;
coinex

چه کسانی مشمول دریافت وام کم بهره با بازپرداخت 40 ساله هستند؟

بانک‌هایی که متوجه زیان‌ دهی‌های بزرگی شده‌اند در صدد پرده‌ برداری از تسهیلات کلان وام کم بهره با بازپرداخت 40 ساله به بدهکاران بزرگ بانکی هستند.

طبق آخرین صورت‌های مالی که از سوی بانک‌های کشور انتشار پیدا کرده است، در طول سال 1400، تعداد 12 بانک اعم از خصوصی و دولتی دچار زیان انباشته سنگین شدند. بر اساس اطلاعات صورت‌های مالی، این 12 بانک در مجموع زیان انباشته‌ای بیش از 320 هزار میلیارد تومان دارند و این رقم بسیار بزرگ است.

بیشتر بخوانید: مبلغ وام ازدواج 1401 چقدر است؟

دریافت کنندگان وام کم بهره با بازپرداخت 40 ساله

با استناد به آمارها متوجه می‌شویم که بانک آینده همچنان در صدر لیست زیان‌دهی قرار دارد. بانک آینده که یک بانک خصوصی است با 95.4 هزار میلیارد تومان زیان، هم‌اکنون جایگاه بالاترین رقم زیان انباشته مربوط به بانک خصوصی و دولتی را دارد. علاوه بر این این بانک در صورت مالی حسابرسی‌نشده خود، تا پایان سال 1400 نیز اعلام کرد که تنها در سال 1400، 27.9 هزار میلیارد تومان زیان به بار آورده است.

چه کسانی از وام کم بهره با بازپرداخت 40 ساله بهره می‌برند؟

جایگاه دوم زیان‌دهی پس از بانک آینده، به بانک دولتی ملی می‌رسد. این بانک با 67 هزار‌ و 524 میلیارد تومان زیان انباشته تا پایان سال 1399 و طبق (آخرین صورت مالی) در جایگاه دوم لیست قرار گرفت. بانک خصوصی سرمایه نیز  با 40 هزار‌ و 188 میلیارد تومان زیان انباشته، در جایگاه سوم است. جالب است بدانید این بانک فقط در سال 1400 به مبلغ شش‌ هزار‌ و 733 میلیارد تومان زیان‌دهی داشته است.

کارشناس امور بانکی، آقای بهاءالدین حسینی‌هاشمی در رابطه با مدت تسهیلات خارج از عرف بعضی بانک‌ها از‌ جمله تسهیلات بانک کشاورزی به شرکت بازرگانی دولتی عنوان کرد:

با استناد به قانون عملیات بانکی بدون ربا، تسهیلات بالای 60 ماه صرفا شانل طرح‌ها و پروژه‌ها است.

وی همچنین تاکید کرد:

احتمال دارد که مشمولان این طرح، شرکت‌هایی بزرگ مثل خودروسازها، شرکت‌های پتروشیمی، سیمانی، معدنی، ساختمانی یا… بدهکارانی باشند که تداوم فعالیت دارند. این دسته می‌توانند از وام کم بهره با بازپرداخت 40 ساله بهره ببرند.

در این شرایط بانک اگر تصمیم بگیرد که به‌ جای بدهی‌اش دست به تملیک بزند، مؤسسه تعطیل خواهد شد؛ بنابراین معمولا بانک‌ها چاره‌ای جز تمدید مهلت تسویه وام ندارند. البته علاوه بر این دسته‌ای از وام و تسهیلات هم وجود دارد که به هر دلیلی ممکن است سوخت شده باشد و یا شرایطی مانند واگذاری یا زیان‌دهی واحد بدهکار نیز ممکن است به وجود بیاید. بهاءالدین حسینی‌هاشمی افزود:

بیشترین زمانی که ممکن است برای تسهیلات بخش بازرگانی در نظر گرفت فقط یک سال است. در نتیجه زمان این وام ممکن است پنج‌ماهه اما تکرار‌شونده و مداوم باشد؛ از آنجا که بازرگانی دولتی تداوم فعالیت دارد، می‌تواند به طور مداوم تسهیلاتی تسهیلات بگیرد و در عرض چند ماه باز گرداند.

از آنجایی که این فرایند تکرار شونده است، حداکثر مبلغ را برای آن می‌تواند در نظر گرفت. حسینی‌هاشمی درباره نرخ سودهای تک‌رقمی فهرست بدهکاران بانکی نیز توضیح داد که برخی مواقع این تسهیلات از وجوه در اختیار بانک‌ها، وجوه امانی یا وجوه اداره‌شده پرداخت می‌گردد؛ این به آن معنی است که شرکت دولتی وجوهی را در اختیار بانک قرار می‌دهد تا بانک آن را به بعضی بخش‌های زیر‌ مجموعه شرکت به صورت تسهیلات پرداخت کند. از آنجا که این وجوه متعلق به خود بانک نیست، سبب ایجاد مشکل نخواهد شد. شایان ذکر است که بعضی وام‌ها به‌صورت قرض‌الحسنه یا وام در مناطق محروم می‌توانند ارائه شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد وام کم بهره با بازپرداخت 40 ساله چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو و دیگر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر