;
coinex

نقد فیلم Wander (سرگردان 2020) ؛ بیماری توطئه پرداز

فیلم واندر فیلمی در ژانر دلهره آور که به کارگردانی آوریل مولن ساخته شده است. با تکراتو همراه باشید تا با هم در این مطلب به بررسی کلی و نقد فیلم Wander برویم.

فیلم واندر در سرزمین های پوئبلو، ناواهو و آپاچی فیلمبرداری شده است. زیرا این فیلم به مردم رنگین پوست و بومی اختصاص دارد که در ایالات متحده آواره شده اند.

دو فیلمبردار فیلم، راس دی جونگ و گاوین اسمیت، شهر غبارآلود Wander را در مقابل صحرای نیومکزیکو با زیبایی ارائه می‌دهند. بسیاری از صحنه های فیلم در فضای باز اتفاق می‌افتد و از منظره زیبا و طبیعی موجود کاملاً بهره گرفته می‌شود.

موسیقی فیلم نیز بدون شک با صحنه نیومکزیکو مطابقت دارد. این موسیقی توسط توسط الکساندرا مکه نهزی ساخته شده است و باید به جرئت بگویم که موسیقی فیلم واندر به شکلی تنظیم شده که خلق و خوی بسیار مناسبی را نسبت به فضایی که ساخته می‌شود به ما منتقل می‌کند. سرگردان قطعاً نتیجه دورانی می‌باشد که در آن زندگی می‌کنیم. ما در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که نظریه های توطئه رواج یافته است.

نقد فیلم Wander (واندر 2020) ؛ روایت

بیماری توطئه پرداز

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم واندر با آن مواجه می‌شوید به شرح زیر است:

  • بیماری توطئه پرداز – روایت
  • زندان هولمزبورگ
  • تحلیل روانشناختی
  • نظریه پرداز توطئه
  • عوامل فیلم
نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان
نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان

این فیلم با متنی آغاز می‌شود:

برای همه بومیان، سیاه پوستان و رنگین پوستان که هدف حمله قرار گرفته‌اند و از طریق مداخله در مرزها آواره شده اند. باشد که ما خشونت دولت را افشا کنیم و صدای کسانی را که به سکوت محکوم شده اند باشیم. فیلم سرگردان در میهن مردم پوئبلو، ناواهو و آپاچی فیلمبرداری شد.

در آغاز فیلم واندر دوربین کارگردان آوریل مولن یک جاده بیابانی و یک ماشین واژگون را که در وسط کادر قرار گرفته است به تصویر می‌کشد. اگر بخواهیم از این سکانس تصویری را برای خود در ذهن بپرورانیم باید بگوییم که از داخل وسیله نقلیه، زن جوانی به بیرون می‌گریزد و شروع به دویدن می‌کند. ناگهان شلیکی به صدا در می‌آید و او مرده روی زمین می‌افتد. اما ما هیچ اسلحه ای، هیچ تیراندازی و هیچ چیز نمی‌بینیم. فیلم سرگردان با این شوک و تصویر کاملا آشکار شروع می‌شود.

یک افتتاحیه حیرت انگیز، و گرچه سرگردان نوید تنش های گسسته دیگری از خشونت و عصبانیت را می‌دهد، اما فیلم کاملاً مطابق با آن نیست. سرگردان، وقتی با آرتور و جیمی روبرو می‌شویم، فرم می‌گیرد، ریتم می‌گیرد و تمپوی لازم را برای میخ‌کوب شدن دارد. نه فقط به این دلیل که به ترتیب توسط آرون اکهارت و تامی لی جونز بازی می‌شوند.

همچنین به دلیل غیرمعمول بودن نقش آنها. آنها میزبان پادکست هایی هستند که نظریه های توطئه را بررسی می‌کنند. در ابتدا به نظر می‌رسد توهمات او محصول غم وحشتناک است و همینطور می‌باشد. اما با دیدن ادامه‌ی فیلم متوجه نکاتی می‌شویم که این توهمات را جبران می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان
نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان

نکته اصلی، همان شلیکی است که در سکانس اول خواستیم که بشنویم. مادر دختر مرده با نمایشِ آرتور تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد راجع به مرگ دخترش تحقیق کند. او نمی‌خواهد، زیرا، می‌داند، پارانوئید است. اما جیمی او را وادار می‌کند تا از شهر متروک واندر دیدن کند. مرگ درست در خارج از محدوده شهر اتفاق افتاد.

به زودی متوجه می‌شویم که صدای شلیکی که خواستیم بشنویم صدای تفنگ نبوده ، گویا یک تراشه منفجر شده است. که با جراحی در قفسه سینه قربانی کاشته می‌شود. کسی که وقتی سعی کند از Wander خارج شود، بمب.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های 2021

بهترین فیلم های کره ای 2021

یا این وجود، فیلم می‌خواهد شما تا انتها سوال داشته باشید و به دنبال جواب کنار آن بمانید. و اینجاست که یکی از مشکلات آن شروع به آشکار شدن می‌کند.

تحقیقات آرتور، یادآور فیلم “Memento” اثر کریستوفر نولان است. اما آن کجا و این کجا! فیلم نولان از داستان بهتر و کامل‌تری برخوردار بود.

نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان
نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان

زندان هولمزبورگ ؛ نقد فیلم Wander (واندر 2020)

واقعیتی که در این فیلم در محوریت قرار گرفته و این تئوری توطئه حاکم در فیلم کم به زندان هولمزبورگ ربط ندارد. آوارگی و آزمایش روی افراد سیاهپوست در آمریکا سابقه طولانی دارد.

آزمایش های بیوشیمیایی و پوستی همچون شکنجه ای برای بیش از 20 سال برای 80٪ زندانیان سیاه پوست در زندان هولمزبورگ اتفاق افتاده است.

به دنبال انفجارهای اتمی، دانشمندان آمریکایی آزمایشاتی را انجام دادند و اطلاعات شهروندان ژاپنی را که تحت تأثیر انفجارهای رادیواکتیو قرار گرفتند، جمع آوری کردند.

آنها فکر می‌کردند تحت معالجه قرار می‌گیرند. مطالعه Tuskegee یک آزمایش معروف است که در آن مردان آمریکایی آفریقایی تباری که به سفلیس آلوده شده اند را همچون موش آزمایشگاهی در اختیار می‌گرفتند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های ابرقهرمانی 2021

رنگین پوستان که این فیلم را تماشا می‌کنند، توطئه بسیار منطقی و واقعه ای را که بر آن‌ها گذشته است را می‌توانند حس کنند. واداشتن ما در مورد تاریخ ایالات متحده و چگونگی تأثیر آن در تئوری های توطئه امروزی بخشی از زیبایی این فیلم است.

نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان
نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان

تحلیل روانشناختی ؛ نقد فیلم Wander (سرگردان 2020)

آرتور برتنیک از اختلال استرس پس از سانحه رنج می‌برد که به دلیل مشاهده مرگ غم انگیز دختر خردسالش مدام در کابوس سپری می‌کند. با باور به اینکه رمز و راز کنونی در Wander ارتباط مستقیمی با تحقیقات گذشته و مرگ دخترش دارد، وی خود را وقف افشای حقیقت می‌کند.

یک راوی غیرقابل اعتماد. این فیلم با ابزار راوی غیرقابل اعتماد پیش می‌رود و نسبتا خوب عمل می‌کند. ابزار راوی غیر قابل اعتماد دقیقاً همان چیزی است که در فیلم به نظر می‌رسد.

داستانی از دیدگاه شخصی که تحت تأثیر مواد مخدر می‌باشد یا از نظر ذهنی ناپایدار است روایت می‌شود یا به هر دلیلی نمی‌تواند تمام حقیقت را بازگو کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمیشن های 2021

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

در نتیجه، ما نمی‌توانیم به آنچه نشان داده می‌شود یا به ما گفته می‌شود اعتماد کنیم. در اوایل فیلم و در کل، به ما نشان داده می‌شود که علاوه بر PTSD، آرتور ممکن است از توهمات پارانوئید یا حتی اسکیزوفرنی رنج ببرد.

بسیاری از سکانس های فیلم در انتها به ما نشان داده می‌شوند و به عنوان توهم آرتور برتنیک از این روایت تعبیر می‌شوند. از ابتدا، ما مطمئن نیستیم که آیا وقایع در واقع دقیقاً همانطور که آرتور می‌گوید اتفاق می‌افتد یا خیر. نگران نباشید پس از پایان یافتن فیلم، هیچ سوالی در مورد چگونگی اوضاع و اتفاقات بی جواب نمی‌ماند.

شاید در سال 2020 با توجه به اتفاقاتی که در اطرافمان می‌گذرد بهترین سال برای انتشار فیلمی در مورد یک تئوریسین توطئه هیجان انگیز نباشد؛ اما سفری که در این فیلم لابلای فضای پارانوییک آغاز می‌شود جذابیت خودش را دارد.

نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان
نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان

جایی که شخصیت اصلی که همه‌ی تعلیق فیلم را به دوش می‌کشد به خاطر افکار بی نظیرش پاداش می‌گیرد. به هر حال اینجا در این فیلم همانطور که از نامش پیداست قرار است هم ما و هم شخصیت اصلی فیلم سرگردان باشد و شود.

تیم دویرون، نویسنده فیلم نامه، با استفاده از انرژی تاریک خرده فرهنگ آمریکایی (خُرده‌فرهنگ در دانشِ مردم شناسی به ارزش‌ها و هنجارهای متفاوت با ارزش‌ها و هنجارهای گروه اکثریّت که یک گروه درون جامعه‌ای بزرگ‌تر داراست، گفته می‌شود. خُرده‌فرهنگ‌ها قابل شناسایی و تغییر هستند و بیشتر به ارزش‌های گروهِ اقلّیّت گفته می‌شوند)، بخشی از داستان کارآگاهی را پیش می‌برد.

مردی که برای پیدان کردن جواب معمای یک قتل خودش برچسب مقتول را یدک می‌کشد. دیوانه‌ای که احتمال دارد وحشی‌ترین تخیلات او واقعاً یک واقعیت باشد.

سرگردان ایده مناسبی برای مطالعه و بررسی یک شخصیت دارد. اما کارگردان اپریل مولن نمی‌داند با این ایده چه کاری انجام دهد و تجربه ای نه چندان جذاب را در اختیار ما قرار می‌دهد.

درواقع شخصیت های جالب و هیستری به درستی پرداخت نشده‌اند و در طول روایت فضاسازی لازم لابلای پرداخت ضعیف از دست می‌رود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های مورگان فریمن

بهترین فیلم های موزیکال

پلیس سابق آرتور (آرون اکهارت) مردی شکسته است و اوقات فراغت خود را در یک حباب پارانویا می‌گذراند. و میزبان یک پادکست درباره توطئه‌ها با دوست خود، جیمی (تامی لی جونز) می‌باشد.

شبی با تماسی تلفنی از یکی از شنوندگان وحشت زده، آرتور با التماس های وی وسوسه می‌شود که به مرگ دخترش در شهر کوچک Wander رسیدگی کند. زیرا معتقد است که توسط شخصیت های مرموزی که قصد پوشاندن چیزی را دارند، به قتل رسیده است.

آرتور با استفاده از این پرونده به عنوان یک کارآگاه خصوصی برای جمع آوری سرنخ به Wander سفر می‌کند و اطلاعات را به جیمی و رفیقش، شلی (هدر گراهام)، می‌دهد. آرتور با پیدا کردن واقعیت‌های جدید از آنچه در Wander می‌گذرد، توجه خود را به السا (Katheryn Winnick) بیشتر می‌کند.

دنیای آرتور شامل یکی از بیماریهای روانی شدید است. او در وسط ناکجا آباد زندگی می‌کند، در تریلری که دارای ابزار و اسکنر می‌باشد. از جمله اسلحه ای که سیگنال های محافظتی را تشخیص می‌دهد که نکند کسی او را تحت مراقبت گرفته باشد.

نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان
نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان

او به عنوان یک بازپرس خصوصی درآمد کسب می‌کند، اما زندگی خود را پیرامون پادکست با جیمی بپیوند داده است. مردانی که در ورطه توطئه ها غرق می‌شوند. کاملاً آگاه از اینکه همه چیز به دنبال آنها است.

همه چیز با یک تماس از سوی یک زن وحشت زده شروع می‌شود که روایت را به راه می‌اندازد. با اینکه آرتور پس از متحمل شدن اندوه از دست دادن خانواده اش ناگهان به بازی کارآگاهی گذشته‌ی خود بازگشته باز ادامه می‌دهد.

البته آرتور آسیب دیده است. و خیلی سریع، او مرگ دختر را با آخرین پرونده خود ارتباط داد. چنین احتمالی آرتور را به قلب داستان می‌کشاند و Doiron با بردن شخصیت در اطراف Wander، همه چیز را واقعا سرگردان می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های هندی 2021

بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

ما آرتور را هنگام ورود به سردخانه دنبال می‌کنیم تا نگاهی به جسد مورد نظر بیندازیم، برای کسب اطلاعات پنهانی دنبال کننده او می‌شویم. ساختار آشنا است، با فرمول کارآگاهی.

عقل آرتور در فیلم سرگردان مورد آزمایش قرار می‌گیرد. آیا او دیوانه است یا افراد اطرافش ؟ پاسخ ها در دیالوگ‌ها آمده است، اما به اندازه نیست و اکهارت کاملاً در نقش آرتور غرق می‌شود و سعی می‌کند با بازی تهاجمی خود، فیلم را از نظر فیزیکی ببلعد.

مولن به هیچ وجه او را مهار نمی‌کند، و بهمین دلیل است که نقاط ظریف داستان را در این راه از دست می‌دهد. سرگردان ترجیح می‌دهد خون ریزی را از لحاظ ذهنی تصویر کند و از لحاظ انسانی پا پیش بگذارد اما به عنوان یک معما فاقد چیزی جدید می‌باشد.

نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان
نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان

نظریه پرداز توطئه ؛ نقد فیلم Wander (واندر 2020)

نظریه پرداز توطئه به عنوان یک شخصیت. Wander توسط تیم Doiron نوشته شده است. این تیم در چندین قسمت برای دو مستند کارآگاهی متفاوت تجربه نویسندگی را دارد.

به احتمال زیاد، این نکته چیزی است که به او کمک کرد شخصیت بازرسان خصوصی همچون آرتور برتنیک را بنویسد. به طور معمول، شخصیتی مانند آرتور برتنیک می‌تواند از طرفی دیوانه باشد یا نباشد. آرتور هرگز به این شکل صفر و یک نیست.

او واقع گرایانه به عنوان یک شخصیت و نه کاریکاتور به تصویر کشیده شده و کاملاً آزادانه عمل می‌کند. دیدگاه جامعه نسبت به افرادی مانند او مورد توجه قرار گرفته و توسط السا، یک دوست نگران و حمایت کننده کمتر پشتیبانی می‌شود.

هیچ یک از آنها آرتور را باور ندارند اما السا نوعی نگرانی واقعی برای او نشان می‌دهد. طبیعت بیش از حد محتاطانه آرتور به عنوان مجموعه ای از ابزارها نشان داده می‌شود که برای تحقیق فرم می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های چینی

بهترین فیلم و سریال های IMDb در سال 2021

او مدام همه چیز را بررسی می‌کند و مدام همه چیز را زیر نظر دارد. به طوری که او از چندین تلفن همراه استفاده می‌کند.او مدام توهم توطئه را در نظر می‌گیرد.

آرون اکهارت تمام تلاش خود را می‌کند تا این شخصیت به خوبی به تصویر کشیده شود. آرون اکهارت از حالت های چهره، تا اصوات (به ویژه خنده) استفاده می‌کند تا شخصیتی که باید را ایفا کند.

نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان
نقد فیلم Wander ؛ نقد فیلم سرگردان

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Wander (واندر 2020)

  • کارگردان: آوریل مولن
  • تهیه‌کننده: تیم دویرون، آندره رلیس، چاد آ. وردی، آوریل مولن، جیسون آلیسون، مری آلوئه، داگلاس فالکنر و جیمز ون در وورد
  • نویسنده: تیم دویرون
  • موسیقی: الکساندرا مکنزی
  • فیلم‌بردار: گاوین اسمیت و راس دی جونگ
  • توزیع‌کننده: سابین فیلم
  • تاریخ‌های انتشار
  • کشور: کانادا و ایالات متحده آمریکا
  • زبان: انگلیسی

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم Wander چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر