;
coinex

نقد فیلم Zola (زولا 2020) ؛ نخراشیده ولی دوست‌داشتنی

در این نوشتار به نقد فیلم Zola به کارگردانی مکس جنیکزا براوو می‌پردازیم. در ادامه با بررسی، تحلیل و نقد فیلم زولا در سایت تکراتو همراه ما باشید.

کارگردانی این فیلم بر عهده جنیکزا براوو (Janicza Bravo) بوده است. به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر کارگردان‌های زن بیشتری در حال ساخت آثار موفق‌ سینمایی بوده و کم کم در حال تثبیت کردن جایگاهشان در بازار هالیوود در کنار مردان هستند.

در فیلم زولا Zola دو بازیگر نقش اصلی داریم: زولا با بازی تیلور پِیج (Taylour Paige) و استفانی با بازی رایلی کیو (Riley Keough). پیج از پرکارترین بازیگران حال حاضر است که اخیرا در فیلم Ma Rainey’s Black Bottom در کنار اسطوره‌ای چون وایولا دیویس (Viola Davis) و چادویک بوزمن فقید (Chadwick Boseman) درخشیده است.

همچنین در فیلم جدید بوگی (Boogie) بازی کرده و سال‌ها پیش جزو بازیگران دبیرستان موزیکال (High School Musical) بوده است. کیو اما از آن طرف به خودی خود به دلیل نسبت فامیلی با یکی از مشهورترین خوانندگان تمام اعصار و دوران شناخته شده است اما بسیار پر کار بوده و حدود بیست فیلم در کارنامه‌ خود دارد مانند خانه‌ای که جک ساخت (The House That Jack Built) از کارگردان دانمارکی، لارس فون تریه (Lars Von Trier)، و عسل آمریکایی یا امریکن هانی (American Honey).

در واقع رایلی کیو بزرگ‌ترین نوه الویس پرسلی (Elvis Presley) مرحوم است. مادر او، لیسا مری پرسلی (Lisa Mary Presley) است که دختر الویس است. بازیگران مکمل در فیلم Zola هم حرفی برای گفتن دارند. یکی از آن‌ها کلمن دومینگو (Coleman Domingo)، بازیگر فیلم موفق “اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند” (If Beale Street Could Talk)، Ma Rainey’s Black Bottom و سریال یوفوریا (Euphoria) است. آن یکی نقش مکمل هم به عهده نیکلاس براون (Nicholas Braun) بازیگر سریال بسیار موفق جانشینی (Succession) می‌باشد.

نقد فیلم Zola : خلاصه داستان بدون اسپویل

نخراشیده ولی دوست‌داشتنی

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم Zola خواهید خواند به شرح زیر است:

  • نخراشیده ولی دوست‌داشتنی – خلاصه داستان
  • صحبت‌های کارگردان و بازیگر اصلی
  • نظر منتقدان
  • نتیجه‌گیری
  • عوامل و دست‌اندرکاران

فیلم Zola جدیدترین فیلم کارگردان آمریکایی، جنیکزا براوو است که در ژانر دراما شاخته شده است. در این فیلم داستان یک سفر کوتاه به فلوریدا روایت می‌شود.

نقد فیلم Zola ؛ نقد فیلم زولا
نقد فیلم Zola ؛ نقد فیلم زولا

زولا، پیش‌خدمتی در دیترویت (Detroit) است که پس از آشنایی با استفانی تصمیم به سفری یک هفته‌ای به فلوریدا می‌گیرند اما این یک هفته به دو سه روز ماجرای حسابی تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های 2021

بهترین انیمه های زمستان 2021

فیلم زولا Zola در ژانر کمدی تاریک ساخته‌ شده؛ ماجراجویانه و هیجان‌انگیز است و گریزی هم به فیلم‌های جنایی می‌زند. نکته جالب توجه در مورد فیلم زولا این است که بر اساس یک سری رشته توییت در سال 2015 ساخته شده و کاملا واقعی است. (رشته توییت به یک سری توییت‌های به هم پیوسته گفته ‌می‌شود که کاربران برای توضیح روایت‌های طولانی استفاده می‌کنند چرا که در یک توییت محدودیت تعداد کاراکتر وجود دارد و ماجراها و داستان‌ها در یک توییت جا نمی‌شوند.) این رشته توییت در توییتر وایرال شده بود.

در دنیای سینما آثار بسیاری از منابع مختلفی مانند کتاب، بازی‌ها، مقالات، رادیو و حتی پادکست الهام گرفته‌اند ولی این اولین بار است که توییتر نامش وارد این لیست می‌شود.

در فیلم براوو، زبان شبکه‌های اجتماعی و زبان عامیانه سینمایی به خوبی در هم تنیده شده‌اند. زولا در یک رستوران پیش‌خدمت است که با استفانی آشنا می‌شود.

هر دو رقصنده‌ هستند که به علاوه علایق مشترک دیگر باعث می‌شود خیلی زود با هم صمیمی شوند. استفانی برای زولا از یک کلاب می‌گوید که معدن اسکناس است و ظاهراً می‌توانند آنجا پول خوبی به جیب بزنند.

نقد فیلم Zola ؛ نقد فیلم زولا
نقد فیلم Zola ؛ نقد فیلم زولا

در نهایت زولا راضی می‌شود با او در یک سفر جاده‌ای کوتاه یک هفته‌ای به فلوریدا بروند. دو نفر دیگر هم آن‌ها را همراهی می‌کنند. یک نفر به نام X که اولش مشخص نیست دقیقاً چه کاره است، و دوم دِرِک، دوست‌پسر مشنگ استفانی.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کره ای 2021

بهترین انیمیشن های 2021

اینکه تلفن‌همراه‌های هوشمند، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی چطور شیوه‌های ارتباطی ما را شکل داده‌اند، اساس و شالوده این فیلم کمدی تاریک و هیجان‌انگیز است.

مهم‌ترین و شفاف‌ترین پیام زولا، خطرات دوستی‌های سریع و اعتماد به آن‌ها و تجربیات بی پروای اوایل جوانی است. زولا آن چیزی که بینندگان انتظار دارند نخواهد بود. نه به هوشمندی Spring Breakers است و نه به منصفانگی Hustlers (دو فیلم مشابه که خلاصه آن‌ها در قسمت‌‌های پایانی از ادامه نقد فیلمZola  آمده است).

آرام‌تر و رام‌تر از چیزی است که بعد از دیدن تریلر انتظار داریم. زولا تخیلی نیست بلکه بیشتر خود آمریکا را به تصویر کشیده است: مخوف، گاهی به طرز اذیت‌کننده‌ای سرگرم‌کننده که در بی‌نظمی خودش حیران است؛ روایتی دقیق از زندگی زولا و اطرافیانش.

در یکی از صحنه‌ها براوو به زیبایی یک داستان و شاید رشته توییت موازی را در فیلم گنجانده: آن جا که زولا در ماشین است و از کنار مرد سیاهپوستی که ماشینش توسط پلیس توقیف شده عبور می‌کند. با اینکه ماشین با سرعت از کنار آن صحنه عبور می‌کند اما براوو دوربین را چرخانده و قصه مردی را به نمایش می‌گذارد که در افق دید فیلم فعلی محو می‌شود. فیلم Zola زولا خواسته با قسمت جنایی ماجرا کمی خوش بگذراند ولی عنان از کف نداده است.

نقد فیلم Zola ؛ نقد فیلم زولا
نقد فیلم Zola ؛ نقد فیلم زولا

زولا یک نمود مدرن، کاملا آمریکایی و محتاطانه درباره جوانی، اعتماد بی جا و خلاف است که شیب و شتاب مناسبی از نمایش سبک زندگی کم‌خطر تا نیمه خطرناک تا یک فاجعه تمام‌عیار دارد.

نویسنده به هنرمندی تمام توانسته یک داستان کمدی با رگه‌هایی از پوچی مدرن و از بی‌خیالی محض در قشر جوان را به خوردمان بدهد. از ابتدای فیلم وقتی استفانی به زولا زنگ می‌زند زولا حس می‌کند قضیه بودار است. استفانی یکی دو صباحی بیشتر نیست که او را می‌شناسد و دو همراه عجیب و غریب دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

بهترین فیلم های مورگان فریمن

به هر حال وسوسه پول قلنبه درآوردن و ماجراجویی درون زولا به احساس خطر و احتیاطش می‌چربد و به این غریبه تازه از راه رسیده اعتماد می‌کند.

موضوع جالب توجه در پوستر فیلم زولا Zola 2020 ، لوگوی شرکت A24 است که به چشم می‌خورد. این شرکت یک کمپانی ساخت فیلم‌های مستقل است که در سال 2012 در نیویورک تاسیس شد. A24 نسبت به سابقه 9 ساله‌اش به قدری موفق عمل کرده که آمدن نامش در کنار عنوان هر فیلمی کافی است تا فروشش را تضمین کند.

فیلم‌هایی از جمله Midsommar و Hereditary از آری استر (Ari Aster)، جادوگر (The VVitch) و فانوس دریایی (The Lighthouse) از رابرت اگرز، میناری (Minari)، کشتن گوزن مقدس (The Killing Of A Sacred Deer) از لانتیموس، لیدی برد (Lady Bird) از گرتا گرویگ (Greta Gerwig) و بسیاری از آثار قابل توجه دیگر.

در واقع می‌توان فیلم زولا را جزو سه‌گانه “دختر جوانی با رفتارهای پر خطر” دانست که این شرکت در ادامه دو فیلم Spring breakers و The Florida Project ساخته است. هر سه فیلم در فلوریدا تولید شده‌اند.

نقد فیلم Zola : صحبت‌های کارگردان و بازیگر اصلی

براوو، کارگردان فیلم، ماجرای زولا را یک تجربه جذاب و هیجان‌انگیز و غنی خوانده که مردم را ترغیب می‌کند تا به او بپیوندند و در این تجربه سهیم باشند.

نقد فیلم Zola ؛ نقد فیلم زولا
نقد فیلم Zola ؛ نقد فیلم زولا

او در این باره می‌گوید: ” می‌خواستم مطمئن شوم که هنگام ساخت این فیلم، صدای اِیژا (A’Ziah – نویسنده اصلی رشته توییت) گم نمی‌شود و می‌بایست همان حس و حال و زبان خاص روایی را به فیلم منتقل کنم.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های موزیکال

بهترین فیلم های هندی 2021

در واقع بزرگ‌ترین چالش در نویسندگی، کارگردانی و به هم وصل کردن کل داستان این بود که مطمئن شویم جان کلامی که باعث شده بود من و سایر عوامل ساخت فیلم بسیار دوستش داشتیم را به زبان تصویری فیلم برگردانیم و حفظش کنیم.

وقتی این شغل را به عهده گرفتم می‌دانستم که باید با او تماس حاصل کنم. با اِیژا و مادرش یک تماس تصویری برقرار کردیم. با او مصاحبه کردم و چیزهایی که گفته بود را الگوی ساخت فیلم قرار دادم.

مثلا از او خواهش کردم از اولین آپارتمانش عکسی بفرستد و از طراح صحنه خواستم لوکیشن خانه زولا را شبیه این عکس دربیاورد. در کل سرش را با سوالاتی که گهگاه به ذهنم می‌رسید درد آوردم و او همیشه در دسترس بود و جواب سوالاتم را می‌داد.

ماجرا آنقدری پر و پیمان بود که دیگر نیازی نبود چیز خاصی به روند فیلم اضافه کنیم. واقعاً از تماشای بازی تک تک بچه‌ها و روند فیلم‌برداری لذت بردم. اگر دقت کرده باشید تمام جنبه‌های فیلم بسیار اگزجره و غلو شده چرا که فضای واقعی نقل شده در توییت‌ها دقیقاً همین بود.

به بیانی دیگر، جهانی که اِیژا برایمان ترسیم کرده بود گویا تلاقی جهان‌های دیوید لینچ با اشعار کاردی بی (Cardi B) بود. مثلا ترکیب مخمل آبی (Blue Velvet) با بوداک یِلو (Bodak Yellow).”

اِیژا نویسنده توییت‌ها و زولا در دنیای واقعی این تجربه را هیجان‌انگیز خوانده و می‌گوید این تفکری است که مانیفست تمام زندگی‌اش است. حس می‌کند همه از طریق فیلم می‌توانند به همان حالت ذهنی او نزدیک شده و تجربه او را لمس کنند.

نقد فیلم Zola ؛ نقد فیلم زولا
نقد فیلم Zola ؛ نقد فیلم زولا

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

بهترین فیلم های چینی

پیج در رابطه با ایفای نقش زولا می‌گوید:

من در تمام زندگی‌ام همیشه در حال عذرخواهی از این و آن بوده‌ام.

ببخشید که مزاحم شدم؛ ببخشید که فلان، ببخشید که اینجوری، ببخشید که اینجوری… اما برای بازی کردن این کراکتر قدرتمند باید همه این‌ها را کنار می‌گذاشتم و وجهه قدرتمند وجودم را کشف می‌کردم.

دیگر برای عبور از ماجراهای گذشته که دیگر سودی برایم نداشتند آماده بودم.

نقد فیلم Zola : نظر منتقدان

کلینت وورتینگتون / Consequences Of Sound

 زولا بی نقص نیست. فیلمنامه کمی آبی و شل و ولی دارد و ده- پانزده دقیقه آخر به نسبت روند کلی فیلم سر هم بندی شده به نظر می‌رسد.

اما بسیار هیجان‌انگیز بوده و بخصوص با حضور پِیج، انرژی پرشور و اعتماد به نفس زیادی در روایت خود دارد. تنها چیزی که باید نگرانش باشیم این است: موضوع طولانی بعدی در توییتر که قرار است فیلمش را بسازند چه خواهد بود؟

بنجامین لی / گاردین

اقتباس زولا Zola از توییتر به همان اندازه داستان اصلی، نخراشیده و ناقص است و به همان اندازه دوست‌داشتنی است.

کریس اوانجلیستا / Slashfilm

این فیلم شنیع است، بی‌رحمانه است، وحشی است و اغلب خنده‌دار است.

آنتونی کافمن / اسکرین دِیلی

در نهایت زیاد رضایت‌بخش نیست. بیشتر در فرم مشکل دارد تا محتوا.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های IMDb در سال 2021

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

نقد فیلم Zola : فیلم‌های مشابه

اگر از فیلم زولا Zola خوشتان آمده و اگر از فضای کلی فیلم یا داستان فیلم زولا خوشتان آمده می‌توانید از دیدن فیلم‌های زیر لذت ببرید:

  • Hustlers 2019 / بازیگران: جنیفر لوپز (Jennifer Lopez)، لیلی رینهارت (Lili Reinhart)، کاردی بی

خلاصه داستان: دستینی برای امرار معاش شغل رقصندگی را برگزیده است. زندگی‌اش بعد از آشنایی با رامونا متحول می‌شود.

رامونا به او شیوه پول کندن از مشتریان وال استریتی را نشان می‌دهد. همه چیز خوب پیش می‌رود تا وقتی که بحران اقتصادی سال 2008 از راه می‌رسد و دستینی و همکارانش باید راه جدیدی برای ادامه زندگی پیدا کنند.

  • Spring Breaker 2012 / بازیگران: سلینا گومز (Selena Gomez)، ونسا هاجنز (Vanessa Hudgens)، اشلی بنسون (Ashley Benson)، جیمز فرانکو (James Franco)

خلاصه داستان: چهار دختر دانشجو قصد سفر به فلوریدا را برای تعطیلات بهاری دارند اما پول زیادی در دست و بال ندارند. بنابراین از یک رستوران سرقت کرده و به سفر می‌روند که البته پلیس به زودی دستگیرشان می‌کند.

اوضاع وقتی پیچیده می‌شود که یک رپر نوظهور با قید وثیقه آزادشان می‌کند.

  • Booksmart 2019 / بازیگران: بینی فلدستین (Beanie Feldstein)، کیتلین دِور (Kaitlyn Dever)

خلاصه داستان: مالی و ایمی دو دانش‌آموز کنکوری هستند که تمام وقت خود را به درس خواندن گذرانده‌اند.

وقتی می‌فهمند هم‌کلاسی‌هایشان که تمام سال را به خوش‌گذرانی پرداخته‌اند از بهترین دانشگاه‌های کشور پذیرش گرفته‌اند، تصمیم می‌گیرند در آخرین شب سال تحصیلی به مهمانی رفته و به همه ثابت کنند که آن‌ها هم اهل دل بوده و صرفاً دو خرخوان حوصله‌سر‌بر نیستند.

  • Magic Mike 2012 / بازیگران: چنینگ تیتوم (Channing Tatum)، متیو مک کانهی (Matthew McConaughey)، مت بامر (Matt Bomer)، جو منگنیلو (Joe Manganiello)

خلاصه داستان: مایک در طول روز به کارهای ریز و درشتی برای امرار معاش مشغول است و شب‌ها به عنوان یک رقصنده در کلاب کار می‌کند.

اما این سبک زندگی وقتی که به خواهر یکی از همکارانش علاقه‌مند می‌شود برایش مشکل‌ساز می‌شود.

  • The Florida Project 2017 / بازیگران: ویلم دفو (Willem Dafoe)، بروکلین پرینس (Brooklynn Prince)

خلاصه داستان: سه دختر بچه عمرشان را به بازی و شادی‌های کودکانه می‌گذرانند در حالی که بزرگ‌ترها سعی می‌کنند آن‌ها را از مواجهه با سختی‌ها و زشتی‌های دنیای واقعی حفظ کنند.

  • Out Of Time 2003 / بازیگران: دنزل واشینگتن (Denzel Washington)، ایوا مندس (Eva Mendes)

خلاصه داستان: مت یک رئیس پلیس در شهر کوچکی در فلوریدا است که با زنی آشنا شده و عاشقش می‌شود.

زن بیماری سختی دارد و در شرف مرگ است پس مت مقداری پول دزدیده و برای درمان به او می‌دهد اما وقتی اوضاع برای مت دشوار می‌شود که خانه زن در آتش سوخته و او با پول‌ها ناپدید می‌شوند و تمام سرنخ‌ها به مت منتهی می‌شود و زیر ذره‌بین همکارانش قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کمدی 2021

بهترین فیلم های زامبی 2021

نقد فیلم Zola : نتیجه‌گیری

در نهایت باید گفت فیلم زولا Zola 2020 هر چند از بسیاری جهات نتوانسته منتقدان را راضی کند اما قدم به قدم از واقعیت کپی شده و سرگرم‌کننده، هیجان‌انگیز، پر تعلیق، جنایی و از همه مهم‌تر آموزنده است. ارزش حداقل یک بار تماشا را دارد.

نقد فیلم Zola : عوامل و دست‌اندرکاران

  • کارگردان: جنیکزا براوو
  • نویسنده: جنیکزا براوو، جرمی اُ. هریس، اِیژا کینگ، دیوید کوشنر
  • تهیه کنندگان: کارا بِکر، الیسون رز کارتر، دیو فرانکو، الیزابت هگرد، دیوید هینوجوسا، وینس جولیوِت
  • بازیگران: تیلور پیج، رایلی کیو، کولمن دومینگو، نیکلاس براون
  • فیلمبردار: آری وِگنر
  • آهنگساز: داگ واکر
  • کارگردان هنری: مری فلورنس براون، استفان اردبرگ
  • طراح صحنه: راستون هد
  • تدوین: جوی مک میلان

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم zola چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر