;
coinex

تسریع فرایند خروج اپل از چین ؛ اعتراضات کار دست اقتصاد چین داد!

در پی اعتراضات گسترده مردم چین، غول تکنولوژی آمریکایی قصد دارد وابستگی خود را به چین کاهش ‌دهد. اکنون شاهد تسریع فرایند خروج اپل از چین هستیم.

ادامه یافتن اعتراضات شهروندان چینی مشکلات اساسی برای اقتصاد این کشور به همراه دارد و به همین دلیل، برخی از کمپانی‌ها تصمیم گرفتند که کارخانه‌ها و خطوط تولید خود را از چین به کشورهای دیگر منتقل کنند. در این میان یکی از بزرگ‌ترین برندهایی که چین را ترک می‌کند، شرکت اپل خواهد بود. طبق گفته‌ها، این کمپانی خطوط تولید خود را با سرعت بیشتری به کشورهایی مانند ویتنام و هند منتقل خواهد کرد.

در گذشته چین به‌عنوان انتخاب اصلی اپل برای ساخت و تولید بسیاری از محصولات این کمپانی شناخته می‌شد، اما طی سال‌های گذشته اختلاف‌ها و تنش‌های میان دولت‌های چین و آمریکا شدت گرفته و به همین دلیل شرکت اپل تصمیم دارد که کارخانه‌های خود را از خاک این کشور منتقل کند. البته در کنار تمام این مشکلات، اعتراضات گسترده چینی‌ها سبب تسریع فرایند خروج اپل از چین شد. اگرچه اقدامات غول تکنولوژی آمریکایی برای ترک خاک چین خبر جدیدی نیست، اما چنین افزایش سرعتی برای خروج کارخانجات آن‌ها بی‌سابقه است.

بیشتر بخوانید: جرم‌انگاری لایک کردن پست‌های اعتراضی در چین ؛ یکه‌تازی کمونیست‌ها در استبداد دیجیتالی!

تسریع فرایند خروج اپل از چین

طبق ادعای وال‌استریت ژورنال، اپل برنامه‌های خود را جهت خروج از خاک چین با سرعت بیشتری اجرا می‌کند. گفته می‌شود که خبر تسریع فرایند خروج اپل از چین توسط یکی از افراد آگاه و نزدیک به کمپانی اپل به وال‌استریت ژورنال اعلام شده است. بنابر ادعای این منبع خبری، اپل به سایر شرکای خود در زنجیره تامین قطعات مونتاژ درسایر نقاط آسیا به ویژه هند و ویتنام دستور داده که فعالیت خود را در این زمینه بیش از پیش افزایش دهند. علاوه‌براین، غول تکنولوژی آمریکایی کاهش وابستگی به گروه فناوری فاکسکان را نیز در برنامه‌های خود گنجانده است.

دولت چین سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را در خصوص مقابله با ویروس کرونا اجرا می‌کند که با نام طرح کویید صفر از آن یاد می‌شود. چنین مسائلی سبب افزایش نارضایتی مردم چین و شکل‌گیری اعتراضات گسترده در نقاط مختلف این کشور شده است.

خطوط تولید آیفون در شهر ژنگژو نیز در پی این اتفاقات با مشکلات بزرگی روبه‌رو شد که در نتیجه آن، تولید نسخه‌های پرو نسل جدید آیفون کاهش چشمگیری را تجربه کرد. در نهایت، تمام این اتفاقات به تسریع فرایند خروج اپل از چین ختم شد. ناگفته نماند که خروج این برند شناخته شده از چین، تنها به ضرر اقتصاد این کشور نخواهد بود و طبیعی است که انتقال کارخانجات هزینه‌هایی را برای اپل به همراه داشته باشد. در صورتی که روابط پکن و چین چنین تنش‌هایی را تجربه نمی‌کرد و اعتراضات گسترده اخیر در کشور چین رخ نمی‌داد، شرکت اپل همچنان به فعالیت خود در کشور چین ادامه می‌داد؛ اما به دلیل جنگ تجاری بین چین و آمریکا و شرایط بی‌ثبات چین در پی اعتراضات مردم، اپل چاره‌ای جز ترک خاک چین نخواهد داشت.

اگرچه مدتی است که این جا‌به‌جایی کلید خورده و اکنون نیز شاهد تسریع فرایند خروج اپل از چین هستیم، اما تا زمانی که جابه‌جایی به صورت کامل انجام شود، زمان زیادی باقی مانده است. طبق گفته تحلیل‌گران، برای خروج 10 درصد از تولیدات اپل از چین، تقریبا 8 سال زمان موردنیاز است. باوجود این‌که خطوط تولید اپل در سایر نقاط آسیا مانند هند و ویتنام در حال گسترش هستند، همچنان تا جدا شدن کامل غول فناوری آمریکایی از چینی‌ها راه طولانی در پیش است.

کاهش وابستگی اپل به چین

در این میان یکی از اصلی‌ترین عواملی که سبب می‌شود اپل همچنان به چین وابسته باشد مرحله معرفی محصولات جدید یا همان New Product Introduction است. اگر اطلاعی درباره این بخش ندارید باید گفت که طی این مرحله گروه‌های شرکت اپل با پیمانکاران روی ایده‌ها، ساخت طرح‌ها و مدل‌های اولیه محصولات کار می‌کنند. باتوجه به تامین کنندگان، طراحان و مهندسان متعددی که در کشور چین حضور دارند، پشت‌سر گذاشتن این مرحله در چین بسیار راحت خواهد بود؛ در حالی که در سایر کشورها برای گذراندن این بخش، اپل با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو می‌شود. به همین جهت اولین اقدام مهم جهت انتقال تولیدات اپل به سایر کشورها، انتقال فرایند NPI خواهد بود.

البته در کنار کمبود نیروی متخصص در سایر کشورها، انتقال مرحله NPI با مشکلات دیگری نیز همراه است. باتوجه به وضع کنونی حاکم بر اقتصاد اکثر کشورها، افزایش تورم جهانی و کاهش استخدام نیروهای جدید توسط شرکت‌ها، همکاری با تامین کنندگان جدید برای شرکت اپل دشوار خواهد بود. در حال‌حاضر برخی از تولیدات اپل مانند ایرپاد، اپل واچ و مک‌بوکدر خاک ویتنام افزایش پیدا کردند، اما هدف اصلی اپل، افزایش 40 تا 45 درصدی فروش آیفون از مقصد هند است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تسریع فرایند خروج اپل از چین چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر