;
coinex

حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو ؛ سایتی با کمتر از 6 ماه عمر!

سامانه یکپارچه فروش خودرو حتی 6 ماه هم عمر نکرد و حالا معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر از حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو داده است.

سامانه یکپارچه فروش خودرو که با هدف تنظیم بازار خودرو ایجاد شده بود حالا با اعلام معاون حمل و نقل وزارت صمت در کمتر از 6 ماه به پایان راه خود رسیده و دیگر میزبان فروش خودروهای داخلی نخواهد بود. بر این اساس از حالا به بعد، فروش خودرو صرفا به بورس کالا و سیستم داخلی خودروسازان محدود خواهد شد. با این اوصاف باید دید وزارت صمت مجوز عرضه محصولات بیشتری از این راه را صادر می‌کند.

بیشتر بخوانید:‌ توقف تولید سمند برای همیشه ؛ نخستین خودرو ملی به پایان راه رسید!

حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو

به گزارش دنیای اقتصاد، آنطور که معاون وزارت صمت اعلام کرده در نیمه دوم سال 1401 دیگر سامانه یکپارچه فروش خودرو میزبان فروش خودرو در قالب قرعه‌کشی نخواهد بود. بنابر اظهارات آقای منطقی، از این به بعد از این سامانه به منظور نظارت سازمان حمیات مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر تعداد فروش مجاز خودرو، تحویل به موقع خودروهای ثبت‌نامی و همچنین اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی استفاده می‌شود.

اظهارات منوچهر منطقی حاکی از این است که وزارت صمت نیز بعد از مدت‌ها عدم پذیرش، خود به ناکارآمدی و بیفایدگی سامانه یکپارچه فروش خودرو در تنظیم بازار پی برده است. هرچند که در ظاهر این ادعا مطرح شده که رشد تولید و تعادل عرضه و تقاضا برای برخی خودروها در اثر وجود این سامانه است.

سامانه یکپارچه فروش خودرو از خرداد ماه 1401 کار خود را آغاز کرد و وزارت صمت تمامی خودروسازان حتی شرکت‌های بخش خصوصی را به عرضه محصولات خود از طریق آن ملزم کرد. وزارت صمت در ابتدا به هیچ وجه انتقادات علیه این سامانه را نپذیرفت و حتی با وجود اذعان یکی از معاونان این وزارتخانه به ناکارآمدی و عدم صلاحیت فنی و ایمنی سامانه، سه دوره فروش در آن برگزار کرد.

حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو ؛ سایتی با کمتر از 6 ماه عمر!

همه این‌ها در شرایطی است که پیش از این تصمیم بر این بود که در نیمه دوم سال جاری، هر ماه فروش 100 هزار خودرو از طریق سامانه یکپارچه انجام شود، اما حال و با توجه به حذف آن،‌ فروش خودروها از طریق بورس کالا یا از مسیر سامانه‌های اختصاصی خودروسازان صورت می‌گیرد.

آقای منطقی مدعی شده که در نتیجه تعادل عرضه و تقاضا، عرضه تمامی خودروهای شرکت سایپا و دیگر شرکت‌های خودروساز از سوی خود شرکت‌ها یا از طریق بورس کالا انجام می‌شود.

به گفته منطقی، ایران خودرو در نیمه دوم سال جاری، فروش خودروهای تولید خود در سامانه یکپارچه فروش خودرو را اجرا می‌کند. معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت به این نکته هم اشاره کرده که رعایت الزامات قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی مانند تخصیص 50 درصد ظرفیت تولید به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تخصیص 10 درصد ظرفیت تولید به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از سوی شرکت‌های خودروساز الزامی است.

معاون حمل و نقل وزارت صمت در حالی خبر از تعطیلی سامانه یکپارچه و عرضه خودرو از راه‌های جدید گفته که در حال حاضر تنها تعداد کمی از خودروسازان از چنین بسترهایی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    از این سامانه باید برای رساندن خودرو به اقلیتی از مردم که شرایط خرید از راه‌های دیگر مانند بورس را ندارند، استفاده شود، و با قیمتهایی پایین‌تر از راه‌های دیگرِ خرید، خودرو در اختیار افراد و خانواده‌های بدون خودرو قرار دهد. یعنی برای برقراری نسبیِ عدالت‌‌ و داد.

    پاسخ

    راه رسیدن به پول در ایران به تعداد ادمهاست خوب نیاز تعدادی از دزدان بیت المال به پول باعث شد برنامه ای نوشته شود که جیب دردان پر و جیب مردم خالی بشه خدا رو شگر که جیب این دردان زیاد گشاد نبود و زود پر شدو برنامه تعطیل

    پاسخ