;
coinex

پلتفرم‌های خارجی به علت وجود تحریم‌ها با ایران تفاهم‌نامه نمی‌نویسند!

معاون حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی از عدم تدوین تفاهم‌نامه از سوی پلتفرم‌های خارجی با ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی خبر داده است.

مدتی قبل مرکز ملی فضای مجازی با ارسال نامه‌ای به شرکت متا خبرساز شده و حتی خبری از وصول این نامه به مالک پلتفرم‌های واتس‌اپ و اینستاگرام منتشر کرد. با وجود همه این تلاش‌ها نامه مرکز ملی فضای مجازی که در آن فرصت 10 ‌روزه‌ای به متا داده شده بود، تا با معرفی یک نماینده به فعالیت قانونی در ایران بپردازد، بدون هیچ پاسخی باقی ماند.

مدتی هم پس از تمدید غیررسمی این مهلت 10 ‌روزه بازهم نامه مرکز ملی فضای مجازی بی‌پاسخ رها شد و مدیریت این پلتفرم‌های خارجی اعتنایی به درخواست‌های مرکز ملی فضای مجازی نکرد. پس از این سلسله مراتب بدون جواب، بسیاری کارشناسان بر عقیده تاثیر تحریم‌ها، در ممانعت از همکاری پلتفرم‌های خارجی با ایران صحه گذاشتند. اکنون نیز معاونت حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی در گفت‌وگویی ضمن تایید این موضوع، از تحریم‌ها و تاثیر آن در عدم همکاری پلتفرم‌های جهانی با ایران خبر داده است.

بیشتر بخوانید: طرح معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم‌های داخلی در بودجه 1402

عدم همکاری پلتفرم‌های خارجی با ایران

«امیر خوراکیان»، معاون حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی، ضمن تاکید بر عدم وجود تمایل از سوی تقریبا هیچکدام از سرویس‌های بین‌المللی به تدوین قراردادها و تفاهم‌نامه‌های همکاری با ایران به بهانه تحریم، حتی از عدم مذاکره آن‌ها خبر داد و اعلام کرد: «لازم است با پلتفرم‌های جهانی ارتباط داشته باشیم، اما این موضوع با اینکه به‌دلیل این الزام و اجبار، همه زیرساخت‌ها و عرصه‌های‌مان را محدود و منحصر به این پلتفرم‌های خارجی کنیم متفاوت است».

او در بخش دیگری از گفته‌های خود به وجود تفاوت‌های تجربی بین کشور ما و سایر کشورها در این مسئله پرداخت: «یکی از این تفاوت‌ها این است که اکثر سرویس‌هایی که در کشورهای دیگر فعالند، قانونی و در قالب تفاهم و یکسری قراردادها هستند».

وی توضیحات خود را به این شکل ادامه داد: «ما معتقد به قطع ارتباط با سرویس‌های جهانی نیستیم، اما قطعا باید این سرویس‌ها در داخل کشور پاسخگوی شئون مختلف حاکمیتی باشند. بحث شبکه ملی اطلاعات صرفا محدود به پیام‌رسان‌ها نیست».

پلتفرم‌های خارجی

در ادامه خوراکیان در موضوع اهداف سه‌گانه مرکز ملی فضای مجازی درباره پلتفرم‌های خارجی بیان داشت: «هدف ما این است که سه نکته را به‌طور شفاف دنبال کنیم؛ اول اینکه حتما انحصار خارجی را از بین می‌بریم و بر آن تاکید داریم که همه سرویس‌های‌مان تحت انحصار پیام‌رسان‌های خارجی نباشد» .

وی در مورد نکته دوم بسیار مهم در راستای اهداف سه‌گانه مرکز ملی فضای مجازی به توسعه شبکه‌های داخلی پرداخت: «دومین نکته این است که ما باید حتما ما‌به‌ازای داخلی خوب و باکیفیت داخلی را ایجاد کنیم. این کار یا از طرف بخش دولتی یا در همکاری با بخش خصوصی قابل‌اجراست و دست دولت در این باره باز گذاشته شده است».

معاون حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نکته پایانی و مهم به برقراری ارتباط با سرویس‌های خارجی اشاره کرد و در این باره افزود:

«حتما باید با سرویس‌های خوب خارجی در ارتباط باشیم. منتها در این ارتباط داشتن حداقل مفاهیم و شئونی را که خودشان هم به آن معتقدند، در کشور ما هم اجرایی کنند».

بنابراین با وجود عدم امکان همکاری ایران با پلتفرم‌های خارجی در سطح جهانی و البته از طرف دیگر، ضرر‌ و‌ زیان‌های سنگین اپراتورهای موبایل که ناشی از فیلترینگ این پلتفرم‌ها بوده و همینطور موج انتقادات مردمی و کسب‌وکارها که به‌دنبال فیلترینگ شکل گرفته، باید منتظر وضعیت این سرویس‌ها در آینده باشیم. به نظر شما آیا ایران به فیلترینگ آن‌ها ادامه داده یا تلاش‌هایی جهت رفع مسدودیت و محدودیت آن‌ها در آینده خواهد کرد؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره عدم امضای تفاهم‌نامه پلتفرم‌های خارجی با ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر