;
coinex

مقایسه اوپو فایند ایکس با ویوو نکس ؛ نمایشی از گوشی‌های تمام صفحه

مقایسه اوپو فایند ایکس با ویوو نکس به خوبی نشان می‌دهد که نوآوری در صنعت گوشی‌های هوشمند به سطح بالاتری ارتقا یافته است. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

هر دو گوشی هوشمند اوپو فایند ایکس (Oppo Find X) و ویوو نکس (Vivo Nex) توسط شرکت چینی BBK Electronics طراحی و تولید شده‌اند که محدودیت‌های طراحی اسمارت‌فون‌ها را از میان برداشته‌اند.

در مقایسه اوپو فایند ایکس با ویوو نکس متوجه می‌شویم که چطور طراحان این گوشی‌ها، از ویژگی‌های مثبت و محبوب گوشی‌های آیفون X، اسنشال فون و هواوی پی 20 پرو استفاده کرده‌ و آنها را در قالب یک گوشی بدون ناچ نمایشگر و در عین حال بدون حاشیه، به بازار معرفی کرده‌اند.

البته ویژگی‌های رده‌بالای گوشی‌های اوپو فایند ایکس و ویوو نکس به شباهت‌هایی که با سایر گوشی‌های پرچمدار دارند، خلاصه نمی‌شود؛ این دو موبایل به سیستم دوربین پاپ‌آپ مجهز هستند که سبک طراحی آینده‌ نگرانه‌ای را به نمایش می‌گذارد.

اما مقایسه اوپو فایند ایکس با ویوو نکس چه قابلیت‌هایی را آشکار می‌کند؟ در ادامه، پاسخ این پرسش را پیدا می‌کنیم؛ با تکراتو همراه شوید.


بیشتر بخوانید: ویوو نکس با دوربین سلفی منحصربه‌فرد پاپ‌آپ و نمایشگر کاملا بدون حاشیه معرفی شد


جدول مشخصات

مقایسه اوپو فایند ایکس با ویوو نکس

مشخصات اوپو فایند ایکس ویوو نکس
ابعاد 156.7 در 74.2 در 9.6 میلی‌متر 162 در 77 در 8 میلی‌متر
وزن 186 گرم 199 گرم
اندازه نمایشگر 6.4 اینچی آمولد با نسبت ابعاد 19:9 6.59 اینچ با نسبت ابعاد 91.24 درصدی.
رزولوشن صفحه نمایش اولد با رزولوشن فول اچ دی. تراکم پیکسل 401 پیکسل در هر اینچ آمولد با رزولوشن فول اچ دی. تراکم پیکسل 388 پیکسل در هر اینچ
سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو. رابط کاربری Color OS 5.1 اندروید 8.1 اوریو. رابط کاربری FunTouch 3.1
حافظه داخلی 256 گیگابایت 128 گیگابایت. 256 گیگابایت
میکرو اس دی کارت دارد. افزایش حافظه تا 400 گیگابایت ندارد
پورت یو‌اس‌بی نوع سی دارد دارد
پردازنده کوالکام اسنپدراگون 845 هشت هسته‌ای با قدرت پردازش 2.8 گیگاهرتز کوالکام اسنپدراگون 845 هشت هسته‌ای با قدرت پردازش 2.8 گیگاهرتز
رم 8 گیگابایت 8 گیگابایت
دوربین دوگانه با ترکیب 16 و 20 مگاپیکسل. هر دو لنز با دیافراگم f/2.0 همراه هستند. پشتیبانی از OIS و PDAF. دوربین سلفی 25 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.0 دوگانه با ترکیب 12 و 5 مگاپیکسل با دیافراگم f/1.8 و f/2.4. پشتیبانی از OIS. دوربین سلفی 8 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.0
بیومتریک تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی اسکنر اثر انگشت درون نمایشگر
نسخه‌ی بلوتوث 5.0 5.0
مقاومت در برابر آب ندارد ندارد
باتری 3730 میلی‌آمپر ساعت. پشتیبانی از شارژ سریع VOOC 4000 میلی‌آمپر ساعت
تنوع رنگی قرمز و آبی مشکی و قرمز
قیمت 999 یورو (1100 دلار) 770 دلار

مقایسه اوپو فایند ایکس با ویوو نکس

صفحه نمایش

مقایسه اوپو فایند ایکس با ویوو نکس صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی‌های اوپو فایند ایکس و ویوو نکس، تقریبا تمامی نمای اصلی این گوشی‌ها را پوشانده است که ظاهر چشمگیری را به نمایش می‌گذارد.

ویوو نکس اس از پنل نمایشگر آمولد 6.59 اینچی فول اچ دی برخوردار شده است که تراکم پیکسل آن به 388 ppi (پیکسل در هر اینچ) می‌رسد.

برند چینی ویوو مدعی شده که نسبت نمایشگر به بدنه‌ی گوشی ویوو نکس را به 91.24 درصد رسانده است. در نتیجه، حاشیه‌ها در سه لبه‌ی نمایشگر حذف شده‌اند و تنها حاشیه‌ی باریکی در لبه‌ی پایینی موبایل دیده می‌شود.

اگر این سبک طراحی را تاثیرگذار نمی‌دانید، باید بگوییم که طراحان اوپو فایند ایکس بهتر از این عمل کرده‌اند.

فایند ایکس به نمایشگر اولد 6.42 اینچی مجهز شده که رزولوشن فول اچ دی را ارائه می‌کند و تراکم پیکسل آن نیز به 401 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. این موبایل در نسبت صفحه نمایش به بدنه‌ی 93.8 درصدی ساخته شده که حاشیه‌ها، حتی در لبه‌ی پایینی را به کمترین حالت می‌رساند.


بیشتر بخوانید: بررسی گوشی پرچمدار اوپو فایند ایکس ؛ فضا را دریابید


سبک طراحی

سبک طراحی

در مقایسه اوپو فایند ایکس با ویوو نکس در بخش طراحی باید بگوییم که در ساخت این موبایل‌های هوشمند از ترکیب فلز و شیشه استفاده شده است. پنل اصلی و پشتی هر دو گوشی از شیشه ساخته شده و یک فریم فلزی، این دو پنل را به هم متصل می‌کند.

پنل شیشه‌ای در اوپو فایند ایکس تقریبا به صورت یکپارچه کشیده شده است؛ چراکه هیچ دوربینی در پنل پشتی وجود ندارد که پیوند بافت شیشه‌ای را از بین ببرد. البته یک بریدگی در لبه‌ی بالایی پنل پشتی اوپو فایند ایکس وجود دارد که ماژول دوربین موبایل در آن تعبیه شده است.

دکمه‌ی پاور در لبه‌ی سمت راستی و دکمه‌های تنظیم صدا در لبه‌ی سمت چپی قرار گرفته‌اند. لبه‌ی پایینی اوپو فایند ایکس نیز محل قرارگیری پورت یو‌اس‌بی نوع سی،‌ اسپیکر و سینی سیم‌کارت است. این موبایل هوشمند به جک هدفون مجهز نیست.

اوپو فایند ایکس در ابعاد 156.7 در 74.2 در 9.4 میلی‌متر ساخته شده و 186 گرم وزن دارد. خمیدگی در لبه‌های پنل اصلی و پشتی باعث شده تا نگه داشتن گوشی در دستان کاربر، احساس خوبی را ایجاد کند.

در مقایسه اوپو فایند ایکس با ویوو نکس در بخش طراحی باید بگوییم که در ساخت این موبایل‌های هوشمند از ترکیب فلز و شیشه استفاده شده است. پنل اصلی و پشتی هر دو گوشی از شیشه ساخته شده و یک فریم فلزی، این دو پنل را به هم متصل می‌کند.

اما ویوو نکس که از نمایشگر بزرگ‌تری برخوردار است، کمی بلندتر و پهن‌تر طراحی شده است؛ با اینحال با ابعاد 162 در 77 در 8 میلی‌متر، کمی باریک‌تر از فایند ایکس ساخته شده و وزنی معادل 199 گرم دارد.

خوشبختانه گوشی ویوو نکس از جک هدفون برخوردار شده که در لبه‌ی بالایی موبایل قرار دارد. پورت یو‌اس‌بی نوع سی و اسپیکر آن نیز در لبه‌ی پایینی تعبیه شده‌اند. دکمه‌های پاور و تنظیم صدا در لبه‌ی سمت راستی ویوو نکس دیده می‌شوند. دکمه‌ی دیگری در لبه‌ی سمت چپی قرار گرفته که دسترسی به دستیار صوتی مخصوص ویوو را امکان‌پذیر می‌کند.

مقایسه اوپو فایند ایکس با ویوو نکس در بخش طراحی نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از این دو گوشی به استاندارد ضدآب IP مجهز نیستند، بنابراین باید از این گوشی‌ها در برابر قطره‌های آب به‌خوبی محافظت کنید.

دوربین

دوربین

مقایسه اوپو فایند ایکس با ویوو نکس در بخش دوربین بسیار جالب و هیجان‌انگیز است. هر دو گوشی در طراحی دوربین از نوآوری‌های بسیاری بهره‌ برده‌اند. از آنجایی که صفحه نمایش تا انتهای لبه‌ی بالایی کشیده‌ شده، پس جایی برای دوربین سلفی باقی نمی‌ماند.

مقایسه این دو اسمارت فون در بخش عکاسی، از دوربین دوگانه‌ی ویوو نکس شروع می‌کنیم که در پنل پشتی این موبایل قرار دارد. ماژول دوربین اصلی دوگانه در این دستگاه به صورت عمودی چیده شده و دو لنز 12 و 5 مگاپیکسلی،‌ ماژول دوربین دوگانه آن را تشکیل می‌دهند. این دو لنز به ترتیب با دیافراگم f/1.8 و f/2.4 همراه هستند که از لرزشگیر اپتیکال (OIS) پشتیبانی می‌کنند.

باز کردن اپلیکیشن دوربین باعث می‌شود که ماژول دوربین سلفی از لبه‌ی بالایی گوشی ویوو نکس خارج شود. یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 نیز در این قسمت قرار گرفته که به صورت پاپ‌آپ طراحی شده است.

اما در گوشی اوپو فایند ایکس، هیچ‌کدام از لنزهای دوربین قابل مشاهده نیستند؛ اما به محض باز کردن اپلیکیشن دوربین، ماژول کشویی از لبه‌‌ی بالایی موبایل خارج می‌شود. این ماژول به پهنای گوشی طراحی شده و سرعت عملکرد آن از ماژول دوربین سلفی ویوو نکس نیز بیشتر است.

دوربین اصلی دوگانه در گوشی اوپو فایند ایکس را دو لنز 16 و 20 مگاپیکسلی تشکیل می‌دهند که هر دو با دیافراگم f/2.0 همراه هستند. دوربین دوگانه‌‌ی فایند ایکس از ثبت اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند.

یک دوربین سلفی 25 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 در قسمت جلویی این ماژول متحرک تعبیه شده است که قدرت عکاسی بالایی دارد.


بیشتر بخوانید: نمونه عکس‌هایی که با دوربین ویوو نکس اس ثبت شده‌اند منتشر شد


ویژگی‌های تشخیص هویت

ویژگی‌های تشخیص هویت

مقایسه اوپو فایند ایکس با ویوو نکس در بخش ویژگی‌های تشخیص هویت نشان می‌دهد که این دو موبایل به اسکنر اثر انگشت مجهز نیستند؛ اما این بدان معنا نیست که این مشخصه‌های بیومتریک را به همراه ندارند.

حقیقت این است که ویوو نکس به نوعی اسکن اثر انگشت مجهز شده که در داخل صفحه نمایش پنهان شده است. عملکرد این اسکنر از مدل‌های فیزیکی آن آهسته‌تر است، با اینحال به درستی عمل می‌کند.

حقیقت این است که ویوو نکس به نوعی اسکن اثر انگشت مجهز شده که در داخل صفحه نمایش پنهان شده است. عملکرد این اسکنر از مدل‌های فیزیکی آن آهسته‌تر است، با اینحال به درستی عمل می‌کند.

گوشی هوشمند ویوو نکس به ویژگی فیس آنلاک مجهز نیست؛ چراکه دوربین سلفی در یک ماژول جداگانه‌ی متحرک قرار دارد.

گوشی اوپو فایند ایکس هم از اسکنر اثر انگشت برخوردار نیست، اما کاربران این موبایل از تکنولوژی O-Face این شرکت بهره‌مند خواهند شد.

او فیس با استفاده از دوربین سلفی و سنسور مادون قرمز، نقشه‌ی سه‌بعدی چهره‌ی کاربر را ایجاد می‌کند. بنابراین، برای باز کردن قفل دستگاه، تنها کافیست که دکمه‌ی پاور را فشار دهید تا دوربین سلفی به صورت کشویی از لبه‌ی بالایی خارج شود و چهره‌ی شما را شناسایی کند. سپس، قفل دستگاه به سرعت باز می‌شود.

این روند کمی طولانی و ناکارآمد به نظر می‌رسد، اما سرعت و عملکرد آن بهتر از چیزی است که تصور می‌کنید.

قدرت و حافظه داخلی

قدرت و حافظه داخلی

مقایسه اوپو فایند ایکس و ویوو نکس در بخش قدرت اجرایی و حافظه داخلی نیز به شباهت‌های دیگر این دو گوشی اشاره می‌کند.

فایند ایکس اوپو از سیستم روی تراشه‌ی اسنپدراگون 845 برخوردار است. یک رم 8 گیگابایتی همراه با حافظه داخلی 256 گیگابایتی، در تامین قدرت به این تراشه‌ کمک می‌کنند. اندروید 8.1 اوریو به صورت پیش‌فرض روی این موبایل نصب شده و رابط کاربری Color OS 5.1 نیز بر مبنای نسخه‌ی اندروید روی دستگاه اجرا می‌شود.

مجموعه‌ی کامل اپلیکیشن‌های اندرویدی روی گوشی اوپو فایند ایکس نصب شده است. این موبایل همچنین از برنامه‌ی بتای اندروید پی پشتیبانی می‌کند. بنابراین، کاربران می‌توانند قبل از انتشار نسخه‌ی اندروید پی در پایان سال 2018، نسخه‌ی پیش‌نمایشی از آن را در اختیار داشته باشند.

اما درباره‌ی گوشی ویوو نکس باید گفت که یک تراشه‌ی کوالکام اسنپدراگون 845 برای این موبایل در نظر گرفته شده است. این موبایل در یک نسخه‌ی مجهز به رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی به بازار عرضه می‌شود. نسخه‌ی دیگری از این موبایل با حافظه‌ی 128 گیگابایتی همراه است.

اندروید 8.1 اوریو همراه با رابط کاربری این کمپانی، یعنی FunTouch 3.1 روی این موبایل اجرا می‌شود. این موبایل با مجموعه اپلیکیشن‌های گوگل همراه نیست.

باتری

باتری

گوشی هوشمند ویوو نکس از باتری بزرگ 4000 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که در حال حاضر، بیشترین ظرفیتی است که در بازار گوشی‌های هوشمند وجود دارد.

البته باتری اوپو فایند ایکس نیز چندان ضعیف نیست. یک باتری 3730 میلی‌آمپر ساعتی وظیفه‌ی روشن نگه داشتن این موبایل را به عهده دارد. خوشبختانه این موبایل از تکنولوژی شارژ سریع VOOC پشتیبانی می‌کند.

هیچ‌کدام از این گوشی‌ها از شارژ وایرلس (بی‌سیم) پشتیبانی نمی‌کنند.

قیمت و تاریخ عرضه

 

اوپو فایند ایکس با طراحی کاملا متفاوت و منحصر‌به‌فرد، با قیمت بسیار بالای 999 یورو، معادل 1100 دلار به فروش می‌رسد و در حال حاضر،‌ گران‌ترین گوشی هوشمند بازار به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید: گوشی پرچمدار اوپو فایند ایکس گران‌قیمت‌تر از آیفون X


در حال حاضر، گوشی‌ ویوو نکس تنها در بازار چین عرضه می‌شود و هنوز مشخص نیست که از چه تاریخی در سایر بازارهای جهانی نیز به فروش خواهد رسید.

نسخه‌ی مجهز به حافظه داخلی 256 گیگابایتی این موبایل با قیمت 4998 یوان (770 دلار) عرضه می‌شود، اما نسخه‌ی حافظه‌ی 128 گیگابایتی آن با قیمت 4498 یوان (700 دلار) در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

خبر خوب این است که اوپو فایند ایکس در بسیاری از بازارهای جهانی از جمله چین، هند، استرالیا، فرانسه، اسپانیا،‌ ایتالیا، هلند و آمریکا نیز عرضه خواهد شد. بنابراین، از مرداد ماه آینده باید منتظر عرضه‌ی رسمی این موبایل باشیم.

 

جدیدترین اخبار موبایل را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |