coinex
راهنمای خرید تکراتو

مقیسه در رویداد جی فروم: رگولاتوری حمایت کننده است

رویداد جی فروم در اینوتکس 2022 نشست‌های جنجالی و جذابی را برگزار کرد. یکی از آنها نشستی بود که میان مقیسه از ساترا و مدیر عامل نماوا برگزار شد.

همواره بخش خصوصی VODها با ساترا دچار چالش بوده‌اند. بخش خصوصی همیشه اعلام کرده که ساترا نمی‌تواند به عنوان رقیب، جایگاهی برای تصمیم گیری و مجوزدهی برای بخش خصوصی داشته باشد. رویداد جی فروم در نمایشگاه اینوتکس 2022 با نشستی که بین حسن شانه ساز، مدیر عامل نماوا و سعید مقیسه از ساترا برگزار کرد به بررسی این موضوع پرداخت.

نشست رویداد جی فروم با حضور مقیسه و شانه‌ساز

سعید مقیسه از ساترا سخنان خود را در نشست رویداد جی فروم با توضیح هدف رگولاتوری آغاز کرد؛ وی در این خصوص گفت:

باید به تنظیم گری اینگونه نگاه کرد که هر چه امکان کنترل طرف مقابل از دید حاکمیتی بیشتر باشد، قوانین به آن اجازه حمایت بیشتری می‌دهد؛ برای مثال ما توانستیم در سال 1401 برای اولین بار حدود 98 قسمت فیلم و سریال و سینمایی و مستند برای انتشار در VODها تقدیم کنیم.

سعید مقیسه: رگولاتوری بیشتر حمایت کننده است تا محدودیت ساز

مقیسه پیش از این به انواع VODها و امکان قانونی ساترا برای حمایت از آنها اشاره کرد و گفته بود: یک مدل VOD وجود دارد که صد در صد سهامش متعلق به صدا و سیماست مثل تلوبیون و ایران سپهر و ما برای حمایت از آنها مشکلی نداریم.

نوع دیگر IPTVها هستند که نصف مالکیت آنها با صدا و سیماست مثل فام و لنزو… که امکان پخش زنده و شبکه زدن دارند و کل رگولاتوری آنها با صدا و سیماست.

نوع سوم مورد VODهای خصوصی همانند نماوا و فیلیمو است که ما پخش صدا و سیما را هم برای آنها آزاد کرده‌ایم و می‌‌توانند با استفاده از محتوای سازمان، سبد محصول خود را کامل‌تر کنند.

مقیسه همچنین اشاره کرد که نمی‌توان از VODهایی که ساترا هیچ شناختی از آنها ندارد حمایت کرد:

VODها کسانی هستند که ما هیچ شناختی از آنها نداریم و نمی‌توانیم از سوی بخش دولتی برای رشد و توسعه آنها هیچ حمایتی کنیم البته توانستیم از آنها که آمدند و سعی کردند که مجوز بگیرند حمایت‌هایی کنیم.

شانه ساز: حاضرم نماوا را بفروشم، هیچ سودی ندارد

در این نشست حسن شانه ساز مدیرعامل نماوا به عنوان نماینده بخش خصوصی حضور داشت. شانه‌ساز در پاسخ به مجری برنامه که آیا این بخش برای شما سودی داشته یا نه، توضیح داد: نماوا یکی از محصولات ما در شاتل است و بیش از 8 هزار پرسنل داریم. اما موضوع اصلی این است که این روزها بازار VOD نه تنها سود ده نیست که حتی حاضرم همین الان نماوا، این ظرف آتش را بفروشم.

شانه ساز: حاضرم نماوا را بفروشم، هیچ سودی ندارد

وی در ادامه توضیح داد:

من در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنم اما جایی را ندیده‌ام که رگولاتور من، رقیب من باشد. یکی از مشکلاتی که در این حوزه داریم این است که که داور مسابقه ما با تیم حریف همکار است. این برای من دردناک است. رگولاتور باید برای صدا وسیما و نماوا یکی باشد.

وی در ادامه توضیح داد: «آیا ساترا از رشد و پیشرفت ما خوشحال می‌شود؟ اگر من محتوای وایرال شده داشته باشم خوشحال می‌شود؟ ساترا اکنون تبدیل به واحدی شده است که اگر یک بازی نود دقیقه‌ای فوتبال را به آنها ارائه دهی، می‌گوید هجده دقیقه هیجان‌انگیز و جذاب بازی را حذف کن چون هیجان دارد و مردم ممکن است هیجان‌زده یا خوشحال شوند.

من می‌پرسم که آیا ساترا خطوط قرمزی را به ما اعلام کرده است؟ که سریالی بعد از یک سال زحمت تولید می‌شود و در یک روز توسط شما بسیاری از قسمت‌های آن حذف شود. آیا اینگونه مطلوبیتی حاصل می‌شود؟»

وی در ادامه گفت: «مشکل ما اکنون بحث فرهنگ است و به نظر می‌سد حاکمیت در پشت این موضوع قایم می‌شود. ما جلوی فرهنگ نمی‌ایستیم اما آیا برنامه‌ای که من تولید می‌کنم نباید برای 80 میلیون مخاطب جذاب باشد؟ مردم هزینه می‌دهند، آیا نباید برنامه با کیفیت دریافت کنند؟»

وی در ادامه نیز گفت: «ما یکی از بازوان ساترا هستیم، به ما به چشم دشمن و اسرائیلی نگاه نکنید.» شانه ساز اضافه کرد: «هم‌اکنون برنامه آقای طهماسب بدون مجوز است. یعنی از نظر ساترا کیفیت لازم را ندارد.»

شانه‌ساز: ما را ذره ذره آب نکنید

وی در ادامه گفت: «اگر می‌خواهید بخش خصوصی را تعطیل کنید بگویید، اینکه ما را ذره ذره آب می‌کنید درست نیست. الان فقط فیلیمو و نماوا در این زمین بازی باقی مانده‌اند. اگر می‌خواهید دو دستی بازار را تقدیم اینستاگرام و ماهواره کنیم و برویم. چرا ساترا خطوط قرمز را شفاف اعلام نمی‌کند؟ چرا باید برخی موضوعات برای برخی پلتفرم‌ها مشکلی نداشته باشد و برای برخی داشته باشد؟»

وی در ادامه اشاره کرد که اگر روند به این صورت پیش برود بازار را به اینستاگرام و ماهواره خواهیم باخت. همچنین شانه‌ساز گفت خواسته ما این است که ساترا موضع خود را برای ما شفاف‌سازی کند.

مقیسه: انتقادات شما، انتقادات همه پلتفرم ها نیست

سعید مقیسه رییس ساترا در پاسخ به شانه ساز گفت: «از نظر ما رویکرد باید تعاملی باشد و حمایت‌ها باید به شکلی باشد که همه بهره‌مند شوند و اگر این موضوعات در چهارچوب قانونی شکل گیرد قطعا به رشد بیشتر منجر می‌شود.»

مقیسه با عنوان اینکه مدیر عامل نماوا در مورد 80 دقیقه بازی اغراق کرده ادامه داد: «زمانی که فیلمی 3 صحنه نامناسب دارد، یا کل فیلم باید حذف شود یا صحنه‌های نامناسب حذف شود و یا با پول بیشتر، موارد را با سانسورهای جلوه‌های ویژه به مرحله پخش برسانیم. عموم جامعه به ما اعتماد کرده‌اند و باید به عنوان رگولاتور اعتماد مردم را خدشه‌دار نکنیم.»

بیشتر بخوانید

نظر شما در مورد این نشست در رویداد جی فروم چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر