;
coinex

موج جدید بیکاری با قطعی اینترنت از راه می‌رسد؛ 350 هزار کسب و کار برچیده شد!

موج جدید بیکاری با قطعی اینترنت و محدودیت‌های اخیر، موجب نگرانی جدی فعالان اقتصادی و همچنین بیش از 350 هزار صاحبان کسب و کار های آنلاین شده است.

در طی چند سال گذشته، وضعیت اشتغال و بیکاری و همچنین وضعیت اقتصادی، نگرانی‌ها و چالش‌هایی را برای مردم کشور در پی داشته است. حال به دلیل موج جدید بیکاری با قطعی اینترنت و تعطیل شدن کسب و کارهای آنلاین طی هفته‌های گذشته، آمار افزایش بیکاری در کشور، بیش‌تر از هر وقت دیگر به چشم می‌آید.

کارشناسان نیز در این باره معتقدند که قطع اینترنت و اعمال محدودیت برای اینترنت، باعث افت چشمگیر رشد اقتصادی کشور می‌شود. در واقع می‌توان گفت با افزایش بیکاری در کشور، به طور همزمان افت تقاضا و همچنین کاهش تولید رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: وزارت ارتباطات خبر از رفع محدودیت های اینترنتی داد!

موج جدید بیکاری با قطعی اینترنت صدمه جدی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد

حمید حاج‌اسماعیلی کارشناس حوزه کار، در این باره اعلام کرده است: «شاید در برخی موارد نرخ بیکاری خیلی بالایی در کشور اعلام نشود، اما این نشان از وضعیت مطلوب کسب و کار و توسعه اقتصاد نیست بلکه نشانگر رشد ناکافی جمعیت فعال کشور است».

وی همچنین بیان کرد:

پس از یک دوره نسبتاً طولانی محدودیت‌های کرونایی در کشور رفع شد و انتظار برای بازگشت رونق به کسب و کار‌ها به ویژه در بخش خدمات بالاگرفت، اما متأسفانه این روز‌ها با اعمال فیلترینگ و قطعی اینترنت نگرانی‌های زیادی در این بخش ایجاد شده است. این وضعیت باعث از بین رفتن تعداد زیادی مشاغل و افزایش بیکاری شد.

موج جدید بیکاری با قطعی اینترنت

وی تصریح داشت: «وزارت کار نمی‌تواند ادعا کند که نرخ اشتغال مبتنی بر برنامه‌های اشتغال‌زایی افزایش پیدا کرده است؛ چون بخشی از احیای مشاغل به رفع محدودیت‌های کرونایی در بخش خدمات مربوط می‌شود و همین موضوع باعث بازگشت رونق دوباره به بخش‌های گردشگری، حمل‌ونقل و افزایش معاملات در بستر اقتصاد ایجاد کرد». او نیز در رابطه با عدم رشد جمعیت فعال نسبت به جمعیت کشور گفت:

مرکز آمار ایران افرادی که مشارکت اقتصادی دارند یا کارجو هستند را جزو جمعیت فعال به حساب می‌آورد، در صورتی که اسامی خیلی از افراد مانند زنان که وضعیت‌شان طی سال‌های گذشته به واسطه تغییرات اجتماعی و اقتصادی دچار تغییرات وسیعی شده، ثبت نمی‌شود.

وی تصریح داشت: «در صورتی که با پدیده‌های اجتماعی، چون بالا رفتن سن اشتغال، افزایش آمار طلاق یا مشکلات اقتصادی، زنان جزو کارجویان جدی در کشور می‌باشند».

او همچنین بیان کرد:

نرخ بیکاری به‌ویژه در بخش جوانان فارغ‌التحصیلان و زنان بسیاربالاست. مدتی است که متولیان و صاحبان قدرت در کشور از ایجاد مشاغل جدید و تحول در بخش اشتغال کشور خبر می‌دهند و همواره بر حمایت از شغل‌های نوین تأکید دارند؛ اما بر خلاف این ایده و طرح توسعه اشتغال در کشور، امروز شاهد قطع اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های مجازی از سوی دولت هستیم.

این کارشناس حوزه کار در رابطه با موج جدید بیکاری با قطعی اینترنت گفت: «قطعا نبود اینترنت بسیاری از فعالیت‌ها و کسب و کار‌های آنلاین در کشور را دچار مشکل کرده است تا جایی که طبق برآورد‌ها تنها در مدت زمان یک ماه گذشته دقیقاً پس از قطع اینترنت و فیلتر شدن برخی شبکه‌های مجازی حدود ۳۵۰ هزار شغل آنلاین تعطیل شده‌اند».

این فعال کارگری گفت:

وزارت کار و تعاون کشور بدون وزیر است و این بیشترین آسیب را به کسب و کار‌ها وارد کرده است. در حال حاضر نه وزارت کار نه وزارت ارتباطات پاسخگوی چرایی و چگونگی جبران خسارت وارد شده از قطعی اینترنت نیست.

وی با توجه به موج جدید بیکاری با قطعی اینترنت گفت: «با توجه به رویکرد جدید فعالیت‌های اقتصادی در دنیا یکی از فرصت‌های خوب برای رونق اشتغال، استفاده از بستر اینترنت و فضای مجازی است».

او همچنین عنوان کرد:

خیلی از مشاغل در فضای مجازی شکل گرفته اند و همین باعث کاهش هزینه‌ها شده و بهره‌روی در این بخش‌ها افزایش یافته که نکته مهمتر این است با علایق جوانان، مشاغل جدید در این فضا ایجاد خواهد شد.

وی تصریح داشت: «با توجه به سرعت شکل گیری ایجاد شغل در فضای مجازی، به جای آماده سازی زیرساخت‌ها، محدودیت‌ها در خارج کردن شبکه‌ها و اینترنت از خدمت رسانی بیشتر شده که باعث آسیب‌های فراوان به کسب‌وکار‌های کوچک، متوسط و حتی بزرگ شده و تعطیلی کسب و کار‌ها را به همراه داشت».

وی در آخر گفت با ادامه وضعیت قطعی اینترنت و فیلتر شدن شبکه‌های مجازی شغل‌های زیادی تعطیل شدند و در نتیجه افزایش موج جدید بیکاری با قطعی اینترنت را می‌توان حاصل سیاست دولت دانست.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در رابطه با آسیب جدی موج جدید بیکاری با قطعی اینترنت به اقتصاد کشور، چیست؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر