;
coinex

تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان ؛ افشای ناگفته‌های اپل

بسیاری از کاربران از هدست جدید اپل ساعت‌های طولانی استفاده می‌کنند اما تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان ممکن است جبران ناپذیر باشد.

اپل هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro را که کاربران مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدند در این ماه عرضه کرد. این شرکت این دستگاه را که قیمت اولیه آن 3500 دلار است، به عنوان یک «کامپیوتر فضایی»، جایگزینی برای لپ‌تاپ یا رومیزی استاندارد توصیف می‌کند. تبلیغات اپل به مردم نشان می‌دهد که از این هدست برای ارسال ایمیل و انجام سایر کارهای دو بعدی پیش پا افتاده استفاده می‌کنند و در بیانیه مطبوعاتی این شرکت در ژوئن 2023 آمده است: “Apple Vision Pro برای استفاده تمام روز طراحی شده است.” بسیاری از کاربران وفادار اپل ادعا کرده‌اند که برای تمام مدت روز از این هدست استفاده می‌کنند؛ حتی هنگام خواب نیز از آن دست بر نمی‌دارند.

با این حال بسیاری از کارشناسان تردید دارند که این نوع هدست می‌تواند – یا باید – جایگزین مانیتورهای فیزیکی، صفحه کلید و موس ما شود. برخی نگران هستند که استفاده طولانی مدت از چنین وسیله ای می‌تواند منجر به بیماری حرکت، انواع جدیدی از انزوای اجتماعی یا سایر پیامدهای ناخواسته شود و تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان احتمالا منفی خواهد بود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان

جرمی بایلنسون، مدیر مؤسس آزمایشگاه تعامل انسانی مجازی دانشگاه استنفورد، جایی که او در مورد روانشناسی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تحقیق می‌کند، می‌گوید: واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) ابزارهای باورنکردنی برای ایجاد تجربیات منحصر به فرد و همهجانبه هستند. اما این بدان معنا نیست که چنین هدستی همیشه ابزار مفیدی است. ما از آن برای کارهای روزمره استفاده نمی‌کنیم. او می‌گوید، برای خواندن ایمیل‌های خود، یا برای وارد کردن اعداد در صفحه‌گسترده، نیازی به نصب هدست ندارید.

عینک 635 گرمی اپل از حسگرهایی از جمله اسکنر لیدار و آرایه دوربین استفاده می‌کند تا افراد را در آنچه “واقعیت ترکیبی” نامیده می‌شود قرار دهد. دوربین‌های رو به بیرون، دیدی بی‌درنگ از محیط اطراف کاربران ارائه می‌دهند، در حالی که دو صفحه‌نمایش کوچک که مستقیماً در جلوی چشم‌های آن‌ها قرار دارند، به‌طور همزمان یک قلمرو دیجیتال تعاملی را نمایش می‌دهند. هدست Meta’s Quest 3 که در اکتبر 2023 منتشر شد، همچنین از این سبک از فناوری ویدیوی عبوری استفاده می‌کند. واقعیت ترکیبی نه VR سنتی است که به طور کامل دنیای واقعی را مسدود می‌کند و نه واقعیت افزوده است که یک پوشش دیجیتالی روی لنزهای شفاف ارائه می‌دهد. در عوض، یک دستگاه عبور، نمایش دیجیتالی از محیط یک فرد (مثلاً دست‌ها و اشیاء نزدیک) را به یک فضای کاملا مجازی تبدیل می‌کند.

این بدان معنی است که دستگاه همه چیز را در مورد تجربه کاربر واسطه می‌کند. لیزا مسری، انسان‌شناس اجتماعی فرهنگی از دانشگاه ییل، که نویسنده کتابی در مورد واقعیت مجازی به نام در سرزمین غیرواقعی است، می‌گوید: «این رویای شرکت‌های فناوری است زیرا هرگز [نیازی نیست] آن را از بین ببرید». آنها همیشه می‌توانند توجه شما را جلب کنند. آنها همیشه می‌دانند که شما به کجا نگاه می‌کنید. آنها همیشه می‌دانند که شما چه کار می‌کنید.»

تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان
تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان

از نظر Bailenson، Vision Pro و Quest 3 پیشرفت‌های تکنولوژیکی هیجان‌انگیزی هستند که گرافیک VR و میدان دید محدود AR را بهبود می‌بخشند. با این حال، فناوری pass-through ، خطرات جدیدی را نیز به همراه دارد. در مطالعه ای که اوایل این ماه منتشر شد، بیلنسون و دیگران برخی از اثرات کوتاه مدت واقعیت ترکیبی را ارزیابی کردند. آنها دریافتند که پوشیدن هدست به طور جدی ادراک بصری کاربر را محدود می کند و همچنین می تواند رفتار اجتماعی و عملکرد حرکتی را تغییر دهد. بعلاوه، فناوری عبور دارای ویژگی‌هایی است که اغلب باعث تاخیرهای بصری و سایر اعوجاج‌ها می‌شود. اشباع رنگ اغلب متفاوت است. نور کم می شود. برخی از اشیا خیلی نزدیک یا تار به نظر می رسند. اگرچه Vision Pro مشخصات قابل توجهی دارد، وضوح تصویر آن هنوز کمتر از چیزی است که چشم انسان به درک آن عادت دارد و ظاهرا تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان احتمالا جنبه منفی بیشتری نسبت به ویژگی‌های مثبت آن داشته باشد.

تیم تحقیقاتی در حال حاضر توصیه می‌کند که ساعت‌ها در روز را با این عینک سپری نکنید. نویسندگان این مقاله نوشتند: «ما برای شرکت‌هایی که برای استفاده روزانه از این هدست‌ها لابی می‌کنند، احتیاط و خویشتن‌داری را توصیه می‌کنیم. مطالعات طولانی مدت کمی در مورد استفاده از VR یا AR وجود دارد. Bailenson در حال حاضر شرکت‌کنندگانی را که به طور منظم از هدست‌های واقعیت ترکیبی استفاده می‌کنند تحت نظر دارد، اما نتایج آن مطالعه ماه‌ها تا انتشار فاصله دارد.

رابیندرا راتان، دانشیار رسانه و اطلاعات در دانشگاه ایالتی میشیگان و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «ما نمی‌دانیم پیاده‌روی در سراسر جهان با کاهش دید محیطی یا تحریف‌های بینایی صدها ساعت در یک ماه به چه معناست. راتان پیشنهاد می‌کند: «این صرفاً حدس‌زنی است، اما می‌تواند تأثیراتی بر نحوه حرکت چشم‌های شما در فضا داشته باشد، و شاید بینایی شما را بدتر کند». ما واقعاً نمی دانیم که با مغز ما چه می کند.»

تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان
تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان

راتان می‌گوید: تحقیقات گذشته در مورد عینک‌های منشوری (عینک‌هایی با روکش‌های چسبناک که باعث اعوجاج و جابجایی می‌شوند) نشان می‌دهد که افراد می‌توانند با اختلالات بینایی قابل توجهی سازگار شوند. اما کاهش دید تغییر یافته در ابتدا مستلزم یک دوره تنظیم است که می‌تواند ساعت‌ها یا حتی روزها طول بکشد، بسته به فرد کاربر و قدرت اختلال.

بازگشت به بینایی عادی، مانند برداشتن هدست، معمولاً سریعتر و به ترتیب چند دقیقه انجام می‌شود. با این حال، در هر مورد، شکاف بین ذهن و بدن می‌تواند وظایف حرکتی اساسی مانند فشار دادن دکمه‌های آسانسور، حرکت در میان جمعیت را با پای پیاده دشوارتر کند. آنها همچنین می‌توانند به نگرانی‌های ایمنی جدی منجر شوند. هنگامی که محققان در حالی که هدست به سر داشتند، دوچرخه سواری کردند، آن را بسیار دشوارتر دیدند.

بیلنسون خاطرنشان می‌کند که در بدترین سناریو، اگر شخصی با هدست در حال دوچرخه‌سواری باشد و باتری آن از بین برود، دید او به طور ناگهانی کاملاً مبهم می‌شود. و پیمایش با یک دستگاه متصل به اینترنت که به صورت شما متصل است می‌تواند کاملاً حواس پرت کننده باشد. این یکی از جنبه‌های تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان است.

در حال حاضر مردم در حال استفاده از وسایل نقلیه متحرک، از جمله اتومبیل‌ها، در حالی که هدست‌های واقعیت ترکیبی استفاده می‌کنند. تنها چهار روز پس از انتشار Vision Pro توسط اپل، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن از مردم درخواست می‌کند هنگام استفاده از دستگاه VR، در پاسخ به کلیپ‌های آنلاین رانندگان هدست، رانندگی نکنند. پت بوتیگیگ، وزیر حمل و نقل ایالات متحده نیز در رسانه‌های اجتماعی پستی منتشر کرد و خاطرنشان کرد که همه خودروهای مصرفی موجود – حتی آنهایی که دارای سیستم‌های پیشرفته کمک راننده هستند – هنوز به رانندگان انسانی کاملاً درگیر نیاز دارند.

هدست‌های واقعیت مجازی، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی نیز اغلب باعث «بیماری شبیه‌ساز» می‌شوند، مجموعه‌ای از علائم ناراحت‌کننده که شامل حالت تهوع، سردرد، سرگیجه و خستگی چشم است. Bailenson، Ratan و همکارانشان در اکثر جلسات دستگاه خود با بیماری شبیه ساز مواجه شدند، حتی اگر آزمایش‌ها معمولاً کمتر از یک ساعت به طول انجامید. تحمل حتی سطوح پایین بیماری شبیه ساز می‌تواند بر کیفیت زندگی، سطح فعالیت و بهره وری افراد تأثیر بگذارد؛ این یکی از دلایل نگرانی Bailenson نسبت به تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان است که ممکن است افراد سعی کنند برای کارهای روزمره خود به این دستگاه‌ها اعتماد کنند.

تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان
تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان

سپس تأثیرات بالقوه بر حافظه وجود دارد. در آزمایشی در سال 2014، فرانک اشتاینیک، استاد تعامل انسان و کامپیوتر در دانشگاه هامبورگ آلمان، 24 ساعت را به طور متناوب بین دو ساعت استفاده از واقعیت مجازی و وقفه های 10 دقیقه ای سپری کرد. در طول مطالعه، اشتاینیکه مطمئن نبود که چه چیزی واقعی است و چه چیزی نیست. مقاله تحقیقاتی می‌گوید: «چندین بار در طول آزمایش، شرکت‌کننده در مورد حضور در [محیط مجازی] یا در دنیای واقعی گیج شد و بین تشخیص مصنوعات و رویدادهای خاصی بین هر دو جهان دچار اشتباه شد. به طور مشابه، یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که استفاده از واقعیت مجازی می‌تواند باعث شود کودکان به خاطرات نادرست دست یابند؛ حتی اگر وضوح و کیفیت تصویر در VR 15 سال پیش بسیار بدتر بود.

صفحه نمایش صوتی و تصویری بهتر و بهتر می‌شود. بنابراین، من تقریباً مطمئن هستم که محتوای مجازی و واقعی به ادغام ادامه خواهند داد. علیرغم یافته های خود در آزمایش 2014، او آینده محاسباتی مثبت تری را متصور است که در آن این ابزارها به طور مفیدی جایگزین صفحه کلید و صفحه لمسی می‌شوند.

جهان‌های دیجیتالی همه جانبه ممکن است بر نحوه فکر کردن و اجتماعی شدن کاربران تأثیر بگذارد و به طور بالقوه بر نحوه کار یا یادگیری آنها تأثیر بگذارد. طبق یک مطالعه در سال 2019، در حضور یک شخصیت انسانی مجازی، افرادی که از هدست واقعیت افزوده استفاده می‌کنند، در کارهای ساده شناختی بهتر عمل می‌کنند؛ اما در کارهای چالش برانگیزتر، بدتر. در یک آزمایش جداگانه در همان مطالعه، محققان دریافتند افرادی که از دستگاه‌های واقعیت افزوده استفاده می‌کنند به طور قابل‌توجهی با افرادی که در اطرافشان هدست نپوشیده‌اند، ارتباط اجتماعی کمتری احساس می‌کنند.

مارک رومن میلر، نویسنده اصلی مقاله در سال 2019، استادیار مؤسسه فناوری ایلینوی که تأثیرات رفتاری واقعیت افزوده و مجازی را مطالعه می‌کند، می‌گوید: پوشیدن هدست واقعیت مجازی یا ترکیبی، ذاتاً انزوا کننده است. میلر اضافه می‌کند که وقتی کارگران از هدست استفاده می‌کنند، همکاری حضوری چالش‌برانگیزتر می‌شود، زیرا غیرممکن است که به دیگران چیزی را که به آن نگاه می‌کنید نشان دهید یا صفحه نمایش را به اشتراک بگذارید، مگر اینکه لایه‌های اضافی نرم‌افزار به عنوان واسطه عمل کنند.

میلر این دستگاه‌ها را ابزارهای خارق‌العاده‌ای می‌داند، اما هشدار می‌دهد که آنها همچنین پتانسیل بسیار زیادی برای حواس‌پرتی غیرمولد دارند. او می‌گوید وقتی به خانه می‌آید با گذاشتن گوشی هوشمندش در کنار در «مانند کفش‌هایش رفتار می‌کند». او می‌گوید که دستگاه‌های واقعیت افزوده و ترکیبی می‌توانند مشکل تقسیم توجه را که بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند از قبل با آن مواجه هستند، تشدید کنند.

تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان
تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان

مسری موافق است: او می‌گوید: هر شکایت رایج در مورد اینکه چگونه تلفن های هوشمند تعاملات اجتماعی واقعی ما را مختل می‌کنند، تنها با هدست های واقعیت ترکیبی تقویت می‌شود. او یک سال را با گروهی از متخصصان و هنرمندان فناوری مستقر در لس آنجلس گذراند و پروژه‌هایی را با هدف گسترش همدلی انسانی از طریق ایجاد تجربیاتی که بدون واقعیت مجازی امکان‌پذیر نبود، توسعه دادند. او می‌گوید، اما کار آن هیجان‌انگیز بوده و گشودگی به احتمالات جدید را نشان می‌دهد. در مقابل، مسری بازاریابی متا و اپل برای دستگاه‌های واقعیت ترکیبی خود را «قابل پیش‌بینی» توصیف می‌کند.

متا می‌گوید واقعیت مجازی فقط یک پلتفرم بازی دیگر است. اپل نیز مدعی است این همان آیپد شما است که روی صورتتان قرار می‌گیرد. اگر در عصر فناوری بعدی، تمام کاری که انجام می‌دهیم همان کاری است که اکنون روی صفحه‌نمایش گوشی خود انجام می‌دهیم و فقط چند سانتی‌متر به چشمان ما نزدیک‌تر می‌شود، پس عملا انقلابی در صنعت فناوری ایجاد نکرده ایم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تاثیر هدست ویژن پرو بر روی مغز انسان چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: scientificamerican

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر