coinex
راهنمای خرید تکراتو

فناوری 2 نانومتری TSMC منجر به افزایش قیمت محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد شد

فناوری 2 نانومتری TSMC برای تولید تراشه، به دلیل هزینه‌های بالای تحقیق و توسعه و ادغام فناوری‌های هوش مصنوعی، قیمت برخی محصولات را دستخوش تغییر می‌کند.

با نزدیک شدن به پایان سال 2023، شرکت TSMC برای افزایش هزینه فرآیندهای ساخت نیمه‌ها‌دی پیشرو خود آماده می‌شود. پیشرفته‌ترین فرآیند تولید جریانی TSMC فناوری طراحی نیمه‌ها‌دی 3 نانومتری است و گزارش جدیدی که در رسانه‌های تایوانی منتشر شده است، پیش‌بینی می‌کند که نودهای 3 نانومتری و 2 نانومتری در آینده افزایش هزینه قابل توجهی خواهند داشت.

این خبر در حالی منتشر شده است که بازارها هنوز برای تعطیلات سال 2023 بسته است و تحلیل‌گران اعلام کرده‌اند که این افزایش محتمل هزینه ممکن است بر حاشیه سود شرکت اپل برای دستگاه‌های با فناوری بالا تأثیر بگذارد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


فناوری 2 نانومتری TSMC

گزارش امروز بسیار جالب است زیرا تکراری از تخمین هزینه ویفر چیپ‌های 3 نانومتری از سمی‌کانداکتور تایوانی است که شرکت تایوانی آن‌ها را به فروش می‌رساند. فرآیند تولید 3 نانومتری پیشرفته‌ترین فرآیند تولید در دنیا در حال حاضر است و اکثر محصولات جدید آن به شرکت اپل می‌رسند. در سال 2022، یک گزارش از DigiTimes اعلام کرد که هزینه ویفر چیپ‌های 3 نانومتری TSMC تقریباً 20,000 دلار بود و این مورد توسط چندین گزارش رسانه‌ای دنبال شد که ادعا می‌کردند هزینه برای هر ویفر ممکن است یا به حداکثر 25,000 دلار افزایش یابد یا زیر 20,000 دلار کاهش یابد.

در نظر گرفتن این موضوع که پایان سال 2023 نشانه‌ای متفاوت از دنیای نیمه‌ها‌دی است که در حال تلاش برای درک اثر یک افزایش محتمل در تقاضای پردازنده‌های هوش مصنوعی است، محاسبات هزینه همراه با افق‌های سرمایه‌گذاری برای امکانات گران‌قیمت تولید چیپ باید در ذهن هر برنامه‌ریز کسب‌وکار باشد.

TSMC's New 3nm Chip Wafers Priced at $20,000 - SiliconExpert

هوش مصنوعی باعث افزایش سرمایه‌گذاری شرکت NVIDIA به سطح‌های بی‌سابقه‌ای شده است و شرکت‌هایی مانند TSMC که به دلیل شرایط سخت اقتصادی کلان درآمدهای خود را کاهش داده‌اند، اما با این وجود ارزش خود را حفظ کرده‌اند.

گزارش از سوی IBS حاکی از آن است که بیشترین تأثیر افزایش 50 درصدی قیمت محصولات 2 نانومتری بر شرکت اپل خواهد بود، و در صورتی که موج فعلی هوش مصنوعی سه سال آینده به‌طور کامل محقق شود، آنگاه شرکت‌هایی از جمله AMD و NVIDIA نیز ممکن است بر سرمایه‌های خود فشار ببینند. در واقع، NVIDIA در حال حاضر محصولات هوش مصنوعی خود را بر اساس فرایند قدرتمند 5 نانومتری TSMC عرضه می‌کند و اگر شرایط تغییر کند، آنگاه انویدیا به فرصت تولید محصولات 3 نانومتری (یا حتی پیشرفته‌تر) نگاه خواهد داشت.

شایعات تایید نشده ادعا کرده‌اند که GPUهای نسل بعدی NVIDIA از فرایند 3 نانومتری استفاده خواهند کرد و این باعث می‌شود که بار هزینه‌های بالای تراشه به‌طور مستقیم بر دوش شرکت اپل در امر تولید اولیه تراشه 2 نانومتری بیافتد. از آنجایی که پردازنده‌ها و GPUهای آن‌ها برق مصرفی بالاتری دارند و برای بارهای کاری سنگین طراحی شده‌اند، AMD و NVIDIA اغلب در برابر هزینه‌های بالای ویفر تولید اولیه فناوری‌های پیشرفته چیپ محافظت می‌کنند.

اما پویایی عرضه و تقاضا در بازار نیمه‌ها‌دی‌ها ممکن است به خوبی به معنای افزایش قیمت برای چیپ‌های هوش مصنوعی باشد. یک ویفر 3 نانومتری اگر تقاضا بر توان تولید آن غلبه کند ممکن است گران‌تر شود که این یک هشداری منحصر به فرد برای صنعت چیپ است. شرکت‌هایی مانند TSMC و سامسونگ ظرفیت‌های ثابتی دارند و اگر متقاعد شوند که تقاضا از عرضه فراتر خواهد رفت، هزینه اولیه سرمایه‌گذاری در امکانات جدید اغلب به مشتری نیز منتقل می‌شود.

در خصوص TSMC باید گفت که قبل از گسترش بیش از حد تولید، دوبار باید به این موضوع فکر کند که بعد از کابوس خوشخیمی که در سال گذشته مجبور به تحمل شد، نه تنها چندین بار تخمین درآمد خود را اصلاح کرده است، بلکه در سال 2022، شرکت تایوانی باید با انتظارات بیش از حد متقاضیان در میان یک کاهش گسترده‌تر چیپ روبرو شود.

هم‌چنین در یک گزارش از گلدمن ساکس که توسط روزنامه چین تایمز نقل قول شده است، مشخص بود که کاهش نرخ استفاده از ظرفیت تولید تراشه‌هایی با فناوری 2 نانومتری TSMC وجود دارد. گزارش گلدمن ساکس هدف قیمت سهام TSMC را کاهش داد و تخمین استفاده را برای تراشه 3 نانومتری در سال 2023 به 36 درصد کاهش داد. شاید به همین دلیل هزینه برای هر ویفر 3 نانومتری برای بیش از یک سال به طور پایدار گزارش نشده است که زیر 20,000 دلار باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد فناوری 2 نانومتری TSMC چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: wccftech

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر