;
coinex

بیشترین تعداد همسر در تاریخ ؛ چرا پلی گامی در تاریخ رواج داشته است؟

بیشترین تعداد همسر در تاریخ ب نام چه کسی ثبت شده است؟ پلی گامی چیست و آیا میتوان مبنایی علمی برای آن متصور شد؟ با ما باشید.

به عنوان یک دانشجوی تاریخ همیشه این را در مورد دیگران متوجه شده ام که میل عجیبی به دانستن مسائل خاصی دارند. مثلا تعداد سرهایی که تیمورلنگ با آن کله مناره درست میکرد یا طول سبیل ناصرالدین شاه و به همان طریق تعداد زنان پادشاهان خصوصا شاهان قاجار، همواره برای مردم عادی و تاریخ خوانان آماتور از شیرینی های تاریخ محسوب میشود.

البته که خب مشکلی ندارد و این هم بخشی از کارایی های تاریخ است، تاریخ جذاب یا عامه پسند عموما و در همه جا موضوعاتی اینچنینی را شامل میشود و اگر خریدار نداشت اساسا امکان پرداختن به آن و مطرح کردنش وجود نداشت.

درباره چند همسری اما بحث صرفا مربوط به جذابیت های تاریخی نمیشود. موضوع چندهمسری یا پلی گامی یک مبحث علمی در حوزه زیست شناسی تکاملی است که از قضا با بهره گیری از داده های تاریخی میتوان به بررسی تاریخمندانه آن پرداخت.

برای ما کلیشه چندهمسری عموما در زنان شاهان قاجاری خلاصه شده است. حرمسرای بزرگ و قبایل زیاد و اتحادهای سیاسی و گاها هم چشم چرانی شاه، تعداد زنان را بالا و بالاتر میبرد. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید که گرچه در این حوزه شاهان قاجار رکوردهای بینظیری از خود به جا گذاشته اند و با اختلاف در صدر جدول قرار دارند؛ اما چند همسری و تعدد زوجات مسئله ای صرفا محدود به این خاندان نیست.

در همین جهان معاصر و در برخی از کشورها امروزی، آمارهای عجیبی در این باره منتشر میشود که جای بررسی و تامل دارد. در این گفتار قصد داریم تا پس از شرح مختصری در باب مبنای علمی مسئله پلی گامی؛ به ارائه فهرستی از موارد بیشترین تعداد همسر در تاریخ بپردازیم. با ما همراه باشید.

بیشترین تعداد همسر در تاریخ؛ پلی گامی به چه معناست؟

چندهمسری یا چندکامی وضعیتی است که در آن زن یا مرد بیش از یک همسر دارند. چندهمسری شامل دو نوع چندزنی و چندشوهری می‌شود. چندزنی حالتی است که در آن مرد در یک زمان با چند زن ازدواج کند. چندشوهری حالتی است که زن به‌طور هم‌زمان دو شوهر یا بیشتر داشته باشد.

چندهمسری در مسیحیت (جز برخی فرقه‌ها مثل مورمون‌ها) ممنوع است؛ در حالی که در هندوگرایی، یهودیت و اسلام، تعدد زوجات چندان به جایی برنمیخورد.

بیشترین تعداد همسر در تاریخ
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

 

در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته زندگی زناشویی فقط به صورت تک‌همسری است و مرد یا زن به‌طور قانونی نمی‌توانند در یک زمان با بیش از یک نفر ازدواج کنند. اما چندهمسری هنوز جایگاه خود را در بسیاری از جوامع و فرهنگ‌ها حفظ کرده‌است.

مفهوم دقیق چندهمسری چندان روشن نیست و این به فقدان تعریف دقیق از «همسر» بازمی‌گردد. معمولاً تعریف همسر در چندهمسری به روابطی محدود نمی‌شود که توسط دولت به رسمیت شناخته شده‌اند. اما این که دقیقاً چه نوع رابطه‌ای را می‌توان «همسری» در نظر گرفت به درستی مشخص نیست. در سوسیوبیولوژی و جانورشناسی اصطلاح چندهمسری به هر نوع جفت‌گیری چندگانه اشاره دارد.

پلی گامی در حیوانات؛ زیست شناسی تکاملی به ما چه میگوید؟

در جانوران چندهمسر وجود صفاتی در جنس نر که شانس او برای همسری با ماده‌های متعدد را افزایش دهد مزیت تکاملی بزرگی به حساب می‌آید. اما در جانوران ماده وجود صفاتی که باعث جذب نرهای متعدد شود یا مزیت اندکی دارد یا اصلاً مزیتی محسوب نمی‌شود.

چون جنس ماده در طول یک فصل باروری فقط قادر به یک بار تولید مثل است اما جنس نر می‌تواند تعداد زیادی ماده را بارور کرده و ژن‌های خود را به افراد زیادی از نسل بعد انتقال دهد. در این نوع جانوران فشار تکاملی در جهت انتخاب صفاتی حرکت می‌کند که به جنس نر کمک کند تا همسران بیشتری داشته باشد و این موجب ایجاد ویژگی‌های متفاوت در نر و ماده می‌شود.

بیشترین تعداد همسر در تاریخ
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

 

بخشی از این صفت‌ها به رقابت میان نرها و بخشی نیز به رقابت برای جلب نظر ماده‌ها مربوط می‌شود. برخی صفات به جنس نر کمک می‌کند تا از قلمرو و حرمسرای خود در مقابل نرهای دیگر دفاع کند. مثل اندازه بزرگتر یا داشتن سلاح بهتر مثل شاخ بزرگ که موجب موفقیت در رقابت میان نرها می‌شود. اما در مورد صفاتی که موجب جلب نظر ماده‌ها و انتخاب جفت می‌شود مسئله پیچیده‌تر است.

ماده‌ها اصولاً نری را انتخاب می‌کنند که جفت‌گیری با او به تولید فرزندی با بیشترین شانس بقا بینجامد. به همین دلیل است که ماده‌ها نرهای نیرومندتر و تندرستتر را به شوهری برمی‌گزینند چون آن‌ها ژن‌های سالم بیشتری دارند. اما در برخی موارد خلاف این صادق است. پروبال رنگارنگ جنس نر طاووس و قرقاول شانس بقای آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد و یک صفت کاملاً منفی محسوب می‌شود. اما چرا طاووس ماده به طاووس نری علاقه دارد که چنین پرهای بزرگ و رنگارنگی دارد؟

بیشتر بخوانید:

دو فرضیه برای حل این تعارض ارائه شده‌است. فرضیه «پسر سکسی» بیان می‌دارد که در گذشته این صفات شانس زنده ماندن را افزایش می‌داده‌اند. یعنی در دوره‌ای خاص به دلیل شرایط محیطی خاصی طاووس‌های نری که پروبالی کمی بزرگتر یا کمی رنگارنگتر داشته‌اند بیشتر زنده می‌مانده‌اند و به همین دلیل ماده‌ها بیشتر آن‌ها را انتخاب می‌کردند.

اما وقتی که این صفت شیوع پیدا کرد و اغلب طاووس‌های نر صاحب پروبال بزرگ و رنگارنگ شدند ماده‌ها باز هم به انتخاب خود ادامه دادند و باعث تشدید و تقویت این صفت به شکل افراطی شدند. ماده‌هایی که اینچنین رفتار نمی‌کردند صاحب پسرهایی می‌شدند که مورد علاقه ماده‌های دیگر نبودند و نمی‌توانستند جفتی انتخاب کنند چون این صفت در بین طاووس‌های نر رایج شده بود.

بر اساس فرضیه دوم، که به «فرضیه علامت تندرستی» معروف است، نرهایی که صفاتی نامناسب از نظر قواعد تکاملی (مثل بال بسیار بزرگ طاووس نر) دارند اما با این حال زنده می‌مانند ثابت می‌کنند که بقیه ژن‌های آن‌ها سالم است. طاووس نری که با وجود این پروبال دست‌وپاگیر توانسته از چنگ شکارچیان فرار کند و خود را زنده نگه دارد طاووس بسیار قدرتمند و زیرکی است.

حتی می‌توان گفت که این صفات خود باعث تقویت جانور می‌شود. جنس نر برای حمل کردن این پرها باید بدن قویتری داشته باشد و راه‌های دیگری را برای استتار و فرار از دست شکارچیان پیدا کند. شاید بتوان این را به وزنه‌هایی تشبیه کرد که رزمی‌کاران به پاهای خود می‌بندند تا پاهای آن‌ها قویتر شود. در نتیجه ماده‌ها این هندیکپ (عیب) را به عنوان علامت تندرستی تلقی می‌کنند.

فهرست افراد با بیشترین تعداد همسر در تاریخ ؛ بزرگترین پلی گامیست های تاریخ

اسماعیل بن مولای علی الشریف العلوی

حاکم مراکش از 1645 تا 1727 میلادی با داشتن 1171 همسر در نوع خود رکورد فوق العاده ای ثبت کرده است. او با افتخار و در همان شرایط از دختر لوئی چهاردهم پادشاه وقت فرانسه نیز خواستگاری کرد که خب پاسخ مساعدی دریافت نکرد.

اسماعیل بن مولای علی الشریف العلوی
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

بیشتر بخوانید:

فتحعلی شاه قاجار

البته که در مورد تعداد دقیق همسران دومین پادشاه سلسله قاجار اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما به هر صورت نظر غالب بر این است که او به طور دقیق 1000 همسر داشته است. البته دومین پادشاه قاجار از این تعداد تنها 157 مورد عقد ثبت کرد و بقیه به صورت ازدواج موقت بودند. (که خب برای همیشه در حرمسرا ماندگار شدند!)

فتحعلی شاه قاجار
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

فتحعلیشاه به مدت 37 سال بر ایران حکومت کرد و از افتخاراتی که به نام خود ثبت کرد؛ البته بعد از تعداد همسرانش، میتوان به شکست در جنگهای ایران و روس و قراردادهای ترکمانچای و گلستان اشاره کرد.

ناصرالدین شاه قاجار

ناصرالدین شاه در 50 سال سلطنت با عزت خود بر ایران،‌علاوه بر اینکه صاحب رکورد یکی از طویل المدت ترین استبدادهای تاریخ بشری است؛ با 105 همسر رسمی و البته احتمالا تعداد بیشتری همسر موقت؛ در این عرصه هم نام خود را ماندگار کرده است. از دیگر افتخارات او میتوان به دستور قتل امیرکبیر اشاره کرد.

ناصرالدین شاه
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

بیشتر بخوانید:

یونس بحری

یونس بحری یک عراقی با بیش از 290 مورد ازدواج ثبت شده است. او با این آمار رکورد قرن بیستم را به خود اختصاص داده است.

یونس بحری
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

یونس با شاهزادگان، پادشاهان و رهبران سیاسی در نقاط مختلف جهان دوستی داشت حتی به هیتلر نزدیک شد و رتبه مارشال گرفت به طوری که همیشه صلیب شکسته ای که از هیتلر گرفته بود را در مراسم رسمی بر شانه خود می گذاشت. وی در جنگ جهانی دوم از آلمان حمایت می کرد و صدای رسای آلمان در جهان عرب بود.

آسنتوس اوگولا آکوکو

آقای آسنتوس از شهروندان کنیا، در زندگی خود بیش از ۱۰۰ زن اختیار نمود. او برای اولین بار در سال ۱۹۳۹ ازدواج کرد. وی ۸۵ بار طلاق را نیز در زندگی خود تجربه کرد. در ‌‌نهایت او صاحب ۱۶۰ فرزند شد و در سال ۲۰۱۰ میلادی و در سن ۹۴ سالگی چشم از دنیا فروبست.

آسنتوس اوگولا آکوکو
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

محمد بلا ابوبکر

محمد یک خادم مسلمان اهل کشور نیجریه هست که 86 زن و 170 فرزند دارد.  نکته این که بعضی از همسران او از فرزندانش هم کوچک‌تر میباشند. او در سال 2008 میلادی توسط نیروهای مسلمان محلی دستگیر و مجبور به طلاق تعداد زیادی از همسرانش شد.

محمد بلا ابوبکر
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

بیشتر بخوانید:

وارن استید جیفس

او رئیس پیشین کلیسای بنیادگرای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان یا به عبارتی یکی از بزرگ‌ترین فرقه‌های بنیادگرای «مورمون» بوده هست. او ۸۰ همسر اختیار نمود و ۲۵۰ فرزند دارد. او به جرم تجاوز و برگزاری مراسم ازدواج برای نوجوانان زیر سن قانونی متهم هست. قرار گرفتن نام او در سال ۲۰۰۶ میلادی در لیست مجرمان فراری «FBI»، وی را به شهرت جهانی رساند. سرانجام به رای دادگاه، برای او حکم حبس ابد صادر شد.

وارن
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

وارن رولن جیفس

او نیز مدیران ارشد کلیسای بنیادگرای عیسی مسیح بود که 75 بار ازدواج کرد و 65 فرزند داشت.

وارن استید جیفس
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

صالح السایری

صالح یک تاجر عربستانی الاصل است که در طول عمر خود 58 بار ازدواج کرده است. اولین ازدواج او در سن 14 سالگی رخ داد.

صالح السایری
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

بیشتر بخوانید:

بریگان یانگ

او از سال ۱۸۴۷ تا ۱۸۷۷ میلادی، ریاست کلیسای بنیادگرای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان را بر عهده داشت. او ۵۵ همسر داشت که از این تعداد، ۲۲ نفر از آن‌ها هیچگاه به صورت قانونی به عقد وی در نیامده و ۱۶ نفر از آن‌ها نیز بیوه بوده‌اند. همسران بریگان به او ۵۶ فرزند هدیه دادند.

بریگان یانگ
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

زیونا چانا

این مرد هندی با 39 همسر خود، 94 فرزند و 34 نوه در یک آپارتمان در هند زندگی میکند. آقای چانا در همین باره در مصاحبه ای به روزنامه سان گفت: من از اینکه بنده خاص خدا بوده ام خوشحالم و او مسئولیت نگهداری از افراد زیادی را به من داده است. من از اینکه 39 همسر دارم و بزرگترین خانواده جهان را اداره می کنم خوشحالم.

زیونا چانا
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

بیشتر بخوانید:

ژوزف اسمیت

آقای اسمیت، بنیانگذار کلیسای بنیادگرای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان بود. او در طول حیات خویش ۳۴ بار ازدواج کرد. جالب است بدانید سن همسران او در طول سالیان متمادی، از ۱۴ تا ۶۰ سال نوسان داشته است.

ژوزف اسمیت
بیشترین تعداد همسر در تاریخ

علی حق پناه

حاج علی حق پناه مردی بود که در دهه پنجاه به خاطر ازدواج با 26 زن و ازدواج در یک شب با 3 زن تیتر یک روزنامه های کشور شد. آقای حق پناه اهل روستایی بین ساری و قائمشهر به نام جوجاده بود و امروز اگر سری به آن روستا بزنید؛ تعداد زیاد فامیلی حق پناه در آنجا شما را گیج میکند.

بیشترین تعداد همسر در طول تاریخ

 

بیشتر بخوانید:

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر