coinex
راهنمای خرید تکراتو

بحران خشک شدن کامل دریاچه ارومیه ؛ رهاسازی آب تمام سدهای بالادست هم این دریاچه را احیا نمی‌کند!

در اخبار آمده است که تا خشک شدن کامل دریاچه ارومیه چیزی نمانده است. بدین‌ترتیب ایران باید منتظر یک بحران زیست‌محیطی باشد که می‌تواند دامنگیر مناطق زیادی از کشور شود.

با توجه به افت تراز آب بزرگترین دریاچه کشور، می‌توان گفت که چیزی تا خشک شدن کامل دریاچه ارومیه باقی نمانده است. آنطور که پیداست، بحران کم شدن آب این دریاچه از 60 سال گذشته تا بدین‌روز وجود داشته ولی در تاریخ کنونی رکورد خشک شدن آن زده شده است.

گفته می‌شود که با خشک شدن دریاچه ارومیه، بحران‌های زیست‌محیطی و آلایندگی‌های هولناکی در کشور و به خصوص در شمال غرب کشور اتفاق خواهد افتاد.

حالا و بعد از چند روز سکوت مسئولین امر در قبال هشدار محققان و چشم بستن بر اعتراض و انتقاد مردم بومی منطقه آذربایجان و دوستداران محیط زیست در سراسر کشور، بالاخره نماینده ارومیه لب به سخن گشوده و توضیحاتی درباره وضعیت دریاچه ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید: روند احیای دریاچه ارومیه به روایت سازمان فضایی ایران [+فیلم]

چیزی تا خشک شدن کامل دریاچه ارومیه نمانده است

در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، کمترین تراز از سال ۱۳۴۳ تابه‌امروز برای دریاچه‌ ارومیه ثبت شد و این روزها حجم آب بزرگ‌ترین دریاچه‌ داخلی ایران حتی از سال ۹۴ هم کمتر شده است. بر اساس این گزاره‌ها و نتایج پژوهشی که به‌تازگی انجام شده، دریاچه‌ ارومیه در وضعیت قرمز قرار دارد و شرایط آن «به‌شدت بحرانی» اعلام شده است.

به‌گزارش روزنامه‌ی اعتماد، نتایج پژوهش از آغاز بحران زیست‌محیطی در ‌آینده‌ نزدیک خبر می‌دهد. این نتایج، با گفته‌های مسئولان مرتبط در تضاد کامل است، به‌همین دلیل شاهد انتشار عمومی آمار و اخبار نیستیم. از طرفی دیگر، مسئولان مربوطه دائم در حال تکذیب و امیدبخشی هستند، با توجه به این امید کاذب، حتی حساسیت مردم نسبت به این موضوع نیز به شدت قبل نیست. حال با وجود این یافته‌های جدید، این سؤال پیش می‌آید که اگر دریاچه خشک شود، چگونه می‌توان مشکلات زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی پیش‌رو را مدیریت کرد؟

چیزی تا خشک شدن کامل دریاچه ارومیه نمانده است

پژوهش جدید که با هدف ارائه‌ داده‌های مطمئن درباره‌ روند تغییرات دریاچه‌ ارومیه در سال‌های گذشته و پیش‌بینی آینده‌ این دریاچه، توسط طرح تحقیقاتی دریاچه‌ ارومیه و با همکاری مرکز سنجش از دور دانشگاه صنعتی شریف تهیه شده است، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای لندست و توسعه کد گوگل ارث انجین (GEE)، مساحت دریاچه را از تاریخ ۱۳ خرداد سال‌ ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۲، به‌دست آورده، مقایسه و سپس صحت‌سنجی کرده است.

پژوهشگران با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده، به یک روش محاسبه‌ قابل قبول داده‌ها رسیدند و اطلاعات را صحت‌سنجی کردند. نتیجه، پس از رسم نمودار تراز دریاچه بر اساس اطلاعات به‌دست آمده در ۱۰ سال گذشته، این بود که تراز دریاچه به پایین‌ترین عدد در ۶۰ سال گذشته رسیده است. با توجه به شکل‌نگرفتن هیچگونه ستادی برای احیا و نجات، دریاچه‌ ارومیه «درحال مرگ» تشخیص داده شده است.

از دیگر نتایج مهم به‌دست آمده توسط پژوهشگران، می‌توان به حجم آب دریاچه اشاره کرد که به پایین‌ترین حد در ۱۰ سال گذشته رسیده است. بر‌اساس گزارشات تا پیش‌از انجام این پژوهش، کمترین میزان حجم آب ثبت شده مربوط به سال ۱۳۹۴ بود و اکنون، حجم آب حتی از آن سال هم کمتر است. کم‌شدن حجم آب بحران قابل توجهی است و امکان دارد تا شهریور سال ۱۴۰۲، یعنی کمتر از دو ماه دیگر به مرگ کامل دریاچه منجر شود.

با خشک شدن دریاچه‌، تا ده‌ها کیلومتر اطرافش سکونت‌ناپذیر خواهد شد و غبار نمک تمامی شهرهای شمال غرب کشور را فرا می‌گیرد. گزارش صریحاً می‌گوید:

«بنا بر روند افت تراز دریاچه‌ ارومیه در فصل تابستان، تراز آب در پایان شهریور سال آبی ۱۴۰۲ به عددی بین ۱۲۶۹٫۸۰ تا ۱۲۶۹٫۹۰ متر از سطح دریاهای آزاد خواهد رسید.»

براساس این آمار، پژوهشگران معتقدند که دریاچه امسال کاملاً خشک خواهد شد.

چیزی تا خشک شدن کامل دریاچه ارومیه نمانده است

عیسی کلانتری، رییس سابق سازمان محیط‌زیست که از سال ۱۳۹۲ تا اواخر تیر ۱۴۰۱ مدیر اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده است، در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ اعتماد صحت نتایج فوق را تأیید کرده است. وی باور دارد که تا پایان امسال دریاچه کاملاً از بین خواهد رفت و به باتلاق تبدیل خواهد شد و در نتیجه‌ این بحران هولناک، فاجعه‌ای زیست محیطی به بار خواهد آمد و کلان‌شهرهایی مانند تبریز سکونت‌ناپذیر خواهند شد. کلانتری می‌گوید:

اگر دریاچه خشک شود، کشاورزی از بین خواهد رفت، به اختلاف درجه حرارت تابستان و زمستان ۷ درجه اضافه می‌شود که ژنتیک انسان، حیوان، گیاه و میکروب را دچار تغییر و جهش می‌کند. این جهش یعنی سرطان و ده‌ها بیماری دیگر. شهر تبریز در سال‌های آینده با آن غبار نمکی امکان زندگی نخواهد داشت.

براساس نتایج پژوهش و گزارشات، آمار و اطلاعات از مرگ نا‌به‌هنگام دریاچه‌ ارومیه خبر می‌دهد. در نتیجه، بحران زیست‌محیطی و آینده‌ای هولناک در انتظار شمال غرب کشور و سپس تمام ایران خواهد بود.

راضیه لک، رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، اعلام کرد: «دریاچه ارومیه در شرایط برگشت‌ناپذیر قرار دارد.»

او با تاکید بر اینکه آنچه که موجب نابودی دریاچه ارومیه شد، «مدیریت ناکارآمد در بخش منابع آب» است، ادامه داد: «ما از زیرزمین آب‌های زیر زمینی را استخراج کردیم، به گونه‌ای که چشمه‌هایی که وارد این دریاچه می‌شدند، خشک و بی‌رمق شدند و از روی زمین نیز حق‌آبه این دریاچه را ندادیم.»

او در توضیح این که چرا احیا دریاچه ارومیه را غیرممکن می‌داند گفت: «زمانی که محیطی تبدیل به پلایا می‌شود، به نظر من نمی‌توان به شرایط قبل بازگرداند؛ چرا که محیط رسوبی، تغییر کرده و ما برای دریاچه ارومیه شرایطی را فراهم کردیم که برگشت‌ناپذیر است و زمان زیادی را می‌طلبد تا به تراز اکولوژی قبل بازگردد.»

بیشتر بخوانید: نخستین قرص عمومی سرطان معرفی شد؛ دارویی برای تمام تومورهای سرسخت!

دود خشک شدن دریاچه ارومیه در چشم همه می‌رود! [بروزرسانی 12 مرداد 1402]

به گزارش تکراتو و به نقل از ایلنا، سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: خشکی دریاچه ارومیه تبعات گرانی را در بر خواهد داشت و نه تنها شهرها و استان های همجوار با دریاچه ارومیه درگیر این تبعات می شوند بلکه کشورهای همسایه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: خشکی دریاچه ارومیه تبعات گرانی را در بر خواهد داشت و نه تنها شهرها و استان های همجوار با دریاچه ارومیه درگیر این تبعات می شوند بلکه کشورهای همسایه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

سید سلمان ذاکر بیان کرد: با خشک شدن دریاچه ارومیه حیات  قریب به پنج میلیون نفر به خطر افتاده و دچار بیماری‌های تنفسی می‌شوند.

وی با بیان اینکه با خشک شدن دریاچه ارومیه شاهد رسیدن طوفان‌های نمکی به تهران نیز خواهیم بود گفت: برای جلوگیری از چنین فاجعه زیست محیطی بررسی طرح انتقال آب از رودخانه مرزی ارس به دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

خشک شدن کامل دریاچه ارومیه قطعی است
خشک شدن کامل دریاچه ارومیه قطعی است

عضو کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیریت صحیح آب در بخش کشاورزی و همچنین تغییر الگوی کشت می‌تواند کمک بزرگی به احیای دریاچه ارومیه کند که در این مورد اعتبارت لازم تخصیص داده شده است.

ذاکر تصریح کرد: باید در رابطه با اقدامات جهاد کشاورزی استان برای طرح‌های کشاورزی احیای دریاچه ارومیه تحقیقات لازم صورت گیرد که اگر کوتاهی در این مورد صورت گرفته باشد مسئولین مربوطه باز خواست شوند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس نقش پل میان‌گذر دریاچه ارومیه در خشکی دریاچه را انکار ناپذیر دانست و گفت: با توجه به هزینه‌های کلانی که در احداث این پل صرف شده است امکان تخریب یا جابجایی آن وجود ندارد ولی در مطالعاتی که صورت گرفته است مقرر شده تونل‌هایی برای گردش آب در زیر این پل احداث شود.

ذاکر با بیان اینکه همانگونه که نیروهای مسلح وظیفه ایجاد امنیت در مرزها و داخل کشور را برعهده دارند گفت: مسئولین محیط زیست و درگیر با مشکلات دریاچه ارومیه نیز وظیفه حفظ سلامت جان مردم را برعهده دارند که تخطی از این مسئولیت قابل بخشش نیست.

وی از افتتاح سد چپر آباد همزمان با هفته دولت سال‌جاری خبر داد و گفت: انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه یکی از اقدامات مثبت در راستای احیای دریاچه بود که شاهد  انتقال سالانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از طریق این کانال هستیم و تاکنون نیز ۶۰۰ میلیون متر آب از طریق این کانال روانه دریاچه شده است.

ذاکر با اشاره به اینکه آبیاری قطره‌ای باید در سه استان حوضه آبریز دریاچه اجباری شود گفت: بیشترین  حقابه  دریاچه از طریق رودخانه‌های سیمینه رود و زرینه رود است که متاسفانه ۵۱ درصد حقابه دریاچه از طریق این رودخانه‌ها و برای مصارف آب شرب و صنعتی  به تبریز منتقل می‌شود.

نماینده ارومیه در مجلس خاطر نشان کرد: طی سال جاری هر سه ماه یکبار پروژه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه در استان افتتاح و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که تونل انتقال آب کانی سیب و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب ارومیه نمونه‌ای از این طرح‌ها است.

عضو کمسیون اجتماعی مجلس فراموشی احیای دریاچه ارومیه از طرف دولتمردان را غیر قابل بخشش عنوان کرد و گفت: خشکی دریاچه ارومیه تهدیدی برای مردم استان و کشورهای همسایه است که تبعات گرانی را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: خشک شدن کامل تالاب قوری گل ؛ بعد از دریاچه ارومیه، نوبت به تالاب‌ها رسیده است! [+ویدیو]

تصویر ناسا از خشک شدن کامل دریاچه ارومیه ؛ مسئولین امیدوار به بارش باران!

در شرایطی که محققان می‌گویند خشک شدن کامل دریاچه ارومیه اجتناب‌ناپذیر است، مسئولین همچنان با بی‌خیالی خاصی امیدوار به کاهش دما و افزایش بارش باران هستند! در همین رابطه اخیرا ناسا تصویری از وضعیت دردناک دریاچه ارومیه منتشر کرده که در ادامه می‌بینید:

خشک شدن کامل دریاچه ارومیه اجتناب‌ناپذیر است

این تصویر نیز اخیرا در فضای مجازی وایرال شده که مربوط به مقایسه وضعیت دریاچه ارومیه قبل و بعد از موج خشکی اخیر است:

خشک شدن کامل دریاچه ارومیه اجتناب‌ناپذیر است

در ادامه نیز ببینید گزارش صداوسیما از این فاجعه زیست‌محیطی را که به نظر می‌رسد در آن نه مصاحبه‌کننده و نه مسئولان مصاحبه‌شوند هیچ دغدغه‌ای درباره خشک شدن دریاچه ندارند:

سازمان محیط زیست از مردم برای احیای دریاچه ارومیه کمک می‌خواهد! [بروزرسانی 19 مرداد 1402]

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه دریاچه ارومیه متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد، گفت: از مردم برای احیای دریاچه کمک می‌خواهیم‌.

محققان: خشک شدن کامل دریاچه ارومیه اجتناب‌ناپذیر است
محققان: خشک شدن کامل دریاچه ارومیه اجتناب‌ناپذیر است

به گزارش تکراتو به نقل از تسنیم ؛ علی سلاجقه ‌در جریان سفر یک روزه به ارومیه در جلسه بررسی وضعیت زیست محیطی پارک ملی دریاچه ارومیه‌ با اشاره به وضعیت دریاچه اظهار کرد: مسئله این دریاچه یک‌ موضوع بین‌المللی است ولی متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد.

وی با بیان اینکه مباحث سخت‌افزاری در راستای احیای دریاچه ارومیه به اتمام رسیده است، افزود: به فاز نرم‌‌افزاری رسیده‌ایم و باید به سمت طرح الگوی کشت پیشرفته در حوضه دریاچه پیش رفت.

سلاجقه با اشاره به در پیش بودن فصل پاییز گفت: امیدواریم در پاییز با بارش خوب، وضعیت دریاچه ارومیه تغییر کند البته مدیریت آب‌های بارشی و موجود یکی از اولویت‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست‌ با درخواست از مردم در جهت همکاری برای احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به تزریق اعتبارات و گرفتن حق آبه دریاچه ارومیه نیاز است تا مردم حوضه آبریز نیز همکاری خوبی داشته باشند.

سلاجقه در بخش دیگری در خصوص وضعیت گونه‌های جانوری پارک ملی دریاچه ارومیه افزود: از نگهداری و احیای گونه‌های مختلف حیات وحش در معرض انقراض حمایت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: نباید اجازه دهیم تا حیات وحش پارک ملی دریاچه ارومیه در خطر انقراض باقی بماند.

سلاجقه ادامه داد: ۲۴ پرنده میش مرغ در پارک ملی دریاچه ارومیه درحال زیست در معرض خطر هستند و در صورت بروز بیماری احتمال انقراض این نوع پرنده خاص نیز وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: محیط زیست در راستای حفظ و نگهداری و احیای این نوع پرنده باید کوشا باشد و از این اتفاق به صورت هوشمندانه جلوگیری کند و البته مردم‌ منطقه نیز همراه محیط بانان هستند.

بازدید از پارک ملی دریاچه ارومیه، بازدید از سایت احیا و تکثیر گوزن زرد ایرانی، بازدید از تالاب سولدوز شهرستان نقده، بازدید از کانال انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه و شرکت در جلسه کارگروه استانی نجات ارومیه بخشی از برنامه‌های سفر یک روزه سلاجقه به آذربایجان‌غربی است.

تراژدی کامل شد: رهاسازی تمام آب سدهای بالادست هم دریاچه را احیا نمی‌کند! [بروزرسانی 23 مرداد 1402]

روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارشی مفصل به مسئله خشک شدن کامل دریاچه ارومیه پرداخته و اعلام کرده که بنابر بررسی و نظر کارشناسان، حتی رهاسازی آب تمام سدهای بالادست، دریاچه ارومیه را زنده نمی‌کند.

بر اساس آخرین آمار وزارت نیرو، در ۱۴ مرداد ذخیره ۱۳ سد موجود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۷۱۶ میلیون مترمکعب است است. لذا وقتی همه سدها باز شوند و در بهترین حالت بدون برداشت و سیلو… به دریاچه برسد، حجم آب به حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

برای رسیدن دریاچه به تراز اکولوژیک، باید حدود ۳/۵ میلیارد مترمکعب سالانه آب به آن وارد شود و ذخیره دریاچه هم به حدود ۳۲ میلیاردمتر مکعب برسد

به روایت آمار رسمی بیش از ۶۰ هزار چاه مجاز و غیرمجاز آب سفره‌های زیرزمینی اطراف دریاچه را می‌مکد و در اختیار کشاورزی قرار می‌دهد و به ‌نظر می‌آید همه راه‌ها از دل زمین‌های کشاورزی و آن ‌همه چاه‌های مجاز و غیرمجاز می‌گذرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص خشک شدن کامل دریاچه ارومیه چیست؟ آیا تلاش‌های مسئولین برای جلوگیری از این فاجعه را موثر می‌دانید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (114 نظر)

    اصلا کی به فکر ما مردمه؟ همه چی به حال خودش رها شده. سکوت کنیم زندگیمون نابوده، داد بزنیم هم با هزار اتهام سرمون بالای داره. خدا نگذره ازتون…

    پاسخ

    همه میدونن علت خشکاندن دریاچه اورمیه چیه خشکسالی اگربودچرا دریاچه وان خشک نشد حتی اردوغان پیشنهاد انتقال آب از دریاچه وان راداد اینها قبول نکردند.پس ماجرامعلومه.

    پاسخ

    دقیقا این خردوغان کجا پیشنهاد داده؟؟یه منبع معتبر لطف کنید؟
    از طرفی،دریاچه وان رو با ارومیه مقایسه نکنید،عمق وان 400 متر هست،ارومیه بهترین زمان 16 متر

    پاسخ

    خاک تو سر مسئولی که از خشکیه دریاچه خوشحال میشه .خاک تو سرتون که زمینه سازی میکنید برا خشک کردن دریاچه .انشالله نسلتون خشک شه

    پاسخ

    من ساکن ارومیه هستم گزارش دقیق است با واقعیات میدانی تطبیق میکندخانه از پابست ویران است

    پاسخ

    واقعا باید به حال این کشور تاسف خورد. با احداث یک پل غیر اصولی و صدها سد یک دریاچه به اون بزرگی رو در عرض بیست سال خشک کرده و قسمت بزرگی از کشور رو وضعیتش بحرانی شده! آخه این چه مدیریتیه!!؟؟

    پاسخ

    عوامل خشک شدنش یکی دو تا نیست که، دهه پنجاه می‌دانستند که تا پنجاه سال آینده خشکسالی در دنیا وجود خواهد داشت، اون زمان اومدن از هر استان یک منطقه ای معرفی کردن که بطور آزمایشی زمینهای کشاورزی لوله کشی پلی اتیلن بشه که در آن زمان از اسراییل وارد شده بود و اگر در مناطق مختلف ایران جواب داد، به تولید برسه، نزدیکی تبریز روستای خاصبان را معرفی کرده بودن که از قضا نزدیکی دریاچه هم هست، لوله ها رو آورده بودند و قبل از لوله گذاری مردم لوله ها را آتش زده بودند، چرا؟ چون حضرات آخوند اون منطقه گفته بودند که به این لوله ها دست یهودی خرده و نجس هست و آبی که ازش بگذره هم نجس میشه ، منظور بنده از اینهمه این بود که پنجاه سال قبل کارشناسی که در حوضه آبخیزداری، کشاورزی یا هر اداره ای بود، سواد و تخصص داشت نه اینکه فامیل فلان مدیر و نماینده و جانباز باشه.
    ثانیا، موقعی که در اروپا سدسازی منسوخ شده بود به این دلیل که نباید توی کار طبیعت دست برد، رفسنجانی را امیرکبیر زمانه می‌خواندند و هر روز یک سد افتتاح میکرد، شما توجه بفرمایید در ده سال گذشته چقدر باغ و ویلا زیاد شده؟ این همه دار و درخت از کجا آب میخورند؟ از چاههای غیر مجاز، البته چاههای مجاز هم سه الی شیش برابر سهمیه سالانه برداشت آب دارند، و اینکه توی اکثر نقاط کشور پر آبی مثل ترکیه، کشت محصولاتی که آب زیاد مصرف میکنند قدغن هست، ولی ما توی ایران دچار بحران آب هیچ محدودیتی نداریم که هیچ بلکه صادرات هم داریم، بعنوان مثال در بهترین خاک کشاورزی، یک کیلو هندوانه پنجاه لیتر آب مصرف میکنه، بعداً همین هندوانه کیلویی ارزونتر از یک لیتر آب بفروش می‌ره. صادرات هم بخاطر این هست که بگیم در دوره فلانی، آنقدر صادرات غیرنفتی داشتیم، اینهمه سردرد دادم بهتون عذر میخواهم ولی خواستم بگم دلیل ویرانی کشور یکی دو تا نیست و منبعد بعید می‌دونم که ایران آباد شه، چون وضعیت بد اقتصادی و پارتی بازی و روی کار بودن مسئولین نالایق باعث شده تا متخصصان و با سوادها و نیروی جوان کشور، به کشورهای دیگه مهاجرت کنند، نمونه اش این که در فامیل پدری و مادری من، جوانترین مرد من هستم که چهل و هفت سالمه، تمامی جوانترها همگی مهاجرت کردن، باسوادها بواسطه سوادشان و کم سوادها برای تجارت یا بواسطه تخصصشان.
    با تشکر

    پاسخ

    باصطلاح مسئولین که بغیر از غارت و چپاول کشور مسئولیتی ندارند

    پاسخ

    مسعولین میتوانند از ترکیه از سد ارس همان آراز کمک بگیرن و راه آب همون رودخانه آب از سمت ترکیه سلماس ماکو به ارومیه راه دارد ولی مسعولین نمیخواهند

    پاسخ

    ما کمبود آب داریم؟ مثل عربستان یا اسراییلی که ما ازش خوشمون نمیاد. تو خلیج فارس آب تصفیه کن بزارین کل دنیا رو می تونه جواب بده حتی می تونیم با این تکنولوژی مثل اسراییل آب بفروشیم.
    هدف شما کلا مشخص شد. اقتصاد ایران که شمال غربش بود. و دوما هدف شما نابودی شهر های تورک هاست. شما می خوایین تورکها پراکنده بشنو رفته رفته کم شوند.

    پاسخ

    ببسواد دهن بین مخ تعطیل، نصف حکومت تورکه پس کرم از شماهاست

    پاسخ

    چقدر هم افتخار می کنید میگویید . خوشحالید نه ؟ انشالله دامانگیر خودتون بشه . کسانی که میگویند زن زندگی کسانی که میگویند بژی بژی کجا هستند ؟ شرافت دارید شما ؟

    پاسخ

    طبق آمار ۹۵ درصد خشک شده ۵درصد باقی مانده چرا اون قسمت های خشک شده طوفان نمکی ایجاد نمیشه

    پاسخ

    وقتی از چیزی خبر نداری زر نزن
    الان نمک کل باغات را داره خسک میکنه کل طبیعت از سبزی به زردی رفته

    پاسخ

    عوضش کویرها آباد میشن،

    پاسخ

    با سلام
    این دریاچه حدود ۳۰ ساله خشک شده از وقتیکه دولت لطف کرد و اون راه خاکی رو روی دریاچه احداث کرد . بزرگترین اشتباه رو مرتکب شد . من نمیدونم چرا دولت برای این دریاچه هیچ قدمی بر نمی داره. با خشک شدن این دریاچه حتی تهران هم تحت تاثیر این اقلیم قرار میگیره .

    پاسخ

    مسیولین‌باکشاورزان‌هیچ‌ارتبتطی‌ندارن‌ازتهران‌میرن‌ارومیه‌تودفترتصمیم‌میگیرن‌سری‌هم‌به‌دریاچه‌میزنن.
    بدون‌بوجه‌وهیاهوکشلورزان‌میتونن‌احیاش‌کنن.ببینیدچطوری‌آب‌تقصیم‌میشودچقدرآب‌سدها‌هدرمیرواستفاده‌کشاورزازآب‌چندبوده.چرا

    پاسخ

    مسعولین میتوانند از ترکیه از سد ارس همان آراز کمک بگیرن و راه آب همون رودخانه آب از سمت ترکیه سلماس ماکو به ارومیه راه دارد ولی مسعولین نمیخواهند

    پاسخ

    بیست‌هکتارزمین‌کشاویرمجازاستفاده‌کنمرزی‌دارم‌وهزازمترازکانال‌آب‌فاصله‌دارم‌سه‌دریچه‌کانال‌درزمین‌من‌تعبیه‌شده‌بیست‌ساله‌یک‌قطره‌آب‌بمن‌نداده‌اند‌مجبورم‌از‌چاه‌غیرمجازاستفاده‌کنم.
    ضمنآاقدام‌به‌‌به‌بارانی‌کردن‌کردم‌وتشکیل‌پرونده‌دادم‌تمام‌مراحل‌تی‌شده‌‌‌تواجرامنوقف‌کردن‌اداره‌کشاورزی‌میگه‌ازاورومیه‌دستورآمده‌حالا‌بعد‌کلی‌(دوسال‌دوندگی)متوقف‌شده‌
    باورکنیداگردرست‌کارکنندهمین‌برنامه‌های‌که‌هست‌درست‌اجرابشود‌وجدان‌کاری‌داشته‌باشن‌احتیابه‌این‌همه‌بودجه‌وستادنیست.یابدن‌مردم‌خودشان‌بهتراداره‌می‌کنند
    جلوچشم‌مسئولان‌آب‌سدهدرمیره‌کلی‌زمین‌اطراف‌ماداریم‌ازآب‌چاه‌استفاده‌میکنیم.اولاباکندن‌چهارمترکلی‌آب‌داشتیم‌رسیدیم‌به‌چهل‌متر.

    پاسخ

    بخاطرمنفعت‌‌وچپاول‌آب‌زرینه‌وسیمنه‌رودرابه‌تبریزانتقال‌داده‌حالا‌آب‌کنانی‌سیورابه‌دریاچه‌ارومیه‌ازاول‌کانی‌سیب‌ردبه‌تبرزیز‌انتقال‌میدادن‌خیلی‌کمترخرابی‌به‌بارمی‌آورد.
    البته‌خودشان‌که‌ازمابهترون‌میدانستند

    پاسخ

    دریاچه را باید در محدوده بسیار اندک آبگیری کرد این کار نیازمند تمهیدات و طرح و نقشه است.
    در وهله اول روی دوچیز کار کنیم ایجاد و طرح محل محدوده و سپس رها سازی آب عمق متوسط دومتر
    سطح محدود هزار کیلومتر مربع
    یک محدوده سی در سی و پنج کیلومتر

    پاسخ

    بنظریه پارک آفتابی کردوانی مزدور دست یافتند دست رفسنجانی ملعون خاتمی روحانی احمدی‌نژاد الهی بشکنه فردا بهترین تجزیه طلب نگوییم تجزیه طلب واقعی پالانیها و مزدوران مذکور میباشند

    پاسخ

    بسمه تعالی
    با سلام و عرص ادب خدمت هم وطنان گرامی
    مطلبی که چند روز ذهنم را درگیر کرده بود در پایان بنده را به سمت نوشتن برد .
    فاجعه خشک شدن دریاچه اورومیه یک اتفاق حول یک شخص و یا چند شخص نیست.
    همانطور که مستحضر هستید این فاجعه علاوه بر مشکلات زیست محیطی ،مشکلات اقتصادی بیماری تغییر ترکیب جمعیت و حیات وحش را به وجود خواهد اورد .سوال بنده از شما دوستان عزیز این است
    ایا زندگی من انقلابی ،من هویت طلب ،من منفعل و….را این فاجعه تحت شعاع خود قرار خواهد داد یا نه ؟
    جواب مسلما مشخص و شفاف است
    از برادران بسیجی انقلابی هویت طلب منفعل میخواهم مانند امام مان سالار شهیدان نسبت وضع حال حاضر خود بنگرند
    حضرت امام حسین (ع)در واقع کربلا مکتب حسینی را برای مسلمانان علی الخصوص شیعیان به ارث گذاشته است .شیعه ای که کربلای زمانه خود را نتواند تشخیص دهد،بایدبه مسلمان بودن این فرد شک کرد .همانطور کفار غرب را به خوبی یزید زمانه خود تشخیص داده ایم .کربلای زمانه خود را هم تشخیص دهید .
    با تشکر از شما
    #شرافت #انقلابی#دریاچه_اورومیه#ارومیه#اذربایجان
    #جمهوری_اسلامی#حسینی_ام#انقلابی_ام#مرگ_بر_پهلوی#بچه_هئیتی#بچه_شیعه#بسیجی

    پاسخ

    لعنت بر قوم مجوس که از تعفن نجاست انها برکت از روی زمین برخاست.

    پاسخ

    هزاران رحمت به ترامپ در مقابل مسئولین ایران

    پاسخ

    اردوغان دوباره شعر بخون

    پاسخ

    فارغ از همه عوامل طبیعی و دلایل انسانی و اجتماعی که سبب بروز پدیده خشکیدن آب دریاچه ارومیه شدن لازم هست که این راهکارهای سودمند و بدون عارضه که بیان می کنم رو به فوریت به انجام برسونن.

    برای نجات دریاچه ارومیه و دیگر تالابها و دریاچه های اب شور کشورمون راه حل قاطعی رو معرفی می کنم.

    لطفا بدون حب و بغض عنایت بفرمایین.

    نخست اینکه باید بدونیم در برابر این پدیده ناهنجار در زیست بوم کشورمون داشته های در دسترس ما چه چیزهایی هستن!

    دوم اینکه باید بدونیم از داشته های در دسترس خودمون چطور و با چه راهکارهایی باید بهره بگیریم که دچار عوارض ثانویه نشیم.

    سوم اینکه ترتیبات هر فعالیت در هر بخش از بازیابی دریاچه ارومیه باید به گونه ای باشه که اثر بازدارنده بر روی فعالیت های عادی و جاری در زندگی مردم نداشته باشه.

    حالا داشته های ما که در دسترس هستن و به فوریت هم ازشون میشه به درستی استفاده کرد اینها هستن :

    پاسخ

    فارغ از همه عوامل طبیعی و دلایل انسانی و اجتماعی که سبب بروز پدیده خشکیدن آب دریاچه ارومیه شدن لازم هست که این راهکارهای سودمند و بدون عارضه که بیان می کنم رو به فوریت به انجام برسونن.

    برای نجات دریاچه ارومیه و دیگر تالابها و دریاچه های اب شور کشورمون راه حل قاطعی رو معرفی می کنم.

    لطفا بدون حب و بغض عنایت بفرمایین.

    نخست اینکه باید بدونیم در برابر این پدیده ناهنجار در زیست بوم کشورمون داشته های در دسترس ما چه چیزهایی هستن!

    دوم اینکه باید بدونیم از داشته های در دسترس خودمون چطور و با چه راهکارهایی باید بهره بگیریم که دچار عوارض ثانویه نشیم.

    سوم اینکه ترتیبات هر فعالیت در هر بخش از بازیابی دریاچه ارومیه باید به گونه ای باشه که اثر بازدارنده بر روی فعالیت های عادی و جاری در زندگی مردم نداشته باشه.

    پاسخ

    لااقل اندازه دریاچه چیتگر که توتهران فارسهاست براش ارزش قائل بشین،ماترکها قشنگ میدونیم شما فارسها میخاین سربه تن ترکها وآذربایجان نباشه

    پاسخ

    چرا بی خود همه مسائل رو قاطی می کنید مگه دریاچه زابل و هامون و تالاب گاوخونی و….ترک و فارس میشناسه؟خشکسالی پدیده ای تازه ای نبوده

    پاسخ

    کشور که دست شما ترک هاست چرا نقش بازی مکنی

    پاسخ

    بیست‌هکتارزمین‌کشاویرمجازاستفاده‌کنمرزی‌دارم‌وهزازمترازکانال‌آب‌فاصله‌دارم‌سه‌دریچه‌کانال‌درزمین‌من‌تعبیه‌شده‌بیست‌ساله‌یک‌قطره‌آب‌بمن‌نداده‌اند‌مجبورم‌از‌چاه‌غیرمجازاستفاده‌کنم.
    ضمنآاقدام‌به‌‌به‌بارانی‌کردن‌کردم‌وتشکیل‌پرونده‌دادم‌تمام‌مراحل‌تی‌شده‌‌‌تواجرامنوقف‌کردن‌اداره‌کشاورزی‌میگه‌ازاورومیه‌دستورآمده‌حالا‌بعد‌کلی‌(دوسال‌دوندگی)متوقف‌شده‌
    باورکنیداگردرست‌کارکنندهمین‌برنامه‌های‌که‌هست‌درست‌اجرابشود‌وجدان‌کاری‌داشته‌باشن‌احتیابه‌این‌همه‌بودجه‌وستادنیست.یابدن‌مردم‌خودشان‌بهتراداره‌می‌کنند
    جلوچشم‌مسئولان‌آب‌سدهدرمیره‌کلی‌زمین‌اطراف‌ماداریم‌ازآب‌چاه‌استفاده‌میکنیم.اولاباکندن‌چهارمترکلی‌آب‌داشتیم‌رسیدیم‌به‌چهل‌متر.

    پاسخ

    با سلام
    این دریاچه حدود ۳۰ ساله خشک شده از وقتیکه دولت لطف کرد و اون راه خاکی رو روی دریاچه احداث کرد . بزرگترین اشتباه رو مرتکب شد . من نمیدونم چرا دولت برای این دریاچه هیچ قدمی بر نمی داره. با خشک شدن این دریاچه حتی تهران هم تحت تاثیر این اقلیم قرار میگیره .

    پاسخ

    همه میدونیم که خشک شدن دریاچه اورمیه تبعات زیست محیطی خطرناکی رو برای ایران به دنبال خواهد داشت.
    هیچی دیگه..همین.

    پاسخ

    آنهایی که از خشک شدن دریاچه ارومیه خوشحال می‌شوند انشالله نسلشون خشک و منقرض بشه

    پاسخ

    اولا دریاچه ارومیه
    احدی تو منطقه نمیگه گول
    ترت ترکیه نیستیم ماها
    از طرفی،برداشت جمعا سه ملیون تن چغندر و سیب تو آذربایجان غربی،حق آبه دریاچه رو نابود کرده.حالا آذربایجان شرقی و کردستان بماند.
    محض اطلاع هر کیلو سیب تا بار بیاد 700 لیتر و چغتدر 900 لیتر آب نیاز داره
    یه حساب و کتاب کنید بعد

    پاسخ

    باسلام وادب واحترام آقایان مسولین عزیز تا کشور دچار اختلا لات شدید بحران زیست محیطی نشده است کشور رو بسپارید به مسولان با سواد. و نخبگان با سواد وفرهنگیان با سواد. این چه وضعی هست دریاچه هامون خشکید دریاچه جازموریان خشکید. حالا نوبت دریاچه ارومیه هست. بنظر میاد با مسولیت های شماا تا صد سال آینده احتمال صدرصد نیمی از دریاچه خزر میخشکد پس مسولین محترم تنها راه چاره شماا جز استفا نیست مقام معظم رهبری بارها بار تاکید داشته اند که کار ها رو به بهترین نخبگان و دانشجویان کشوری بسپاریم و برای رفع مشکلات کشور از بچهای خود بیشتر دفاع کنیم این تاکید حضرت اقاست. حالا مسولین اومدن روی کار دارن کشور نابود میکنند مسولان عزیز از شماا خواهشم این هست اگه توان دارید پس تا دیر نشده بجنبید برای رفع مشکلا ت بزرگ کشور وغیر اینصورت اگر توان ندارید پس لطف کنید استیفای خود رو تقدیم به مجلس شورای اسلامی و شوری نگهبان کنید. متشکرم

    پاسخ

    کی،،رم تو رهبر بدردنخورت

    پاسخ

    سلام بر مسئولین محترم اگر این کشور دست عربستان بود الان اب را از خلیج فارس و خزر به کل کشور رسانده بود بابا فرض کنید یک سال نفت یا گاز نفروختین . اگه گردو خاک بیاد تا زنجان در طوفان بعدی از زنجان میاد تا تهران در طو فان بعدی از تهران به کل کشور میرسه

    پاسخ

    با سلام یه لیوان رو پر اب کنید و بزارید یه جا ۲ روز دیگه خشک میشه الان بیشتر از ۷۰ تا سد زدنند رو دریاچه و اجازه نمیدند هیچ ابی به دریاچه برسه میگن چرا خشک میشه
    جلل خالق؟

    پاسخ

    این پان ترکهایی که میگن فارسها عمدا دریاچه رو خشک دارند میکنند غیر از زر مفت زدن تو اینترنت چه کاری انجام دادن یه با جمع شدین برای احیای دریاچه یا یه بار به ترکیه اعتراض کردین .چرا نمی فهمید که ترک و فارس نداره وقتی خشک بشه دودش تو چشم همه میره ولی بازم ما درگیر کل کل و تفرقه داخلی هستیم و انتظار معجزه داریم .افسوس از ملت حراف بی عمل

    پاسخ

    شما همین که اول حرفاتون فرهنگ و ادب فارس بودنتون را نشان دادید برای ما ترکها کافی بود ما یه مثلی داریم البته برای همه این رو به کار نمی بریم ولی در مورد شما میشه این را گفت گنلمه

    پاسخ

    اصلاح کشاورزی و آبیاری آن و اصلاح جاده میان گذر و تخصیص حق آبه دریاچه میتواند خیلی موثر باشد.
    ضمنا تامین آب اولیه از حوزه های آبی دیگر موثرتر خواهد شد.
    متاسفانه درگیری دولت با خود و کم سوادی و عدم مدیریت از یک طرف و خودستایی آنها از سوی دیگر دریاچه را به وضغیت فعلی رسانده است.
    نجات دریاچه از عزم ملی فراتر است. استمداد جهانی میخواهد. ائن برای دولتمردان ما کسر شان دارد. ترکیه در زلزله اخیر دست کمک به دنیا دراز کرد. حدود ده میلیارد دلار کمک گرفت.
    دست کمک به مردم خود و سلبریتی ها دراز کرد. حدود هشت میلیارد پول جمع شد. آفت و بلا، آهن و بلاست فرقی ندارد زلزله باشد یا خشکی یک دریاچه. که میتواند زندگی حدود چهارده میلیون نفر کشور را تخت شعاع قرار دهد.
    آیا دولت برای جابجایی این جمعیت فکری کرده است؟
    تاکنون آذربایجان به اندازه کافی تهران و اطراف تهران پر کرده است!
    البته مهاجرت آذربایجان بدون برنامه هم نبوده است. نکند دستهای پشت پرده پشتیبان همان سیاست صد سال اخیر در مهاجرت هستند؟! الله اعلام!!!

    پاسخ

    آب‌راازدریاچه‌ارومیه‌قطع‌؛؛زرینه‌وسیمینه’زبردن‌تبریز.‌
    بعدآب‌راازپیرانشهرآوردن‌دریاچه‌ارومیه.
    اگرآب‌راازپیرانشهرمیبرد‌تبریز‌دیکه‌نه‌حاشیه‌زرینه‌وسیمینه‌نابودمیشد‌وسدنوروزلوکفاف‌‌منطق‌بود

    پاسخ

    آب‌راازدریاچه‌ارومیه‌قطع‌؛؛زرینه‌وسیمینه’زبردن‌تبریز.‌
    بعدآب‌راازپیرانشهرآوردن‌دریاچه‌ارومیه.
    اگرآب‌راازپیرانشهرمیبرد‌تبریز‌دیکه‌نه‌حاشیه‌زرینه‌وسیمینه‌نابودمیشد‌وسدنوروزلوکفاف‌‌منطق‌بود

    پاسخ

    کدام‌باشعور‌آب‌شیرین‌را‌به‌آب‌شور مخلوط‌می‌کنداگر‌طرح های‌آب‌خیزداری اجرا‌شود‌و‌سفره‌های‌زیر‌زمین‌پر‌از‌اب‌شود‌با‌۵۰در‌صد‌آبی‌که‌ابلهانه‌در‌این‌دریاچه‌به‌بخار‌تبدیل‌می‌شود‌می‌توان‌همه‌شوره‌های‌این‌دریاچه‌را‌بزیر‌کشت‌برد

    پاسخ

    نادان پس چجوری تو کویر دریا مسازین

    پاسخ

    آهان همون تاریخ متوهمانه و از من درآوردی رو میگی!؟ کل تاریخ بشریت تحریف شده اونوقت تاریخی که از دروغ هست حرف میزنی هر چند انقدر نادان و تحریف کاری که نمی دانی مغولان اصلا ربطی به ترک های منطقه آذربایجان ندارد ، فقط ریشه آن ها به ترک ها باز میگردد و آن ها اولین‌بار در مناطق چین امروزی زنگی میکردند ولی ترک های منطقه آذربایجان همانطور که شواهد تاریخی واقعی که بنا ها و قبر های موجود هستند نه تاریخ جعلی من درآوردی شما، بسیار قدیمی تر از مغول ها و حتی قدیمی تر از کورد های مهاجر به این منطقه است که هزاران سال بعد مهاجر کرده اند و قدیمی آرین قبر آن ها حتی به دو قرن هم نمی رسد. اگر حقیقت را میخواهید خودتان سفر کنید و از نزدیک برسی و تحلیل کنید حقایق تاریخی در همه جای جهان وجود دارد و با برسی دقیق آنها میتوان به حقایق دست یافت نه اینکه هر چیزی را که میخواهند باور کنیم کورکورانه قبول کنیم بهترین کار این است که خود دنبال حقیقت باشیم.

    پاسخ

    عجیبه ک این شواهد تاریخی ک شما ازش حرف میزنی در هیچ کتاب و پژوهش علمی و مستند تاریخی یا باستان‌شناسانه‌ای وجود نداره! و جالبه ک تمام محققان بر مهاجر بودن ترک‌ها در منطقه آسیای صغیر تاکید دارن. در واقع تمام اقوام ترک از مغولستان و آسیای میانه و در یک روند تدریجی بیش از هزارساله به مرور به منطقه ترکیه و قفقاز امروزی کوچ داده شدن یا کوچ کردن خودشون.

    پاسخ

    اولا تا زمانی که یک تعداد آدم بیسواد . نخواند قبول کنند که آب رودخانه ها و سفره های زیرزمینی متعلق به دریاچست و ما این حق قانونی دریاچه رو می دزدیم و به نفع خودمون استفاده می کنیم این دریاچه احیا نمی شه . دوما اصلاح روگذر کلانتری باید در اولویت اول قرار بگیره تا چرخه طبیعی آب دوباره در دریاچه به وجود بیاد . سوما باید به صورت سفت و سخت منابع طبیعی مدیریت بشه و با افراد خاطی به صورت شدید برخورد بشه . چهارما کاشت بعضی از محصولات زیاد آب بر . باید محدود یا کلا متوقف بشه . پنجما کارخانجات چغندر در ارومیه و مهاباد هر چه سریعتر باید تعطیل و به یک استان دیگه انتقال بشه . و در آخر تا زمانی که هماهنگی بین دولت و مردم وجود نداشته باشه این دریاچه احیا نمی شه . یک عده می گن کدوم آدم عاقل آب شیرین رو می ریزه تو دریاچه شور . پاسخم به این آدم می تونه این باشه که توی آدم بیسواد نمی دونی که این دریاچه ۱۱ هزار سال زنده بود . ما بودیم که آبی که حقش بود رو دزدیدیم . متاسفم . تا زمانی که آدم هایی مثل تو . تو این کشور باشند . دریاچه سهله هبچی اصلاح نمی شه .‌..

    پاسخ

    پروفسور مرحوم کردوانی ۱۰ سال پیش حیغ میکشید روی ماهاش میزند گفت آب نبرید از جای دیگه برای ارومیه فقط نمک اونو جمع کنید پخش نشه چاهای شهرها را شور کند مسیولین خندیدن حالا آبی نیست نماینده محترم میگه دریای خزر خشک کنید آبش بیاد دریاچه سیراب بشه عجب کارشناسی

    پاسخ

    از بی عرضگی مسولان هس

    پاسخ

    بنظر من این کاریا عمدی است یا از روی حماقت برای اینکه روی تمام حقابه
    ها بیخودی سد زدید بعد چاه غیرمجاز و خشکسالی و پل میان گذروندن مقصر میدانید 60درصد حقابه مربوط به زرینه رودو سیمینه رود است که ب تبریز دادید پس اینکار عمدی است و دلسوزی در کار مسیولین نیست اگر هست تمامی سدها از بین برود نه اینکه چاهها پر شوفوا تبریز یا قطع یا به یک سوم کاهش یابد

    پاسخ

    سیاست گذاری کشور در راستای ایجاد سد و فروش اب به کشاورزان و درامد زایی بوده و حال که به نابودی مطلق رسیده چه کنم چه کنم راه انداخته هرچند ترسش فقط از خیزش مردمیست وگرنه دریاچه اهمیتی برای سران نظام نداشته و ندارد بی سوادی محض حاکم و اراده و توانی برای تغییر الگوهای وحشت ناک ایجاد شده وجود ندارد هر نو ویرانی سد باعث بی ابی یک منطقه میشود و این حالت ایجاد شده مثل شطرنجیست که به کیش و مات رسیده و همه تلاش حکومت برای عادی نشان دادن وضعیت است همان طور که در بهار فیلم و عکس از دریاچه و شادی از احیا رو داشتن جشن میگرفتن با اینکه میدونستن دروغیست رنگی تا لحظه اخر که دیگر راهی نمانده باشد و امروز همان روز است و کاسه رسوایی عریان و داد و فزیاد محیط دوستان و کارشناسان به گوش کر دولتمردان حال با چشم قابل رویت است

    پاسخ

    گفته می شود آب سد کانی سیب بنام دریاچه ارومیه اما به کام مردم تبریز ودر نقطه ای در مسیر کانال به تبریز منحرف می شود وقطره ای به دریاچه نمی ریزد البته بنده یقین ندارم

    پاسخ

    چیزی رو که یقین ندارید لطفا به زبان نیارید .

    پاسخ

    پروفسور مرحوم کردوانی ۱۰ سال پیش حیغ میکشید روی ماهاش میزند گفت آب نبرید از جای دیگه برای ارومیه فقط نمک اونو جمع کنید پخش نشه چاهای شهرها را شور کند مسیولین خندیدن حالا آبی نیست نماینده محترم میگه دریای خزر خشک کنید آبش بیاد دریاچه سیراب بشه عجب کارشناسی

    پاسخ

    این دروغها ی تروریست‌های مهاجر کردی تجزیه طلب هست

    پاسخ

    خخخخخ
    مسخره
    حرومزاده ها با این مدیریتشون تمام رودخونه ها و دریاچه ها را با فاک‌دادن تو چه گروهی میخوری

    پاسخ

    خوانندگان محترم
    بی ادبی و گستاخی و بی فرهنگی و بی شعوری این منافق ها رو با چشم خودتون می‌بینید

    پاسخ

    یکم مطالعه تاریخی داشته باشید تا زمان ورود مغولان به ایران و مزوپتامیا اطلاع پیدا کرده و بی دلیل خود را صاحب خانه ندانید
    من کتاب لطفاً گوسفند نباشید را برایتان در کنار مطالعه‌ی تاریخ پیشنهاد میکنم

    پاسخ

    روزی که مغول‌ها حمله کردند پادشاه ایران تورک بود و هزاران سال قبل تر از آن هم مردم آزربایجان تورک بودن و کلی سلسله تورم داشتیم چرا یک شاه کرد زبان نداریم چون شما مهاجرانی از شرق ایران از هندوستان هستید شلوار سند بادی

    پاسخ

    مگه توی مخ تعطیل نویسنده تاریخ باشی که از تمبان پدر بی نام ات واسه عقده هات و حقارت هات که همون همشهری هات بهت میدن بیای جعلیات کنی

    ۱۱هزار ملیارد تومان پول اختصاص شده در این ۱۰ ساله به احیای دریاچه کسی نمیداند چگونه هزینه کردند ؟ اگر همین آب از دریاچه خزر یا خلیج فارس می آوردند شاید کل کشور آبخیز میشد اگر بجای هزاران تولید موشک و غم خوار بودن برای لبنان وسوریه ویمن وخرج ملیادها دلار زخم های کشور ترمیم کرد