;
coinex

تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار ؛ تبعات دوگانه بایدن یا ترامپ برای قیمت دلار

سیاست های رییس جمهور فعلی امریکا در قبال نظام جمهوری اسلامی، افزایش سرسام آور قیمت دلار را در پی داشت. اما تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار چگونه خواهد بود؟

از حدود یکسال پیش تاکنون، قیمت دلار سیر صعودی خود را در بازار ارز ایران آغاز کرد و تا به امروز که این مطلب نوشته میشود، قیمت های 26 هزارتومانی را نیز تجربه کرده است. گرچه نوسان قیمت دلار در کانال های 20 تا 24 بسیار بوده است، اما میتوان گفت در مدت اخیر دلار را کمتر زیر 20 هزارتومان معامله کرده اند.

اما چرا قیمت دلار به ناگاه افزایش یافت؟ تاثیر این افزایش قیمت بر زندگی مردم و اقتصاد ایران چه بود؟ و در پایان، آیا انتخابات 2020 آمریکا تاثیری در تفاوت قیمت دلار به طور خاص و در اقتصاد ایران به طور عام خواهد داشت؟ با ما همراه باشید.

تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار

ارتباط دوگانه بایدن یا ترامپ با قیمت دلار چیست؟

پیشتر در تکراتو به پیش بینی انتخابات 2020 آمریکا پرداخته بودیم. همانجا نیز صحبت از این شد که اهمیت انتخابات آمریکا و پیروز احتمالی آن، در تاثیر این انتخابات بر روابط ایران و آمریکا و به تبع آن وضعیت اقتصادی ایران است.

یکی از جنبه های این وضعیت اقتصادی در ایران که طی دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ، به شدت برای کشورمان مشکل آفرین شد، تاثیر تحریم ها بر کاهش فروش نفت و سایر مصائب اقتصادی بود که به نوبه خود بر قیمت ارز تاثیر شایان توجهی داشت.

تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار
تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار

در این گفتار قصد داریم، آرای صاحب نظران مختلف در حوزه اقتصادی را درباره تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار به طور خاص و بر اقتصاد ایران تشریح کنیم.تاکید ما از این جهت است که تکراتو به نوبه خود هیچگونه مسئولیتی در قبال این اظهار نظرها ندارد و صرفا راوی اخبار است.

آنچه در نظر مخاطب ممکن است تفاوت و تناقش جلوه کند، در حقیقت تفاوت دیدگاه این صاحب نظران است. ما ارای این صاحب نظران را روایت میکنیم. قضاوت با شماست. با تکراتو در بررسی تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

امکان کاهش قیمت دلار ، به شرط رفع تحریم ها

همانطور که در مقدمه گفتیم، در این گفتار قصد داریم تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار را با تکیه به آرای صاحب نظران اقتصادی به شما ارائه دهیم.

احمد مجتهد، رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی در مصاحبه با تجارت نیوز، با نظر به حوادث هفته جاری از جمله تحریم‌ بانکی چین و روسیه و انفجار در بیروت وضعیت بازار ارز در هفته‌های پیش رو را بررسی می‌کند.

تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار
تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار

به گفته این کارشناس با توجه به وجود  تورم بالای ۳۰ درصد در کشور و سقوط ارزش ریال، کاهش نرخ ارز ممکن نیست مگر با رخ داد بزرگی مثل کاهش تحریم‌های آمریکا در پی انتخابات ریاست جمهوری این کشور.

اخیرا در پی هشدارهای FATF به کشورهای جهان در رابطه با ادامه رابطه مالی با ایران، دو کشور چین و روسیه رسما مبادلات بانکی خود با ایران را قطع کردند.

عدم تصویب FATF در مجلس باعث شد تا تبادلات مالی و بانکی کشور دچار مشکلات عدیده‌ای شود. فشار تحریم‌ها، کاهش قیمت نفت، عدم فروش نفت به دلیل تحریم‌ها، عدم ورود ارز به کشور، سوء مدیریت، عدم ارتباط مناسب سیاسی با اروپا و آمریکا و … تنها گوشه‌ای از مشکلاتی است که باعث شده تا بازار ارز این چنین ملتهب شود و روند صعودی خود را بی وقفه در پیش بگیرد.

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر به تازگی در بیروت نیز انفجاری رخ داد که تاثیر آن بر بازار ارز چندان دور از ذهن نیست. اما تبعات این رخدادها چطور و چه زمانی به بازار ارز خواهد رسید؟

مجتهد پاسخ می‌دهد: مسلما این اتفاقات اثر منفی خود را خواهد داشت. چرا که ما با لبنان نه در حجم زیاد اما ارتباطاتی داشتیم که احتمالا متاثر خواهند شد. از طرفی همان زمان که مجلس FATF را تصویب کرد و مجمع تشخیص مصلحت نظام دو بند از بندهای پنج‌گانه را تصویب نکرد، بدیهی بود که باید منتظر تبعات منفی برای بانک‌ها و اقتصادمان باشیم.

تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار
تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار

وی ادامه می‌دهد: حتی رئیس کل بانک مرکزی هم این را اعلام کرد. نتیجه هم این شده که هر بانکی در جهان بخواهد با ما کار کند بر اساس قواعد FATF  هشدار دریافت خواهد کرد. چرا که رابطه با ایران با ریسک همراه است.

او می‌افزاید: بدیهی است که این دو کشور به علت حجم بالای معاملاتشان با سایر کشورها حفظ روابطشان را به رابطه با ایران ترجیح دهند و مراودات اندکشان را با ما قطع کنند. زیان را صادرات و واردات کشور ما در آخر می‌بیند و در نهایت کل اقتصاد کشورمان متضرر می‌شود.

مجتهد ادامه می‌دهد: بدون واردات قطعات و مواد اولیه قاعدتا تولید ما دچار مشکل خواهد شد. از طرفی صادرات هم بدون داشتن درآمد ارزی بی‌فایده است. در نهایت با کمبود ارز مواجه می‌شویم.

از نظر مجتهد روند افزایشی برای ارز ادامه خواهد داشت و عوامل کوچک قادر به تاثیر بر آن نیستند. تنها برخی عوامل بسیار مهم مثل رفع تحریم‌های آمریکا می‌تواند آن را تغییر دهد که آن هم هر روز در حال تشدید است.

او در این باره می‌گوید: اگر آمریکا با تغییر رئیس جمهورش تغییر روش دهد مسلما بر وضع ارز ما اثر خواهد گذاشت. حتی بر توافق‌های ما با کشورهای خاص ممکن است موثر باشد. اما تا زمانی که تغییری حاصل نشود چیزی قادر نیست نرخ ارز ما را تکان دهد.

بیشتر بخوانید:

نتیجه انتخابات آمریکا میتواند تاثیر مثبتی بر قیمت دلار داشته باشد

قیمت ارز در ماه گذشته تا ۲۶ هزار تومان هم روند صعودی داشت، اما پس از آن با تزریق ارز و جو روانی ایجاد شده از سوی دولت، قیمت ارز نزولی و در کانال ۲۰ هزار تومان باقی ماند. اما به گفته کارشناسان این ثبات هم نسبی و کاذب است و اگر شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در همین مسیر باقی بماند، در ماه‌های آتی شاهد افزایش قیمت دوباره ارز خواهیم بود.

از نیمه دوم سال ۹۸، شورای پول و اعتبار اقدام به کاهش سود سپرده بانکی کرد و سود سپرده را از ۲۰ و ۲۲ درصد به ۱۵ و ۱۲ درصد کاهش داد. این اقدام با واکنش تند و انتقادانه کارشناسان حوزه بانکی مواجه شد، زیرا آن‌ها معتقد بودند که این روند می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد کشور در شرایط فعلی تحریمی وارد کند.

پس از اجرایی شدن این مصوبه، مردم که از سود سپرده‌های خود امرار معاش می‌کردند، بخشی زیادی از آن‌ها سپرده‌های خود را به دلیل سود پایین از بانک‌ها خارج کرده و آن‌ها را وارد سایر بازار‌های موازی مانند طلا، سکه و بورس کردند. همین مسئله باعث رشد نقدینگی در جامعه شد که به دنبال آن باعث رشد نرخ ارز شد.

تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار
تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار

در ارتباط با تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار، کمال سید علی معاون ارزی پیشین بانک مرکزی در گفت و گویی به رویداد۲۴ گفت: تورم، رشد نقدینگی، افزایش سهام در بورس از عمده دلایلی هستند که روی افزایش قیمت ارز تاثیر گذاشته است، بالاخره بازار‌های موازی مدیریت همدیگر را تعقیب می‌کنند و همین تعقیب باعث می‌شود وقتی در یک بازار رشد صد در صدی وجود دارد، بر بقیه بازار‌ها نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت.

این ارتباط در سایر بازار‌های موازی وجود دارد و فکر می‌کنم آن چیزی که باعث شده نرخ ارز دچار رشد و نوسان شود، کاهش نرخ سود بانکی است که ابتدا تاثیر خود را گذاشت و بعد از آن عدم تصویب FATF را داشتیم که آن هم تاثیر خود را روی نرخ ارز گذاشت. مجموعه این عوامل باعث شد تا شاهد این نرخ ارز باشیم.

سید علی ادامه داد: شرایط کلی در دنیا رکود اقتصادی است و همین مسئله روی اقتصاد کشور‌ها نیز تاثیر گذاشته است، اما از سوی دیگر تحریم‌ها نیز بر اقتصاد ما موثر است. اما واقعیت این است که وضعیت بازار به وضعیت کلی اقتصاد کشور ما برمی‌گردد. درآمد‌های ارزی، فروش نفت، تحریم‌ها، عدم فروش نفت، عدم برگشت ارز صادراتی به همراه مجموعه دیگر عوامل، باعث بروز چنین مشکل و بحرانی برای اقتصاد کشور ما شده است.

تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت دلار
تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت دلار

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه نوسان‌های نرخ ارز طبیعی و کمتر از سایر بازار‌ها بوده است، تصریح کرد: بخشی از بهبود شرایط اقتصادی به نحوه تعامل ما با سایر بازار‌ها و صحنه‌های بین‌المللی برمی‌گردد. روابط سیاسی ما با سایر کشور‌ها به شدت روی اقتصاد ما تاثیر گذاشته است و اگر شرایط تغییر کند و روابط سیاسی ما با دنیا تغییر کند می‌توانیم شاهد بهبود شرایط باشیم. وی درباره تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار گفت: انتخابات آمریکا هم می‌تواند تاثیر مثبتی روی اقتصاد کشورمان داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

باز شدن پروازهای خارجی و تاثیر آن بر قیمت دلار

با وجود اینکه عبدالناصر همتی بارها به واقعی نبودن نرخ ارز، بالا بودن ریسک خرید برای مردم و فزایندگی روند عرضه در سامانه نیما اشاره کرده وحتی و وعده داده که «از این به بعد مردم ثبات بیشتری را در بازار شاهد خواهند بود»، قیمت دلار تغییر چندانی نکرده و ظاهرا بازار واکنشی به سیاستگذار نشان نمی‌دهد.

تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار
تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت دلار

اما فراتر از تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت دلار، پارامتری که باید برای هفته پیش رو در نظر داشت مساله باز شدن پروازهاست. چرا که صحبت این است که از این هفته پروازهای خارجی باز شود. وقتی هم که این پروازها باز شود تقاضای زیادی ایجاد شده و عامل گرانی ارز خواهد شد.

مدت مدیدی است که مسافر از کشور ما خارج نشده است. اکنون ایرانیانی هستند که خارج از کشور کار تجاری و مسافرتی دارند و قطعا تقاضایی در بازار ایجاد می‌کنند. یکی از علل افزایش قیمت در روزهای اخیر هم همین است که عده ای میدانند هفته پیش رو با افزایش تقاضا همراه است، بنابراین شروع به خرید می‌کنند تا هفته بعد با سود بالاتری بفروشند.

تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار

سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز در گفتگو با تجارت نیور، درباره قیمت ارز تا پایان شهریورماه می‌گوید: در سه هفته پیش رو فاکتورهای بسیاری می‌تواند بر بازار اثر داشته باشد، از بورس و عرضه دارا دوم گرفته تا اخبار تاثیرگذار خارجی و حواشی انتخابات آمریکا. روند بورس تا پایان شهریورماه تاثیر بسزایی بر بازار ارز ما خواهد داشت.

تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت دلار
تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت دلار

بر اساس آخرین گزارش‌ها، شاخص تراز تجاری ایران منفی سه میلیارد دلار بوده است، با توجه به تدوام شیوع کرونا و تاثیری که می‌تواند بر کاهش صادرات داشته باشد، این نگرانی وجود دارد که تراز تجاری باز هم کاهش یابد و آن زمان باید دید چه اتفاقی در انتظار بازار ارز خواهد بود؟

بیشتر بخوانید:

سهراب اشرفی درباره تاثیر عرضه دارا دوم بر بازار ارز عنوان می‌کند: عرضه دارا دوم ممکن است به مقدار جزئی اثرگذار باشد اما این که هفته گذشته بورس بیشتر روزها قرمز بود تاثیر بیشتری داشته است. وقتی دلار روند کاهشی داشته باشد بورس هم قرمز خواهد شد. برعکس وقتی دلار افزایشی باشد بورس هم سبز خواهد شد. دارا دوم می‌تواند شاخص بورس را بالا ببرد و بورس هم دلار را افزایشی کند.

ورود مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اظهارات نویدبخش روحانی و واعظی مهم‌ترین اخبار سیاسی بودند. اما بازار ارز به هیچ یک از این سیگنال‌های به نظر موثر، توجهی نشان نداد و نرخ ارز نه تنها کاهش نیافت که اندکی هم افزایش یافت. اما دلیل چیست و چه عاملی می‌تواند بر نرخ ارز اثر کاهشی بگذارد؟

تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت دلار
تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت دلار

وی همچنین درباره تاثیر اخبار مربوط به مکانیزم ماشه بر بازار ارز توضیح می‌دهد: مکانیسم ماشه قرار است به درخواست آمریکا فعال شود اما از طرف دیگر اخباری که در چند روز اخیر رسیده نشان می‌دهد که طرف‌های اروپایی، روسی و همچنین چین اعلام کرده‌اند که آمریکا نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد و آنان به برجام پایبند خواهند ماند. روسیه هم سعی دارد تا جایی که می‌تواند تفاهمی بین طرفین ایجاد کند، فارغ از این که موفق خواهد شد یا نه، این اخبار در حوزه سیاسی بر بازار ارز اثرگذار هستند.

بیشتر بخوانید:

.

گردآوری: techrato

نظر شما در خصوص تاثیر انتخابات 2020 آمریکا بر قیمت دلار چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر