coinex
راهنمای خرید تکراتو

لابی‌گری گسترده OpenAI علیه قوانین سختگیرانه هوش مصنوعی؛ وقتی نقاب‌ها می‌افتند!

ظاهراً اقدامات اتحادیه اروپا در رابطه با فناوری هوش مصنوعی منجر به لابی‌گری گسترده OpenAI علیه قوانین سختگیرانه هوش مصنوعی شده است. همان شرکتی که مدیرعاملش بارها خود را خیرخواه‌ترین فرد در مسئله قانونگذاری هوش مصنوعی نشان داده است!

لابی‌گری گسترده OpenAI علیه قوانین سختگیرانه هوش مصنوعی که توسط اتحادیه اروپا وضع شده است باعث شده که سازنده ChatGPT اعتبار خود را به عنوان یک حامی سفت‌وسخت قانونگذاری هوش مصنوعی از دست بدهد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی تصویرساز کوالکام برای موبایل معرفی شد؛‌ خلق تصاویر بدون اینترنت!

لابی‌گری گسترده OpenAI در مورد قوانین هوش مصنوعی خبرساز شد

اگرچه OpenAI در چند وقت اخیر خودش را به‌عنوان یکی از شرکت‌های حامی قانون‌گذاری درزمینه هوش مصنوعی معرفی کرده است، اما گزارشی تازه می‌گوید سازنده ChatGPT در اتحادیه اروپا لابی کرده است تا از تصویب قوانین سخت‌گیرانه‌تر در این حوزه جلوگیری شود.

براساس اسناد کمیسیون اروپا که به دست رسانه Time رسیده، OpenAI از قانون‌گذاران اروپا خواسته است تا اصلاحاتی را در پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی این اتحادیه اعمال کنند. این پیش‌نویس درنهایت پس از اعمال اصلاحات، در تاریخ 14 ژوئن (24 خردادماه) به تأیید پارلمان اروپا رسید.

قانون‌گذاران پیش از تأیید این پیش‌نویس دراین‌باره بحث کرده بودند که با بسط‌دادن اصطلاحات موجود در این قانون، همه سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی (GPAI) نظیر ChatGPT و DALL-E را در طبقه‌بندی ابزارهای «پرریسک» قرار دهند. در این صورت سخت‌ترین تعهدات ایمنی و شفافیت در قبال آن‌ها اجرا می‌شد.

لابی‌گری گسترده OpenAI در قوانین هوش مصنوعی خبرساز شد

به گفته نشریه «تایم»، OpenAI در سال 2022 به‌صورت مکرر با تلاش برای قرارگیری سیستم‌های خود در این طبقه‌بندی مقابله کرده بود. خالق ChatGPT مدعی بود فقط شرکت‌هایی باید در این طبقه‌بندی قرار بگیرند که صریحاً ابزارهای هوش مصنوعی خود را برای انجام کارهای پرریسک ساخته‌اند. این استدلال ظاهراً توسط گوگل و مایکروسافت هم تکرار شده بود تا فشار را بر شرکت‌های سازنده هوش مصنوعی کاهش دهد.

نمایندگان OpenAI در ماه ژوئن 2022 با مقامات کمیسیون اروپا دیدار کردند تا نظرات خود را درباره طبقه‌بندی‌های پیشنهادی در قانون هوش مصنوعی بیان کنند. در گزارش یکی از این جلسات که به دست نشریه تایم رسیده، آمده است:

«آن‌ها نگران بودند که سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی در دسته سیستم‌های پرریسک قرار بگیرند و می‌ترسیدند که با این کار سیستم‌های بیشتری به‌طور پیش‌فرض به دسته سیستم‌های پرریسک بروند.»

یک منبع ناشناس از کمیسیون اروپا که در همین جلسه حضور داشته، به تایم گفته است OpenAI می‌ترسید قانون‌گذاری بیش‌ازحد بر نوآوری در زمینه هوش مصنوعی اثر بگذارد. این شرکت در آن زمان قوانینی را برای این صنعت پیشنهاد نداده بود، اما ادعا می‌کرد که تمام تلاشش را می‌کند تا ریسک‌ها را پایین بیاورد.

درمجموع به‌نظر می‌رسد که تلاش‌های OpenAI برای جلوگیری از ارائه قوانین سخت‌گیرانه در اتحادیه اروپا موفقیت‌آمیز بوده است؛ چون در پیش‌نویس نهایی قانون هوش مصنوعی، سیستم‌های GPAI به‌طور خودکار در طبقه‌بندی سیستم‌های پرریسک قرار نمی‌گیرند. البته این قانون هنوز باید یک مسیر طولانی را طی کند تا به مرحله اجرایی برسد، اما پیش‌بینی می‌شود که تأیید نهایی آن تا پایان سال جاری میلادی انجام بگیرد و از دو سال دیگر شاهد اجرای آن باشیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ لابی‌گری گسترده OpenAI علیه قوانین سختگیرانه هوش مصنوعی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر