;
coinex

نقد فیلم Four Good Days (چهار روز خوب 2020) ؛ همبازی شدن گلن کلوز و میلا کونیس

در این نوشتار به نقد فیلم Four Good Days می­پردازیم. این فیلم یک فیلم درام آمریکایی به کارگردانی رودریگو گارسیا می‌باشد که بر اساس یک مقاله چاپ شده در سال ۲۰۱۶ در واشینگتن پست تحت عنوان «آماندا کیست» می‌باشد. گلن کلوز و میلا کونیس از بازیگران اصلی این فیلم می‌باشند. با سایت تکراتو همراه باشید.

قبل از آنکه اپیدمی ویروس کرونا در ایالات متحده آغاز شود اپیدمی مواد مخدر کشور را به تسخیر خود درآورد بود و همچنان در پس زمینه COVID-19 بی سر و صدا به به راه خود ادامه می­دهد.

برآوردها نشان می دهد که تقریباً 90000 آمریکایی در اثر اور دوز در سال 2020 مرده­اند. اکنون و در شرایط کنونی تمام توجهات به کرونا منعطف شده است و مخدر و تاثیراتش را تحت شعاع قرار داده است.

فیلم رودریگو گارسیاچهار روز خوب” پرتره­ای صمیمی و واقع­گرا از نتایج و عذابِ اعتیاد به مواد مخدر ارائه می­دهد. این فیلم درد مزمن یک معتاد را به تصویر می­کشد.

این فیلم بر اساس مقاله­ای در واشنگتن پست از الی ساسلو در سال 2016 نوشته شده است که بعدا تبدیل به فیلم­نامه شد.

نقد فیلم Four Good Days (چهار روز خوب 2020)

همبازی شدن گلن کلوز و میلا کونیس

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم Four Good Days 2020 خواهید خواند به شرح زیر است:

  • مقاله واشنگتن پست
  • خلاصه فیلم
  • تصفیه حساب با گذشته
  • ساختاری درامی که شکل گرفته است
  • لا مکان لا زمان
  • اولین اکران : جشنواره فیلم ساندس
  • اعتیاد موضوعی تکراری با پرداختی متفاوت
  • مخدر قصه تکراری و جدی دنیای امروز
  • وقت فرار از مواد رسیده
  • عوامل و بازیگران

امتیاز منتقدین سایت تکراتو 60 از 100

نقد فیلم Four Good Days ؛ نقد فیلم چهار روز خوب
نقد فیلم Four Good Days ؛ نقد فیلم چهار روز خوب

مقاله واشنگتن پست ؛ نقد فیلم Four Good Days

در مقاله ساسلو، نویسنده مقاله در روزنامه واشنگتن پست زندگی یک مادر میشیگانی به نام لیبی را بررسی کرده که با بهبودی دختر معتاد خود آماندا که به مدت یک دهه توسط هروئین تسخیر شده بود، خون تازه­ای در رگ-هایش جاری شده است.

او در قالب یک پروتاگونیست در مقابل مخدری که آنتاگونیست قصه است ظاهر می­شود. این مادر قوی جلوی مصرف زیاد دخترش را می­گیرد و مانند واکسنی برای اعتیاد به مواد افیونی آن را خفه می­کند.

نقد فیلم Four Good Days ؛ نقد فیلم چهار روز خوب
نقد فیلم Four Good Days ؛ نقد فیلم چهار روز خوب

خلاصه فیلم ؛ نقد فیلم Four Good Days

در فیلم چهار روز خوب اثر جدید گارسیا، آماندا و لیبی که در بالا ذکر شد اکنون مولی (با بازی میلا کونیس) و دب (با بازی گلن کلوز) هستند.

در ابتدای داستان مولی را در آستانه در می­بینیم. مولیِ ناامید. با پوستی لک زده و دندان­های پوسیده. او پس از سال­ها دله دزدی و قول­هایی که یکی پس از دیگری شکسته شدند در انتظار مادرش است تا در را بروی او باز کند.

دب با توجه به اتفاقاتی که در گذشته افتاده ازین­که دخترش مولی را وارد خانه کند ابا دارد. مولی لج می­کند و شب را بیرون خانه به صبح می­رساند و آن­ها پس از آشتی به مرکز درمان و پزشکی می­روند.

پس از سه روز سم­زدایی به مولی پیشنهاد می شود تا مصرف مواد مخدر را متوقف کند. به مدت چهار روز برای دریافت هروئین باید صبر کند تا آن را دریافت کند.

چهار روز برای او چیزی نیست. درست است؟ بعد از 10 سال اعتیاد پایدار.  بنابراین مادر و دختر چهار روز بدون مواد مخدر به زندگی عادی باید ادامه دهند.

نقد فیلم Four Good Days ؛ نقد فیلم چهار روز خوب
نقد فیلم Four Good Days ؛ نقد فیلم چهار روز خوب

تصفیه حساب با گذشته ؛ نقد فیلم Four Good Days

این چهار روز زمان مناسبی برای تصفیه حساب با گذشته است. برای رو در رو شدن یک مادر و دختر در چهارچوبی دراماتیک. در تحلیل فیلم Four Good Days 2020 با اتفاقی روان­شناسانه بین دو زن طرف هستیم. رابطه مولی و دب قبلا به دلیل مشکلات ازدواجش بهم خورده بود.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های 2021

بهترین انیمه های زمستان 2021

فیلم­نامه Four Good Days هر مفهوم و مسئله ­ای را برهنه می­کند و پیشاروی مخاطب قرار می­دهد. این فیلم هیچ احساس و فکری را که مرتبط با این درام اجتماعی است ناگفته باقی نمی­گذارد.

تا اواسط فیلم مولی و دب خود را سرزنش می­کنند و گویی در شرم خود غرق هستند و مایل نیستند به یکدیگر یا خود اعتماد کنند. اما در ادامه حساب­های گذشته یک به یک مطرح شده و بحث می­شوند.

نقد فیلم Four Good Days ؛ نقد فیلم چهار روز خوب
نقد فیلم Four Good Days ؛ نقد فیلم چهار روز خوب

ساختاری درامی که شکل گرفته است ؛ نقد فیلم Four Good Days

درام در لغت به‌معنی نمایش است و در کاربرد به معنای نمایشنامه به عنوان سبک فیلم گفته می‌شود. از نویسندگان بزرگ در این زمینه گسترده می‌توان از ویلیام شکسپیر، کریستوفر مارلو، بِن جانسن، هنریک ایبسن و بسیاری دیگر از نمایش‌نامه‌نویسان بزرگ نام برد.

درام حالت خاص از روایت، معمولاً داستانی بیان واکنش در عملکرد است. ریشه این اصطلاح از کلمه یونانی δρᾶμα به معنای انجام دادن یا عمل کردن است.

اصطلاح «درام» اشاره به شاخه دراماتیک ادبیات هنر دراماتیک دارد. اصطلاح «درام» می‌تواند به هر یک از انواع عملکردهای نمایشی برنامه‌های رادیو و برنامه‌های تلویزیونی اشاره کند.

در این نسخه سینمایی مخاطب عام ناخودآگاه خود را در ریشه­های درام درمی­یابد. درام فیلم خیلی بیشتر از لحن دلخراش و مصنوعی مقاله واشنگتن پست حس می­شود.

بازیگران فیلم چهار روز خوب ساختار دراماتیک فیلم را به اوج می­رسانند. عصبانیت درونی مولی نسبت به مادرش و گذشته و ازدواج ناموفقش به خوبی از آب درآمده است.

نقد فیلم Four Good Days ؛ نقد فیلم چهار روز خوب
نقد فیلم Four Good Days ؛ نقد فیلم چهار روز خوب

بازی واقع ­گرایانه، نامزد اسکار و شاید ظهور مجدد بازیگری کهنه­ کار ؛ نقد فیلم Four Good Days

کلوز با یک بازی خوب دیگر در چهار روز خوب در سینماها ظاهر می شود. کلوز که نامزد اسکار بود دوباره موفق به دریافت جایزه اسکار نشد.

کلوز هشتمین باخت خود را تجربه کرد اما با کار خود که دوباره در چهار روز خوب نشان داده شد از نظر اکثر منتقدان و مخاطبان سینما برنده باقی مانده است.

کلوز مانند آخرین نامزدی خود در اسکار برای Hillbilly Elegy دوباره نقش مادر دختری معتاد به مواد مخدر را بازی می کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کره ای 2021

بهترین انیمیشن های 2021

او درین کار اما نوعی نقش طلبکارانه که دارای طیف وسیعی از احساسات است را به نمایش می­گذارد. این نقش پیچ و تاب متفاوت­تری نسبت به Hillbilly Elegy دارد.

لا مکان لا زمان ؛ نقد فیلم Four Good Days

برعکس فیلم Hillbilly Elegy چهار روز خوب هیچگونه زمان خاص یا مکان خاصی را شامل نمی­شود. این یک وضعیت دراماتیک متداول است که در بخش Santa Clarita در جنوب کالیفرنیا اتفاق می­افتد.

با درخواست دختری معتاد از مادرش برای کمک به او برای درمان و مادری که می­داند دخترش ضعیف النفس است اما مادر یعنی امید به فرزند و تلاش برای بهتر شدن زندگی او.

این داستان آشنا است و انسان را به یاد فیلم­هایی مانند: Beautiful Boy ، Hillbilly Elegy ، August: Osage County و دیگر داستان­های مربوط به مواد مخدر می­اندازد.

کلوز به راحتی از موانع پرش می­کند و ویژگی­های خود را نشان می­دهد. او در کاراکتری که آفریده است با شیاطین درون کاراکتر می­جنگد و سعی می­کند به دخترش کمک کند.

قدرت درونی بالایی دارد و در کنار آن آسیب­پذیری بالایی نیس از جهت احساسی از خود نشان می­دهد. همچنین لازم به ذکر است او پرتره ک مادر قابل اعتماد را به خوب به تصور می­کشد.

نقد فیلم Four Good Days ؛ نقد فیلم چهار روز خوب
نقد فیلم Four Good Days ؛ نقد فیلم چهار روز خوب

من در طی فیلم شاهی تلاش و پشتکار جدی دو بازگر زن هستیم. این دو نفر به عنوان دو بال هواپیمای فیلم چهار روز خوب عمل می­کنند.

وقتی دب (گلن کلوز) با دختر دورافتاده اش مواجه می­شود بدون توجه به سالیان و خاطرات بد سعی می­کند به او کمک کند. مولی (میلا کونیس) یک دهه معتاد به هروئین بوده و اکنون بازگشته و از مادرش درخواست کمک می­کند. دب پیشتر سعی کرده مولی را حدود 14 بار ترک دهد. در حالی که هر تلاش او به شکست و همچنین از بین رفتن اجناس خانه برای تامین پول مورد نیاز برای ترک انجامیده است. اما مولی قسم می­خورد که این دفعه با دفعات قبل فرق می­کند و مادرش را قانع می­کند تا درین راه او را همراهی کند

اولین اکران : جشنواره فیلم ساندس ؛ نقد فیلم Four Good Days

روی کاغذ  چهار روز خوب یک درام مستقل کلیشه­ای است. اما فرق این فیلم با سایرین در پرداخت خوب این فیلم است.

فیلمی که برای اولین­ بار در ساندنس به نمایش درآمد. این یک داستان دلخراش و الهام­ بخش از وقایع واقعی است. این فیلم در اولین اکرانش در جشنواره با تحسین بسیاری از منتقدین مواجه شد.

این فیلم تمام پارامترهای یک فیلم نسبتاا خوب را داراست. گلن کلوز یکی از بهترین بازیگران زن جهان است و حتی در ریزترین نقش­ها برجسته­ترین ویژگی­های خود را بروز می­دهد و اعتماد ویژه کارگردان را جلب می­کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

بهترین فیلم های مورگان فریمن

میا کونیس نیز ستاره­ای است که همیشه لیاقتش بالاتر از نقش محدود کننده­ای است که در طول این سال­ها به او داده شده است. گارسیا راه خود را در مورد یک درام خانوادگی خوب تشخیص می­دهد.

درین فیلم نمی­شود از تیم خلاق کارگردانی و طراحی لباس و صحنه چشم پوشید. از فیلمبرداری جامد گرفته تا تضادهای موثر سوبژکتیوی که کارگردان در دکوپاژ خلاقانه فیلم گنجانده است.

اعتیاد موضوعی تکراری با پرداختی متفاوت ؛ نقد فیلم Four Good Days

آیا واقعا یک روایت دوباره در مورد اعتیاد می­تواند تازگی داشته باشد؟ جواب این سوال “بله” است. چون در شرایط پست­ مدرن همه چیز در حال تغییر است و قابلیت بازپرداخت را دارد.

بحران مواد افیونی آمریکا و افسردگی فزاینده و تکان دهنده این کشور و همچنین ناآگاهی نوجوانان و جوانان از عوارض مواد مخدر و واکنش خنثی دولت به این مشکل، مسائلی است که درین فیلم میبینم.

این یک چرخه هولناک است که بیش از آنچه من برای شما شمردن خطرناک است و در تمام تاریخ و بخصوص تاریخ معاصر تکرار شده است.

مخدر قصه تکراری و جدی دنیای امروز ؛ نقد فیلم Four Good Days

بر اساس آمار سازمان ملل که مربوط به سال ۲۰۱۸ است ۲۸۰ میلیون نفر در دنیا مصرف کننده مواد مخدر هستند و سالانه ۴۵۰ هزار نفر در اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.
بر اساس آمار سازمان ملل سطح کشت مواد مخدر در آسیا افزایش یافته است و میزان مصرف مواد مخدر در بین زنان نیز سه برابر افزایش یافته است.

سازمان ملل انتقاد به کشور‌هایی از جمله آمریکا، آفریقا، آمریکای جنوبی، بعضی از کشور‌های اروپایی و مکزیک کرده است که تغییراتی در سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر خود نشان داده‌اند و سازمان ملل اعلام کرده این تغییر سیاست‌ها موجب افزایش معتاد و اعتیاد در دنیا شده است.

بعضی از کشور‌های اروپا به دلیل تغییر سیاست‌های خود مصرف بعضی از مواد مخدر مانند حشیش و گل را آزاد کرده‌اند که این اقدام موجب می‌شود که این کشور‌ها به تولید کننده مواد مخدر و قاچاق آن تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های موزیکال

بهترین فیلم های هندی 2021

سازمان ملل اعلام کرده است که در آمریکا ۲۸ میلیون نفر مواد مخدر مصرف می‌کنند و سالانه ۷۰ هزار نفر نیز بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند که این آمار طی ۵ سال گذشته سه برابر شده‌اند.

وقت فرار از مواد رسیده ؛ نقد فیلم Four Good Days

مادر قصه ما سعی دارد تا به شکل معکوس دخترش را از بند مواد مخدر رها کند. ما این را به طور موثر در صحنه­ های آغازین چهار روز خوب می بینیم.

چشمگیرترین لحظات فیلم در پی آن است که نشان دهد اعتیاد چقدر اطرافیان فرد معتاد را تغییر می­دهد و تحت تاثیر قرار می­دهد.

دب به تکه­ های در هم ریخته مولی چشم دوخته است و امید دارد که دخترش همچو ققنوسی از خاکسترش زاده شود.

حتی وقتی که او با کیف پول خود در زیر تختخواب خود خوابیده و تمام اشیایی را که دخترش برای هروئین فروخته است را مرور میکند هم او از دخترش نا امید نمی­شود.

گریزی نیز به بازی هنرمندانه مولی بزنیم که با پوست کمرنگ موهای ژولیده و دندان­هایی که بر اثر مصرف مواد و تغذیه غلط پوسیده شده برای جمعیت سخنرانی می­کند.

زنی که به نمایش گذاشته شده تا ما با مولی مواجه شویم کسی که نقش زنی را دارد که از بدن خود شرمنده است. او گویی که مشتاق است پوست خود را بتراشد.

و چیز بهتری را در زیر آن پیدا کند. چیزی که گویی ده سال است گمش کرده است. تاثیرگذارترین لحظات فیلم جدا از ضرب­ آهنگ­های درام شناخته شده ناشی از اعتیاد پدیدار می­شوند.

مشکل اصلی چهار روز خوب با وجود شروع خوب آن این است که به نظر نمی­رسد گارسیا برای انجام کار به خودش یا بازیگرانش اعتماد کامل را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 1400

بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

نوای پیانوی توکن در صحنه­های احساسی اما رنگ تازه­ای به فیلم می­بخشد. که در آن سکوت موثرتر واقع می­شود و بازی­های کلوز و کونیس را زیر و رو می­کند.

نمره کلی : قابل قبول ؛ نقد فیلم Four Good Days

غر زدن درمورد فیلمی با این جدیت دشوار است. یکی از بسیار روایاتی که با اشتیاق اجرا می­شود و انسان را مجبور می­کند تا آن را دنبال کند.

این فیلم کانون توجه مخاطب را معطوف به موضوعی می­کند که میلیون­ها زندگی را ویران کرده است. این فیلم نشان می­دهد که مشت نمونه خروار است و تلنگری جدی به انسان می­زند.

Four Good Days مسیر آشنایی را طی می­کند اما پیچ و تاب­های واضح و لحظه­های آرام را کافی برای غلبه بر کلیشه­ها داراست.

میلا کونیس و گلن کلوز
میلا کونیس و گلن کلوز

عوامل و بازیگران فیلم Four Good Days

  • کارگردان: رودریگو گارسیا
  • تهیه‌کنندگان: رودریگو گارسیا، جیک اونت، مارینا گرسیک و جی خانا
  • فیلمنامه: رودریگو گارسیا و الی سایلو بر پایه اثری از الی سایلو
  • بازیگران: گلن کلوز، میلا کونیس، استیون روت و جاشوآ لنرد
  • موسیقی: ادوارد شیرمور
  • فیلم‌بردار: لگور لیلو
  • تدوین: لارن کانلی
  • کشور: ایالات متحده آمریکا

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم Four Good Days چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر