coinex
راهنمای خرید تکراتو

کاهش ظرفیت پزشکی کنکور قطعی شد [+فیلم]

بررسی‌ها حاکی از کاهش ظرفیت پزشکی کنکور است. وزارت بهداشت با سرپیچی از دستور رئیس‌جمهور مبنی از افزایش ظرفیت این دسته، خلاف قانون عمل کرده است. حال چه خواهد شد؟

ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران، در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم طرحی را در حوزه سلامت با محوریت افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی اعلام کرد و وزارت بهداشت و دیگر نهادهای مسئول را موظف به اجرایی کردن این قانون کرد. اما با وجود اینکه رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این موضوع تأکید فراوان کرده است، وزارت بهداشت کاری جزء خلاف دستور نکرده و به نوعی کار خودش را پیش گرفته است. پس باید بگوییم که با بررسی‌های صورت گرفته از اجرای این قانون، می‌توان گفت که هم‌اکنون کاهش ظرفیت پزشکی کنکور قطعی شده است. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

بیشتر بخوانید: وزیر علوم: برای تامین امنیت برگزاری کنکور سیستم‌های خاص خودمان را داریم؛ اینترنت قطع نمی‌شود

کاهش ظرفیت پزشکی کنکور اجرایی خواهد شد

به گزارش تکراتو و به نقل از فارس، دولت سیزدهم در نخستین اقدام خود در حوزه سلامت با تصویب افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی، به وعده خود مبنی بر رفع پایدار کمبود پزشک در کشور عمل کرد. اقدامی مهم و راهبردی که نظام سلامت کشور را از بروز بحران در مواجهه با امواج بحران سالمندی ایمن خواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش ظرفیت پزشکان، زمینه توسعه و افزایش کیفیت خدمات بهداشتی درمانی در کشور به ویژه مناطق محروم را فراهم خواهد کرد. نیروی انسانی از مهم‌ترین زیرساخت‌های نظام‌های بهداشت و درمان در دنیا به حساب می‌آید.

کاهش ظرفیت پزشکی کنکور اجرایی خواهد شد

سرانه پزشکان در ایران ۱۳ پزشک به ازای هر ۱۰هزار نفر است. سرانه‌ای که از متوسط تمام کشور‌های اروپایی کمتر است. در حالی‌که بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایران می‌بایست رتبه اول منطقه در حوزه بهداشت باشد، اما سرانه پزشک آن از اغلب کشور‌های منطقه از جمله سوریه و فلسطین نیز پایین‌تر است.

وزارت بهداشت مانع دسترسی مردم به پزشک است

پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت چندی پیش در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی خبر از اجرای قانون توسط این وزارتخانه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی داد. اما بررسی آمار ظرفیت‌های ارائه شده توسط وزارت بهداشت به سازمان سنجش، برای درج در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ خلاف این را نشان می‌دهد.

وزارت بهداشت بر اساس مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی مکلف است از سال ۱۴۰۱، به مدت چهار سال، سالانه ۲۰ درصد پذیرش دانشجویان پزشکی را به صورت بومی‌گزینی افزایش دهد. بر این اساس بایستی امسال به تعداد ۱۱۵۲۰ دانشجوی پزشکی را پذیرش کند. از این تعداد ۳۵۲۰ نفر بومی‌گزینی و متعهد به خدمت در مناطق مورد نیاز مردم هستند.

کاهش ظرفیت پزشکی کنکور اجرایی خواهد شد

در آمار ظرفیت مورد پذیرش دانشکده‌های پزشکی که وزارت بهداشت به سازمان سنجش اعلام کرده است اثری از این افزایش ظرفیت قانونی وجود ندارد. اعداد اعلامی وزارت بهداشت حاکی از تخطی از متن قانون است. بر این اساس ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی بومی نه تنها ۲۰ درصد افزایش پیدا نکرده بلکه از ۱۶۰۰ نفر سال گذشته به ۱۳۸۱ نفر کاهش پیدا کرده است.

این تنها کاهش وزارت بهداشت نبوده است؛ کاهشی که کل ظرفیت پذیرش پزشکی را نیز تحت تاثیر قرار داده و در مجموع بر خلاف مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی، ظرفیت‌ها به میزان ۱٪ نیز کاهش پیدا کرده است.

کاهش ظرفیت پزشکی کنکور اجرایی خواهد شد

ارتقا دسترسی عادلانه مردم به پزشک و دندانپزشک عمومی و متخصص از وعده‌های انتخاباتی دکتر رئیسی بود. وعده‌ای که در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی محقق شد. مبارزه با تعارض منافع و انحصارطلبی در بدنه وزارت بهداشت نیز از دیگر وعده‌های رئیسی بود.

وزارت بهداشت قبل از تصویب این مصوبه همراه دیگر نهاد‌های صنفی و غیر صنفی حوزه پزشکی تمام سعی خود را کرد تا در مقابل آن بایستد. پس از ابلاغ آن نیز هر بار با بهانه قراردادن نبود زیرساخت و … به دنبال سرپیچی از اجرای قانون بوده است. اکنون باید دید دولت و مجلس در مقابل این تخلف قانونی وزارت بهداشت چه واکنشی نشان خواهند داد؟

رئیس سازمان سنجش کاهش ظرفیت پزشکی در کنکور امسال را تایید کرد، براساس مصوبۀ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی باید ۲۰ درصد بیشتر شود اما این اتفاق در کنکور امسال رخ نداده است.

کاهش ظرفیت پزشکی تایید شد

رئیس سازمان سنجش کاهش ظرفیت پزشکی در کنکور امسال را تایید کرد، براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی باید ۲۰ درصد بیشتر شود اما این اتفاق در کنکور امسال رخ نداده است.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص کاهش ظرفیت پزشکی کنکور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر