coinex
راهنمای خرید تکراتو

نقش کسب و کارهای نوپا در توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور

در نظر گرفتن استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا و همچنین کمک به توسعه آنها امری بسیار مهم است زیرا این کسب و کارها در توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور نقش دارند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، انتخاب محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یک اقدام بسیار مهم بوده است زیرا وی نگاهی مثبت به حوزه استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا دارد و این می‌تواند فرصتی باشد برای جوانان تا بتوانند فعالیت‌های خود در این زمینه را گسترش داده و توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور را نیز باعث شوند. آذری ‌جهرمی خود از نسل بچه‌های دهه شصتی است و از دغدغه‌های نسل جوان خبر دارد و با تک تک حوزه‌های کاری ICT هم آشنا است.

با وجود اینکه چندین ماه از حضور محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات می‌گذرد اما در همین مدت کوتاه توانسته است اقداماتی مهم را انجام دهد و باعث پیشرفت‌هایی مهم در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد. فردی خوش برخورد و صبور است و سعی می‌کند تا به بیشتر پرسش‌های موجود پاسخ دهد. وی علاوه بر داشتن دانش در حوزه‌های تخصصی و تحصیلی خود، به همه مسائل پیش روی حوزه‌های زیر نظرش نیز تسلط کامل دارد.

بررسی نقش کسب و کارهای نوپا در توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور

یکی از مسائل مهمی که توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بحث قرار گرفت، پرداختن به مضوع استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا بود. وی به نقش کلیدی این کسب و کارها در توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور اشاره کرد و ادامه داد که حمایت از آنها امری مهم است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که به استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا دید مثبتی دارد و ادامه داد که آنها توانسته‌اند زمینه ساز اشتغال در کشور شوند. وی به مشکلات و موانع پیش روی استارتاپ‌ها اشاره کرد و ادامه داد که سعی شده تا در موارد مختلف از این کسب و کارها حمایت شود و مشکلات پیش پای آنها برداشته شود تا بتوانند به بهترین شکل به فعالیت خود در کشور ادامه دهند.


بیشتر بخوانید : بهبود اقتصاد دیجیتال با کسب و کارهای اینترنتی


بررسی مدل توسعه شبکه فضای مجازی

محمد جواد آذری جهرمی در ادامه صحبت‌های خود در مورد نقش استارتاپ‌ها در توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور به توضیح برنامه وزارت ارتباطات برای حمایت از استارت‌آپ‌ها پرداخت. وی در ادامه در مورد شبکه ملی اطلاعات سخن گفت و اعلام نمود که شبکه ملی اطلاعات مدل توسعه شبکه فضای مجازی در کشور است. به گفته وی این شبکه دارای سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا است که در لایه زیرساخت، وزارت ارتباطات، مسیرها و یا به عبارتی لوله‌کشی‌های زیرساختی را انجام داده است.

وی در راستای تحقق و پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات اعلام نمود که پیش از این نیز در دولت‌های پیشین اقداماتی صورت گرفته است و اضافه کرد که تاکنون بودجه زیادی برای این امر تعریف شده و قرار است تا دو سال آینده زیرساخت شبکه ملی اطلاعات مطابق با آن چیزی که قانون تکلیف کرده است، به طور کامل راه اندازی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد که تا کنون فقط یک لایه از سه لایه شبکه ملی اطلاعات به تصویب قانونی رسیده و دو لایه دیگر هنوز دارای سند مشخصی نیستند. وی در ادامه در مورد علت به تصویب نرسیدن سندی مشخص برای دو لایه خدمات و محتوا در سند شبکه ملی اطلاعات اعلام نمود که اختلافات زیادی در این حوزه‌ها وجود داشته و تاکید نمود که هر کسی طبق برداشت خود از این حوزه‌ها موضوعی را اعلام می‌کند.

محمد جواد آذری جهرمی در ادامه، مسائل مرتبط با استارت‌آپ‌ها و تاثیر آنها در توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور را در همین مقوله‌ی خدمات طبقه‌بندی کرد و تاکید نمود که باید یک چارچوب برای ساماندهی اینگونه خدمات وجود داشته باشد؛ زیرا به گفته وی هنوز اختلاف نظرها وجود دارند و اقدامات زیادی در این زمینه انجام نشده است.


بیشتر بخوانید :شبکه ملی اطلاعات را بهتر بشناسیم؛ بررسی نکاتی مهم


برنامه ریزی برای توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور

وزیر ارتباطات ساماندهی و موفقیت کسب و کارها و استارتاپ‌ها در این حوزه را در گرو ساماندهی و برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور دانست و ادامه داد که وی در ابتدای کار سعی کرده است تا یک سند هدف‌گذاری اقتصادی را به عنوان چشم‌انداز طراحی کند. وی تاکید نمود که باید تا پایان مدت زمان فعالیت خود، سه تا چهار  Unicornis یعنی استارت‌آپ‌هایی که در سطح بسیار کلان فعالیت می‌کنند، وجود داشته باشد.

آذری جهرمی در ادامه موضوعاتی که مورد بحث قرار داد، در مورد اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت یازدهم و دوازدهم هم سخن گفت و ادامه داد که غیر از مسائل زیرساختی، وزارت ارتباطات فضای گفت‌ و گو در باب حوزه‌های خدماتی مختلف را نیز فراهم کرده است. وی به خدمات ارزشمند مرکز ملی فضای مجازی هم اشاره کرد و اعلام نمود که گزارشات خوبی تنظیم شده که قرار است در صحن شورای عالی فضای مجازی و هیات دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه گردد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان نمود که مجموع این موضوعات باعث شده‌اند تا فضای گفت ‌و گو درباره جنبه‌های خدماتی شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی فراهم شود. وی در ادامه تاکید نمود که دولت به وزارت ارتباطات دستور داده تا استراتژی جمهوری اسلامی ایران را در مورد توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور ، استخراج کرده و هدف‌گذاری بودجه‌ای در این مورد انجام دهد که البته این موضوع در حال تدوین و پیگیری است.

توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور نیاز به لوایح قانونی دارد!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور اعلام نمود که هدف گذاری در حوزه توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور نیاز به لوایح قانونی دارد؛ به گفته وی تا زمانی که این لوایح وجود نداشته باشند، نمی‌توان انتظار حمایت هم داشت. وی در ادامه اضافه کرد که براساس برنامه ششم توسعه، در زمینه‌ی ارزش افزوده در حوزه فناوری اطلاعات، باید 19.4 درصد رشد وجود داشته باشد. آذری جهرمی در این زمینه تاکید نمود که شاخصی به عنوان سرفصل فناوری اطلاعات وجود ندارد که بگوییم میزان ارزش افزوده امروز حوزه فناوری اطلاعات چه میزان است.

وزیر ارتباطات سیستم حمایت مالی از کسب و کارهای نوپا را نیز مورد توجه قرار داد و اعلام نمود که در هیچ کجای دنیا به استارت‌آپ‌ها وام داده نمی‌شود. وی تاکید نمود که پرداخت وام نمی‌تواند مشکلات استارتاپ‌ها را حل کند. وی بیان نمود که مسئولین وظیفه دارند تا مسیر سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها را باز کرده و شاخص‌گذاری‌های لازم را انجام دهند. به گفته جهرمی اگر مصوبه‌ای در این حوزه تصویب شود، همه ارکان نظام در آن همراه خواهند شد.

وزیر ارتباطات کشور به رشد و پیشرفت برخی یونیکورن‌ها در کشورهای منطقه اشاره کرد و تصریح نمود که کشور ظرفیت‌های لازم برای تحقق یونیکورن‌های حوزه حمل و نقل را دارد اما مشکل اصلی اینجاست که هنوز امکان استفاده از این حوزه به صورت کامل فراهم نشده است.

اقدامات بیشتر برای توسعه سریعتر شبکه ملی اطلاعات ضروری است!

آذری جهرمی اعلام نمود در حال حاضر مصوبه بالادستی در لایه خدمات وجود ندارد. وی تاکید نمود که افرادی که مطالبه شبکه ملی اطلاعات دارند باید بدانند که از سه بخش این شبکه هنوز دو بخش آن به جمع‌بندی قانونی نرسیده است و مسئولین نیز فعلا در حال کمک به شکل‌ گرفتن چارچوب استراتژیک نظام در برخورد با این مقوله هستند.

او تاکید نمود که صرفا وجود زیرساخت شبکه ملی اطلاعات در کشور، باعث ایجاد اشتغال نمی‌شود و حتی می‌تواند به بستری برای توسعه اپلیکیشن‌های خارجی هم تبدیل شود. به گفته وی هدف از این امر این است که اقتصاد کشور در این حوزه در داخل و از طریق کسب‌ و کارهای داخلی رونق یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش پایانی صحبت‌های خود خطاب به افرادی که شبکه ملی اطلاعات را محدود کننده می‌دانند اعلام کرد که شبکه ملی اطلاعات این امکان را در داخل کشور فراهم می‌کند که اینترنت با کیفیت به کاربران داخلی ارائه شود. شبکه ملی اطلاعات در واقع بستری برای انجام کارهای ایجابی است و نه اقدامات سلبی!


بیشتر بخوانید : توسعه شبکه ملی اطلاعات راهی برای توسعه فضای مجازی در کشور


.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر