coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

نقد فیلم Mainstream (جریان اصلی 2020) ؛ آنسوی تاریک انسان

در این نوشتار به نقد فیلم Mainstream به کارگردانی گیا کاپولا خواهیم پرداخت. در ادامه با ما  سایت تکراتو همراه باشید تا بیشتر در رابطه با نقد فیلم جریان اصلی بدانید.فرانکی (مایا هاوک)، پیشخدمتی جوان و ناراضی در لس آنجلس که اخیراً توسط پدرش یتیم شده است، بیشتر اوقات فراغت خود را صرف فیلمبرداری فیلم های آماتور از طریق تلفن همراه خود میکند.

یک روز در بازار، او با لینک (اندرو گارفیلد)، یک مرد غیر اجتماعی جذاب و لجوج آشنا میشود که طی یک اجرای بداهه این آشنایی به طول می انجامد. فرانکی که از او فیلم میگیرد این ویدئو را در  YouTube بارگذاری میکند که به سرعت پخش میشود و فیلم دست به دست بین مردم خود را میشناساند.

با اعتقاد به اینکه لینک توانایی بالقوه تبدیل شدن به یک شخص تأثیرگذار مشهور را دارد، فرانکی تصمیم میگیرد او را به همراه همکارش جیک (نات ولف) در ساخت یک سری ویدئوها مشارکت دهد.در نهایت لینک به ستاره ای خاص تبدیل میشود، اما این محبوبیت و معروف شدن و قدرت زیاد مسئولیت بزرگی به همراه دارد که در ادامه فرانکی شروع به نمایان شدن و آشکار شدن چهره جدید و تاریک و یا درواقع آن بعد از وجه لینک شد که همیشه سرکوب میشده که نه چندان جذاب میباشد.

لازم به ذکر است که برای خواندن نقدی متفاوت به صفحه نقد فیلم جریان اصلی (Mainstream 2020) در سایت فیگار مراجعه بفرمایید.

نقد فیلم Mainstream (جریان اصلی 2020)

آنسوی تاریک انسان

در ادامه این نوشتار و نقد فیلم جریان اصلی با مطالبی با عنوان های زیر مواجه خواهید شد که شرح داده شده است:

  • آنسوی تاریک انسان
  • تکنیک
  • ساختار روایت
  • چند بار باید دید
  • تحلیل فلسفی
  • عوامل فیلم
نقد فیلم Mainstream ؛ نقد فیلم جریان اصلی
نقد فیلم Mainstream ؛ نقد فیلم جریان اصلی

جریان اصلی فیلم جالبی است که پتانسیل تبدیل شدن به یک شاهکار را دارد و خواهد داشت. Gia Coppola محصولی مقاومت ناپذیر، سرگرم کننده و متعادل از همه جنبه های آن را به سینما آورده است: موضوعی کاملاً پیش پا افتاده، اما از دیدگاه جدید،

جهت گیری جسورانه اما آگاهانه (حتی در تعیین مرزها). و مردم درست با اندرو گارفیلد برخورد میکنند چون او واقعا مثل هیچکس نیست. او قبلا هرگز دیده نشده بود.

قهرمان اصلی جریان اصلی قهرمان دنیای شبکه های اجتماعی میباشد و او کسی است که در میان ستارگانی که در آن حضور دارند سری بیرون میاورد. اینفلوئنسرها، نمادی از جامعه ای هستند که در آن ارتباط دشوارتر میشود و در آن هویت واقعی ما و شخصی ما چیزی نیست که در روزمره استفاده میکنیم و با آن سر و کار داریم.

اینترنت اغلب روی دو خط موازی و ممتد شکل گرفته است که (امیدوارم) هرگز برآورده نشوند. شرکتی که به دنبال داده های مرجع جدید میباشد، قادر به پاسخگویی سریعتر و ساده تر است. درواقع همه چیز در بستر مدلسازی در جریان است.

این فیلم همچون واقعیت به جریانی اصلی میپردازد که درگیرش هستیم. آنها بر روی توده هایی تأثیر میگذارند که حساسیت و همدلی آنها نسبت به واقعیت “خارج از اینترنت” به طور فزاینده ای ظریف تر و درک آن دشوارتر است.

فرانکی، فیلمسازی جوان و بالقوه و با استعداد، بازتاب و شهود را در این فیلم شخصی میکند. دنیای کاوش و محتوایی که روز به روز ساخته میشود و با تمایل به شناخته شدن و دوست داشتن، خود را هر روز متزلزلتر و ناپایدارتر نشان میدهد.

آرزویی که توسط یک اتصال غیرقابل کنترل و غیرقابل کنترل، خیره کننده و پر از کلمات زیبا، کاریزماتیک، اما فاقد محتوای واقعی، مصرف و جذب میشود، آینه ای از جامعه است که ظاهر و پرخاشگری را الگوی خود قرار میدهد. تنها سنگر عقل سلیم مقاومت  جیک است که مدام با فرانکی درگیر میشود، که به دلیل نتیجه گیری اجتناب ناپذیر واقعیتی که در طول جریان اصلی وجود دارد، قادر به مداخله اکتیو و تاثیرگذار نیست و در نهایت مجبور میشود از گروه خارج شود.

نقد فیلم Mainstream ؛ نقد فیلم جریان اصلی
نقد فیلم Mainstream ؛ نقد فیلم جریان اصلی

تکنیک ؛ نقد فیلم Mainstream (جریان اصلی 2020)

در حوزه تصویر، روایت Mainstream گام به گام توسعه مییابد و سیر تحول شخصیت های اصلی آن را دنبال میکند و با آن نسبتا سازگار و مناسب جلو میرود. از تیتراژ فیلم های صامت که به نمایندگی از دیدار رمانتیک و رویایی فرانکی و لینک استفاده میشد، با تشدید رنگ ها و ارجاعات پر جنب و جوش ادامه مییابد. از نظر بصری سیری را پیش میگیرد از دوره های تاریخی مانند دهه شصت و هفتاد، که با جامعه ای آرامتر و بیش از حد مشخص روبرو بودیم.

مایا هاوک نقشی شیرین و نسبتا راحتی را برعهده دارد. اما این اندرو گارفیلد است که سختی و تمام تاثیرگذاری فیلم را به دوش میکشد. اغراق آمیز و لجام گسیخته، او چیزی نفرت انگیز و مقاومت ناپذیری را به مخاطبان میدهد. Link که به نهایت خودشیفتگی و ابتذال کشیده میشود، سرانجام همه را با حقیقت روبرو میکند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

ما تبدیل به چیزی تو خالی شده ایم و نسبت به همه چیز بی احساس، تا جایی که آماده خواهیم بود به هر قیمتی، بدون درک هرکاری بکنیم. همه چیز تبدیل به چیزها و کارهای عصبی و سطحی شده است.

جریان اصلی از نظر سبک و محتوا یک فیلم تأثیرگذار است که علی رغم برخی مشکلات از جمله افتادن ریتم و بخش پایانی که شاید کمی بیشتر میشد به آن اهمیت داد.

نقد فیلم Mainstream ؛ نقد فیلم جریان اصلی
نقد فیلم Mainstream ؛ نقد فیلم جریان اصلی

ساختار روایت ؛ نقد فیلم Mainstream (جریان اصلی 2020)

فیلم جریان اصلی گیا کاپولا در واقع فیلم پر سر و صدایی نیست. فیلمی میباشد که به سادگی در مورد یک زن جوان صحبت میکند که به لطف یک پسر عجیب و کاریزماتیک که معروف است به “هیچ کس خاص” در دنیای مجازی یا آنلاین معروف میشود.

که یک روز فرانکی پس از دیدن لینک یا آن پسر جوان و کاریزماتیک در خیابان بلافاصله از او خوشش میاید و جریانی اصلی را پیش میگیرد. بیایید این واقعیت را فراموش کنیم که اگر کسی در دنیای واقعی می خواست این پسر را در زندگی واقعی ببیند، فوراً از ترس فرار میکرد. اما بیایید در مورد رابطه فرانکی با این مرد صحبت کنیم.

در ظاهر، آقای “هیچ کس خاص” شخصی فوق العاده جذاب است. او با هیچ یک از قوانین زندگی، زندگی نمیکند و به سادگی کارهایی را که میخواهد انجام دهد انجام میدهد. فرانکی شغل عادی خود را رها میکند تا به کمک “هیچ کس خاص” در فیلم های اینترنتی خود سر و دستی بشکند و معروف شود. اما بلافاصله سوالاتی در رابطه با لینک شروع به شکل گرفتن در ذهن فرانکی و کاری که در حال انجام دادن است، میکند.  که آیا تصمیم او عاقلانه است یا نه!

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های نتفلیکس می 2021

نقد سریال Shadow And Bone (سایه و استخوان 2021) 

او این را صریحاً به “هیچ کس خاصی” ابراز میکند، اما جای تعجب دارد که او از وضعیت سخت او نگران نیست. او به سادگی به او توضیح میدهد که همه چیز خوب است و او نباید نگران چنین چیزی باشد، و همه این مسائل را به مسخره ترین شکل به فرانکی میگوید و او را به سخره میگیرد و به هیچ کس اهمیتی نمیدهد. درواقع لینک فقط به خودش توجه میکند و بس.

فرانکی در ارتباط خود چیزی نا متناسب و غیرقابل توصیفی با این مرد حس میکند که مدام او را همه جا اذیت میکند و دنبال خواهد کرد. اگر فرانکی به لینک بگوید که ایده شگفت انگیزی برای یک ویدئوی اینترنتی دارد، هیچ سوالی برای او ایجاد نمیشود. و کار خود را میکند.

نقد فیلم Mainstream ؛ نقد فیلم جریان اصلی
نقد فیلم Mainstream ؛ نقد فیلم جریان اصلی

اما در نهایت، جریان اصلی قادر به تحت تأثیر قرار دادن طرح کلی روایت نیست. من فکر میکنم که این فیلم باید یک فیلم عمیقا ناراحت کننده باشد که در مورد خطرات شبکه های اجتماعی، فرهنگ عامه و آسیب های بالقوه ای که به طور کلی اینترنت میتواند به بسیاری از افراد وارد کند، دیالوگ برقرار کند. این فیلم باید احساس ناخوشایندی برای من ایجاد میکرد و باید باعث میشد برای مدتی نخواهم آنلاین شوم، اما اینطور نیست. انتهای فیلم همه چیز را در ذهنم خراب میکند.

در عوض  سوالات و مضامینی خاص را ایجاد میکند، در عوض بخش بزرگتر و تاریکتر از زندگی را به شما ارائه میدهد. اتفاقا توسط اندرو گارفیلد در یکی از بزرگترین نقش هایی که تا به حال بازی کرده است. مسئله این است که آیا لینک یا آقای هیچکس خاص، باید در شخصیت و رابطه ای که با فرانکی داشت معنایی را ایجاد میکرد؟

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

بهترین فیلم های کمدی 2021

مایا هاوک و اندرو گارفیلد تنها دو دلیلی هستند که در نهایت باید جریان اصلی را تماشا کنید. تماشای آنها در بهترین حالت بسیار جالب است، اما این نکته تنها دلیل  کافی برای این که این فیلم را ببینید نمیتواند باشد.

بحث در مورد خطرات استفاده از اینترنت و قرار گرفتن در معرض همه گیری و معتاد شدن به اینترنت جریان اصلی این فیلم میباشد. به مفهوم مهمی اشاره میکند اما هرگز کاملاً به آن متعهد نمیشود. متاسفانه، فیلم برای چیزی که میخواهد باشد و برای چیزی که میخواهد بسیار متفاوت ارائه دهد ناقص عمل میکند، جریان اصلی دقیقاً همانطور که از عنوانش پیداست، فقط جریان اصلی است و لاغیر.

چند بار باید دید ؛ نقد فیلم Mainstream (جریان اصلی 2020)

برای بهتر فهمیدن آخرین فیلم کاپولا، باید چند بار  آن را تماشا کنید، زیرا بسیاری از جزئیات و موقعیت های مهم در فیلم با یک پرش ذهنی و هیجان از دست میروند. کاراکتر لینک در حالی کارساز میشود که بسیاری از جنبه های شخصیتی او را میبینیم.

اشاره ای به اواخر فیلم وجود دارد مبنی بر اینکه وی در واقع دارای یک بیماری روانی پنهان بوده است، اما هرگز تأیید نمیشود. شخصیت گارفیلد به آرامی به عنوان تیپی آرام و بی علاقه و قلبی لطیف آغاز میشود. او نه تنها علاقه ای به محبوبیت در رسانه های اجتماعی توسط فرانکی و ویروسی شدن در YouTube به عنوان کسی که موضوع اصلی فیلم هایش است ندارد، بلکه به نظر میرسد کاملاً به آن بی احترامی میکند و کاملاً از آن بیزار میباشد.

نقد فیلم Mainstream ؛ نقد فیلم جریان اصلی
نقد فیلم Mainstream ؛ نقد فیلم جریان اصلی

ما تناقضاتی را بین فرانکی و لینک مشاهده میکنیم. زیرا او وسواس زیادی در شبکه های اجتماعی دارد و میخواهد فیلم های وی همه گیر شود، زیرا او کمتر میتواند شرایطی را که دارد تحمل کند. مسائل و مفاهیم بیشتر مربوط به زندگی در همین لحظات از فیلم شکل میگیرد.

به نظر میرسد آنچه در زندگی روزمره اتفاق میافتد را به جای آنچه در اینترنت برای مصرف عمومی بارگذاری میشود، ارزیابی میکند. در ابتدا، به نظر نمیرسد که او علاقه زیادی به شهرت داشته باشد، اگرچه به نوعی دوست دارد که به عنوان یک هنرمند اجرا در مرکز توجه قرار بگیرد.

وقتی او صحنه ای را در یک محوطه شلوغ به عنوان یک شخصیت خوب برای شخصیت مایا هاوک که او را تازه ملاقات کرده بود اجرا میکند و علاقه زیادی به او نشان میدهد، تمایل او به اینکار بیشتر میشود. او در حالی که لباس خرس مسخره ای را بر تن دارد، عشق ورزی میکند و با او ارتباط خوبی را برقرار میکند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های مارول

وقتی که با مارک (جیسون شوارتزمن) آشنا میشوند، مدیری که آنها را با تجارت سرگرمی وصل میکند و از لینک به عنوان ستاره یک نمایش تلویزیونی اینترنتی استفاده میشود، وضعیت به طرز غیرمنتظره ای تغییر میکند.

این نمایش در حالی که خود او را از کنترل خارج میکند، وی را به جایگاه والا و مشهوری میرساند. نگرش لینک نسبت به توجه و رسانه های اجتماعی با مشهور شدن او در اینترنت تغییر میکند.

ناگهان، هنگامی که فیلم هایش همه گیر میشود، او از قضا او را به کسی که گرسنه و تشنه این شهرت باشد تبدیل میکند. که فقط به تصویر، و تعداد بازدیدکنندگان و فالوئرهای خود توجه دارد. فرانکی در نتیجه اقدامات Link را منفی میشمارد، درصورتی که  خود را در وسط یک مثلث عشقی میبیند.

ما متوجه میشویم که جیک (نات ولف)، که با او در بار محلی کار میکرد عاشق او است. این درگیری و جنون کلی بیش از حد سخت گیرانه است و فرانکی با از بین رفتن اوضاع افسرده میشود. همانطور که لینک به شهرت میرسد، منیت او نیز همراه با هرج و مرج اتفاق میافتد، تا جایی که بازگشتی نداشته باشد.

نقد فیلم Mainstream ؛ نقد فیلم جریان اصلی
نقد فیلم Mainstream ؛ نقد فیلم جریان اصلی

تحلیل فلسفی ؛ نقد فیلم Mainstream (جریان اصلی 2020)

جریان اصلی بر اساس یک سوال مهم ساخته شده است: “آیا میخواهید هنر بسازید یا می خواهید تصدیق های بیگانگان بی چهره را دنبال کنید؟ این فیلم که در دوران مدرن و به دنبال زندگی جوانی بی مصرف رفته است، تصویری از رشد فرهنگ رسانه های اجتماعی در جامعه ما را به تصویر میکشد.

جایی که همه خالق محتوا هستند. برخی از افراد فلسفه هنرهای آزادیبخش را خیلی جدی گرفتند و بدون اینکه حرفی برای گفتن داشته باشند، به خاطر ساختن آن شروع به ساختن هنر کردند.

عواقب آن همان چیزی است که امروزه شاهد آن هستیم، جامعه ای مملو از تأثیرگذار که به دنبال اعتبار سنجی از طریق محتوایی هستند که هیچ کس حتی جرات نمیتواند آن را “هنر” بنامد.

قهرمان داستان، فرانکی (مایا هاوک) دختر جوانی است که در یک بار کار میکند. اما این فرانکی واقعی نیست. در حقیقت، او فردی تلف شده است که پدرش را در یک تصادف از دست داده و خودش را مقصر میداند.

مادرش هرگز خودش را نبخشیده و بنابراین فرانکی در این خلا بزرگ به تنهایی زنده میماند و در عین حال به دنبال تأیید و عشق است. فرانکی همچنین ساخت فیلم را دوست دارد و اینترنت (یوتیوب) رسانه او میباشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکشن 2021

ترسناک ترین فیلم های 2021

این نحوه آشنایی او با یک پسر جوان هیپی، به نام Link (Andrew Garfield) که به معنای واقعی کلمه دیوانه جلوه میکند و همیشه حرفی برای گفتن دارد و هرگز دهان خود را نمی بندد، است که زندگی او را در جریان اصلی دیگری می اندازد. جریانی که بسیار ناپایدار و نامتعین میباشد.

در هنر، چرا شما میگویید نوع نگاه مهمتر از خود داستان است. از نظر فنی، آنچه مهم هست روح روایت شماست. آنچه فرانکی با لینک ایجاد میکرد یک حیله بود و در پشت سر او، لینک همیشه میدانست که آنها از نظر ایده کوتاه عقب میمانند و این گرسنگی او  برای جلب توجه  تهدید جدی است. در طول یک برنامه گفتگو، لینک از متن اصلی خارج میشود و بداهه دیالوگ میگوید، با این حال سخنان او تحقیرآمیز میشود. این رویداد تیم آنها را میشکند و همچنین تردیدهایی را در ذهن فرانکی ایجاد میکند.

در انتها، جیک که تیم را ترک کرد، برای فرانکی فاش میکند که لینک آن چیزی نیست که وانمود میکند. لینک به فرانکی گفته بود که والدینش مردهاند در حالی که حقیقت این نبود، نام اصلی او الکساندر گودویچ میباشد.

یک بچه پولدار بسیار خودشیفته که با عصبانیت خانه اش را ترک کرده است. لینک، نه تنها خودشیفتگی شدید را بی محابا نشان میدهد بلکه مشکلات روانی اش هم جلوه گر میشود و به خوبی از همان ابتدا مشخص است. او توجه را دوست دارد و انسانی است که عنصر مرحمت طلبی او سهم بیشتری از درونیات او را از آنِ خود کرده است.

به طور خلاصه، جریان اصلی موضوعات و سوالات برجسته را در مورد نسل رسانه های اجتماعی برجسته میکند. در این دوره، سازندگان آماده هستند تا برای تولید نماها و محبوب شدن به هر قیمتی به سراغ هر چیزی بروند. “نسل ما به توجه معتاد شده است. مثل اینکه همه ما میخواهیم مشهور شویم حتی به هر قیمتی. ”

جریان اصلی بر مسئله اصلی تولیدکنندگان محتوا تأکید میکند. آنها جز شما چیزی برای گفتن ندارند آنها میخواهند مشهور شوند. برای تحقق جاه طلبی های خود، آنها به اقدامات پنهانی مانند برهنگی، تحقیر بهمراه شوخ طبعی و سو استفاده های لفظی و جسمی آنلاین متوسل میشوند.

نگاه اجمالی به همان موارد را میتوان در فیلم نیز تجربه کرد. از قضا، لینک همان شخصی بود که به فرانکی توصیه کرد که به دنبال تأیید نباشد اما وقتی شهرت به دستان او رسید، موضوع و جریان ذهنی او هم تغییر کرد.

این فیلم لحظه های کسل کننده ای ندارد و بر اساس یک مضمون مهم ساخته شده است، با این حال فیلم جذابیتی ندارد. در کل فیلم، چیز زیادی در جریان نیست. به عنوان مثال، شخصیت چیزی برای از دست دادن ندارد، شهرت، موفقیت، آنها هرگز در وهله اول آن را نداشته اند و حتی درام نیز پیرامون آن ساخته نمیشود. به طور خلاصه، همه چیز به حالت خودکار اتفاق میافتد.

با یک فیلمنامه و طرح ضعیف، پیام مهمی که تولیدکنندگان این فیلم برای ارائه دادن در ذهن خود پرورانده اند در فراموشی گم میشود. کل فیلم بیش مثل یک پچ پچ است. اندرو گارفیلد با بازی در نقش  Link بسیار پرانرژی ظاهر میشود. برای بازیگران دیگر، متاسفم.

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Mainstream (جریان اصلی 2020)

  • به کارگردانی گیا کوپولا
  • تهیه شده توسط فرد برگر، اندرو گارفیلد، لورن براتمن، گیا کوپولا و سیهنا اوبرمن
  • نوشته شده توسط Gia Coppola و Tom Stuart
  • با بازی اندرو گارفیلد، مایا هاوک، نات ولف، جانی ناکسویل و جیسون شوارتزمن
  • موسیقی توسط دیو هینس
  • فیلمبرداری: پاییز دورالد
  • ویرایش شده توسط Glen Scantlebury
  • کشور ایالات متحده
  • زبان انگلیسی
  • بودجه 5 میلیون دلار

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم Mainstream چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر