;
coinex

نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها (Demon Slayer the Movie : Mugen Train 2020) ؛ سفر خواب آور

در این نوشتار به نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها 2020 به کارگردانی هارو سوتوزاکی (Haruo Sotozaki) که رکورد شکن پرفروش ترین انیمه سینمایی تاریخ ژاپن است و سر و صدای زیادی به پا کرده است خواهیم پرداخت. با تکراتو همراه باشید.

بدون شک انیمه های سینمایی از محبوب ترین آثار این صنعت به حساب می­روند، همه­ی ما خاطراتی با انیمه­هایی همچون Spirited Away و یا سری Naruto داریم که در ذهنمان نقش بسته ­اند. انیمه شیطان کش در سال 2020 در ژاپن اکران شده و با محبوبیتی روز افزون به تاختن در صدر پرفروش ترین انیمه سینمایی ژاپن ادامه میدهد.

چشم ها، اما، به انتظار اکران این اثر در آمریکا دوخته شده بود تا شاید امسال شاهد فصلی جدید برای انیمه در صنعت سینما باشیم، تنها بعد از گذشت چند روز از اکران آن شاهد بازخوردهای بسیار مثبت و کم سابقه ا­ی منتقدین و مخاطبین هستیم؛ مخاطبینی که همه “انیمه باز” های پر و پا قرص نیستند!

نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها

سفر خواب آور

با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی انیمه شیطان کش قطار بی انتها، ادامه ­ی روایت داستان ماجراهای تانجیرو و همکاران اهریمن کش او بپردازیم. در ادامه، خواهید خواند:

  • خلاصه­ ی داستان سفر خواب‌آور
  • نقد و بررسی
  • نظر منتقدان و مخاطبان
  • جمع بندی
  • عوامل
نقد انیمه Kimetsu no Yaiba : Mugen Train ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها
نقد انیمه Kimetsu no Yaiba : Mugen Train ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها

اگر هنوز موفق به تماشای این اثر نشده­ اید، خطر اسپویل شدن داستان در ادامه وجود دارد. این انیمه، ادامه  داستان انیمه­­ سریالی Kimetsu no Yaiba (شیطان کش) است که بر اساس یک مانگا (کامیک بوک ژاپنی) از کویوهارو گوتوگه (Koyoharu Gotouge) ساخته شده است.

آقای گوتوگه این اثرمانگا را در سبک شونن (به ژاپنی: 少年漫画 shōnen manga) ایجاد کرده است. عنوان “شونن” به دسته آثاری اطلاق می­شود که قالب کلی آن­ها حول محور ماجراجویی گروهی از پسرهای جوان معمولا مبارز در دنیایی فانتزی بنا شده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ابرقهرمانی 2021

بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

همانطور که پیش از این در بهترین انیمه های شونن گفته بودیم، معنای لغوی شونن در ژاپنی “پسر” یا “جوان” بوده و مخاطبین سنتی آن پسرها هستند، هرچند با محبوبیت زیاد مانگاها و انیمه­ های برگرفته از آن­ها، این مرز بین مخاطبان آن کمرنگ  شده و تقریبا از میان رفته است. به واقع، این سبک از پرطرفدار­ترین های صنعت انیمه به شمار می­رود.

در آغاز این فیلم، خلاصه­ وقایع سریال مذکور شتابان به مخاطب ارائه میشود؛ چنان شتابان که اگر خود سریال را ندیده باشید، ممکن است به تنهایی برای روشن شدن داستان و جزئیات آن کامل نباشد؛ هرچند روایت کلی این فیلم تا حد قابل قبولی از سریال آن مستقل است، پس لزومی نسیت که قبل از دیدن سینمایی شیطان کش سریال آن را بیینید.

نقد انیمه Kimetsu no Yaiba : Mugen Train ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها
نقد انیمه Kimetsu no Yaiba : Mugen Train ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها

به هر حال، خلاصه­ ی داستان از ابتدای سری تا سینمایی آن، از این قرار اسـت:

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کمدی 2021

بهترین فیلم های زامبی 2021

تانجیرو کامادو (Tajiro Kamado)، پسری جوان است که به همراه خانواده­ خود در کوهی دور افتاده زندگی میکند. این خانواده پدر را از دست داده است و بار مسئولیت­ ها بر دوش تانجیرو سنگینی میکند. با این وجود، نه تنها این بار از محبت و صمیمیت او با اعضای خانواده کم نمیکند، بلکه از بارز ترین خصیصه­ های او مهربانی اوست که در تمام طول داستان قابل رویت است.

نقطه­ عطف زندگی تانجیرو وقتی رقم میخورد که برای کسب درآمد به روستایی در نزدیکی خانه سفر می­کند، مشتری­ های زیادی به دست می آورد و پول خوبی به جیب می­زند. این بخت خوب، باعث می­شود تا دیروقت از خانه دور بماند.

وقتی تانجیرو تصمیم به بازگشت به خانه می­گیرد، متوجه تاریکی هوا می­شود و از سر ناچاری شب را در پناه خانه  مردی مرموز صبح می­کند. این مرد در مورد موجودات اهریمنی انسان خوار که شب­ها در جنگل­های اطراف پرسه می­زنند و انسان­ های بی­گناه را طعمه­ خود می­کنند با تانجیرو صحبت کرده و به او هشدار می­دهد.

صبح روز بعد تانجیرو مرد را پس از سپاسگزاری برای مهمان­ نوازی او ترک گفته و به سمت خانه حرکت می­کند. وقتی به خانه میرسد، با جنازه ­های خونین زخمی و تکه تکه شده­ اعضای خانواده­ خود روبرو میشود. تنها بازمانده­ این واقعه­ دردناک، خواهر تانجیرو، نزوکو است.

نزوکو توسط این اهریمن ­ها مجروح شده است ولی به قیمتی هنگفت جان سالم به در برده است؛ به قیمت انسانیت خود. در دنیای  Kimetsu no Yaiba ، انسان­هایی که از حمله­ موجودات اهریمنی جان سالم به در می­برند، تبدیل به موجوداتی نیمه­-انسان و نیمه-اهریمن می­شوند که از انسان­ ها تغذیه می­کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های IMDb در سال 2021

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

البته در ادامه، نزوکو به لطف قطاری از وقایع از این قائده مستثناست و به انسان­ها آسیبی نمی­زند؛ البته دهان بندی به دهان دارد تا مبادا خون انسان­ها را هرچند اتفاقی مزه کند و در نتیجه نمی­تواند صحبت کند یا صدایی از خود خارج کند. با این وجود، بیشتر عواطف او از حالات چهره و چشمان او برای مخاطب قابل درک است.

نقد انیمه Kimetsu no Yaiba : Mugen Train ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها
نقد انیمه Kimetsu no Yaiba : Mugen Train ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها

پس از این واقعه، تانجیرو عهد به گرفتن انتقام خون خانواده­ خود و پایان دادن به وحشت اهریمن­ ها و شیاطین می­بندد. در ادامه، تانجیرو به عضویت گروهی موسوم به شیطان کش ­ها در می­ آید. در این مسیر، نزوکو او را همراهی می­کند.

و اما سینمایی این سری، Kimetsu no Yaiba: Mugen Train ، ما را به دنبال این وقایع به تماشای ادامه­ داستان وسوسه می­کند. در این ماجراجویی تانجیرو و خواهرش، به همراه دوستان همکار خود یعنی اینوسکه (Inosuke) و زنیتسو (Zenitsu) به سمت قطار بی انتها می­روند تا شخصیت قدرتمند و رده ­بالای گروه شیطان کش، یعنی کیوجورو رنگوکو (Kyojuro Rengoku) که هاشیرای شعله­ فعلی (Flame Hashira) داستان است را همراهی کنند.

خبر رسیده است در این قطار، 40 مسافر ناپدید شده و از چند نفر از اعضای گروه شیطان کش که برای بررسی ماجرا رفته بودند هم خبری نیست. آیا این گروه اعزامی و کیوجرو رنگوکو، موفق به حل معما و نجات قطار از چنگال موجودات شیطانی میشوند؟

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

بهترین فیلم های چینی

نقد و بررسی ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها

انیمه سینمایی شیطان کش، همچون انیمه­ سریالی آن، محصول استودیو Ufotable است. این استودیو به طرفداران خود قول این سینمایی را داده بود و به نظر می­رسد که سربلند از این چالش بیرون آمده است. همچنین، طبق گفته­ی کارگردان آثار باید سال بعد منتظر فصل دوم انیمه شیطان کش باشیم.

در ادامه نقاط قوت و ضعف این اثر را بررسی کرده و سپس به نظر منتقدان و مخاطبین می­پردازیم. بی شک، از قابل توجه­ ترین ویژگی­ های این اثر، گرافیک و جلوه­ های بصری آن است؛ که بازی با عناصر نور و رنگ از بارز ترین موارد این دسته جلوه­ ها هستند. دست به دست دادن این عناصر، تصاویر نفس گیری از فضای قطار و سایر مناظر اثر ایجاد می­کند که به سختی از ذهن مخاطب پاک می­شود.

رنگ­های بکار رفته در این اثر، که دارای روح هستند و نیز استفاده از خط­ های تیره و نه چندان باریک در به تصویر کشیدن شخصیت­ ها، از دیگر امضا­های قابل توجه این انیمه به حساب می­روند.

فضاسازی حاصل از این بازی با نور، مخاطب را به صندلی میخکوب و چشمان او را به صفحه نمایشگر خیره می­کند. قطعا پویا­نمایی سه بعدی، که امضای این اثر به حساب می­رود، نقش به سزایی در جذابیت فضای بصری؛ به ویژه سکانس­ های مبارزه­ آن داشته است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های موزیکال

بهترین فیلم های هندی 2021

نقد انیمه Kimetsu no Yaiba : Mugen Train ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها
نقد انیمه Kimetsu no Yaiba : Mugen Train ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها

بدون شک این انیمه، حداقل از منظر بصری محض لایق برنده شدن جایزه­ بهترین انیمیشن سینمایی سال از آکادمی ژاپنی بوده است. اما این مسئله، به این معنا نیست که موسیقی اثر ضعیف واقع شده است. اتفاقا، از مهمترین نقاط قوت این انیمه، موسیقی آن است که موفق به دستیابی به جایزه بهترین موسیقی فیلم از آکادمی مذکور شده است.

تاثیر موسیقی، که به خوبی روی اثر می­نشیند، به صورتی استادانه و پویا روایت داستان را همراهی کرده و فضا را در دست می­گیرد و مخاطب را سوار یک رولرکوستر احساس می­کند. البته نباید موسیقی استفاده شده در تریلر (Homura) را فراموش کرد که توسط LiSA ساخته شده است.

از ضعف­ های این اثر، می­توان به ایده­ نه چندان خلاقانه­ آن اشاره کرد؛ به راستی که کم نیستند آثار مشابه در صنعت انیمیشن­ های ژاپنی­. موضوع مشترک آن­ها نفرت موجودات اهریمنی خونخوار و قهرمانی سلحشور است که با وجود روحیه­ی مبارز خود، قلبی تپنده و رئوف دارند و حتی بعد از شکست اهریمن­ ها با کینه با آن­ها برخورد نمی­کنند.

به خوبی می­توان عناصر مذکور را در این اثر دید. شاید ریشه­ این محوریت موضوعی را بتوان در سنت و فرهنگ ژاپنی که سرشار از افسانه­ ها، قهرمان­ های مبارز، دیوها و موجودات اهریمنی است و نیز روش­ قصه­ گویی مبنی بر طی مسیر قهرمانی پیدا کرد.

در این انیمه، همه­ شخصیت ­ها داستان و قدرت­ های ویژه­ خود را دارند و ترکیب این تفاوت­ هاست که دست به دست یکدیگر داده و این انیمه را به اوج جذابیت خود می­رساند. از جالب­ترین شخصیت­­های این آرک، آنتاگونیست اصلی، انمو است که روی دست خود دهان دارد و قدرت اصلی او هیپنوتیزم نه چندان متفاوت با خئاب است.

نکته­ جالب دیگری در مورد این اثر، یکنواخت نبودن فضا است؛ همانطور که در مورد موسیقی ذکر شد، فضای اثر مخاطب را در طیفی از احساسات گوناگون غرق می­کند؛ شخصیت ها به هیچ عنوان تک بعدی نبوده و در عین جدیت، شوخ طبعی، ترس­ها، همدلی­ها و عصبانیت­های خود را بروز میدهند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

بهترین فیلم های مورگان فریمن

نقطه­ مقابل این دیدگاه، سطحی بودن پرداخت به شخصیت­هاست؛ درست است که عمق همه­ شخصیت­ها در خود و نیز در گروه تعریف می­شود اما بعضی از مخاطبان و منتقدان بر این باورند که کارگردان اثر در حق شخصیت پردازی عمیق مانگای منبع اثر کم لطفی کرده است.

برای مثال، بدون اشاره به پیش­ زمینه­ و کیستی آن­ها، شخصیت­ها، ناگهان پیش روی مخاطب قرار گرفته و بیشتر تاکید بر روی اکشن، طراحی فضا، جلوه­های بصری و داستان است. بدون اشاره یه چیستی هاشیرا، شاهد نقش آفرینی قدرتمند کیوجورو هستیم.

در واقع، به گونه ­ای می­توان گفت که کیجورو، با وجود اینکه شخصیت اصلی داستان نیست، ستاره­ این انیمه سینمایی شده و توجه زیادی به خود جلب کرده است. هرچند نمی­توان گفت که این مسئله باعث کمرنگ شدن نقش سایر شخصیت­ها شده است؛

بلکه همه­ شخصیت­ها، اعم از آنتاگونیست­های داستان، از جمله آکازا (Akaza) و انمو (Enmu)، شخصیت منفی اصلی داستان، که با به خواب فرو بردن مسافران قطار آن­ها را در خواب به کام مرگ می­کشاند. روش انمو اینگونه است که ابتدا افراد را به خوابی در مورد گرم­ترین و شخصی­ترین خاطره­هایشان فرو می­برد.

و سپس خواب را تبدیل به کابوس می­کند. این روند به گونه­ای است که خود فرد متوجه خواب بودنش نمی­شود. ایده­ای وحشتناک ولی تکراری. شاید تنها نوآوری این بخش از داستان را بتوان به ایمن بودن نزوکو به این خواب­ها، و آن هم یه دلیل عدم انسانیت او دانست.

نقد انیمه Kimetsu no Yaiba : Mugen Train ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها
نقد انیمه Kimetsu no Yaiba : Mugen Train ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کره ای 2021

بهترین انیمیشن های 2021

نظر منتقدان و بینندگان ؛ نقد انیمه سینمایی Kimetsu no Yaiba : Mugen Train 2020

بر اساس نظرسنجی سایت راتن تومیتوز، 99% مخاطبان از این اثر استقبال کرده و آن را پسندیده ­­اند. احتمالا آن 1% باقی هم مربوط به علاقه مندان متعصب و افراطی مانگا باشد که احساس می­کنند دین این فیلم به مانگای اصلی ادا نشده است.

از طرفی، اکثر منتقدان با اتفاق نظر 95%، بر این باورند که فیلم به خوبی بازتابی از سری اول انیمه شیطان کش بوده و ادامه­ داستان را استادانه روایت می­کند. نکته­ دیگری که منتقدان بر آن اتفاق نظر داشته اند، این حقیقت است که برای لذت بردن از پتانسیل کامل و عمق فیلم، مخاطب باید سری اول این انیمه را ببیند. همچنین، تقریبا همه بر قدرت تصویرسازی و پویانمایی آن تاکید کرده و از قدرت سکانس­ های اکشن و نیز موسیقی فیلم تقدیر به عمل آورده ­اند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکشن 2021

ترسناک ترین فیلم های 2021

جمع بندی ؛ نقد انیمه سینمایی Kimetsu no Yaiba : Mugen Train 2020

فرقی نمی­کند که شما تجربه­ی زیادی در دیدن انیمه­های سریالی و یا سینمایی داشته ­اید یا خیر، این انیمه که با قدرت در سطح جهانی تاخته و در حال کسب محبوبیت و بازخوردهای مثبت کم سابقه­ روز افزون است، در بدترین حالت به عنوان یک سرگرمی دو ساعته ارزش دیدن دارد.

با توجه به این موضوع که این انیمه در بحث فروش، حتی از Spirited Away، محصول استودیو  Ghibli و به کارگردانی میازاکی بزرگ پیشی گرفته است، احتمالا بخواهید به چرایی آن پی  ببرید و کلاه خود را قاضی کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های 2021

بهترین انیمه های زمستان 2021

نقد انیمه Kimetsu no Yaiba : Mugen Train ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها
نقد انیمه Kimetsu no Yaiba : Mugen Train ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها

عوامل ؛ نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها

  • کارگردان: هارو سوتوزاکی
  • نویسنده: کویوهارو گوتوگه
  • تهیه کننده: هیکارو کُندو
  • تدوین: مانابو کامینو
  • انتخاب صدا پیشه­گان : مامی اوکادا
  • بخش موسیقی: یوکی کاجیورا، گو شینا
  • بخش تصویرگری: کُجی اتو، یوری کاباساوا، یُکو کاجی­یاما، میکا کیکوچی، ماساهارو کُیاما، آکیرا ماتسوشیما، کازوکی نیشی­واکی، یوکُ اومائه، میوکی ساتو، یوچی تِرائو، ماسارو یاناکا

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام یه سوال از قطار موگان هم یه سینمایی ساختن هم سریال . فرق شون چیه دقیقا=/ ؟

    پاسخ