;
coinex

فیلم 2020 Come True : نقد و بررسی

در این نوشتار با نقد فیلم 2020 Come True مبتنی بر تیزر روبرو خواهید شد. در ادامه با بررسی این فیلم در سایت تکراتو همراه ما باشید.

به اعتقاد من تیزر باید نمایانگر و آشکار کننده‌ی مسائل مهم و هسته‌ی مرکزی انگیزه‌ی کارگردان برای ساخت یک فیلم باشد. لذا تصمیمی که برای نوشتن این سری از نقدها گرفته‌ام هم جاه‌طلبانه است و هم جذابیت بالایی برای منِ منتقد و احتمالا برای شما خواهد داشت.

چرا که باید بیش از اندازه‌ی همیشه در نقد فیلم به نکات ریز و درشت تصاویر و نماهای مختلف دقت کنم. و با موشکافانه‌ترین شکل ممکن به چکش زنی لایه‌های زیرین تصاویر بپردازم تا نقد سالمتر و درست‌تر و یا برداشت منطقی‌تری را در رابطه با کلیت فیلمی که قرار است اکران شود داشته باشیم.

فهرست مطالبی که در ادامه خواهید خواند:

  • نوجوانی با رویاهای آشفته
  • کلینیک خواب
  • فرمی از تجسم رویا
  • ساختار و تکنیک
  • تشخیص رویا از واقعیت
  • ایجاد تنش
  • روانشناسی یونگ
  • سارا
  • پایان

فیلم 2020 Come True

نوجوانی با رویاهای آشفته

سارا (جولیا سارا استون) هجده ساله که در پی فرار از کابوس‌های مکرر خود است، خود را به کلینیکی با محوریت مطالعه روی مسئله‌ی خواب می‌سپارد. اما به زودی متوجه بخش‌های ترسناکی از ذهن خود می‌شود.

فیلم 2020 Come True / تریلر فیلم 2020 Come True
فیلم 2020 Come True / تریلر فیلم 2020 Come True

با توجه به تیزری که من دیدم این ساخته‌ی علمی تخیلی جدید از آنتونی اسکات برنز قرار است به شکل جذابی فضای بین بیداری و خواب را تلفیق کند. به اعتقاد من فیلم COME TRUE را حتما باید دید؛ چرا که از مفهوم رویا برای رویاپردازی سینماتیک استفاده شده است.

بیشتر بخوانید:

فیلم Cherry 2021 (چری) ؛ نقد و بررسی

فیلم بتمن 2022 (The Batman) ؛ نقد و بررسی

انگار با فیلمی جدی روبرو هستیم. این فیلم بر اساس داستانی از دانیل وایسنبرگر و نویسندگی، کارگردانی و فیلمبرداری برنز یکی از فیلم‌هایی است که در پایان تماشای آن قطعا و یقینا باید تعجب کنیم.

برای بار اول است که فیلمی با برچسب ترسناک را جدی می‌بینم. مهمتر از هرچیزی، با تصاویری مواجه شدم که قرار است با پرسشگری و علت‌جویی جهتِ پیشبردِ هدف‌های مرموز خود، رویا را در چندین سطح موشکافی کند و زوایای مختلف آن را بررسی کند. خواب، رویا و کابوس‌ها.

پزشک:

می‌دونی که می‌ونی هرچیز رو به من بگی؟

سارا:

آره.

پزشک:

تا حالا شده موقع خوابیدن مشکل داشته باشی؟

سارا:

اخیرا، آره

سارا با چهره‌ای آشفته و چشم‌هایی درمانده و پر از سوال جواب آن پزشک را می‌دهد.

کلینیک خواب : فیلم 2020 Come True

عناصری که در تیزر وجود دارد نوید یک فیلم مهیج روانشناختی درمورد کنار آمدن با اختلالات خواب، خستگی مزمن و کابوس‌های ناشی از آنها ما را به تامل وامی‌دارد.

 

فیلم 2020 Come True / تریلر فیلم 2020 Come True
فیلم 2020 Come True / تریلر فیلم 2020 Come True

ظاهرا سارا (جولیا سارا استون) دانشجوی دانشگاهی است که شب‌های خود را در پارک‌ها یا در خانه دوست خود، با بی قراری و کابوس‌های بی وقفه می‌گذراند. به نظر می‌رسد او با پیشنهاد شرکت در یک مطالعه علمی درباره اختلالات خواب، که ظاهرا او را از شر این وضعیت خلاص می‌کنند روبرو می‌شود و این پیشنهاد را برای رهایی از این کابوس‌های خود مفید می‌داند.

پزشک:

تا حالا شده دچار اختلالات خواب بشی؟ مثل راه رفتن توی خواب، خواب ترسناک دیدن و یا بی‌خوابی؟

سارا:

قبلا وقتی بچه بودم توی خواب راه می‌رفتم، اما چند ساله که دیگه اینطوری نیستم! موضوع تحقیقتون چیه؟

اما آیا این کلینیک با آن دیوارهای سفید و دستگاه‌های نظارتی چیزی است که سارا انتظارش را می‌کشد؟ هدف از تحقیق چیست؟ در تیزر می‌بینیم که نه تنها کابوس‌ها قطع نمی‌شوند بلکه کابوس‌ها شدت می‌گیرند، تقویت می‌شوند، دنیای رویا و واقعیت را باهم ترکیب می‌کند. حتی در این حد که کابوس‌ها در بیداری هم ادامه پیدا می‌کنند.

فیلم 2020 Come True / تریلر فیلم 2020 Come True
فیلم 2020 Come True / تریلر فیلم 2020 Come True

فرمی از تجسم رویا : فیلم 2020 Come True

بنظرم هدف غایی تجسم رویاهایی که آنتونی اسکات برنز در نظر دارد، تأثیر گذاشتن از طریق تصاویر آنچنانی نیست، بلکه به دنبال تأثیر روانی و درونی است. رویاها یا تصاویری که او به نمایش می‌گذارد تاریک، مات و محو هستند، دقیقاً همانطور که وقتی خواب آشفته می‌بینیم.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های 2021

وقتی تیزر را می‌دیدم مدل اوج‌گیری تصاویر و رنگ و لعاب آن نشان داد که آقای کارگردان با توجه به مضمون مبهم این فیلم هرگز تمرکز خود را از دست نمی‌دهد. او با اعتماد به نفس کامل به تدریج با ایجاد یک پل ما را مجبور به همذات‌پنداری خاصی با ایده‌های پراکنده‌ی خود می‌کند. و بستر خوبی را برای درک اتفاق‌های فیلم در ذهن ما گسترش می‌دهد.

از آنجایی که برنز، تقریبا همه‌ی مراحل تولید فیلم را انجام داده است می‌توان به این نتیجه رسید که این فیلم حاصل تجربیات شخصی خودش در زمینه خواب و کابوس می‌باشد. به همین دلیل حتی از دیدن تصاویری که در تیزر می‌بینیم خسته نمی‌شویم و مدام در پی فهمیدن چیزی هستیم.

ساختار و تکنیک : فیلم 2020 Come True

داستان سارا جوان، که از خانه فرار کرده است و شب‌های غم‌آلود را با دوستانش یا در پارک سپری می‌کند، جذاب به نظر می‌رسد. اینطور که از تیزر متوجه شدم خوشبختانه Come True به ما این امکان را می‌دهد تا بدون رفتن سراغ روابط خانوادگی یا گذشته‌ی شخصیت اصلی، با وی همراه شویم. که نیازی هم به آن اطلاعات نمی‌بینم و احساس نخواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های مارول در سال 2021

در نمایی از تیزر ما سارا را در یک کیسه خواب می‌بینیم که روی سرسره یک پارک خوابیده است. او خانه را ترک کرده است. درواقع زندگی روزمره دانش‌آموز دبیرستانی‌ای را که درگیر کابوس‌هایش شده است دنبال می‌کنیم: از ساعات خسته کننده‌ای که در مدرسه می‌گذراند تا فرارهای شبانه و جستجوی مکانی برای خواب تا کابوس‌های او.

نورپردازی به نظر ایده‌های منطقی و بجایی را جهت ایجاد یک فضای جذاب مالیخولیایی، مسحورکننده، اغوا کننده، غم‌انگیز و زیباشناختی ارائه می‌دهد. گویا با این نوع از نورپردازی قرار نیست با شبح‌های تکراری و ترس‌های عادی و دم دستی که در فیلم‌های ساخته شده با همین مضمون به آن پرداخته‌اند مواجه شویم. ماهیت ترسی که او برای این فیلم در نظر گرفته است با ماهیت ترس‌های کارگردان فرانسوی لهستانی آقای رومن پولانسکی شباهت دارد.

از آنجایی که برنز علاوه بر کارگردانی به نویسندگی، فیلمبرداری و تدوین این فیلم هم پرداخته است می‌شود احساس کرد که چقدر شخصی فیلم را ساخته. وی صحنه‌ها را با رنگ‌های سفید و چراغ های فلورسنت طراحی می‌کند که باعث می‌شود فضای فیلم بیشتر بیمارگونه باشد و سارا از لحاظ روحی به طرز برجسته‌تری ناخوشایند جلوه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

صحنه‌هایی که مربوط به کابوس می‌شود انگار با راهروهایی به نمایش گذاشته می‌شود که حالتی کلاستروفوبیک (ترس از گیر کردن در یک مکان تنگ و راه گریز نداشتن در محیط‌های بسته گفته می‌شود.) دارند. تصویر دیگری که درخشان جلوه می‌کند، یک پیاده روی طولانی مه‌آلود در نمایی از تیزر است که می‌تواند یکی از وهم‌آلودترین نماهای سینمایی قلمداد شود.

فیلم 2020 Come True / تریلر فیلم 2020 Come True
فیلم 2020 Come True / تریلر فیلم 2020 Come True

همه‌ی این مسائل با جلوه‌های ویژه‌ای که برنز به درستی استفاده کرده است باعث شده تا ما این حس را داشته باشیم که رویاهای سارا به شکل فزاینده‌ای او را آزار می‌دهند. و این اتفاق به خوبی در تیزر مشهود است.

در حقیقت باید بگویم در همه جای تیزر تصاویری وهم آور، بازیگری هوشمندانه و موسیقی متن زیبا وجود دارد. بنظرم آنقدر قرار است این فیلم سکانس‌های کابوس‌وار را خوب به تصویر بکشد که اصلا به کسانی که دچار همچین ترس‌هایی هستند این فیلم را پیشنهاد نمی‌کنم. این فیلم به درد کسانی می‌خورد که از رویاهای عجیب و غریب لذت می‌برند. آن‌ها با دیدن این فیلم نمک به زخم کابوس‌های خود می‌پاشند و از تنشِ ایجاد شده لذت می‌برند!!!

تشخیص رویا از واقعیت : فیلم 2020 Come True

ما با فیلمی شیک اما آشفته روبرو هستیم که باید آن را بیش از یک بار دید. در طول دیدن تیزر انتظار داشتم که گاهی ترس وجودم را فرا بگیرد. اما انگار این فیلم از آن نوع فیلم‌هایی نیست که شما را بترساند. برعکس، به شکل عجیب و غریبی باید تنش و ترس را خود شما انتخاب کنید!

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم ماهی کوچک (The Little Fish 2021)

در واقع مشخص است که در این فیلم، ما نباید سعی کنیم منطق را پیدا کنیم بلکه باید خودمان را به علت وجود تصاویر و موقعیت‌های ذهنی‌ای که با چاشنی موسیقی عجیبی که انتخاب شده است، فریب دهیم.

ما باید سعی کنیم بفهمیم چه چیزی واقعی و یا اینکه چه چیزی رویا یا غیر از آنچیزی که نامش را واقعیت می‌گذاریم است. دوربین سیال و شناور کارگردان که خود، فیلمبردار هم هست در دنیای این فیلم قرار است به ما کمک ‌کند که سوار بر این رفت و آمدهای تنش‌زا شویم. این حالت باعث می‌شود که این حس را به ما بدهد تا نخواهیم شخصیت از وضعیتی که دارد خلاص شود. به نوعی ما را درگیر پیچیدگی خاص روانی‌ای می‌کند که از سادیسم بی بهره نیست.

حقیقتا برنز در فیلم Come True حیرت انگیز عمل می‌کند. عملکرد یک نفره او به عنوان کارگردان، نویسنده، تدوینگر و فیلم‌بردار، استعداد فراوان وی را نشان می‌دهد. و توانایی نشان دادن فرم یا نوع نگاه خود را به وضوح در این فیلم به نمایش می‌گذارد. او با این رویکرد مینیمالیستی فضای زیادی را برای پروراندن حس در ما ایجاد می‌کند.

آنچه در تیزر می‌بینیم به نوعی آشفتگی و یا فقدان ساختار واقعی‌ای را نشان می‌دهد که نقطه‌ی قوت و درخشش فیلم است. البته که باید دید در کلیت فیلم این نوع ساختار در راستای قوت روایی فیلم می‌تواند مفید واقع شود یا خیر.

بیشتر بخوانید:‌

نقد و بررسی سه گانه ماتریکس ؛ چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟

نقد و بررسی مستند معضل اجتماعی 2020

تیزر فیلم Come True مثل یک رویا ارائه می‌شود، نوعی بی خیالی در همه جای فیلم جریان دارد. و در هر زمان که لازم باشد با سارا همراه می‌شود. دقیقاً مانند شرایط فعلی‌ای که سارا در آن قرار دارد. در نهایت فیلم Come True را می‌توان بدون داستانی خاص و اتفاق محور دانست.

به هر حال به نظر می‌رسد فیلم از نظر بصری و در زیر لایه‌های فیلمنامه‌ی خود پتانسیل روایت بسیار قدرتمندی را دارد. شکنندگی شخصیت‌ اصلی فیلم نشان می‌دهد که در دنیای این فیلم قرار نیست کسی احساس امنیت کند. تشخیص بیداری و خواب مشکل است.

ایجاد تنش : فیلم 2020 Come True

کارگردان با اجازه دادن به مخاطب برای پیگیری مسیر و شرح کامل روایت، احساس تنش را در آنها ایجاد می‌کند. در حالی که سیاهی و آشفتگی در طول تیزر در حال گسترش می‌باشد، مشخص است که هدف برنز این است که بهمراه گسترش این سیاهی و یا تاریکی، بیننده را با ایجاد پرسش‌های متعدد در لابلای ساختار روایی روبرو می‌کند تا این احساس تنش در ما نهادینه شود.

در طول تیزر به وضوح متوجه می‌شویم که سارا بیشتر از رویاها از کنار آمدنش با رویاها رنج می‌برد. زیرا این رویاها به طور فزاینده‌ای به واقعیت تبدیل می‌شوند.

سارا:

گوش کن، فکر کنم این پروژه‌ی لعنتیتون داره منو داغون می‌کنه!

روانشناسی یونگ : فیلم 2020 Come True

یونگ برای نگرش بیرونی شخصیت حالتی را قائل بود که آن را نقاب یا پرسونا می‌نامید. و در کنار این نیز معتقد بود همه‌ی انسان‌ها نگرش و شخصیتی درونی هم دارند که در جهت دنیای ناهشیار می‌باشد. که اگر بخواهیم ارتباطی را با شخصیت این فیلم در نظر بگیریم می‌توانیم به مفهوم آنیموس اشاره کنیم. که جنبه‌ی مردانه‌ی شخصیت یک زن را ابراز می‌کند. که در مقابل آن، یونگ برای توصیف و مشخص کردن جنبه‌ی ناخودآگاه زنانه‌ی شخصیت یک مرد از کلمه‌ی آنیما استفاده می‌کرد.

فیلم 2020 Come True / تریلر فیلم 2020 Come True
فیلم 2020 Come True / تریلر فیلم 2020 Come True

این گونه جنبه‌های ناخودآگاه شخصیت در نوع رفتارهای زن و مرد اهمیت بسزایی دارد. که این قسمت‌ها مکمل‌هایی برای نقاب هستند. اگر یک بخش از این مفاهیم سطح بالاتری از وجود ما را اشغال کنند، تعادل ما بهم می‌ریزد و دچار اختلالات روانی متعددی می‌شویم. برای نمونه یونگ مثال‌هایی می‌آورد، مانند: ستمکاری که با توجه به روا داشتن ظلم، ترس‌های درونی و کابوس‌های وحشتناک، او را درمانده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

یونگ این مفاهیم را با عناصر مادینه و نرینه هم تعریف می‌کند. که هرگونه ناموزونی بین این عناصر در مرد و زن باعث ایجاد تضادهای درونی می‌شوند که ما را در جامعه بیمار نشان می‌دهد. درواقع به علت خلاف عرف عمل کردنِ منتج از این نامتعادلی، ما را بیمار می‌دانند.

سارا : فیلم 2020 Come True

سارا شخصیتی است که با مشکلات زیادی سر و کار دارد و در طول تیزر، هیچ المانی برای نشان دادن علت مسائلی که وی را به این وضعیت کشانده، نشان داده نمی‌شود. این رازآلود بودن شخصیت سارا به لطف استون به خوبی در تیزر گم می‌شود و در جهت ساختار روایی قرار می‌گیرد.

فیلم 2020 Come True / تریلر فیلم 2020 Come True
فیلم 2020 Come True / تریلر فیلم 2020 Come True

زیرا همانطور که قبل تر اشاره کردم این فیلم به نوعی فیلمی اتفاق محور است و ما فقط شاهد دردسرهایی هستیم که او اکنون تجربه می‌کند. کابوس‌های سیاه و شوم که او را آزار می‌دهند به او اجازه می‌دهند تا جذاب باشد.

مشخص است که بازیگر نقش اصلی زن، جولیا سارا استون، به خوبی نقشش را ایفا کرده است. او از نظر فیزیکی و بیانی به شدت درست و دقیق عمل کرده است. او در سن 23 سالگی، با داشتن 38 فیلم ثابت می‌کند که استعداد زیادی دارد و در نتیجه تجربه ی بسیار زیادی.

پایان : فیلم 2020 Come True

تیزر با عبارتی کوبنده به پایان می‌رسد. که به اعتقاد من کل فیلم و نگرانی‌ای که قرار است در شما بوجود بیاید و مدام حواستان به آن باشد را به شما می‌گوید:

بدن دربرابر مرگ و رویاها واکنش نشون می‌ده. تو بیدار می‌شی.

سارا:

اگه تو اشتباه کنی چی؟

فیلم Come True 2020 ؛ عوامل فیلم

  • کارگردان: آنتونی اسکات برنز
  • نویسنده: آنتونی اسکات برنز
  • بازیگران: لندون لیبوایرون در نقش جرمی، اسکایلر رادزیون در نقش دختر، جولیا سارا استون در نقش سارا، تیفانی هلم در نقش پیرزن، شانتال پرون در نقش ارین، تدرا راجرز در نقش Zoe، اورین مک کاسکر در نقش پیتر و کارلی ریسکی در نقش آنیتا

در پایان به علاقه مندان هنر هفتم توصیه میکنیم برای آشنایی با بهترین فیلم های 2021 حتما نگاهی به فهرست بهترین فیلم های اکشن 2021، ترسناک ترین فیلم های 2021، بهترین انیمه های 2021، بهترین انیمه های زمستان 2021، بهترین فیلم های کره ای 2021، بهرین فیلم های اسکار 2021، بهترین فیلم های دی سی 2021، بهترین فیلم های کمدی 2021 و بهترین انیمیشن های 2021 داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم Come True 2020 چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر