coinex
راهنمای خرید تکراتو

قاچاق تجهیزات اینترنت استارلینک به ایران ؛ راهکاری برای فرار از اینترنت ملی؟

با فشرده‌تر شدن اختلالت اینترنت، قاچاق تجهیزات اینترنت استارلینک به ایران آغاز شده است. شاید این مسئله راهکاری جهت فرار از اینترنت ملی باشد.

قاچاق تجهیزات استارلینک به ایران در پی افزایش اختلالات اینترنت و فیلترینگ شبکه اجتماعی حجم گسترده‌ای پیدا کرده است. بسیاری از افراد این مسئله را بی‌ارتباط با موضوع اینترنت ملی نمی‌دانند. همچنین بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازگشت دوباره به شرایط عادی اینترنت و رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی، حداقل در کوتاه‌مدت غیرممکن است.

از همان اولین شروع اختلالات اینترنت در ایران، بحث اینترنت استارلینک بر سر زبان‌ها افتاد. به‌طوری که ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس از ارائه رایگان این اینترنت پرسرعت به ایران خبر داد. این موضوع در نهایت توسط مسئولین غیرقانونی قلمداد شد. اما حالا با گذشت 3 ماه از از آغاز اختلالات اینترنت، شاهد قاچاق تجهیزات اینترنت استارلینک به کشور هستیم.

بیشتر بخوانید: توییت جنجالی ایلان ماسک درباره اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران [+ عکس توییت]

قاچاق تجهیزات اینترنت استارلینک به ایران

اگرچه قدمت فیلترینگ در ایران به حدود دو دهه می‌رسد، اما سه ماه است که فضای مجازی کشور شاهد محدودیت‌هایی است که می‌توان آن را در تمام عمر موجودیت اینترنت در کشور بی‌سابقه دانست. گذشته از آنکه حالا دسترسی به شبکه‌های اجتماعی خارجی مسدود شده‌ است، کیفیت پایین اینترنت، حتی استفاده از پلتفرم‌های داخلی را نیز با اختلالاتی همراه کرده است.

با برآورد کلی اخبار این روزهای فضای مجازی کشور می‌توان دریافت که چشم‌انداز بازگشت به شرایط عادی حداقل در کوتاه‌مدت چندان روشن نیست و همین امر عزم کاربران را در یافتن روش‌هایی برای دور زدن اساسی این محدودیت‌ها جدی‌تر می‌کند. از همان زمانی که زمزمه‌های ورود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به کشور شروع شد، برخی کاربران ایرانی پیگیر چند و چون خرید و به‌کارگیری این روش ارتباطی جدید بودند.

قاچاق تجهیزات اینترنت استارلینک به ایران

آنها امیدوارند که شاید حداقل این روش بتواند یک ارتباط اینترنتی باکیفیت و بدون فیلتر را برای آنها فراهم کند. حالا در جدیدترین گزارشی که وال‌استریت ژورنال از رواج اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران منتشر کرده، مدعی قاچاق حدود ۲۰۰ دستگاه تجهیزات دریافت‌کننده این سرویس به کشور شده و از این روش به عنوان راهکاری احتمالی برای دور زدن محدودیت‌های اینترنتی در ایران یاد کرده است.

این روزنامه در گزارش خود با گروهی از فعالان ایرانی-آمریکایی مقیم کالیفرنیا گفت‌وگو کرده که همزمان با آغاز حوادث اخیر و اعمال محدودیت‌ها بر اینترنت در ایران، تلاش کرده‌اند با خریداری و ارسال دستگاه‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ارتباط اینترنتی بدون فیلتر ایرانیان بپردازند.

این فعالان به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند:

از طریق قاچاق، تجهیزات استارلینک را گاهی در جعبه لوازم خانگی مثل مایکروویو قرار می‌دهند و از مسیر‌های آبی خلیج‌فارس یا مسیر‌های زمینی از مرز عراق وارد ایران می‌کنند. آنها مدعی شده‌اند تنها در یک مورد ماموران با شناسایی این دستگاه در مرز، مانع از ورود آن شدند. یکی از این افراد به وال‌استریت ژورنال گفت که برای این نقل‌وانتقال پرمخاطره، گاهی مبلغی معادل قیمت خود دستگاه ‌(۶۰۰ دلار) یا حتی بیشتر به قاچاق‌بر‌ها پرداخت می‌شود.

در عین حال این گروه برای تامین هزینه اشتراک ماهانه ۱۱۰ دلاری خدمات اینترنتی استارلینک، از افراد و موسسات داخل آمریکا کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌کنند. گروهی که وال‌استریت ژورنال با آنها گفت‌وگو کرده، مدعی است تاکنون ۴۰ دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را وارد ایران کرده و در حال حاضر ۴۰ دستگاه دیگر را هم برای ارسال به کشور در دست تهیه و آماده‌سازی دارد، اما معتقدند تنها گروهی نیستند که تجهیزات استارلینک به ایران می‌فرستند و در مجموع تا به امروز حدود ۲۰۰ دستگاه وارد کشور شده است.

قاچاق تجهیزات اینترنت استارلینک به ایران

شرکت استارلینک چند روز پیش در توییتی اعلام کرد: «در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان از خدمات اینترنت ماهواره‌ای این شرکت استفاده می‌کنند.» سرویس اینترنتی این شرکت در ماه‌های اخیر و در خلال جنگ اوکراین و روسیه، نقش تعیین‌کننده‌ای در تامین دسترسی اینترنتی دولت اوکراین و خنثی کردن عملیات روسیه در تخریب زیرساخت‌های ارتباطی این کشور داشت و حالا مدتی است که گفته می‌شود گروهی با هدف حمایت از حق دسترسی آزاد به اینترنت، در تلاشند تا چنین امکانی را برای شماری از کاربران ایرانی فراهم کنند.

حتما بخوانید:

نصب و راه‌ اندازی اینترنت استارلینک : چگونه اینترنت ماهواره ای Starlink را نصب و راه اندازی کنیم؟

اگرچه چندی پیش ایلان ماسک، مالک «اسپیس‌ایکس» نیز رسما فعال‌سازی این سرویس در ایران را تایید کرد، اما جزئیات چندانی درباره اینکه همین تعداد محدود دستگاه وارد شده در دست چه کسی است و برای چه مصارفی به کار گرفته می‌شود وجود ندارد. وال‌استریت ژورنال نیز در گزارش خود تاکید کرده است:

اسپیس‌ایکس در جواب پیگیری‌های این روزنامه حاضر به ارائه جزئیاتی درباره فعالیتش در ایران نشده است.

با وجود آنکه در تمام این سال‌ها کاربران ایرانی همواره به طریقی محدودیت‌های ارتباطی اعمال شده را دور زده‌اند و عملا سیاست فیلترینگ و قطع دسترسی نتیجه‌بخش نبوده، اما گویا سیاستگذاران عزمی برای اصلاح رویکرد خود در کنترل فضای مجازی ندارند. حتی به تازگی امیر خوراکیان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی نیز در اظهاراتی جدید درباره پاسخ متا به نامه ارسالی از سوی ایران این سیگنال را داده است: «با عدم پاسخ این شرکت، مسیر مسدودسازی دائمی این محدودیت‌ها هموارتر می‌شود.»

قاچاق تجهیزات اینترنت استارلینک به ایران
قاچاق تجهیزات اینترنت استارلینک به ایران

وی با تاکید بر اینکه پاسخگویی یا عدم پاسخگویی این شرکت می‌تواند در تصمیم سیاستگذاران کشور بسیار موثر باشد، اظهار کرد:

این امر موضع این شرکت در برابر ایران را مشخص می‌کند.

با این حال کامبیز نوروزی از حقوق‌دانان حوزه فناوری درباره رد کارآیی رویکرد در پیش گرفته شده توسط سیاستگذاران فضای مجازی کشور در گفت‌وگو با جماران گفته است: «این نوع اقدامات محدودکننده علاوه بر اینکه با شئون حقوق اساسی ملت سازگار نیست، کارآمد هم نیست و تاثیر مثبتی از آنها نمی‌بینیم.» وی در ادامه گفت:

اساسا کسانی که دنبال چنین ایده‌هایی هستند، از یک نکته بنیادی غفلت می‌کنند که آنچه باعث گرایش عمومی به استفاده از پلتفرم‌های مختلف مثل تلگرام، اینستاگرام و واتس‌اپ می‌شود، این است که در کشور رسانه‌های حرفه‌ای قادر نیستند نیاز خبری و تحلیلی مخاطبان را پاسخ بدهند. صداوسیما که تا حد زیادی از سبد رسانه‌ای مردم خارج شده، مطبوعات تحت فشارهای مختلفی هستند که نمی‌توانند کار حرفه‌ای خود را درست انجام بدهند و به تدریج مرجعیت رسانه‌ای از رسانه‌های داخلی کشور سلب شده است.

نوروزی تاکید کرد: «در این مورد نیز مانند هر نیاز دیگری، با سد کردن یک مسیر، مردم به منابع دیگر مراجعه می‌کنند و اکنون شبکه‌های اجتماعی خارجی پاسخگوی این نیاز مردم هستند.» وی تصریح کرد:

تا زمانی که این نقیصه برطرف نشود و فضای رسانه‌ای کشور احیا نشود، نمی‌توانند کاری در مورد کاهش میزان مراجعه عمومی به این پلتفرم‌ها انجام بدهند و فیلترینگ‌ها نیز اثری نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره قاچاق تجهیزات اینترنت استارلینک به ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (24 نظر)

    مبارزه آقایون با ویدئو و ماهواره رو دیدیم که چیزی جز آبروریزی و قاچاق و دردسر و کاغذبازی واسه ملت نداشت و درعوض برای آقایون مواجب بگیر نون داشت! هم از قاچاقش خوردن هم از رشوه و نمایش قانون!
    یه زمانی بود هر دادگاهی میرفتی بالای قفسه ها پر بود از ویدئو. الان چی؟؟ هرکسی یه گوشی تو جیبش داره که انواع فیلمهای به روز رو میبینه.
    در مقابل تکنولوژی و آینده هیچ غلطی نمیتونن بکنن

    پاسخ

    همین الانش دارن وی پی انا ماهواره ای میفروشن و جالبتر اینکه خیلیا دیگه با درگاها کار نمیکنن بصورت بیت کوین دارن میکنن ترجیحا کسایی که قصد خرید دارن یا المان بخرن یا امارات که پینگش عالیه بخصوص برای گیمرا که این لعنتی پینگ خیلی مهمه بهتر از اون وی تو ریه این سرویسا جدید

    پاسخ

    اینهمه مملکت پول بلوکه شده داره تو نگران نباش امریکا ازون پولا هزینه شرکت خصوصی رو میده زیاد جوش نزن. هرجا منافع امریکا حکم کنه لازم باشه هر اقدام مالی میکنه و اون شرکت هم جزئی از امریکاس تمام. ایشالا بزودی میاد اینترنت

    پاسخ

    زنده باد امریکا

    پاسخ

    مردم ایران بی صبرانه منتظر استفاده از اینتر نت ملی هستن وهیچ وقت پشت حکومت اسلامی ونظامشان راخالی نمیکنن من یک فرد بی شغل هستم که عاشقانه وطنم رادوست دارم ازغرب وغرب زده متنفرم وآنان رادشمن قسم خورده ی ایران عزیزم میدانم

    پاسخ

    دلار ۴۴۵۰۰
    ریال ایران بی ارزش ترین پول جهان، هوا کثافت ترین دنیا، دریاچه هامون خشک، سد هامون خالی، نخبه هامون فراری، ماشینامون بی کیفیت ترین در جهان، کیفیت اینترنتمون رتبه ۱۴۳ جهان، همین روند با این نظام پیش بره تا چند سال دیگه حتی اسم ایران هم باقی نمیمونه، اونوقت شما خودتو ایرانی و وطن پرست معرفی میکنی ؟

    پاسخ

    اتفاقا شما فرد بی شغل نیستی عزیز جان. شاغل هستی ولی متاسفانه شغلت شریف نیست .. شما سایبری هستی

    پاسخ

    از خودت مایه بزار پای ملت رو وسط نکش سایبری

    پاسخ

    خفه بابا سایبری . .
    آمنه تو هم خفه

    پاسخ

    امیدواریم که استارلینک به ایران بیاد حالا چه قاچاقی چه غیر قاچاق فقط از شر فیلترینگی که این بی پدرمادرا گذاشتن برامون راحت شیم

    پاسخ

    دوران بتامکس اینترنتی هم آغاز شد؟!. علی برکت ا…

    پاسخ

    حالا کجاشو دیدی در آینده ای نه چندان دور دستگاه بسیار کوچک جیبی هم تولید خواهد شد و در آن وقت دیگر مستقیماً به ماهواره استارلینک متصل خواهیم شد درآن موقع می خواهید چه کار کنید الان شاید مثل روسیه تجهیزات را جمع آوری کنید ولی در آن موقع با همه مردم که نمیتونید بجنگید تازه آبروریزی هم جدا که این همه هزینه کردید پاش و همش هیچ خواهد شد

    پاسخ

    از این تجهیزات هنوز هیچ کشوری استفاده نکرده و بیشتر تبلیغاتی و شو است .
    اینها آرزوهای قشنگی است که شاید 10 تا 15 سال دیگر به واقعیت بپیوندد .

    پاسخ

    اینا اون آینده وجود ندارن که ببینن. فقط ما مردم ایم که بودیم و هستیم و خواهیم بود !

    پاسخ

    به کره شمالی با اعمال شاقه خوش آمدید.

    پاسخ

    هیچ کشوری بدون داشتن نماینده در خاک کشورش ، اجازه فعالیت به شرکتهای مخابراتی و پلتفرم ها نمی دهد .

    حتی آمریکا و فرانسه و انگلیس هم جلوی برخی زیاده روی شرکتها را می گیرند .

    پاسخ

    شما پاتو از امامزاده هاشم اونورتر بذار اول، ۴ تا کشور ببین، بعدش راجع به اجازه فعالیت شرکت های مخابراتی توی کشورهای آزاد نطق کن …

    پاسخ

    آنها هم بروزرسانی شده اند و متخصصان قوی در ایران دارند .
    فکر کردی در عصر ویدئو و نوار کاست دارند سیر و سلوک می کنند .
    دولتها و حکومتها همیشه از تکنولوژی الان جلوتر هستند .
    شما استارلینک را امثال دیده اید ؟
    من سال 2004 تو ارتش آمریکا دیده ام .
    حتی حکومت جمهوری اسلامی ایران ، هم همان موقع اینترنتهای ارتش امریکا را رصد می کرد .

    از خواب غفلت پاشو .

    پاسخ

    طوطی جان تو هنوز تو شعب ابیطالب و صحرای کربلا گیر کردی اومدی درباره آمریکا و فرانسه اظهار نظر میکنی؟ ببند بابا

    پاسخ

    تیتر ها رو قشنگ بزنید شماها دارید از ترس انقلاب، از اینترنت جهانی فرار میکنی

    پاسخ

    از اینترنت مخابرات که دم به دقیقه قطع است و هرچی زنگ میزنیم اپراتور مخابرات جواب سربالا یا جواب دیکته شده میدن
    خسته شدیم
    بزار باد استارلینک بیاد خنک بشیم

    پاسخ

    اکثر تجهیزات وارداتی استارلینک تقلبی هستند .
    شرکت استارلینک هنوز تو تعهدات خودش در کشورهای دیگر مانده است ، یهویی تصمیم گرفته به ایران دیش بفرستد ؟

    تو جنگ اوکراین ، ماهواره ها را قطع کرد تا پولش را از آمریکا بگیرد .

    استارلینک شرکت خصوصی است و هیچ تعهدی نسبت به آینده ندارد .
    اگر هم تجهیزات اصلی وارد شود ، فکر کردید که با قیمت سرسام آور به مردم عادی می رسد ؟
    اول دولتی ها و خصولتی ها و سپس افراد پولدار می توانند از تجهیزات اصلی استارلینک استفاده کنند .

    پاسخ

    منتظر وی پی ان ماهواره ای باشید. تونل زدن به اینترنت استارلینک از شبکه داخلی

    پاسخ

    همین الانشم زدن سرورا امارات که پینگ و سرعتشم عالیه

    پاسخ