;
coinex

ایران کرسی خود در شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات را از دست داد

انتخابات ITU در تاریخ 3 اکتبر در بخارست پایتخت رومانی برگزار شد و در نتیجه آن، ایران کرسی خود در شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات را از دست داد.

در تاریخ 3 اکتبر، انتخابات شورای اتحادیه جهانی مخابرات و هیئت مقررات رادیویی 3 اکتبر در بخارست برگزار شد. کشورهای عضو این اتحادیه جهانی در این انتخابات ترکیب این اتحادیه برای سالیان 2023 تا 2026 را تعیین کردند و در نتیجه ایران نتوانست مانند چهار سال گذشته به عنوان یکی از اعضای شورای حکام برگزیده شود.

بیشتر بخوانید: جبران خسارت قطعی اینترنت ؛ وعده مبهم و عجیب وزیر اقتصاد!

شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات

در میان 16 کشور آسیایی شرکت‌کننده، ایران با 93 رای در جایگاه پانزدهم قرار گرفت و در نتیجه، در منطقه E که مخصوص کشورهای آسیا و اقیانوسیه است، استرالیا، بحرین، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره، کویت، مالزی، فلیپین، عربستان، تایلند و امارات متحده عربی به عنوان اعضای چهار سال آینده شورای حکام انتخاب شدند.

این شورا با 48 عضو از 5 قاره جهان نهاد حاکم بر اتحادیه است و برنامه‌های استراتژیک و بودجه ITU را تعیین می‌کند. همچنین بر فعالیت‌ها، سیاست‌ها و استراتژی‌های این سازمان نظارت دارد، گروه‌های کاری را مدیریت می‌کند و پیشنویس برنامه‌های استراتژیک و مالی را برای مجموعه‌های دیگر فراهم می‌کند.

ایران کرسی خود در شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات را از دست داد

اتحادیه بین‌المللی ارتباطات، آژانس تخصصی سازمان ملل برای فناوری اطلاعات و ارتباطات است که از بیش از 1 قرن قبل وظیفه هماهنگی برای استفاده مشترک جهانی و همکاری‌های بین‌المللی در اختصاص مدارهای ماهواره‌ای و بهبود زیرساخت‌های ارتباطی در کشورهای در حال توسعه بنابر استانداردهای جهانی را بر عهده دارد.

در سال 1397 ایران توانسته بود با 146 رای و بالاتر از روسیه، آفریقای جنوبی، لهستان و آذربایجان به عنوان یکی از اعضای شورای حکام برگزیده شود و آنطور که در آن زمان مشاور وزیر ارتباطات مدعی شده بود، که ایران قرار است صدای کشورهای در حال توسعه باشد. پیش از این نیز و در سال‌های 2002 تا 2006 ایران به عضویت شورا درآمده بود و دوبار هم پیش از انقلاب عضو این شورا بود.

در انتخابات سال جاری شورای حکام ITU، ایران نتوانست صندلی عضویتی را که بعد از 12 سال به دست آورده بود حفظ کند. حذف ایران از عضویت این شورا در حالی رخ داده که بیش از دو هفته است دسترسی به اینترنت در کشور با مشکلاتی مواجه شده است. علاوه بر قطعی اینترنت همراه در ساعاتی از شبانه‌روز، فیلترینگ نیز شدت گرفته و برخی اپ‌های کاربردی دیگر نیز در این مدت با محدودیت مواجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره از دست رفتن کرسی ایران در شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات چیست؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر