;
coinex

جدیدترین آمار از کاربران فعال پیامرسان‌های داخلی منتشر شد

وزیر ارتباطات آمار جدید تعداد کاربران فعال پیامرسان‌های داخلی را اعلام کرد. او با دفاع از عملکرد وزارت در مدت اخیر، از موفقیت استراتژی کوچاندن مردم به پلتفرم‌های داخلی خبر داد.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعداد کاربران فعال پیامرسان‌های داخلی را برحسب میزان فعالیت و نام‌نویسی معرفی کرد. در این لیست پیام‌رسان روبیکا رتبه اول را به کسب کرده که ماهانه میزبان 35 میلیون کاربر فعال است. در رتبه‌های بعدی این لیست به ترتیب پیام‌رسان‌های ایتا، بله و سروش‌پلاس قرار دارند. حالا باید دید این آمار تعداد کاربران پیام‌رسان‌های ایرانی در حالت عادی است یا نه به اجبار در این شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آمار عجیب وزیر ارتباطات از مهاجرت به پلتفرم های داخلی ؛ مردم به پیامرسان‌های بومی اعتماد دارند؟

جدیدترین آمار کاربران فعال پیامرسان‌های داخلی منتشر شد

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات با اشاره به رشد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی، گفت:

روبیکا با 35 میلیون کاربر فعال ماهانه و 15 میلیون مراجعه روزانه پرترافیک‌ترین سکوی داخلی محسوب می‌شود.

زارع‌پور، در کانال اطلاع‌رسانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیام‌رسان بله، با انتشار اینفوگرافی آمار کاربران فعال در پلتفرم‌های بومی، روبیکا را پر‌مخاطب‌ترین سکوی پیام‌رسان داخلی عنوان کرد. همچنین ایتا، بله و سروش‌پلاس به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کاربران فعال پیامرسان‌های داخلی

این اشاره وزیر ارتباطات در شرایطی است که پس از فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران، این دو پلتفرم محبوب از فروشگاه اندرویدی مایکت و کافه بازار حذف شدند. از سویی دیگر مرداد‌ماه امسال، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز از فعالیت 2 میلیون و 400 هزار واحد صنفی مجازی در اینستاگرام خبر داده بود.

بر‌اساس آمار وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، در حال حاضر روبیکا با 35 میلیون کاربر فعال ماهانه و 15 میلیون مراجعه روزانه پرترافیک ترین سکوی داخلی محسوب می‌شود، بعد از آن به‌ترتیب پیام‌رسان ایرانی ایتا با بیش از 15 میلیون مراجعه کاربر فعال ماهانه و 9.2 میلیون مراجعه روزانه، پیام‌‍رسان ایرانی بله با 9.8 کاربر ماهانه و 3.3 میلیون کاربر روزانه همچنین سروش پلاس با 8.1 میلیون کاربر فعالان ماهانه و 3.5 میلیون فعالیت روزانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ، شروع به انتشار آمار مستمر درباره حضور کاربران در سکوهای بومی کرد؛ در شرایطی که به‌دلیل فیلترینگ و عدم امکان دسترسی آسان به اینستاگرام و واتس‌اپ بخش قابل‌توجهی از کاربران ناچار به حضور در پلتفرم‌های داخلی هستند.

از سویی دیگر باید این موضوع را هم مورد توجه قرار داد که مرکز ملی فضای مجازی چهارشنبه 16 آذر طی اولتیماتومی به «مارک زاکربرگ» بنیان‌گذار فیس‌بوک خواست تا نماینده رسمی خود در ایران را هر‌چه زودتر معرفی کند.

در این نامه رسمی ضمن اعتراض به نقش پلتفرم‌ها در شرایط اخیر و عدم پاسخگویی به نامه‌های پیشین، حداکثر 10 روز (از چهارشنبه 16 آذر 1401) به متا مهلت داده شده است تا نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران را معرفی کند. آن‌طور که در این نامه آمده، معرفی نماینده شرط ادامه فعالیت اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران است. البته این خواسته‌ پیش از این به صراحت در طرح صیانت نیز پیگیری شده بود.

حالا این سؤال مطرح است که آیا رشد تعداد کاربران پیام‌رسان‌های بومی به‌شکل طبیعی طی شده است یا این حجم از کاربر به‌دلیل عدم دسترسی به مسیرهای ارتباطی دیگر ناگزیر به حضور در پیام‌رسان‌های داخلی شده‌اند.

کاربران فعال پیامرسان‌های داخلی

آیا کاربری که به‌دلیل نداشتن گزینه فعال دیگر از روبیکا استفاده می‌کند، در پی رفع فیلترینگ همچنان روبیکا یا هر پیام‌رسان داخلی دیگر را انتخاب خواهد کرد؟ این موضوعی است که زارع‌پور چندین‌بار در صحبت‌های خود به آن اشاره داشته و تأکید کرده است که قصد دارند خدماتی را در این بسترها ارائه کنند که در صورت حضور پلتفرم‌های خارجی هم انتخاب کاربر ایرانی، استفاده از مدل‌های بومی باشد. اما در‌نهایت باید دید پلتفرم‌های مشابه داخلی و بودجه‌های کلانی که برای آن‌ها هزینه شده است، چه سرنوشتی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تعداد کاربران فعال پیامرسان‌های داخلی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر