;
coinex

قابلیت Google FLoC چیست و چگونه کار می‌کند؟

اخیرا گوگل ابزار امنیتی جدیدی را به طور آزمایشی به مرورگر محبوب کروم اضافه کرده است. نام این قابلیت FLoC است. اما قابلیت Google FLoC چیست و چگونه کار می‌کند؟

این قابلیتی است که برای حفظ حریم خصوصی کاربران ایجاد شده است. بدین شکل که در زمان جمع آوری اطلاعات کاربران با هدف نمایش تبلیغات متناسب با سابقه جستجوی کاربر، این ابزار کارکرد مهمی خواهد داشت.

اما ارائه این قابلیت مخالفت هایی نیز در پی داشته است. برخی معتقدند این ابزار جدید دسترسی هکرها به اطلاعات کاربران با اهداف مخرب تر را ساده تر می کند. در این نوشتار با ما باشید تا پاسخی به سوال قابلیت Google FLoC چیست ارائه کنیم. با ما باشید.

قابلیت Google FLoC چیست و چگونه کار می‌کند؟

در سراسر دنیا بخش عمده ای ترافیک اینترنت به سرویس ها و اپلیکیشن های مرتبط با گوگل از جمله گوگل کروم، موتور جستجوی گوگل و گوگل اذز مربوط است. گوگل اخیرا قابلیت گوگل FLoC را ارائه کرده است. اما قابلیت Google FLoC چیست ؟ FLoC سرواژه عبارت Federated Learning of Cohorts است. گوگل می خواهد این ابزار و قابلیت را جایگزین کوکی های شخص ثالث کند که به زودی منسوخ می شوند.

در درجه اول این قابلیتی کاربردی و موثر و جایگزینی مناسب برای شیوه های قدیمی تبلیغات هدفمند به نظر می رسد. اما از طرف دیگر بسیاری از شرکت های طراح مرورگر اینترنتی با آن مخالف هستند. این شرکت ها رسما اعلام کرده اند که این قابلیت را در مرورگرهای خود غیرفعال می کنند. اما مگر مشکل قابلیت Google FLoC چیست که این شرکت ها چنین موضعی اتخاذ کرده اند؟

قابلیت Google FLoC چیست و چرا گوگل آن را ایجاد کرد؟

قابلیت Google FLoC چیست و چگونه کار می‌کند؟
قابلیت گوگل FLoC چیست ؟

پیش از پرداختن به این سوال مهم که قابلیت Google FLoC چیست و چگونه کار می کند اجازه دهید کمی به هدف گوگل از ارائه چنین قابلیتی بپردازیم. گوگل درواقع با این ابزار قصد دارد شیوه های قدیمی نمایش تبلیغات را حفظ کند، اما در عین حال می خواهد مانع از ردیابی کاربران شود تا حریم خصوصی ایشان بیشتر حفظ شود. در حال حاضر وب‌سایت‌ها برای شناسایی راحت‌تر کاربران خود از کوکی‌ ها استفاده می‌ کنند.

بیشتر بخوانید:

تصاویر ماهواره ای دیپ فیک و خطرات آن

بهترین اپلیکیشن های دیپ فیک

کوکی ها ابزارهایی هستند که طبعا با آن ها برخورد داشته اید. این کوکی ها هستند که اطلاعات شما را جمع آوری می کنند و اگر در وب‌ سایتی حساب کاربری ایجاد کنید، پیام دربردارنده پرسشی نمایش داده می‌ شود که از شما می‌ پرسد آیا می‌ خواهید نام کاربری و رمز عبور شما ذخیره شود یا خیر. در صورت تایید شما برای ذخیره‌ سازی نام کاربری و رمز عبور، در دفعات بعدی در هنگام بازدید از وب‌ سایت موردنظر می‌ توانید بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات حساب کاربری خود، به‌راحتی وارد آن شوید.

همچنین دیگر کاربرد عمومی کوکی ها ردیابی فعالیت های آنلاین کاربر و در نظر گرفتن سوابق جستجوی او برای ارائه تبلیغاتی متناسب با سوابق جستجو است. چیزی که به آن به بیان فنی نمایش هدفمند تبلیغات می گویند.

معمولا کوکی ها متعلق به سایتی که شما از آن بازدید می کنید نیست و درواقع توسط شرکت ها و یا وب سایت های تخصصی فعال در این حوزه ساخته شده اند و به همین دلیل نیز به آن ها کوکی های شخص ثالث گفته می شود. خال گوگل قصد دارد کوکی های شخص ثالث را که کمی قدیمی شده اند و همواره نیز با انتقاداتی مواجه بوده اند از بازی کنار بگذارد.

علت اینکه کوکی ها تمام فعالیت های آنلاین کاربران را رصد می کنند و در نتیجه شرکت های مختلف تولیدکننده کوکی ها به سادگی به همه اطلاعات فعالیت کاربر دسترسی دارد. این آشکارترین شیوه نقض حریم خصوصی کاربر است!

با توجه به این شرایط برخی مرورگرها مانند موزیلا در سالیان اخیر نسبت به غیرفعال کردن کوکی ها به طور پیشفرض، در جهت ارتقای حریم خصوصی کاربر اقدام کرده اند. اما مسدود سازی کوکی های شخص ثالث می تواند بزرگترین ضربه به صنعت گسترده و بزرگ تبلیغات گوگل باشد.

قابلیت Google FLoC چیست و چگونه کار می‌کند؟
قابلیت گوگل FLoC چیست ؟

بر همین اساس مسئولان و توسعه دهندگان گوگل کروم بزرگترین مخالفان مسدودسازی کوکی های شخص ثالث هستند. آنها حال قصد دارند با ایجاد تغییراتی در فرایند کار کوکی ها، و به لطف قابلیت FLoC کوکی ها را کنار گذاشته و با قابلیت جدید در عین حال همچنان قاعده نمایش تبلیغات هدفمند را حفظ کنند.

درواقع هدف گوگل از معرفی این قابلیت هم حفظ حریم خصوصی کاربران و هم ارائه راه‌ حلی منطقی و قابل دفاع در پاسخ به منتقدان جدی کوکی‌ های شخص ثالث است و هم با بهره‌ مندی از آن می‌ خواهد همچنان بدون هیچ مشکلی به نمایش هدفمند تبلیغات ادامه دهد و درآمد خود را حفظ کند. جالب است بدانید که نمایش هدفمند تبلیغات یکی از منابع اصلی کسب درآمد گوگل به شمار می‌ رود. اما در ادامه با قابلیت Google FLoC چیست ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید:

قابلیت ریموت کنترل در اندروید 12

مخفی کردن تصاویر در گوگل فوتوز

قابلیت Google FLoC چیست ؟

با تکیه به مباحث پیش گفته، گوگل و توسعه دهندگان کروم حال با قابلیت جدید قصد دارند هم نگرانی کاربران از بابت رصد شدن را برطرف کنند و هم قابلیت نمایش هدفمند تبلیغات را حفظ کنند. مرورگرها برای شناسایی ساده تر cohort و شناسایی آن‌ ها، به هر یک از آن‌ها یک ID اختصاص می‌دهند.

گوگل می گوید این مسئله امکان حفظ حریم خصوصی کامل کاربران را میسر می کند. در ضمن درآمد حاصل از نمایش تبلیغات هدفمند با شیوه جدید در حداقلی ترین حالت 95 درصد درآمد شیوه قبلی یعنی استفاده از کوکی های شخص ثالث است.

قابلیت Google FLoC چیست و چگونه کار می‌کند؟
قابلیت گوگل FLoC چیست ؟

توسعه دهندگان کروم اخیرا مجموعه ای از فناوری های مرتبط با حفظ حریم خصوصی را با عنوان Privacy Sandbox را ایجاد کرده است که با بهره‌ مندی از آن ضمن حفظ حریم خصوصی افراد در فضای آنلاین، به بازاریابان و فعالان حوزه کسب و کار کمک می کند تا تبلیغات مربوط به کسب و کار و خدمات خود را به گروه های هدف نمایش دهند.

بیشتر بخوانید:

تکنولوژی لامدا (LaMDA) گوگل

اسمارت کانواس (Smart Canvas) گوگل چیست؟

با این قابلیت، دیگر مرورگر شما سابقه جستجو یا History را در دسترس سایت های متقاضی قرار نمی دهد و در تنها کد اختصاصی گروه cohort را که در آن قرار گرفته‌اید به آن ها ارائه می شود. گوگل همچنین تضمین کرده که دسترسی همه سایت های متقاضی و تبلیغ کنندگان به این داده ها یکسان باشد.

از دیگر تعهدات گوگل، جلوگیی از استفاده از موضوعات حساس و تنش زا برای دسته بندی گروه های cohort است. در یک جمله می‌توان گفت گوگل متعهد شده است تمام تلاش خود را برای حفظ حریم خصوصی کاربران و جلوگیری از شناسایی شدن آن‌ ها انجام دهد.

قابلیت Google FLoC چه نقایصی دارد؟

قابلیت Google FLoC چیست و چگونه کار می‌کند؟
قابلیت گوگل FLoC چیست ؟

گوگل این قابلیت را در ماه مه سال جاری معرفی کرد. اعلام این خبر از همان ابتدا موجی از مخالفت ها در شرکت های فعال و بزرگ حوزه وب در پی داشت. از جمله موارد شرکت DuckDuckGo ، شرکت پژوهشی فعال در حوزه حریم خصوصی، با اعلام خبر ایجاد افزونه‌ ای برای گوگل کروم با قابلیت مسدودسازی FLoC به‌ صراحت مخالفت جدی خود با این قابلیت را نشان داد.

به دنبال این اتفاق توسعه دهندگان مرورگرهای بریو، ویوالدی و فایرفاکس نیز وضعیت مشابهی را ایجاد کردند و سرویس میزبانی وب گیت هاب و سرویس مدیریت محتوای وب وردپرس نیز عدم پشتیبانی از قابلیت جدید گوگل را اعلام کردند.

بیشتر بخوانید:

گوگل پلی پروتکت چیست؟

دانلود گوگل استک

بنیاد  مرزهای الکترونیک این قابلیت را ایده ای وحشتناک و اسفبار توصیف کرده است و به نظر می رسد توسعه هندگان مرورگرهای اج، سافاری و اپرا نیز به گروه مخالفان قابلیت جدید بپیوندند. البته همه این نهادها موافق جایگزینی ابزاری کارآمد به جای کوکی های شخص ثالث هستند. اما نقایصی که نظر آن ها در مورد FLoC جلب کرده چیست؟

در اولین مورد، این قابلیت می تواند فرایند فینگرپرینتینگ (Fingerprinting) را برای سودجویانی مانند هکرها بسیار ساده تر کند. افرادی که به این اطلاعات دسترسی دارند با کنار هم قرار دادن آن ها به مجموعه ای از اطلاعات کاربران دسترسی خواهند داشت. درواقع قابلیت جدید دستیابی به اطلاعات را برای افرادی با اهداف مخرب ساده تر می کند؛ آن هم با یک دسترسی ساده به FLoC ID!

به علاوه استفاده از این قابلیت و به اشتراک گذاری داده های Cohort با شرکت های تبلیغاتی، این نهادها یا افراد به اطلاعات بیشتری از شما دسترسی دارند. مثلا اگر وارد وب سایتی شوید، سایت ها FLoC ID شما را به آدرس ایمیل تان لینک می‌ دهند و پس از آن هکرها می‌ تواند از طریق مهندسی معکوس و تجزیه و تحلیل گروه‌های Cohort و سازوکار آن‌ها برای کسب اطلاعات لازم در مورد کاربران، به اطلاعات بیشتر و بیشتری در مورد کاربران دست پیدا کنند.

جمع بندی

اگرچه قابلیت FLoC به عنوان ابزاری کاربردی برای حفظ حریم خصوصی کاربران معرفی شده است، بررسی عملکرد آن نشانگر این است که این قابلیت نیز به نوعی دیگر برای ردیابی فعالیت کاربران و دسترسی به اطلاعات آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:

آموزش کار با گوگل استریت ویو

لایو کپشن گوگل کروم

همانطور که پیش تر نیز گفتیم یکی از دلایل توسعه دهندگان مرورگرها برای مسدودسازی کوکی ها، جلوگیری از نقض حریم خصوصی کاربران و دسترسی به اطلاعات آن هاست. قابلیت جدید اما همچنان مشکلات کوکی ها را همراه دارد و در مواردی مسائل جدیدی نیز پدید آورده است. اما آیا قابلیت FLoC ابزار مفیدی است و باید از آن استفاده کنیم؟ به نظر ما پاسخ سوال منفی است.

قابلیت Google FLoC چیست و چگونه کار می‌کند؟
مشکل قابلیت گوگل FLoC چیست ؟

در نتیجه اگر در مورد اطلاعات مربوط به فعالیت آنلاین خود حساس هستید نباید قابلیت جدید گوگل را استفاده کنید. این قابلیت تنها زمانی برای شما کاربرد دارد که قصد داشته باشید تبلیغاتی متناسب با آنچه جستجو می کنید به شما نمایش داده شود. البته در صورتی که نخواهید از این قابلیت استفاده کنید، ناگزیر باید با کروم خداحافظی کنید. چراکه کاربر کروم مجبور به استفاده از آن است.

همین حالا که در حال خواندن این نوشتار هستید گوگل قابلیت جدید را در مورد برخی کاربران و در برخی کشورها به طور آزمایشی اجرایی کرده است. این کشور شامل استرالیا، برزیل، کانادا، هند، اندونزی، ژاپن، مکزیک، نیوزلند فیلیپین و ایالات متحده آمریکا می‌شود. اگر واقعا به کروم عادت کرده اید و چاره ای جز استفاده از آن ندارید که هیچ، اما اگر قصد جایگزینی کروم را داشته باشید، مرورگرهای مناسب مشابه با کروم کم تعداد نیستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص قابلیت Google FLoC چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر