coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

استانداردهای جدید خودرویی توسط خودروهای پرتیراژ پاس نمی شود!

استانداردهای جدید خودرویی توسط خودروهای پرتیراژ پاس نمی شود!

به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، بیشتر خودروهای پرتیراژ کنونی استانداردهای جدید خودرویی را که اجرای آزمایشی آنها از ابتدای دی ماه 1397 آغاز خواهد شد را پاس نمی‌کنند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه اعلام نمود که مهلت خودروسازان برای اجرای کامل استانداردهای جدید خودرویی ، ابتدای دی ماه ۱۳۹۸ است.

به گزارش تکراتو وبه نقل از ایسنا، احمد نعمت‌بخش اعلام نموده است که براساس مصوبه‌ای که شورای سیاست‌گذاری خودرو تعیین کرده است، تعداد استانداردهای جدید خودرویی به تعداد 85 استاندارد افزایش یافته است. تعداد این استانداردهای اجباری پیش از این 55 بود.

وی در ادامه اعلام نمود که از ابتدای دی ماه سال جاری، 9 استاندارد جدید خودرویی اجرایی شده است و ادامه داد که با اضافه شدن این 9 استاندارد جدید خودرویی در سال جاری، تولید 25 مدل خودرو متوقف شد. به گفته وی در این 25 مدل خودرو امکان اجرای استانداردهای جدید وجود نداشته است.

وی همچنین در ادامه تاکید نمود که بیشتر این خودروها قبلا از خطوط تولید خودروسازان حذف شده بودند و در برنامه تولید آنها قرار نداشتند.

روند اجرای استانداردهای جدید خودرویی از سال آینده

دبیر انجمن خودروسازان ایران همچنین از اجرای ۲ استاندارد جدید خودرویی دیگر از ابتدای تیر ماه سال‌ آینده خبر داد و اعلام نمود که احتمالا خودروهای در حال تولید فعلی خواهند توانست این ۲ استاندارد را پاس کنند.

همچنین به گفته وی در سال آینده علاوه بر تیرماه در دی ماه نیز 22 استاندارد جدید خودرویی دیگر اجرایی خواهد شد. البته به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، براساس مصوبه تعیین شده توسط شورای سیاست‌گذاری خودرو، خودروسازان داخلی برای اجرای این استانداردها تا ابتدای دی ماه ۱۳۹۸ فرصت دارند.

خودروهای پرتیراژ استاندارهای جدید را پاس نمی‌کنند!

دبیر انجمن خودروسازان ایران، اعلام نمود که خودروهای پرتیراژ فعلی توانایی پاس کردن ۲۲ استاندارد جدید خودرویی را ندارند. به گفته وی این خودروها شامل پراید، وانت پراید، تیبا، سمند، پژو ۴۰۵، پژو پارس، وانت آریسان، وانت زامیاد و وانت مزدا هستند.

وی تیراژ این خودروها را در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد و تاکید نمود که اگر این خودروها به یکباره از رده خارج شوند، شوک بزرگی به بازار خودرو وارد خواهد شد. وی ادامه داد که با این وجود دیگر مصرف‌کنندگان امکان دسترسی به خودروهایی با قیمت‌های پایین را نخواهند داشت.

متضرر شدن قطعه سازان با توقف خط تولید تعدادی از خودروها

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه به متضرر شدن تعداد زیادی از قطعه سازان به دلیل توقف خط تولید خودروهای پرتیراژ و خودروهایی که نمی‌توانند استانداردهای جدید خودرویی را پاس نمایند اشاره نمود.

به گفته وی تعداد زیادی از شرکت‌های قطعه‌سازی هم‌اکنون قطعات خودروهای ذکر شده را تولید می‌کنند که با توقف خط تولید آنها با معضل مواجه خواهند شد و عواقب بعدی در انتظار آنها خواهد بود. وی در ادامه اعلام نمود که اگر قرار بر تولید خودروهای جدید باشد مدت هشت سال زمان لازم است تا تیراژ خودروهای جدید به 100 هزار دستگاه برسد.

بنابراین خودروهای تولیدی جدید در سال ۱۳۹۸ قادر به  پر کردن خلاء از رده خارج شدن خودروهای پرتیراژ فعلی نخواهند بود و این موضوع باعث بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو می‌شود و مصرف‌کنندگان نیز متضرر خواهند شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام نمود که این 22 استاندارد جدید خودرویی که قرار است از ابتدای دی ماه ۱۳۹۷ اجرای آزمایشی آنها آغاز شود، در خود اتحادیه اروپا نیز به طور کامل اجباری نشده است. به گفته وی خودروسازان اروپایی مجبور به اجرای استانداردهای جدید خودرویی ، در تولید خودروهای جدید خود هستند اما خودروهای فعلی در حال تولید در اتحادیه اروپا مشمول این استانداردها نمی‌شوند.

به گفته وی درآمد سرانه کشور ما پنج هزار دلار است اما درآمد سرانه کشورهای اروپایی ۲۵ تا ۴۰ هزار دلار است بنابراین اینکه خودروهای فعلی در حال تولید در کشور  مشمول استانداردهای جدید خودرویی باشند کاری غیرمنطقی است.

نعمت‌بخش در پایان اعلام نمود که تمام این موارد در نامه‌ای به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اطلاع‌رسانی شده است. هدف این است که متولیان سیاست‌گذاری صنعت خودرو بتوانند برای این خلاء بزرگ که از دی ماه ۱۳۹۸ بازار خودرو با آن روبرو خواهد شد تصمیم گیری کنند.


بیشتر بخوانید: توقف تولید خودروهای غیراستاندارد تا ۲۵ خودرو !


.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر