;
coinex

سیارات سکونت‌پذیر جدیدی توسط رصدخانه ملی اسپانیا شکار شد!

پژوهشگران وجود سیارات سکونت‌پذیر با جرم های مشابه زمین را در مداری به دور ستاره GJ 1002، که کوتوله قرمزی در فاصله کمی از منظومه شمسی ماست کشف کرده‌اند.

یک گروه علمی بین‌المللی به سرپرستی پژوهشگران مؤسسه اخترفیزیکا د کاناریاس (IAC)، دو سیاره با جرم‌هایی شبیه به زمین را در مدار ستاره جی‌جِی 1002 (GJ 1002)، که کوتوله‌ای قرمز در نزدیکی منظومه شمسی است، کشف کردند. هر دو سیاره نیز در منطقه سکونت‌پذیر ستاره قرار دارند.

بیشتر بخوانید: توضیح پنتاگون درباره حضور موجودات بیگانه در زمین ؛ «باید بیشتر تحقیق کنیم!»

سیارات سکونت‌پذیر در نزدیکی منظومه شمسی

الخاندرو سوارز ماسکارنو (Alejandro Suárez Mascareño)، پژوهشگر اخترفیزیکا، که نویسنده مسئول این مقاله است، توضیح می‌دهد:

«به نظر می‌رسد که طبیعت بنا دارد به بشریت اثبات کند که سیارات زمین‌سان بسیار رایج‌تر از آن‌ چیزی هستند که ما خیال می‌کنیم. با این دو سیاره‌ی تازه، ما اکنون 7 سیاره‌ کاملاً نزدیک به منظومه خورشیدی خودمان می‌شناسیم.»

سیارات سکونت‌پذیر

سیارات تازه کشف شده به دور ستاره جی‌جِی 1002 (GJ 1002) می‌چرخند که در فاصله کمتر از 16 سال نوری از منظومه شمسی قرار دارد. هر دوی این سیارات جرمی مشابه‌یِ جرم زمین دارند و در منطقه سکونت‌پذیر ستاره خود هستند.

سیاره جی‌جِی 1002 بی (GJ 1002b)، کمی بیش از 10 روز طول می کشد تا یک مدار به دور ستاره خود را کامل کند، اما در سوی دیگر سیاره‌ی جی‌جی 1002 سی (GJ 1002c) نیز، کمی بیش از 21 روز زمان نیاز دارد. ورا ماریا پاسگر (Vera María Passegger)، یکی از همکاران این پژوهش توضیح می‌دهد:

«جی‌جِی 1002 (GJ 1002) ستاره‌ای کوتوله قرمز است که جرم آن تقریباً یک‌هشتم خورشید ماست. این ستاره کاملاً سرد و کم نور است. این بدان معنی است که منطقه قابل سکونت آن بسیار نزدیک به ستاره باید باشد.»

رصدخانه‌ها چطور این سیارات سکونت‌پذیر را شکار می‌کنند؟

نزدیکی این ستاره به منظومه شمسی نشان می‌دهد که این دو سیاره، به‌ویژه جی‌جِی 1002 سی (GJ 1002c)، نامزدهایی عالی برای توصیف اتمسفر سیاره‌ای بر اساس نور بازتاب‌شده یا بر اساس گسیل گرمایی‌ هستند. یونای.ا. گنزالس هرناندز (Jonay I. González Hernández) در پژوهشگر ای‌ای‌سی (IAC) در همین خصوص می‌گوید:

«طیف نگار آندس (ANDES) در آینده برای تلسکوپ ELT تعبیه خواهد شد، که در آن صورت قادر است حضور اکسیژن در جو جی‌جِی 1002 سی (GJ 1002c) را مطالعه نماید. مضاف بر این، هر دو سیاره ویژگی‌های مورد نیاز برای اهداف ماموریت آینده حیات‌فرازمینی را که در مرحله مطالعه است، برآورده می‌‌سازد».

سیارات سکونت‌پذیر
اینفوگرافی سیارات سکونت‌پذیر

چرا این دوسیاره با دیگر رصدخانه‌ها قابل ردیابی نبود؟

ایگناسی ریباس (Ignasi Ribas) پژوهشگرِ مرکز نجوم اسپانیایی در اندلس (Calar Alto Observatory) و مدیر رصدخانه طیف‌نگار نردبانی (ESPRESSO) که به رصد فراسیاره‌های سنگی در طیف‌های پایدار می‌پردازد، می‌گوید:

«به دلیل دمای پایین آن [ستاره]، نور مرئی جی‌جِی 1002 (GJ 1002) برای اندازه‌گیری تغییرات سرعت مداری، با اکثر طیف‌نگارهای موجود بسیار ضعیف است. امّا رصد خانه ملی اسپانیا و اسپرسو که نسبت به طیف گسترده‌ای از طول‌موج‌های فروسرخ حساسیت دارند نسبت به دیگر طیف‌نگارها با هدف تشخیص تغییرات در سرعت ستارگان، برتری بسیاری دارند و این به ما اجازه می‌دهد تا جی‌جِی 1002 (GJ 1002)  را از تلسکوپ 3/5 متری رصدخانه Calar Alto  به خوبی مطالعه کنیم.»

ترکیب طیف‌نگار اسپرسو و قدرت جمع‌آوری نور تلسکوپ‌های 8 متری VLT در ESO امکان اندازه‌گیری با دقت 30 سانتی‌متر بر ثانیه را فراهم می‌آورد که با هیچ ابزار دیگری در جهان قابل دستیابی نیست. سوارز ماسکارنو در این باره می‌گوید:

«هر یک از دو گروه اگر به طور مستقل به این کار رسیدگی می‌کردند، با مشکلات زیادی روبرو می‌شدند. چنان‌که ما توانسته‌ایم با همکاری هم بسیار فراتر از آن چیزی که پیش‌تر مستقل عمل می‌کردیم پیش برویم!»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ سیارات سکونت‌پذیر چیست؟ آیا روزی انسان به آن‌جا خواهد رسید؟ نظرات‌تان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: ScienceDaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر