;
coinex

کشف دی اکسید کربن در یک سیاره فراخورشیدی توسط جیمز وب؛ به کشف حیات بیگانه نزدیک شدیم؟

کشف دی اکسید کربن در یک سیاره فراخورشیدی برای اولین بار توسط تلسکوپ جیمز وب صورت گرفته است. این سیاره در جو خود مقدار زیادی گاز دی اکسید کربن دارد.

یک سیاره‌شناس که بر اساس داده‌های جیمز وب مقالاتی تهیه کرده است عنوان کرده که دی اکسید کربن به طرز غیر قابل‌باوری در این سیاره وجود دارد و طبق مشاهدات نشانه‌هایی از این گاز در جو وجود دارد اما هرگز در چنین وسعتی تأیید نشده بود.

بیشتر بخوانید‌:‌ درون سیاره‌یِ مشتری چه می‌گذرد؟ جیمز وب آن را لو می‌دهد!

کشف دی اکسید کربن در یک سیاره فراخورشیدی

یافته جدید جیمز وب در تاریخ ۲۴ آگوست در پایگاه‌داده مخصوص قابل‌دسترس شد و کشف دی اکسید کربن در یک سیاره فراخورشیدی ثبت شد. شناسایی گاز دی اکسید کربنی که در این سیاره وجود دارد مسیر را برای پیداکردن این گاز گلخانه‌ای در جو سیاره‌های کوچک‌تر و سنگ‌های بیشتری که به زمین شباهت دارند هموارتر کرده است. این سیاره با نام WASP-39b شناخته می‌شود و به شکل یک غول تورم یافته که از سیاره مشتری بزرگ‌تر و هم جرم زحل است.

این سیاره هر چهار روز به‌دور ستاره چرخیده و به همین علت جهان بسیار داغ و سوزانی دارد. از ویژگی‌های سیاره WASP-39b می‌توان به این اشاره کرد که مکان وحشتناکی برای جستجوی شواهد حیات زندگی فرازمینی محسوب می‌گردد. با این وجود ترکیب متورم و گذرهای مکرر این سیاره از ستارگان آن را تبدیل به یک هدف بسیار راحت برای رصد کردن و همچنین سیاره‌های بسیار خوب برای آزمودن توانایی‌های تلسکوپ‌های جدیدی که عرضه شده کرده است.

کشف دی اکسید کربن در یک سیاره فراخورشیدی

تلسکوپ جیمز وب در تاریخ دی‌ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و اولین تصاویر کشف دی اکسید کربن در یک سیاره فراخورشیدی آن در بیست و یکم تیرماه منتشر گردید.

جالب است بدانید که مشاهدات قبلی از سیاره WASP-39b با استفاده از تلسکوپ فضایی ناسا صورت گرفت که اکنون از کارافتاده است و توسط این تلسکوپ سطح بسیار پایینی از جذب را در طول موج شناسایی کرده بودند.

این مقدار برای قانع کردن ستاره‌شناسان به اینکه دی اکسید کربن در آنجا وجود دارد کافی نبود برای همین داده‌های جیمز وب که مشاهده شد نشان داد که کمی جذب اضافی را در طول موج‌های نزدیک به آن‌هایی که دی‌اکسید کربن را جذب کرده بودند وجود دارد.

ناتالی باتالها، اخترشناس از دانشگاه کالیفرنیا که مسئول تیم رصد بود این جذب را نشانه وجود یک مولکول عجیب دانست. همچنین این اخترشناس­­ اظهار کرد که ما چندین مظنون داریم که در حال بررسی آنها هستیم.

در نهایت تمامی اخترشناسان امیدوار هستند که جیمز وب بتواند دی اکسید کربن و مولکول‌های بیشتری را در جو سیاره‌های سنگی کوچک بیابد. بسیاری از این سیاره‌ها با قرارگیری در فصل­های مناسب از ستاره‌شان می‌توانند آب مایع را حفظ کنند و مکان‌های مناسبی را برای جستجوی حیات پیدا کنند. البته هنوز مشخص نیست که آیا جیمز وب قادر به تشخیص این نشانه‌های حیات هست یا نه اما در حال حاضر توانسته است دی اکسید کربن را شناسایی کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف دی اکسید کربن در یک سیاره فراخورشیدی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر