;
coinex

کاهش خطر ابتلا به سرطان ؛ برای افزایش ایمنی در برابر سرطان چه کنیم؟

طبق داده‌های انجمن سرطان آمریکا، از هر سه نفر یکی در طول زندگی‌اش دچار سرطان می‌شود. اما چه راهکارهایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان وجود دارد؟

طبق داده‌های انجمن سرطان آمریکا، از هر سه نفر یکی در طول زندگی‌اش دچار سرطان می‌شود. تخمین زده می‌شود که در سال 2018، در آمریکا، حدود 1.7 میلیون فرد مبتلا به سرطان درمان شوند و حدود 609640 نفر از این بیماری بمیرند.

این آمار شوکه‌کننده است، با این حال محققان پیشرفت‌های چشمگیری در تشخیص و درمان سرطان کرده‌اند. یکی از نکاتی که محققان دریافته‌اند این است که با تغییر در سبک زندگی می‌توان جلوی ابتلا به یک‌سوم تا نیمی از سرطان‌ها را گرفت. همچنین، آمارهای اخیر از موسسه‌ی مطالعات سرطان انگلستان می‌گوید می‌توان با تغییر سبک زندگی جلوی حدود 4 سرطان از هر 10 سرطان را گرفت.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

برای افزایش ایمنی در برابر سرطان چه کنیم؟

با اینکه این حرف کاملاً معقول و منطقی است، اما مطالعات نشان می‌دهد که همه‌ی مردم از ارتباط میان سرطان و فعالیت‌های روزمره‌شان بی‌خبرند. مثلاً، طبق تحقیقات موسسه‌ی مطالعات سرطان انگلستان، 15 نفر از هر 20 نفر نمی‌دانند که چاقی با سرطان مرتبط است، و از هر 20 نفر 18 نفر از ارتباط میان مصرف الکل و سرطان بی‌خبرند.

در ادامه راهکارهایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان بررسی شده است.

راهکارهای کاهش خطر ابتلا به سرطان

دکتر جان سوارتزبرگ و دکتر جفری وولف از دانشگاه کالیفرنیا معتقدند که ایجاد تغییر در زندگی روزمره می‌تواند حداقل 65 درصد خطر ابتلا به سرطان را در مردم کاهش دهد. راهکارهایی که آنان برای این تغییرات پیشنهاد می‌کنند عبارتند از:

● عدم استفاده از الکل

سرطان‌های مری، دهان، گلو و حنجره به الکل مرتبط هستند. هرچقدر بیشتر مشروب بخورید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع بیماری‌ها هستید. خانم‌هایی که مستعد ابتلا به سرطان سینه هستند و یا این نوع سرطان را دارند، باید نوشیدن الکل را سریعا ترک کنند.

● آرسنیک آب را آزمایش کنید

این روش برای ساکنان شهری ضروری نیست. اما برای کسانی است که در مزارع هستند و از آب چاه استفاده می کنند، میزان بالای آرسنیک در آب با سرطان‌های مثانه، روده بزرگ، کلیه، کبد، ریه و پوست ارتباط داشته است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان
میزان بالای آرسنیک در آب با سرطان‌های مثانه، روده بزرگ، کلیه، کبد، ریه و پوست ارتباط داشته است. کاهش خطر ابتلا به سرطان چگونه عملی است؟

آرسنیک، بی مزه و بی بو است و در خاک، سنگ، آب و هوا وجود دارد، و حتی فیلتر‌هایی که در شیر آب کار گذاشته می‌شود هم نمی تواند آن را حذف کند. تنها راه حل، استفاده از آب‌های معدنی در بطری‌هاست.

کمتر در معرض اشعه‌های سرطان زا قرار بگیرید

افرادی که در محیط‌هایی کار می کنند که سیگار کشیدن در آن مکان‌ها ممنوع نشده است، برای کاهش خطر سرطان، باید محیط‌های عاری از دود را جستجو کنند.

بیشتر بخوانید:

کسانی که در سالن‌های زیبایی(کار با ناخن) کار می کنند، در معرض فرمالدئید هستند و خطر ابتلا به سرطان بینی بیشتری دارند. کسانی که در محل‌های شیمیایی و چاپ کار می کنند، در معرض مواد بنزینی هستند که به سرطان خون و لنفوم هوچکین مرتبط است.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید

تخمین زده شده است که نور ماورای بنفش روی تخت‌های برنزه کننده، هر ساله باعث ۲ میلیون مورد سرطان پوست می شود.

● تحرک داشتن

سرطان پروستات، ریه و رحم با غیر فعال بودن در ارتباط است. ورزش، سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و خطر سرطان را با کاهش رشد سلولی کم می کند.

● کم کردن وزن

تحقیقات نشان می دهدکه چاقی باعث ۱۴ درصد مرگ ناشی از سرطان در مردان و ۲۰ درصد در زنان می شود. این مرگ می تواند ناشی از سرطان روده بزرگ، مری،کبد، رحم و سرطان خون باشد.

● پخت و پز با حرارت بالا را کم کنید

پخت و پز با حرارت بالا باعث ایجاد مواد شیمیایی به نام هتروسیکلیک آمین و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه ای می شود که خطر سرطان را افزایش می دهد. مخصوصا سرطان‌های لوزالمعده، پروستات و روده بزرگ.

● قرار گرفتن در معرض اشعه را محدود کنید

این ممکن است غیر قابل باور باشد، اما هر ساله ۱۰ درصد از آمریکایی‌ها سیتی اسکن می کنند و ترسناک تر اینکه هرساله شمار آنان بالاتر هم می رود. یک سیتی اسکن، ۵۰۰ اشعه ایکس را از ریه می گذراند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان
از هر سه نفر یکی در طول زندگی‌اش دچار سرطان می‌شود. کاهش خطر ابتلا به سرطان ممکن است؟

● سیگار نکشید

ما از بیمارانی که هنوز سیگار، پیپ، تنباکو و سیگار برگ می کشند می خواهیم که پیش روانشناس بروند. سیگار کشیدن باعث مرگ زود رسی می‌شود که می‌توانست قابل پیشگیری باشد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان با رژیم غذایی

هزاران ماده شیمیایی در یک رژیم غذایی متعارف وجود دارد که با توجه به ترکیب رژیم غذایی، روش آماده کردن و نگه‌داری غذا می‌تواند حاوی هر دو نوع مواد مهارکننده و تقویت‌کننده پروسه ایجاد سرطان باشد.

مهار کننده‌های تغذیه‌ای مواد سرطان‌زا عبارت‌اند از: آنتی‌اکسیدان‌ها (مانند ویتامین C، ویتامین A، و کارتنوئیدها، ویتامینE، سلنیوم، روی) و فیتوکمیکال‌ها.

تقویت‌کننده پروسه ایجاد سرطان ممکن است مربوط به چربی موجود در گوشت قرمز یا هیدروکربن‌های معطر چند حلقه‌ای (PAHs ) باشد که بر اثر طبخ گوشت در درجه حرارت بالا به وجود می‌آید، یا سمومی مانند آفلاتوکسین که توسط کپک‌ها در غذا تولید می‌شوند.

رژیم غذایی بر میزان خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها تأثیر می‌گذارد. خطر ابتلا به سرطان‌های معده، مری، روده، دهان و سینه را می‌توان با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل کاهش داد. چنین رژیمی، غنی از فیبر، میوه و سبزی است و میزان نمک و گوشت قرمز و فرآوری شده آن، پایین است. توجه داشته باشید که هیچ غذا و ماده خاصی جایگزین یک رژیم غذایی سالم و متعادل در پیشگیری از سرطان نیست.

در ادامه، برخی نمونه های مطرح‌شده در مورد خواص بالقوه ی تغذیه، در کاهش خطر ابتلا به سرطان عنوان می‌شود.

  • ترکیب مناسب موادغذایی

هیچ غذایی به تنهایی خطر سرطان را کاهش نمی‌دهد؛ بلکه ترکیب مناسب موادغذایی می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با سرطان داشته باشد. گام اول در پیشگیری از سرطان به وسیله رژیم غذایی، مصرف بیش‌تر مواد غذایی گیاهی است. سعی کنید دو سوم غذای شما از منابع گیاهی و یک سوم از منابع حیوانی باشد. گیاهان حاوی ترکیب‌های شیمیایی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کنند و از ایجاد سرطان پیشگیری می‌کنند.

  • چربی موجود در غذا

رژیم غذایی پرچرب، حاوی مقدار زیادی چربی‌های اشباع‌شده (جامد)، یکی از عوامل خطر سرطان سینه و سرطان روده بزرگ است. روغن جامد، کره، خامه، سس‌ها، شیرینی، شکلات و گوشت قرمز از منابع چربی‌های اشباع‌شده هستند. استفاده از رژیم غذایی کم‌چربی و چربی‌های اشباع‌نشده (مایع) مانند روغن زیتون، روغن آفتاب‌گردان و روغن کنجد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

  • فیبر موجود در موادغذایی

فیبر، در لایه بیرونی غلات کامل (سبوس‌نگرفته)، میوه‌ها (گلابی، سیب، موز و تمشک)، میوه‌های خشک (آلو خشک، انجیر، خرما، کشمش و زردآلوی خشک)، سبزی‌ها، حبوبات (عدس، نخود و لوبیا)، خشکبار و دانه‌ها وجود دارد. رژیم غذایی با فیبر زیاد می‌تواند عاملی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان باشد. مصرف غلات کامل، می‌تواند خطر سرطان‌هایی خاص، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد. نان تهیه‌شده از غلات کامل مصرف کنید؛ در سوپ خود جو بریزید و آرد جو دوسر (بلغور جو) را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید.

  • پروتئین

گوشت، ماهی و تخم مرغ منابع اصلی تأمین پروتئین حیوانی هستند. از بین این مواد، گوشت قرمز و گوشت فرآوری‌شده از عوامل خطرزای مربوط به سرطان هستند. مصرف زیاد گوشت قرمز (بیش از 450 گرم در هفته) خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

  • لبنیات

لبنیات منبع غنی کلسیم هستند. کلسیم ماده‌ای معدنی است که باعث پیش‌گیری از پولیپ‌ها و سرطان روده بزرگ می‌شود. لبنیات غنی‌شده با ویتامین D ممکن است به افزایش میزان جذب کلسیم توسط بدن و کاهش خطر سرطان‌های روده بزرگ، سینه و پروستات کمک کند.

  • رژیم غذایی متنوع

رژیم غذایی متعادل و متنوع داشته باشید و از مکمل‌ها استفاده نکنید. برخی مکمل‌ها مانند ویتامینD در شرایط خاص، توسط پزشک تجویز می‌شوند. در وعده‌های غذایی از روغن زیتون، ماهی، سبزی‌ها و غلات سبوس‌نگرفته، استفاده کنید. دریافت مواد مغذی ضدسرطان از رژیم غذایی متنوع، مؤثرتر از دریافت آن‌ها از طریق مکمل‌هاست.

بیشتر بخوانید:

  • انتخاب غذاهای طبیعی

از غذاهایی که عاری از مواد شیمیایی کشاورزی، مثل: علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، هورمون‌های رشد و آنتی‌بیوتیک‌ها هستند، استفاده کنید.

  • آنتی‌اکسیدان‌ها

غذاهایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد (مواد شیمیایی مؤثر در فرآیند پیری) کمک می‌کنند. بتاکاروتن، لیکوپن، ویتامین‌های C، E، و A نمونه‌هایی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که در سبزی‌ها و میوه‌های رنگی مانند انواع توت، شلغم، و گوجه فرنگی یافت می‌شوند. به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی، رژیم غذایی روزانه باید شامل حداقل پنج سهم میوه و سبزی‌ها باشد.

  • پرهیز از غذاهای آماده و فرآوری‌شده

غذاهای آماده و فرآوری‌شده مانند گوشت‌های دودی‌شده، نمک سودشده، سوسیس و کالباس حاوی مواد افزودنی، مواد نگه‌دارنده مانند: نیتریت، نمک، رنگ‌های خوراکی، هورمون‌ها و دیگر مواد شیمیایی هستند که می‌توانند موجب تضعیف سیستم ایمنی شوند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان
غذاهای آماده و فرآوری‌شده باعث تضعیف سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شوند.

از نمک به عنوان ماده نگهدارنده غذا استفاده می‌شود. مصرف بیش‌تر از 2400 میلی گرم در روز با بروز سرطان معده ارتباط دارد.

  • محدود کردن مصرف شکر و غذاهای پرکالری

نوشیدنی‌های حاوی قند (انواع کولا ها و آب میوه های صنعتی) و غذاهای فرآوری‌شده با قند و چربی بالا و فیبر کم (انواع پیتزا و غذاهای کنسروی) را محدود کنید. مصرف شکر به دلیل کالری بالا می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود. اضافه وزن، یکی از عوامل خطرزای سرطان است.

  • پرهیز از مصرف مشروب های الکلی

سرطان‌های دهان، گلو، حنجره، مری، کبد و سینه همگی با نوشیدن الکل ارتباط دارند. مصرف الکل، همچنین می‌تواند خطر سرطان‌های روده بزرگ و راست روده را افزایش دهد. مصرف الکل در زنان با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه همراه است.

آب و سایر مایعاتی که نقش حفاظتی دارند: آب نه تنها عطش را فرو می‌نشاند، می‌تواند از سرطان مثانه نیز پیشگیری کند. آب می‌تواند غلظت موادی را که در مثانه وجود دارند و به طور بالقوه سرطان‌زا هستند، کاهش بدهد.

  • روش طبخ غذا

روش پخت گوشت در میزان خطر سرطان‌زایی آن اثر دارد. سرخ کردن و کباب کردن گوشت در دمای خیلی بالا می‌تواند باعث تشکیل موادی شیمیایی شود که سرطان‌زا هستند. در سایر روش‌های پخت گوشت مانند بخارپز کردن این مواد به میزان بسیار کم‌تری تولید می‌شوند.

قوی‌ترین ضدسرطان‌ها

چهار ماده غذایی هستند که آن‌ها را به عنوان قوی‌ترین ضد سرطان می‌شناسند. در واقع چهار هسته میوه هستند که ارزش غذایی بسیار بالایی دارند.

1- هسته انگور: تحقیقات نشان داده است که مصرف هسته انگور می‌تواند رشد تومورهای بدخیم سرطانی را کاهش دهد. برای این که از خواص هسته انگور بهره‌مند شوید، بهتر است انگور را با هسته بخورید. البته باید آن را خوب بجوید تا راحت هضم شود.

2- تخم کتان: این ماده غذایی یکی از قوی‌ترین ضدسرطان‌ها است. تخم کتان با تحریک آپوپتوز از متاستاز جلوگیری می‌کند. این دانه را می‌توانید به صورت آسیاب‌شده مصرف کنید. البته در مصرف آن به هیج عنوان نباید زیاده روی شود.

3- هسته زردآلو: هسته زردآلو را نیز از مواد غذایی ضدسرطان معرفی می کنند. هسته زردآلو در پیشگیری از این بیماری مؤثر است. مصرف آن نیز بسیار ساده است و بعد از خوردن زردآلود تنها باید هسته آن را بشکنید و مغز آن را میل کنید. مصرف بیش از اندازه آن نیز هرگز توصیه نمی‌شود.

4- هسته سیب: یکی از قوی‌ترین ضد سرطان‌ها هسته سیب است. هسته سیب می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند. مصرف بیش از حد آن نیز توصیه نمی‌شود. برای مصرف آن کافی است سیب را با هسته میل کنید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست با نزدیک شدن به تابستان

با افتتاح سواحل و پارک‌های زیادی به مناسبت روز یادبود، انجمن سرطان آمریکا به مردم یادآوری می‌کنند که در برابر اشعه نور خورشید ایمنی خود را بالا ببرند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست، که با تقریباً 5.5 میلیون مورد در سال شایع‌ترین نوع سرطان در ایالات متحده است، را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

معاون ارشد رئیس‌جمهور در زمینه پیشگیری و تشخیص زودهنگام در انجمن سرطان آمریکا (ACS)، دکتر لورا ماکاروف، می‌گوید:

همه‌گیری کووید-19 آمریکایی‌ها را مجبور به خانه ماندن کرده است. اما بسیاری از مردم مایل به برداشته شدن برخی قوانین ماندن‌درخانه، و خروج از منزل هستند.

وقتی افراد زیادی از خانه خارج شوند، رعایت فاصله اجتماعی و دوری از تجمعات، برای کاهش خطر انتقال ویروس بسیار مهم است. همچنین نباید خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب و آفتاب‌سوختگی را فراموش کنید و لازم است که اقدامات لازم برای محافظت از پوست خود انجام دهید.

به گزارش ACS، از هر 5 آمریکایی یک نفر نوعی از سرطان پوست را تجربه خواهد کرد. کشنده‌ترین نوع این سرطان ملانوما است که 1 درصد از موارد ابتلا را تشکیل می‌دهد. اما سرطان پوست بسیار قابل پیشگیری است. بیش از 90 درصد از انواع این سرطان، به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید به وجود می‌آیند.

این راهکارها می‌توانند روش‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست باشند:

  • خود را به عمد در معرض آفتاب‌سوختگی و برنزه کردن قرار ندهید.
  • از انواع کرم‌های ضدآفتاب، با حداقل SPF 30 استفاده کنید.
  • لباس‌های محافظ در برابر آفتاب و کلاه‌های پهن بپوشید.
  • از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر، هنگامی که نور خورشید در شدیدترین حالت خود قرار دارد، در سایه بمانید.
  • برای احتیاط بیش‌تر نزدیک آب، برف یا شن قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: medicalXpress

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر