coinex
راهنمای خرید تکراتو

هشدار مدیرعامل سابق گوگل درباره هوش مصنوعی : از خطرات AI جلوگیری کنید

مدیرعامل سابق گوگل ضمن اعلام هشدارهایی درباره خطرات AI به سازندگان هوش مصنوعی توصیه کرده که از آسیب‌های این فناوری جلوگیری بیشتری به عمل آورند.

در سال‌های اخیر هوش مصنوعی پیشرفت‌های اعجاب‌آوری داشته و این روزها محبوبیت بسیاری برای خود دست‌وپا کرده است. هم‌اکنون نیز مدیرعامل سابق گوگل، «اریک اشمیت»، طی مصاحبه‌ای ضمن اشاره به پتانسیل‌های فراوان این تکنولوژی، درعین‌حال به نگرانی‌های پیرامون خطرات AI تاکید داشته است.

اریک اشمیت طی گفت‌وگو با برنامه This Week شبکه ABC اظهار داشت که با اینکه بهره‌گیری از هوش مصنوعی مزایای بسیاری دارد، اما دنیای فناوری باید اطمینان حاصل کند که این سیستم‌ها برای مردم مضر نباشد و صرفاً به یاری مردم بیایند.

همچنین اشمیت نگرانی‌هایی در خصوص روش استفاده از AI در بخش بیولوژی یا حملات سایبری داشته است. به باور وی این فناوری توانایی ایجاد تحول در نحوه عملکرد نهادهای قدرت و دموکراسی را نیز دارد.

بیشتر بخوانید: درخواست مرکز هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال از FTC: از انتشار نسخه‌ های جدید ChatGPT جلوگیری کنید

مزایا و خطرات AI به بیان مدیرعامل سابق گوگل

اشمیت در مورد مزایا هوش مصنوعی بیان داشت: «جهانی را تصور کنید که پزشکان هوش مصنوعی می‌توانند سلامت همه مردم را ارتقا دهند؛ جهانی را تصور کنید که معلمان هوش مصنوعی توانمندی‌های تحصیلی همه افراد در زبان‌های مختلف را بهبود می‌دهند. این سناریوها بسیار جذاب‌ هستند و این فناوری‌ها که عموماً به‌عنوان مدل‌های زبانی بزرگ شناخته می‌شوند، به‌وضوح قرار است چنین کارهایی انجام دهند.»

با وجود این مزایا، اما مدیرعامل سابق گوگل بر خطرات AI نیز تأکید داشت: «درعین‌حال با چالش‌های خارق‌العاده جدیدی از سوی این ابزارها روبه‌رو می‌شویم؛ خواه دیپ‌فیکی باشد که قبلاً درباره‌اش بحث کرده‌ایم، یا فردی که عاشق معلم هوش مصنوعی خود می‌شود؟»

خطرات AI

رئیس پیشین هیئت‌مدیره گوگل همچنین به زودباوری مردم در زمینه چیزهایی که می‌بینند و می‌شنوند، اشاره داشته و اعلام کرد که هوش مصنوعی متاسفانه توانایی بالایی در ایجاد و بازنشر اطلاعات نادرست با تولید تصاویر و صداهای واقع‌گرایانه دارد که همین موضوع هم خطرآفرین است.

درنتیجه فعالان صنعت فناوری باید درکنار هم تدابیر محافظتی لازم را اتخاذ کنند؛ زیرا این فناوری مدام در حال پیشرفت‌های بزرگ است. اشمیت در پایان خاطرنشان کرد: «همه روی بحث سوگیری تمرکز کرده‌اند که البته مشکل‌ساز بوده و تلاش برای حل آن شروع شده است. اما مشکل اصلی این است که وقتی این سیستم‌ها برای دستکاری زندگی روزمره مردم استفاده می‌شوند، عملاً شیوه تفکر، انتخاب و… آن‌ها را تغییر می‌دهند و این تغییرات بر عملکرد دموکراسی اثر می‌گذارد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص هشدار مدیرعامل سابق گوگل درباره خطرات AI چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر