متصل می کند. برای روشن شدن موضوع اجازه دهید یک مثال بزنم.

بایا چیست
مارکت پلیس چیست

مثلا شما یک فروشگاه لوازم الکترونیکی دارید. شما بالطبع برای فروش نیاز به یکسری محصولات دارید، بنابراین شما برای شروع کار باید با تامین کنندگان و تولیدکنندگان مختلف ارتباط بگیرید و شلف ها یا موجودی خود را برای فروش از آنها تامین کنید. در اینجا شما یک شرکت هستید و تامین کننده های شما نیز شرکت هستند پس تجارت بین شما و تامین کننده شما یک تجارت B2B است.

به عبارت ساده، مارکت پلیس B2B شامل تجارت الکترونیک بین کسب و کارها در سطح کارخانه ها، عمده فروشان و خرده فروشان است. در این سیستم خریدار نهایی، مصرف کنندگان صرف نیستند. بلکه در اینجا ارتباط اصلی میان تولید کنندگان اصلی، عمده فروشان و خرده فروشان است.

بیشتر بخوانید:

نکته مهم درباره کار با بایا چیست ؟

نکته ای که وجود دارد این است که در بایا، باید تمام افرادی که به عنوان تامین کننده برای فروش کالا و خدمات عضو آن میشوند دارای مجوزهای مربوط به زمینه کاری خود از اتحادیه های صنفی یا سازمان های مربوطه باشند در غیر این صورت فعالیت در بایا امکان پذیر نیست. 

بایا چیست
بایا چیست

اما امکان ثبت نام وجود دارد و بایا این تسهیلات را فراهم می‌کند تا شما را به سازمان‌های دارای مجوز برای بررسی و به کارگیری معرفی نماید، ولی فعالیت بدون مجوز امکان‌پذیر نیست.

آنالیز فنی و بررسی سایت بایا

سایت بایا با تکنولوژی فرانت اند Vue.js و همچنین استفاده از زبان برنامه نویسی ASP.NET در بکند بر روی وب سرور IIS راه اندازی شده است. با وجود استفاده از کشینگ و بهینه سازی های نسبی انجام شده بر روی کد، به علت عدم استفاده صحیح از SSR با مشکل عدم نمایش محتوای صفحه در سورس مواجه میشویم.

بایا چیست
بررسی سایت بایا

همچنین حجم صفحه اصلی این وب سایت بالا بوده و طبق آمار سایت جی تی متریکس از PageSpeed اسکور پائینی برخوردار میباشد.

اما در بحث سئو نیز این وب سایت در نگارش متاهای ضروری و همچنین Schema ها قدری کوتاهی کرده که خود باعث ضعف در رتبه بندی های گوگل در نتایج (SERP) شده است.

تصاویر غیر بهینه در این صفحه و همچنین استفاده از منابع لوکال هاست در لود برخی سورس ها در صفحه اصلی نیز از دلایل کاهش سرعت و پاسخ دهی پائین سایت بایا است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره آموزش کسب درآمد از بایا چیست ؟ آیا آموزش کار با بایا برای شما مفید بود؟ نظر شما در خصوص  چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با سلام و احترام
    بنده به عنوان یک متخصص آی تی که 20 سال تجربه دارم از لحاظ فنی سایت این پروژه را یک بررسی اجمالی کردم.
    اولا از امنیتش که بخوام بگم بنده به راحتی با یک پورت اسکنر سرور را اسکن نمودم حتی بدون اینکه فایروالی جلوی من را بگیرد.
    بعدش هم وب سرور این پروژه ویندوزی و با تکنولوژی .net ساخته شده.
    چنین پروژه ای اگر برفرض موفق شود وقتی بزرگ بشه از لحاظ فنی به مشکل خواهد خورد.
    پروژه های بزرگ در دنیا روی سرورهای لینوکسی اجرا میشه نه ویندوز !!!!
    واقعا متاسفم که حتی با یک نفر متخصص فنی با تجربه مشورت نکردند!

    پاسخ