;
coinex

ماجرای توکن BRG که کلاهبرداری از آب درآمد چیست؟

بازداشت سینا استوری مدیرعامل صرافی کریپتولند همزمان شد با سقوط ارزش چشمگیر توکن BRG اما ماجرای توکن BRG که کلاهبرداری از آب درآمد چیست؟

اخبار ارز دیجیتال در ایران در چند روز اخیر به طور خاص بر واقعه دستگیری سینا استوی مدیرعامل صرافی محبوب کریپتولند تمرکز بوده است. اتهام اقای استوی اخلال در نظام اقتصادی عنوان شده و از آن زمان تا کنون شائبه های مبنی بر کلاهبرداری صرافی کریپتولند مطرح شده است.

در همین ایام وب سایت کریپتولند نیز از دسترس خارج شده و کاربران قادر به استخراج سرمایه خود از صرافی نیستند. استوی چندی پیش اولین توییت منتشر شده در توییتر را که به طور ان اف تی منتشر شده بود به مبلغ 2.5 میلیون دلار خریداری کرده بود. حالا نگرانی عمده کاربران مربوط به سقوط قیمتی چشمگیر توکن بریج است که استوی به عنوان بنیانگذار آن شناخته میشد.

ماجرای توکن BRG که کلاهبرداری از آب درآمد چیست؟

از زمان راه اندازی این پروژه بسیاری کارشناسان و نهادهای بررسی معتبر ارزهای دیجیتال توکن بریج به عنوان یک پروژه کلاهبرداری یاد کرده بودند. اما توضیحات این موضوع چندان قانع کننده و کامل نبوده است. در این جستار قصد ما بررسی ماجرای توکن BRG است.

اوراکل بریج یا توکن بریج توکنی مبتنی بر شبکه ترون ات که به منظور ایجاد دسترسی به داده های خارجی از طریق داده های هوشمند و برای عموم کاربران ایجاد شده است.

در این خصوص مرکز بررسی جرایم سایبری سازمان یافته در بیانیه که در ارتباط با ماجرای توکن BRG منتشر کرده بود، این توکن را غیرقانونی، بدون پشتوانه و غیرمعتبر خوانده و اعلام کرده که اعضای این توکن به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و با دستور دادسرای ویژه جرایم اقتصادی، دستگیر شدند.

مقابله با این شبکه بنا بر گزارش‌ های مردمی، رصدهای میدانی و درخواست‌ های کنشگران و مراکز تخصصی و علمی مربوطه آغاز شده بود و پس از کامل شدن تحقیقات و اثبات کلاهبرداری‌های آن برای کارشناسان این مرکز، وارد مرحله جدیدی شده و برخورد قضایی با آن در دستور کار دادسرای ویژه جرایم اقتصادی قرار گرفته است.

بنابر آنچه در این بیانیه منتشر شده است، نداشتن پشتوانه، تبلیغات شعاری، تمرکز عمده سرمایه در چند کیف پول و ایجاد نوسان جهت تخلیه سرمایه مردم، موج‌سازی‌ های جعلی و غیرواقعی و همچنین قیمت‌سازی جعلی و غیره تنها بخشی از موارد کلاهبردارانه مربوط به ماجرای توکن BRG است.

بیشتر بخوانید:

نحوه خرید ارز دیجیتال شیبا اینو

توکن Bafe IO چیست

اهداف و ادعای پروژه : ماجرای توکن BRG

ماجرای توکن BRG که کلاهبرداری از آب درآمد چیست؟

طبیعتا آنطور که از نام پروژه مشخص است این یک پروژه اوراکل است که وظیفه ثبت وقایع خارج از شبکه را بر روی بلاکچین دارد. عملکرد اوراکل ها و مفاهیم آن ها الزاما چیز جدیدی نیست و در حال حاضر نهادهای زیادی در دنیا هستند که با API این سرویس را به مشتریان خود ارائه می دهند. به علاوه مارکت پلیس های مشهوری برای خرید و استفاده از این API ها وجود دارد که بر اساس مصارف گوناگون استفاده می شوند. اما مسئله در مورد دنیای بلاکچین متفاوت است و اوراکل مفهومی متفاوت به خود می گیرد.

مشکل اوراکل ها نحوه ارزیابی، صحت و تایید داده های ثبت شده بر روی شبکه است. یعنی اگر تحریف و تقلب قبل از ثبت داده بر روی شبکه اتفاق بیفند، ثبت داده عملی نخواهد شد.

از این رو با توجه به ماهیت اجماع پذیر و غیرقابل تحریف بلاکچین در ذات خودش، پروژه های اوراکل در این حوزه همه می کوشند که راهکاری با استفاده از مکانیسم های اجماع درون ساختاری بلاکچین ارائه دهند تا ضمن افزایش دقت اطلاعات، خطای اطلاعات ثبت شده را به حداقل برسانند.

به این دسته از اوراکل ها Consensus oracle گفته می شود و به علت رویکرد نو در ثبت داده ها مورد استقبال فعالان و کنشگران این حوزه قرار گرفته اند. در این حوزه مهمترین موضوع مربوط به نحوه صحت سنجی داده ها یا Validation است.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت پای نتورک در سال 2021

رمزارز چیا چیست

ایده ای قدیمی و در عین حال ناتوان : ماجرای توکن BRG

می گوییم قدیمی و ناتوان چون در حال حاضر پروژه چین لینک این عملیات را با دقت بسیار خوبی به انجام می رساند و تقریبا رقیب خاص دیگری رویاروی آن دیده نمی شود.

حال اگر با در نظر گرفتن موارد فوق پروژه و ماجرای توکن BRG را بررسی کنیم می بینیم که بریج عملا حامل ایده جدیدی نیست که مشکل خاصی را رفع کند و در واقع چنین برنامه ای هم نداشته و صرفا یک اوراکل سنتی است که با یک قرارداد هوشمند، تزریق سرمایه و تبلیغات تالش سعی در مطرح کردن خود دارد.

ایده بریج یعنی استفاده از API برای ثبت وقایع روی شبکه از هیچ منظری ارزش افزوده ایجاد نمی کند. چراکه در شرایط فعلی هم بازارهای بسیار بزرگی جهت خرید و مدیریت API ها وجود دارد که در عین تنوع بالا، به مراتب حرفه ای تر نیز عمل می کنند و تنوع چند صد برابری دارند و برنامه نویسان به سادگی می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را به واسطه همین پلتفرم ها روی شبکه ثبت کنند.

در تصاویر زیر که به صورت مجموعه ای در اختیار شماست، تعاریف بین المللی و رسمی از پروژه اوراکل را ارائه داده ایم و اهمیت این موضوع در این موارد به خوبی توصیف شده است.

تفاوت های چشمگیر زیادی میان پروژه های فعال در زمینه اوراکل با پروژه بریج وجود دارد که تاحدی نشانگر این است که با وجود مدعیات بریج، مسیر این پروژه در واقع شباهتی به فعالیت پروژه های اوراکل ندارد.

بیشتر بخوانید:

استخراج رمزارز چیا (Chia) در ویندوز

ماشین حساب چیا

تاریخچه تیم توسعه دهنده بریج : ماجرای توکن BRG

لینکدین شبکه اجتماعی تخصصی ای مرتبط با کسب و کارهاست که در سالیان گذشته با در نظر گرفتن این مهم مورد توجه قرار است. پروفایل شما گویای فعالیت حرفه ای شما در سطح بین المللی است. با مشاهده صفحات مربوط به تیم توسعه دهنده بریج در این شبکه اجتماعی می توان متوجه شد که این افراد تازه واردانی بی سابقه در دنیای بلاکچین هستند و کسی در سطح بین المللی شناخت خاصی از ایشان ندارد.

در تصاویر زیر اطلاعاتی مربوط به مدیرعامل و مدیرداخلی پروژه بریج موجود است. همچنین در سایت های بررسی شده، این افراد ناشناس و بدون فعالیت اقتصادی خاصی مشخص شده اند.

ماجرای توکن BRG که کلاهبرداری از آب درآمد چیست؟

از دیگر سرویس های مشابه لینکدین که برای پیگیری جریان های خبری اصلی و عمده ، مرتبط با دنیای رمزارزها و یا سایر کسب و کارها کارآمد می باشد، سرویس ردیت است. ما فعالیت تیم بریج در ردیت را نیز بررسی کردیم.

بیشتر پروژه های مطرح و علمی در ردیت مخاطبان زیادی دارند که گفتمان ها در سطح مفصل تر و عمیق تری در آنجا شکل می گیرد و عملا موفقیت پروژه بدون اعتماد سازی و بحث در فضاهای تعاملی مانند دیسکورد تلگرام یا ردیت غیرممکن است. چراکه عیار پروژه ها پس از بررسی های عمیق نمایان می شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایران

صرافی غیرمتمرکز چیست

تصویر زیر نشانگر این است که بریج در هیچ یک از فضاهای تعاملی مورد بحث وجود ندارد و تنها یک گروه تلگرام فارسی زبان درباره نحوه ثبت نام افراد در توییتر جهت حمایت و نحوه خرید بریج را به مخاطبین آموزش می دهد. این با توجه به اظهارات متولیان پروژه که در ایران فعالیت ندارند بسیار متناقض به نظر می رسد و ظاهرا مخاطبان اصلی، ایرانیان تازه واردی هستند که اطلاع زیادی از شیادی ها و کلاهبرداری های این حوزه ندارند.

ماجرای توکن BRG که کلاهبرداری از آب درآمد چیست؟

با نگاه به عملکرد تیم فنی پروژه و مقایسه با دیگر رقبا به سادگی می توان به این موضوع پی برد که این پروژه صرفا تبلیغاتی است و هیچ فعالیت چشم گیری در آن شکل نگرفته و تنها یک قرارداد هوشمند نصف نیمه وجود دارد که در ۷ ماه گذشته نیز پیشرفتی نداشته است. این نوع عملکرد در بازارهای حرفه ای رمزارز بارزترین علائم مشکوک بودن یا شعاری بودن پروژه است. حالا و با جریان کلاهبرداری کریپتولند به نظر به پایان راه پروژه بریج رسیده ایم. حالا سوال اصلی افراد تکلیف سرمایه های مردم در کریپتولند است.

ماجرای توکن BRG که کلاهبرداری از آب درآمد چیست؟

بیشتر بخوانید:

دوج کوین رایگان

پیش بینی قیمت چیا در سال 2021

نمایان شدن ضعف ها : ماجرای توکن BRG

ماجرای توکن BRG که کلاهبرداری از آب درآمد چیست؟

حالا به مرور زوایای ضعف پروژه پرسروصدای بریج نمایان می شود. نسبت هزینه تبلیعات عظیمی که پشت پروژه جریان دارد به تیم فنی و اجرای ضعیف حاکی از رفتارهای کلاهبردارانه خاصی است. البته کلاهبرداری پانزی به این معنا نیست که هیچکس در این پروژه سود نمی کند بلکه به معنای روند ناپایدار درآمدی است که با هدف خالی کردن جیب افراد در یک بازه زمانی مشخص برنامه ریزی می شد.

به طور مثال می توان در یکسال ابتدایی با هر ترفندی برای مخاطبین سود غیر واقعی از فعالیتی که انجام نشده ایجاد نمود و در یک زمان مشخص اعتبار و سرمایه جمع اوری شده را بالا کشید. این پروژه‌ها اغلب رفتارهایی دارند که تا حدودی قابل شناسایی هستند.

برخی از این شاخصه و رفتارها در وب سایت آکادمی مالی معتبر و بین المللی the balance مطرح شده است. بنابر داده های این آکادمی پروژه کلاهبرداری پانزی ویژگی ها و خصوصیاتی به قرار زیر دارد:

بیشتر بخوانید:

توکن دفینیتی ICP چیست

میم کوین چیست

  • معمولا در این نوع طرح ها سود بالا با ریسک بسیار کم قول داده می شود.
  • سند ثبت شده شفاف یا گواهی خاصی برای مشارکت شما اعطا نمی شود.
  • بدون در نظر داشتن اوضاع اقتصادی، سود تضمین شده دائمی را وعده می دهند.
  • مزیت ایجاد شده به قدری پیچیده است که نمی شود توضیح داد.
  • هیچ سند حقوقی قابل استنادی برای مشارکت کننده وجود ندارد.
  • دستیابی و برگشت هزینه ها بسیار دشوار خواهد بود.
  • تبلیغات احساسی مملو از شعارهای سریع پول دار شوید، زرنگتر از بقیه باشید و راه درامد زایی بالا و آسان است.

ماجرای توکن BRG که کلاهبرداری از آب درآمد چیست؟

در رفتار عملیاتی پروژه بریج تمامی این موارد ب چشم می خورد که همین موضوع سبب شده تا بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران کم اطلاع قرار بگیرد و باید نسبت به کلاهبرداری احتمالی این پروژه نگران بود.

از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که میزان و عمق محتوای تولید شده برای مخاطبین است که پروژه را در ابعاد گوناگون آن بررسی می کند و معمولا مسائل حول پروژه اهم از کاربردها، موارد فنی، چشم انداز و دیگر مسائل را پوشش می دهد. در بلاگ بریج تنها یک مطلب از شکایت حقوقی بنیانگذار Bitcoin.com وجود دارد که نشان دهنده عملکرد بحث برانگیز متولیان پروژه در خارج از کشور نیز هست.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ماجرای توکن BRG چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذرانید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر