;
coinex

بهبود سریع زخم‌های عمیق با اتصال جریان برق

بهبود سریع زخم‌های عمیق ممکن شد. محققان توانستند روشی پیدا کنند که با اتصال برق بتوان زخم‌های عمیق را در کمترین زمان ممکن التیام بخشید.

محققان از دانشگاه فریبورگ آلمان توانستند روشی بسیار کارآمد برای بهبود سریع زخم‌های عمیق پیدا کنند که می‌تواند در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهد. این روش درمان زخم‌های عمیق به‌خصوص برای افراد سالمند و یا افرادی که دچار بیماری دیابت هستند می‌تواند بسیار کارآمد باشد زیرا التیام زخم‌های این قشر از جامعه بسیار طولانی‌تر از دیگر اقشار است. اما این روش درمان یک خصوصیت دیگر نیز دارد و آن هم برمی‌گردد به عدم ایجاد عفونت در زخم که اگر زخمی زود درمان نشود و یا نکات بهداشتی رعایت نشود، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشنه باشد.

بیشتر بخوانید: بزرگترین موجود زنده کره زمین یک قارچ است!

بهبود سریع زخم‌های عمیق با اتصال جریان برق تحقق یافت

بهبود و التیام هرچه سریعتر زخم، از رویاهای قدیمی بشر بوده است. اگرچه امروزه روش‌های متعددی برای بهبود زخم و مرحم‌های بسیاری برای تسریع آن پیشنهاد می‌شوند ولی به تازگی روشی توسط دانشمندان آلمانی پیشنهاد شده که با استفاده از جریان الکتریکی و اتصال مدیریت شده آن به بدن بیمار، سرعت التیام زخم‌ها را تا سه برابر سریعتر از سریعترین روش‌های فعلی می‌کند.

محققان از دانشگاه فریبورگ آلمان یک بیوچیپ پیشگامانه توسعه دادند که قادر است با استفاده از جریان الکتریکی، زخم‌های بدن بیمار را تا 3 برابر سریع‌تر از فرایند درمان طبیعی التیام بخشد و درمان کند. برای افراد دارای زخم‌های مزمن (مانند سالمندان)، افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که گردش خون نامناسبی دارند و زخم‌هایی که مدت زمان طولانی برای بهبودشان نیاز است، این نوآوری می‌تواند یک نجات دهنده واقعی باشد زیرا زخم‌های مزمن فارغ از ابعاد درمانی یک مسئله چندوجهی برای این افراد است که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

بهبود سریع زخم‌های عمیق با اتصال جریان برق تحقق یافت

زخم‌های مزمنی که به سرعت بهبود نمی‌یابند خطر عفونت را نیز افزایش داده و کل فرایند بهبود را نیز با تأخیر بیشتری مواجه می‌کنند؛ این زخم‌ها در موارد شدید، ممکن است منجر به عواقب غیرقابل جبرانی مانند قطع عضو منتهی شوند. بنابراین، هر فرآیندی که فرآیند بهبود را تسریع می‌کند برای بیماران و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی ارزش تحقیقاتی بسیار زیادی دارد.

این بیوچیپ به گونه‌ای طراحی شده است که میدان‌های الکتریکی سلول‌های پوستی جدید را به محل صدمه هدایت کرده و بدن انسان را به طور طبیعی وادار می‌کند تا روند بازتولید بخش آسیب دیده را تسریع بخشد.

اگرچه شاید سرعت التیام در این روش به سرعت ترمیم پوست بدن یک ابر قهرمان از سری فیلم‌های DC یا مارول نباشد، اما این نوآوری می‌تواند زمان بهبود پارگی‌ها و خراش‌های کوچک را سرعت بخشد. این تراشه از سلول‌های پوست مصنوعی به نام کراتینوسیت تشکیل شده که هسته اصلی انجام فرآیند بهبودی هستند. نکته جالب توجه این است که در این رویکرد دو روش قابل پیاده‌سازی است. در رویکرد اول می‌‎توان میدان الکتریکی را از یک سمت زخم جاری نموده که یا در هر دو سمت زخم آن را پیاده نمود که بسته به نوع زخم، یکی از دو روش می‌تواند تأثیر بیشتری روی زمان التیام آن داشته باشد.

بهبود سریع زخم‌های عمیق با اتصال جریان برق تحقق یافت

محققان مشاهده کردند که هر دو کراتینوسیت‌های سالم و کراتینوسیت‌های طراحی شده برای شبیه سازی افراد مبتلا به دیابت تا 3 برابر سریعتر از سلول‌های پوستی بدون هیچ‌گونه دخالت الکتریکی التیام می‌یابند. طبق اعلام این گروه تحقیقاتی خوشبختانه، هیچ‌یک از سلول‌ها توسط میدان‌های الکتریکی آزمایش شده آسیب ندیده‌اند.

برای مرحله بعدی توسعه، محققان اثربخشی بایوچیپ را در زخم‌های واقعی در انسان‌های زنده آزمایش خواهند کرد. کاربردهای عملی این فناوری بستگی به تبدیل مواد ارزان قیمت و در دسترس استفاده شده در آزمایش به شرایط واقعی جامعه پزشکی خواهد داشت. این گروه از پژوهشگران همچنین در حال بررسی این پدیده هستند که چگونه سلول‌های پوست مختلف در حین تحریک با یکدیگر تعامل دارند تا یک ایده متفاوت برای «اسکن» زخم‌ها و تطبیق فرایند اعمال میدان الکتریکی با محل دقیق زخم پوست بیمار توسعه دهند.

مسلماً بسیاری از شما کاربران و افراد درگیر با چنین چالش‌هایی باید در مورد این روش درمان هیجان‌زده شده یا پیرامون آن کنجکاو شده باشند. در واقع این روش پتانسیل بالایی برای ایجاد انقلابی بزرگ در بهبود زخم‌های بیماران دارد و می‌تواند راه ادامه زندگی آسان‌تری را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بهبود سریع زخم‌های عمیق با اتصال جریان برق چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان قرار دهید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر