coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

فیلم Cherry 2021 (چری) ؛ نقد و بررسی

در این نوشتار با نقد فیلم Cherry 2021 (چری) مبتنی بر تیزر روبرو خواهید شد. در ادامه با بررسی این فیلم در سایت تکراتو همراه ما باشید.

به اعتقاد من تیزر باید نمایانگر و آشکار کننده‌ی مسائل مهم و هسته‌ی مرکزی انگیزه‌ی کارگردان برای ساخت یک فیلم باشد. لذا تصمیمی که برای نوشتن این سری از نقدها گرفته‌ام هم جاه‌طلبانه است و هم جذابیت بالایی برای منِ منتقد و احتمالا برای شما خواهد داشت.

چرا که باید بیش از اندازه‌ی همیشه در نقد فیلم به نکات ریز و درشت تصاویر و نماهای مختلف دقت کنم. و با موشکافانه‌ترین شکل ممکن به چکش زنی لایه‌های زیرین تصاویر بپردازم تا نقد سالمتر و درست‌تر و یا برداشت منطقی‌تری را در رابطه با کلیت فیلمی که قرار است اکران شود داشته باشیم.

فهرست مطالبی که در ادامه خواهید خواند:

  • یک جنایت عاشقانه!
  • بخش بندی
  • داستانی پر از تضادهای عاشقانه
  • بازیگری جسور
  • تکنیک
  • راه‌کاری برای کارساز بودن فیلم

فیلم Cherry 2021 (چری)

یک جنایت عاشقانه!

فیلم درام و جنایی چری (Cherry 2021) ساخته برادران روسو، از سوی اپل تی‌وی پلاس در سال ۲۰۲۱ اکران خواهد شد. داستان این فیلم در رابطه با نیکو واکر، پزشک ارتش ایالات متحده است که پس از بازگشت از عراق و خدمت به ارتش آمریکا، دچار بیماری و اعتیاد به مواد مخدر می‌شود و در ادامه برای تأمین هزینه تصمیم به دزدی از بانک می‌گیرد.

تحلیل تیزر ؛ فیلم Cherry 2021

تیزر را می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد. بخش اول تیزر با جمله زیر آغاز میشود:

چری:

همه چیزهای زیبا را در قلبم نگه می‌دارم تا وقتی که بمیرم.

عشق، شروع تجربه‌ای متفاوت در زیست یک انسان است. با نمایی جذاب و پر از نور دختری زیبا را در تصویر می‌بینیم. قدم‌های چری لابلای درختان سبز که بوی زندگی را می‌دهند، انگیزه‌ای از جنس خوشبختی، فیلم را باردار می‌کند. چری عاشق می‌شود. عاشق امیلی با بازی سیارا براوو. عشقی عمیق که توهمِ از خودبیگانگی را شکوفا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نقد و بررسی فیلم 5 هم خون 2020

نقد و بررسی فیلم یهودا و مسح سیاه 2021

امیلی با تصمیمی جدی از سوی چری مواجه می‌شود. وی خیلی سریع به ارتش می‌پیوندد و قبل از اینکه جنس این عشق به جنسی از جنس مخدر بدل شود جلویش گرفته می‌شود.

فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry
فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry

چری:

من عضو ارتش شدم.

امیلی:

چرا همچین کاری کردی؟

چری:

بعضی وقتا فکر می‌کنم، هرچی رو که قراره اتفاق بیفته قبلا دیدم. و مثل یک کابوس می‌مونه.

در بخش دوم تیزر ما با تصاویری از جنگ و ترسِ چری در لابلای آن جنگ از بمباران و آموزش‌های خشک و جدی ارتش مواجه می‌شویم. جایی که چری از طریق مربیان بی‌رحم به یک پزشک تبدیل می‌شود.

فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry
فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry

در بخش سوم تیزر با این جمله شروع می‌شود:

چری:

بزرگترین دستاوردی که من بدست آوردم، نمردن بود.

نشان دهنده‌ی این است که احتمالا هلند نام چری را دلاورانه پس از اولین اقدام وی در میدان جنگ برای خود می‌کند.

و اما بخش چهارم فیلم را می‌توان به روانشناختی‌ترین بخش‌های داستانی سینما نامگذاری کرد. این بخش به مطالعه شخصیتی می‌پردازد که دچار PTSD (سندرمی است که پس از مشاهده یا تجربه‌ی مستقیم یا شنیدن یک عامل استرس‌زا و آسیب‌زای شدید روی می‌دهد که می‌تواند به مرگ واقعی یا تهدید به مرگ یا وقوع یک سانحه‌ی جدی منجر شود.) شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های 2021

حتی اگر چری به امیلی، همان عشق زندگی‌اش، همان وجود یا هستی دومش، برگشته باشد، به راحتی نمی‌تواند به عنوان یک فرد عادی به زندگی خود ادامه دهد. برای کسی که دیگر خواب و آرامش برایش معنایی ندارد، قهرمان بودن به چه قیمت؟

اقدامات مازوخیستی و درماندگی بیش از حد چری او را وادار به نوشیدن مشروبات الکلی، اعتیاد به مواد مخدر، و یک سری تصمیمات هنجار شکن می‌کند. او حتی به این واسطه امیلی را هم با خود به قعر حس درماندگی و تاریکی می‌کشاند.

چری:

یه صدایی توی سرم هست.

امیلی:

نگران نباش. یه روز این صدا خاموش می‌شه.

با برخورد با این دیالوگ بین چری و امیلی متوجه بیماری او می‌شویم. بیماری‌ای که با دلجویی و همدردی امیلی همراه می‌شود. کاملا در تصویر مشخص است که امیلی هرکاری می‌کند تا همراه چری باشد. حتی به غلط!

بدون شک آنچه که من در این تیزر می‌بینم قرار است یکی از دلگیرترین و غم آلودترین بخش‌های دراماتیک تاریخ سینما شود. مرا یاد فیلم مرثیه‌ای بر یک رویا انداخت با آن پایان مطلقِ ناامید کننده و سیاه که هیچ راه چاره و کورسوی امیدی برایش نمی‌شد در نظر گرفت.

فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry
فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry

چری:

گاهی اوقات احساس می‌کنم هر آنچه که اتفاق می‌افتد را دیده ام.

راوی که همان چری با بازی تام هلند است از همان صحنه‌ی ابتدایی تیزر، با صدایی غمگین و درمانده به نکته‌ی بسیار جدی اشاره می‌کند:

این یک کابوس است.

شاید او یک نوجوان فاتالیست (فاتالیسم یا تقدیر گرایی می‌گوید که اگر قرار باشد امری روی دهد هرکاری که انجام دهیم باز آن امر روی خواهد داد) باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های مارول در سال 2021

ظاهرا این فیلم باید با انتظارات زیادی روبرو شود، کارگردانی آن را جو و آنتونی روسو بر عهده دارند و تام هالند، یکی از دوستان دیرینه‌ی آن‌ها برای این فیلم در نقش چری به ایفای نقش پرداخته است. تام که فیلم مرد عنکبوتی ساخته‌ی جان واتس را در راه دارد به عنوان یک پزشک عراقی، زندگی دلخراشی را با لحظات هیجان انگیز و پر از فراز و نشیب، خود را به خوبی نشان می‌دهد.

داستانی پر از تضادهای عاشقانه ؛ فیلم Cherry 2021

فیلم چری ساخته‌ی برادران روسو که با چهار فیلم در دنیای سینمایی مارول از جمله Captain America: Winter Soldier، Captain America: Civil War، Avengers: Infinity War، Avengers: Endgame به موفقیت بزرگی دست یافته‌اند، است.

آنها برای ساخته‌هایشان روند خاصی را پیش گرفته بودند که در فیلم چری کمی متفاوت پیش می‌رود. در این فیلم با واقعیت آشتی کرده‌اند. در این سفر جدید خواهر آنها، آنجلا (که اعتبار فیلمنامه‌نویسی برای تیم تولید کننده چری است) و تام هالند از کسانی هستند که انگیزه‌ی اصلی را به آن‌ها می‌دهند.

یک داستان پر از استعاره و مملو از پیوستگی‌های شاعرانه‌ی عشق و اعتیاد را روایت می‌کنند. لحظات سخت و درماندگی خاص و ویژه‌ای در این تراژدی اعتیاد ‌برانگیز فیلم چری فراوان است. این لحظات خاص را جسیکا گلدبرگ و آنجلا روسو در فیلمنامه‌ای که بر پایه‌ی رمان نیکو واتر نوشته‌اند با شگفتی و امید، کمدی سیاه، عشق و رستگاری تلفیق کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

از تیزری که بیرون آمده است مشخص است که برادران روسو به وضوح هر کاری می‌کنند تا خواسته‌های خود را جهت ساخت یک فیلم پر فروش عملی کنند. درامی که با صبر و حوصله، پر از پیچیدگی و به ریزبینانه‌ترین شکل ممکن و تکان دهنده‌ترین حالت ممکن ساخته شده است. شخصیت اصلی آن دانش آموز آینده‌داری است که در ارتش آمریکا ثبت نام می‌کند.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم ماهی کوچک (The Little Fish 2021)

در ابتدا، ما احساس می‌کنیم که تام هلند که یک پسر غیر معمولی است در نقش چری همان هولدن کالفیلد داستان ناتور دشت اثر مشهور جی دی سالینجر است که به صورت اول شخص از زبان هولدن روایت می‌شود. داستان سالینجر یکی از معتبرترین روایت‌ها از سرگشتگی دوران نوجوانی است.

فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry
فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry

وقتی چری با دختری در محوطه دانشگاه روبرو می‌شود، آن‌ها در مورد مسائل خاص و غریبی که احتمالا عاشقانِ عاشق‌پیشه‌ی عشق فهمیده خواهند فهمید، صحبت می‌کنند.

چری:

خیلی خوشحالم که اینجایی.

امیلی:

چرا اونوقت؟

چری:

چون از تو خوشم میاد.

اما به نظر می‌رسد با آن نورپردازی خاصی که برای این دو نوجوان در ابتدای فیلم در نظر گرفته شده است، اطراف آن‌ها همه چیز رنگ ابهام را به خود گرفته‌اند. انگار همه چیز یک توهم است. انگار فقط آن‌ دو نفر در آن دانشگاه و در جهان حضور دارند. اگر کسی در جوانی برای بار اول عاشق شده باشد می‌فهمد من چه می‌گویم و حال و احوال این دو نفر را درک و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین فیلم های 2021 ؛ آپدیت مارس 2021

وی که از یک وضعیت وحشتناک و ترسناک در عراق بازگشته است، از PTSD رنج می‌برد. وی در ادامه قربانی اعتیاد به مواد مخدر می‌شود. نیکو واکر قبل از اینکه گرفتار شود دست به 10 فقره سرقت از بانک در کلیولند و اطراف آن برای تامین مایحتاج خود می‌زند.

بازیگری جسور ؛ فیلم Cherry 2021

تام هلند به عنوان چری به جسورانه‌ترین و جذاب‌ترین شکل ممکن حال و هوای دوران جوانی را به نمایش می‌گذارد. از ترس، ناامیدی و خشونت گرفته تا امید و لطافت کودکانه. به همین ترتیب، براوو در نقش امیلی به عنوان همراه جدی و عاشق‌پیشه‌ی چری، باعث می‌شود این جزئیات خودنمایی کنند. و ما در طول تیزر سیر نزولی یا شاید در این دنیای سیاه و تاریک امروزه‌ی ما سیر صعودی معصومیتی همچون چهره‌ی کودک به اعماق ناامیدی را طی می‌کند، می‌بینیم.

فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry
فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry

تکنیک ؛ نقد فیلم Cherry 2021

در این تیزر متوجه نکته‌ی جالبی می‌شویم. شکلی که کارگردان فیلم چری برای تصاویر خود انتخاب کرده انگار قرار بر این است که در طول فیلم تغییر ‌کند. در سکانس‌هایی که از این تیزر می‌بینیم به طرز واضحی تحت تاثیر بودن این کارگردان را از آثار فرانسیس فورد کاپولا، استنلی کوبریک، الیور استون و کوئنتین تارانتینو می‌توان مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید:‌

نقد و بررسی سه گانه ماتریکس ؛ چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟

نقد و بررسی مستند معضل اجتماعی 2020

این تقلیدهای سازنده و در راستای روایت و ساختار فیلم بسیار در دنیای تصویر اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال در همین سریال قورباغه ساخته‌ی آقای هومن سیدی با بازی نوید محمدزاده و صابر ابر و غیره این فضای دراماتیک یکسان بسیار خوب لابلای ساختار روایی فیلم جای خودش را باز کرده است.

اگر بخواهیم در تیزر به سکانس یا تصویری مبنی بر فضاهای دراماتیک یکسان در رابطه با فیلم‌های کارگردانانی که نامشان ذکر شد اشاره کرد، می‌توان گفت: از آنجایی که چری به عنوان یک پزشک به عراق، جایی که همه چیز در حال تخریب است و خون‌ریزی بیداد می‌کند، اعزام می‌شود؛ سکانس‌های آموزش مقدماتی با گروهبان‌های خشن و خشک مرا یاد فیلم غلاف تمام فلزی ساخته‌ی استنلی کوبریک انداخت.

فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry
فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry

یا وقتی چری را با مونولوگ‌های مستقیم به دوربین می‌بینیم، با آن مدل از کادربندی و تکنیکی که فیلمبردار از آن استفاده می‌کند، مرا یاد شخصیت‌های فیلم‌های استنلی کوبریک می‌اندازد. یا تصاویری از هلیکوپترهای نظامی که در فیلم وجود دارد یاد آور فیلم اینک آخرالزمان به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا بود.

راه‌کاری برای کارساز بودن فیلم ؛ فیلم Cherry 2021

اقتباس جسیکا گلدبرگ و آنجلا روسو – اوستوت بر پایه رمان چری اثر نیکو واکر، اساساً یک داستان عاشقانه است. فیلم دو ساعت و بیست و دو دقیقه زمان ما را مصرف می‌کند تا این داستان عاشقانه را که پتانسیل کشش دراماتیک کمتری دارد برای ما روایت کند. بنظرم خیلی طولانی ست.

برای کارساز بودن این فیلم باید به یک ساعت و سی دقیقه از زمان آن کاسته می‌شد. اینطور که مشهود است جو و آنتونی روسو جهت ایجاد یک ساختار دراماتیک جذاب و تاثیرگذار تمثیل‌های سیاسی را ارائه خواهند داد و از طریق فلش بک داستان‌هایی را به آن اضافه کرده‌اند. آنها همچنین تمام تلاش خود را برای نشان دادن تمام زوایای لطیف روانی تام هلند به عنوان چری انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

سازندگان فیلم از لنزها و رنگ‌های نرم، و شکستن دیوار چهارم برای انتقال معصومیت سال‌های نوجوانی چری به وحشت جنگ استفاده می‌کنند. وقتی به سکانس های جنگی در عراق نگاه می‌کنیم، صحنه‌ها بیشتر توسط چری پزشک توصیف می‌شود. برادران روسو بیش از آنکه اجازه دهند وحشت جنگ در صحرا به صورت بصری خود را نشان دهد، اصرار دارد که از صدا برای روایت آنچه چری می‌بیند، استفاده کند.

اینطور که مشخص است بهم ریختگی درونی و روانی چری از حوادثی که به عنوان یک پزشک شاهد بوده، بواسطه‌ی فیلمبرداری خوب آقای نیوتون توماس سیگل و استفاده از سایه‌ روشن‌های تاثیرگذار جهت تاثیرگذاری آثار مخرب انتهایی فیلم به خوبی ایجاد شده‌اند. به نظر می‌رسد آن لحظات انتهایی با اضطراب و تنش‌زایی آقای نیوتون توماس سیگل با تمرکز ویژه‌ای از طریق کابوس‌های بی‌وقفه شبانه زنده می‌شود.

حماقت‌های سیاست خارجی ایالات متحده به طرزی تاریک و کمیک و در نهایت غم‌انگیز جلوه کردن در این فیلم باز می‌شود. چری با توجه به اینکه نمره‌ی کمی از سوی منتقدین دریافت کرده به اعتقاد من فیلم مهم و تاثیرگذاری است. و نکات قابل توجهی را یادآوری خواهد کرد.

فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry
فیلم Cherry 2021 (چری) / تیزر Cherry

چری برای مقابله با مشکلات روانی خود سعی دارد با هروئین خود درمانی ‌کند. و امیلی برای نزدیکتر شدن به او، در مصرف مواد مخدر به او می‌پیوندد. امیلی به همان اندازه که به مواد مخدر اعتیاد دارد، به چری نیز معتاد است. حدس من بر این است که هلند و امیلی عشقی مخرب و غیر منطقی را در فیلم به نمایش خواهند گذاشت. که فراتر از هر مسئله‌ی مبهم فیلم است. درواقع آنها مرگ را به رابطه‌ای تزریق می‌کنند که ناشی از عشق نوجوانی ست.

چری:

می‌تونی دوباره به اون لحظه‌ای که عشقت رو برای اولین بار دیدی فکر کنی؟ دقیقا یادت بیاد که چجوری بوده؟ چه چیزی رو توش دیده بودی که گفتی آره، همینو میخوام بدونم.

بعضی وقتا فکر می‌کنم هرچی رو که قراره اتفاق بیفته دیدم. و این مثل یه کابوس می‌مونه.

و در انتها تیزر با تصاویری محو، مقطع و قرمز رنگ به پایان می‌رسد.

فیلم Cherry 2021 ؛ عوامل فیلم

  • کارگردان: برادران روسو
  • تهیه‌کننده: کریس کاستالدی، جاناتان گری، مایک لاروکا، متیو رودز، برادران روسو و جک ایست
  • نویسنده: جسیکا گلدبرگ و آنجلا روسو – اوستوت بر پایه چری اثر نیکو واکر
  • بازیگران: تام هالند در نقش چری، سی‌یرا براوو در نقش امیلی، جک رینور، مایکل ریسپولی، جف والبرگ، فارست گودلاک، مایکل گاندولفینی، کایل هاروی، پوچ هال، توماس لنون در نقش پدر، کلی برگلند در نقش مدیسون کوالسکی، خوزه پابلو کانتیلو در نقش گروهبان دکو، نیکول فورستر در نقش پزشک، جیمی بروئر در نقش شلی، فیون اوشیا در نقش آرنولد و آدام لانگ در نقش گروهبان گرین
  • موسیقی: هنری جکمن
  • فیلم‌بردار: نیوتون توماس سیگل
  • تدوین‌گر: جف گروت
  • شرکت تولید: ای‌جی‌بی‌او و هایدوی اینترتیمنت
  • توزیع‌کننده: اپل تی‌وی پلاس
  • کشور: ایالات متحده
  • زبان: انگلیسی

در پایان به علاقه مندان هنر هفتم اکیدا توصیه میکنیم نگاه به بهترین فیلم های کمدی 2021، بهترین انیمه های 2021، بهترین انیمه های زمستان 2021، بهترین فیلم های کره ای 2021، بهترین فیلم های دی سی 2021، بهترین انیمیشن های 2021 و بهترین فیلم های زامبی 2021 داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم Cherry 2021 (چری) چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر