coinex
راهنمای خرید تکراتو

اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی ؛ چه کسانی از مالیات جدید معاف هستند؟

با اعلام سخنگوی کمیسیون اقتصادی، اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی در دستور کار قرار گرفت. اما چه افرادی و کدام سپرده‌ها مشمول مالیات می‌شوند؟

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خبری که پیش‌تر نیز نقل کرده بود، تأکید کرد که اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی در دستور کار قرار گرفته است. این مورد نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد کرده و همه گمان می‌کنند که باید مالیات سپرده خود را بپردازند. اما بنابر اعلام طغیانی، مالیات سپرده فقط مشمول سپرده‌های اشخاص حقوقی، سازمان‌ها و شرکت‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخذ مالیات 30 میلیاردی از 130 اینفلوئنسر [+فیلم]

طرح اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی به‌زودی آغاز خواهد شد

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تنها متوجه سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی بود و نه افراد حقیقی.

وی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا سود حساب‌های بانکی هم مشمول مالیات می‌شود، گفته بود:

بسیاری از اشخاص حقوقی دارایی خود را به‌صورت بلندمدت در بانک‌ها نگهداری و سود‌های کلانی دریافت می‌کنند؛ لذا در قانون بودجه مصوب شده از سود سپرده اشخاص حقوقی مالیات اخذ شود.

بر این اساس به گفته این نماینده مجلس، در قانون بودجه سال جاری تصویب شده افراد حقوقی -سازمان‌ها و شرکت‌هایی- که دارایی خود را در بانک سپرده می‌کنند باید مالیات سود سپرده خود را دریافت کنند.

طرح اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی به‌زودی آغاز خواهد شد

این گفته در حالی است که گویا بانک‌ها ادعا می‌کنند سود سپرده‌های خود را پرداخت کرده‌اند. چراکه آن‌ها می‌گویند ما ابتدا مالیات فعالیت اقتصادی خود را پرداخت کرده‌ایم و بعد از آن سود حساب اشخاص حقوقی را واریز می‌کنیم، اما چنین ادعایی درست نیست و باید مالیات این سود پرداخته شود.

دریافت مالیات از سود سپرده بانکی در قانون بودجه سال جاری تصویب شده است و باید در این مدت اجرایی می‌شد، اما گویا هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

اما سوالی که وجود دارد این است که دریافت سود از سپرده بانکی شامل افراد حقیقی هم می‌شود و افراد عادی هم باید مالیات سپرده‌های خود را پرداخت کنند؟

پاسخ این سوال منفی است. حداقل تاکنون دریافت سود سپرده مردم عادی تصویب نشده است. البته بار‌ها این مساله مطرح شده، اما تاکنون تصویب نشده است.

از طرف دیگر بعید است که دولت چنین چیزی را تصویب کند. چون بانک‌ها و البته دولت در تلاشند که مردم دارایی خود را یا وارد بانک‌ها کنند و یا در بورس بگذارند و از بازار‌های دلالی و سفته‌بازی دوری کنند.

اگر چنین قانون تصویب شود و قرار باشد از سود سپرده مردم عادی مالیات دریافت شود احتمال خروج این دارایی‌ها از بانک‌ها و ورود آن‌ها به بازارهایی، چون ارز و طلا شدت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام اینجانب ناظر ساختمان هستم شیراز سال 99 پونزده میلیون تومان درآمد سالانه داشتم سهوا اظهارنامه مالیاتی صفر ردکردم برام 4 و دویست جریمه بریدن…3/5 باید قطعی بپردازم…. خداوکیلی سوال من اینه که اینهمه آدم فرار مالیاتی با درآمد نجومی دارن.. آیا حق اینه؟!

    پاسخ