coinex
راهنمای خرید تکراتو

آیا صحبت‌های ایلان ماسک ناشی از توهماتش به دلیل مصرف ماریجواناست؟

ایلان ماسک با سوژه رسانه‌ها شدن غریبه نیست. اما این بار ممکن است که ایلان ماسک یکی از مشهورترین اظهار نظرهای خود را کرده باشد. ماسک در مصاحبه‌ی استثنایی 150 دقیقه‌ای خود با جو روگان کمدین پادکست ویدیویی“تجربه جو روگان (The Joe Rogan Experience)”، اظهار نظرهای مختلفی کرد از جمله اینکه “چرا ما در جهان شبیه‌سازی شده‌ای زندگی می‌کنیم” یا “ایده شعله افکن‌های او چقدر ایده بدی بود.”

ایلان ماسک همچنین در خلال برنامه روگان، چند پُک به یک رول ماریجوانا هم زد، البته ماسک قبل از کشیدن ماریجوانا از قانونی بودن آن در ایالت کالیفرنیا اطمینان حاصل کرد. و از  بورینگ کمپانی (Boring Company) خود نیز بیشتر به عنوان یک سرگرمی یاد کرد. ماسک همچنین دوباره نگرانی‌هایش در خصوص هوش مصنوعی را تکرار کرد و در مورد استفاده از زغال سنگ و گرم شدن کره زمین هم صحبت کرد.

فرضیه دنیای شبیه‌سازی ماتیکسی ایلان ماسک از این واقعیت ریشه می‌گیرد که جهان حدود 13.8 میلیارد سال عمر دارد و در این دوران طولانی، احتمالا این یک تمدن فوق پیشرفته توانسته روش شبیه‌سازی کاملا قابل‌باوری توسعه دهد و جهان‌های شبیه‌سازی مختلفی بسازند.

همه‌ی ما در یک بازی کامپیوتری هیجان‌انگیز، غول‌پیکر و پیشرفته زندگی می‌کنیم

ماسک می‌گوید که استدلال وجود یک دنیای شبیه‌سازی بسیار قوی است، زیرا می‌توانیم دوره‌ای را تصور کنیم که بازی‌های ویدئویی از واقعیت غیر قابل تفکیک می‌شوند. بنابراین، ما به احتمال زیاد در یک دنیای شبیه‌سازی زندگی می‌کنیم. او می‌گوید اگر این موضوع صدق کند، اصطلاحا “واقعیت اساسی” که شبیه‌سازی واقعیت ما است، احتمالا خیلی خسته‌کننده خواهد بود. البته همان‌طوری که می‌دانید، این اولین باری نیست که ایلان ماسک ایده “زندگی دنیای شبیه‌سازی شده” را مطرح می‌کند.

ماسک پس از خوردن نوشیدنی الکلی در طول مصاحبه، چند پُک به یک رول ماریجوانا زد، مسئله‌ای که جنجال‌برانگیز نیز شد
ماسک پس از خوردن نوشیدنی الکلی در طول مصاحبه، چند پُک به یک رول ماریجوانا زد، مسئله‌ای که جنجال‌برانگیز نیز شد

ماسک در سال 2016 در خلال کنفرانس سالانه کد گفته بود که با توجه به این که ما به وضوح در مسیری هستیم که بازی‌های ویدئویی به تدریج از واقعیت غیرقابل تشخیص می‌شوند و این بازی‌ها را می‌توان در هر کنسولی بازی یا روی یک کامپیوتر بازی کرد. احتمالا میلیاردها کامپیوتر یا کنسول بازی وجود دارند و به نظر می‌رسد که این احتمال وجود دارد که ما در واقعیت اساسی باشیم و بنابراین، شانس اینکه ما دارای اساس زندگی واقعی باشیم، یک در میلیارد است.

ایلان ماسک گفت:

قابل تصور است که همه ما در همه جا در یک بازی کامپیوتری هیجان‌انگیز، غول‌پیکر و پیشرفته زندگی می‌کنیم.

فیزیکدانان نیز مجذوب این ایده شده‌اند و نشان داده‌اند که چنین ایده‌ای حداقل از لحاظ تئوری امکان‌پذیر است.

هوش مصنوعی خطر جدی برای تمدن بشری است

ماسک همچنان نگرانی‌های عمیق خود در خصوص هوش مصنوعی را در این مصاحبه نیز تکرار کرد. نگرانی ایلان ماسک از هوش مصنوعی، ایده‌ای است که او چندین بار به طور عمومی درباره آن صحبت کرده است. اما هنوز احساس می‌کند که خطرات آن جدی گرفته نمی‌شوند.

در همین خصوص بخوانید: هشدار ایلان ماسک: هوش مصنوعی تهدیدی برای تمدن بشری است!

ایلان ماسک سال گذشته در حاشیه کنفرانس انجمن ملی فرمانداران آمریکا، به حاضران در نشست گفته بود، “هوش مصنوعی خطر جدی برای تمدن بشری است.” ماسک در آن زمان، خواستار تصویب قوانینی مدون در این رابطه شده بود که به نظر می‌رسد، تا حدی توسط جامعه جهانی جدی گرفته شده است. همین تابستان امسال بود که معاهده‌ای علیه ربات‌های قاتل به امضا رسید.

ماسک به احضار کنفرانس انجمن ملی فرمانداران آمریکا گفته بود:

هوش مصنوعی خطر اساسی برای تمدن بشری است، فکر نمی‌کنم مردم کاملا این موضوع را درک کنند و هنگامی‌که در این مورد آگاهی لازم را به دست بیاورند، به ‌شدت از هوش مصنوعی می‌ترسند.

خوشبختانه در این معاهده، هزاران محقق پیشرو در حوزه هوش مصنوعی اعلام کردند که در توسعه و ساخت ربات‌هایی که بدون نظارت انسان قادر به شناسایی و حمله به افراد هستند، شرکت نمی‌کنند. گفته می‌شود که در مجموع 2400 دانشمند برجسته از سراسر جهان این معاهده را را بر علیه شرکت‌های نظامی و دولت‌های سازنده سلاح‌های مرگبار خودکار به امضا رساندند.

بیشتر بخوانید: امضای معاهده‌ای علیه ربات های قاتل ؛ وقتی توسعه هوش مصنوعی خطرناک می‌شود!

امضای این معاهده جدیدترین تلاش دانشمندان و سازمان‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی است که نگران خطر تصمیم گیری ربات‌‌ها برای زندگی و مرگ انسان‌ها هستند. امضاکنندگان این معاهده همچنین خواستار آنند که ممنوعیت‌های پیشگیرانه‌ای در خصوص تکنولوژی‌هایی اعمال شود که می‌توانند به‌طور بالقوه در نسل‌های بعدی سلاح‌های کشتار جمعی خودکار به کار گرفته شوند.

ایلان ماسک می‌گوید که سوزاندن سوخت‌های فسیلی، یک آزمایش دیوانه‌وار و غم‌انگیز در تاریخ بشر استایلان ماسک می‌گوید که سوزاندن سوخت‌های فسیلی، یک آزمایش دیوانه‌وار و غم‌انگیز در تاریخ بشر است
ایلان ماسک می‌گوید که سوزاندن سوخت‌های فسیلی، یک آزمایش دیوانه‌وار و غم‌انگیز در تاریخ بشر است

این توافق که توسط سازمانی در بوستون به نام “فیوچر آو لایف (The Future of Life)” تنظیم شد، دولت‌ها را متعهد می‌کند، با تصویب قوانین و مقرراتی موافقت کنند که عملا موجب توقف در ساخت ربات‌های قاتل می‌شود. امضاکنندگان این معاهده، متعهد شدند که نه تنها در توسعه و ساخت، تجارت یا استفاده از سلاح‌های مرگبار خودکار شرکت کنند، بلکه به هر عنوانی از آن حمایت نکنند. همچنین بیش از ۱۵۰ سازمان و شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی حاضر در کنفرانس مشترک بین‌المللی هوش مصنوعی (IJCAI) در استکهلم، این معاهده را به امضا رساندند.

شما هم حالا هم یک سایبورگ هستید

ایلان ماسک از بیش از یک سال گذشته تاکنون، در ایجاد موسسه تحقیقاتی که به توسعه هوش مصنوعی -که به مردم به‌جای صدمه زدن، کمک خواهد کرد- شرکت داشته. ماسک با ورود به این عرصه، خود را در میان بحث روز دنیای تکنولوژی دید که باور دارد، هوش مصنوعی قادر به نابودی انسانیت است. غول‌های تکنولوژی از جمله گوگل، اپل و مایکروسافت در حال سرمایه‌گذاری روی ماشین‌های هوشمندتر هستند تا زندگی انسان را بهبود بخشند.

ایلان ماسک همچنین در خلال کنفرانسی که در کالیفرنیا برگزار شد، گفته بود:

اگر ما برخی از سیستم‌های دیجیتالی فوق هوشمند را بسازیم که ما را به روش‌های بسیاری یاری دهند، چنین چیزی خوشایند خواهد بود.

اما او استدلال می‌کند، حتی در این وضعیت خوشایند با سیستم‌های فوق هوشمند، انسان‌ها از لحاظ کارایی، هم‌راستای ماشین‌ها نبوده و همچون گربه‌های خانگی خواهند بود. ماسک سال 2016 در خلال کنفرانس کد  گفته بود که “دوست ندارم، یک گربه خانگی باشم! “

این ایده، با پیش‌بینی ساخت شبکه‌های عصبی که قادر به اتصال مغز انسان‌ها به هم است، مطرح ‌شد. مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت اسپیس ایکس و تسلا، باور دارد که انسان می‌تواند با ادغام با ماشین‌ها از قیام ربات‌ها پیشگیری کند. او در جریان اجلاس جهانی دولت‌ها (WGS) در دبی به شبکه تلویزیونی CNBC گفت:

هوش مصنوعی عمیق، هوشمندتر از باهوش‌ترین انسان‌ها است.

ایلان ماسک به روگان نیز گفت:

شما هم حالا هم یک سایبورگ هستید. تلفن همراه به نوعی از محدودیت شما می‌کاهد. تنها مسئله این است که سرعت داده‌ها، ارتباط بین گوشی یا رایانه با شما آهسته است.

ماسک همچنین جدی‌ترین هشدار خود را نسبت به سوزاندن سوخت‌های فسیلی داد. ایلان ماسک با اشاره به حذف سوخت‌های فسیلی از زمین و انتقال آن به جو، گفت:

ما نباید این کار را بکنیم، ما می‌دانیم که انرژی پایدار، نقطه پایان (تمدن بشری) است، پس چرا این آزمایش را انجام می‌دهیم؟ این یک آزمایش دیوانه‌وار و غم‌انگیز در تاریخ بشر است.

اما او اعتراف کرد که هنوز هم امیدوار است که بهترین‌ها برای ما انسان‌ها اتفاق بیفتد. ماسک می‌گوید:

من بیشتر می‌خواهم که خوش‌بین باشم و اشتباه کنم تا اینکه بدبین باشم و درست حدس بزنم.

ماسک پس از نوشیدن نوشیدنی‌ الکلی در طول مصاحبه، چند پُک به یک رول ماریجوانا زد و گفت:

اثر آن شبیه معکوس یک فنجان قهوه است. دوست دارم کارها را درست انجام دهم. دوست دارم مفید باشم.

حال، مسئله‌ای که مطرح است، این است، اظهارنظرهای جدید ایلان ماسک چه تاثیری روی سهام شرکت تسلا خواهد داشت؟ به عقیده تحلیلگران اقتصادی، شرکت تسلا سال پرسودی را در انتظار خواهد داشت. اما جنجال‌های چند ماه اخیر ماسک، بسیاری از سهامداران عمده تسلا را نگران کرده است.

ماسک می‌گوید که استدلال وجود یک دنیای شبیه‌سازی بسیار قوی است، زیرا می‌توانیم دوره‌ای را تصور کنیم که بازی‌های ویدئویی از واقعیت غیر قابل تفکیک شوند
ماسک می‌گوید که استدلال وجود یک دنیای شبیه‌سازی بسیار قوی است، زیرا می‌توانیم دوره‌ای را تصور کنیم که بازی‌های ویدئویی از واقعیت غیر قابل تفکیک شوند

ایلان ماسک در جریان نجات نوجوانان تایلندی محبوس در غار، به تایلند سفر کرده بود و حتی یک زیردریایی کوچک را هم با خود به تایلند برده بود. در حالی که ماسک به کارایی این “زیردریایی کوچک” یا “مینی زیردریایی” اطمینان کامل داشت و اعلام کرده بود که این زیردریایی، آزمایش‌های لازم را با موفقیت پشت سر گذاشته (ویدیوهایی هم از آن منتشر شده بود) و ضریب اطمینان بالایی دارد.

اما ورنون آنسورس، غواص بریتانیایی ساکن تایلند که در جریان نجات فوتبالیست‌های تیم “گرازهای وحشی”، نقش مهمی در سازماندهی عملیات نجات برعهده داشت، اعلام کرد که “هیچ شانسی وجود ندارد که این زیردریایی کار کند.” آنسورس همچنین به CNN گفته بود که تلاش ماسک برای کمک به عملیات نجات بیشتر یک “بازار گرمی رسانه‌ای” است.

بیشتر بخوانید: کمک ایلان ماسک به تایلندی‌ها گران تمام شد ؛ سقوط ۳ درصدی سهام تسلا

ایلان ماسک هم در جواب او در توییتر شخصی خود، آنسورس را” پدوفیل” خطاب کرده بود. به هرحال، پس از بحث‌های زیاد، ماسک بلاخره در توییتر خود با گذاشتن پستی از این غواص بریتانیایی عذرخواهی کرد. اما این موضوع به قیمت سقوط ۳ درصد سهام تسلا تمام شد.

مورد بحث‌برانگیز دیگر اینکه، برخی از کارکنان ارشد و مهم شرکت تسلا، مانند دیو مورتون، مدیر ارشد حسابداری، استعفا دادند. همه‌ی این اتفاقات روی هم رفته باعث شد که سهام تسلا، آخر هفته گذشته، ۶ درصد کاهش پیدا کند. همچنین سهام تسلا تنها امسال ۱۵ درصد کاهش یافته و نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد سقوط کرده است که مسئله کاملا نگران کننده‌ای است.

ژان مانستیر، یک تحلیلگر اقتصادی از شرکت سرمایه‌گذاری “لوپ وینچرز“ به CNN گفت که ایلان ماسک، باید دست از رفتارهای عجیب و غریب خود بردارد. او همچنین پیشنهاد داد که ایلان ماسک باید اکانت توییتر خود را حذف کند، از اظهارنظرهای مختلف در خصوص مسائل بحث‌برانگیز اجتناب کند و تا جای امکان در رفتارهای عمومی خود تجدید نظر کند.

این تحلیلگر اقتصادی همچنین گفته است که ایلان ماسک نیاز به یک مدیر اجرایی بسیار قدرتمند دارد. مانستیر برای این مورد، گوین شاتول، رئیس و مدیر ارشد اجرایی، اسپیس ایکس را مثال زده که از سال ۲۰۰۲ در اسپیس ایکس مشغول به کار است و یکی از موفقت‌رین مدیران اجرایی سیلیکون ولی محسوب می‌شود.

به هر حال، هنوز زود است که در مورد اظهارات جدید ماسک و تاثیر آن بر سهام شرکت‌های او خصوصا تسلا صحبت کنیم، اما هر اتفاقی بیفتد، قطعا ایلان ماسک با ایده‌های جاه‌طلبانه و بلندپروازانه‌اش همچنان یکی از محبوب‌ترین‌های دنیای تکنولوژی باقی خواهند ماند.

می‌توانید مصاحبه کامل ایلان ماسک را در کانال یوتیوب جو روگان تماشا کنید.

اخبار دنیای تکنولوژی و علم را با تکراتو دنبال کنید.

 

بیشتر بخوانید :

.

منبع: sciencealertmoney.cnn

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر