coinex
راهنمای خرید تکراتو

وعده وزیر صمت برای کاهش قیمت خودرو ؛ آیا ثبات به بازار خودرو بازمی‌گردد؟

در ادامه وعده‌های تکراری،‌ بار دیگر وزیر صمت از کاهش قیمت خودرو در آینده نزدیک و بازگشت ثبات به بازار خودرو کشور سخن گفته است. اما چگونه؟

وزارت صمت با اعلام حذف تمام محدودیت‌های طرح‌های قرعه‌کشی، برای محصولاتی که از قرعه‌کشی خارج شده‌اند گفته که این تصمیم منجر به کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: طرح عرضه خودرو در بورس کالا ؛ زمان و شرایط سفارش

کاهش قیمت خودرو در نتیجه حذف قرعه کشی

همزمان با بهبود تیراژ تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی؛ وزارت صنعت و معدن تصمیم گرفته که محدودیت‌هیای که پیش از این در چارچوب طرح قرعه‌کشی خودرو وجود داشت را برای خودورهایی که از قرعه‌کشی خارج می‌شوند حذف کند. برای مثال و بر طبق مقررات پیشین، نداشتن پلاک فعال انتظامی تا 2 سال، یکی از شروط لازم برای ثبت نام بود یا مثلا خریدار نمی‌توانست خودروی خود را مطابق با قراردادهای صلح‌نامه به فروش برساند.

متقاضیان شرکت در قرعه‌کشی همچنین در صورتی که در 48 ماه گذشته از یک خودروساز خودرویی خریداری کرده بودند امکان خرید جدید نداشتند. اما حالا سخنگوی وزارت صنعت گفته که این محدودیت‌ها برای خودروهایی که مشمول قرعه‌کشی نباشند حذف خواهد شد. وزارت صنعت امیدوار است که با حذف محدودیت‌های فروش، ثبات بیشتری به بازار بازگردد.

وعده وزیر صمت برای کاهش قیمت خودرو ؛ آیا ثبات به بازار خودرو بازمی‌گردد؟

به گفته مسئولان، مزیت تصمیم جدید این است که به جای آنکه حجم عمده تقاضا به سمت بازار هدایت شده و منجر به افزایش قیمت شود، به سمت خرید از خودروساز هدایت می‌شود و می‌تواند منجر به ایجاد فضایی رقابتی بین بازار و کارخانه و در نتیجه افت قیمت بازار آزاد شود.

البته به نظر می‌رسد که این موضوع به افزایش تیراژ شرکت‌هیا خودروساز بستگی تام داشته باشد چراکه قرار است تنها خودروهایی از فرایند قرعه کشی حذف شوند که عرضه بیشتری دارند. ضمن اینکه در صورت افزایش تولید، بازار به طور خودکار به تعادل رسیده و شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود.

بنابر اعلام قبلی وزارت صنعت و شرکت‌های خودروسازی‌ در حال حاضر خودروهایی مانند کوییک با گیربکس معمولی، کوییک آر معمولی، تارا اتوماتیک، تارا دستی، دنا پلاس توربوشارژ، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، ساینا اس، کوییک اس، تیگو۸ پرو، ‌ام وی‌ام X۵۵ پرو اکسلنت و ‌ام وی‌ام X۵۵ پرو اکسلنت اسپرت از شمول قرعه‌کشی حذف شده‌اند. به این ترتیب متقاضیان خرید این محصولات، می‌توانند از این پس بدون محدودیت، این خودروها را بخرند و دیگر الزامی برای رعایت برخی مقررات خرید وجود ندارد. روز گذشته سخنگوی وزارت صنعت درباره شرایط جدید خرید خودرو گفته:

حذف این محدودیت‌ها به‌معنای این است که شروطی که قبلا برای خرید خودرو وجودداشت برای خودروهایی که از فرایند قرعه‌کشی حذف شده‌اند، وجود نخواهد داشت.

امید قالیباف اضافه کرد:

به‌طور مثال اگر کسی بخواهد در قرعه‌کشی شرکت کند نباید پلاک خودرویی به نامش باشد و در عین حال نباید در ۲۴ماه گذشته هم پلاک فعالی داشته باشد؛ درحالی‌که در طرح جدید این محدودیت‌ها برداشته شده و دیگر چنین الزاماتی برای خودروهایی که از شمول قرعه‌کشی خارج شده‌اند وجود ندارد.

او ادامه داد: «در گذشته شرکت‌های خودروسازی‌ بعد از ثبت‌نام باید نام خریداران را کنترل می‌کردند که در ۲سال گذشته پلاکی به نام متقاضی نبوده باشد، اما در شرایط فعلی دیگر نیازی به چنین اقداماتی از سوی شرکت‌های خودروسازی‌ نیست».

او در پاسخ به سوالی درباره حذف دیگر محدودیت‌های جریان قرعه‌کشتی خودرو نیز گفته که همه محدودیت‌ها حذف می‌شود. درواقع خودرویی که از فرایند قرعه‌کشی خارج شود بدون هیچ محدودیتی به فروش می‌رسد. او توضیح داد:

محدودیت‌های قبلی ناشی از کمبود تولیدخودرو بود، اما هم‌اکنون تولید خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی‌ افزایش یافته و متقاضیان می‌توانند به‌راحتی اقدام به خرید خودرو کنند.

او با اشاره به ریزش قیمت‌ها در بازار تأکید کرد: «قیمت خودروها این روزها در بازار آزاد کاهشی است». با اجرای دو مرحله فروش یکپارچه خودرو، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد بودیم و این به نوبه خود حاکی از این است که فروش خودروها و قرعه‌کشی به طور یکپارچه می‌تواند در کاهش التهاب قیمت‌ها موثر باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره طرح عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو و کاربران دیگر در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر