;
coinex

مزرعه ماینینگ دانشگاه امام صادق لو رفت؛ خورشید پشت ابر نمی‌ماند!

دیروز بود که برایتان از نگرانی دانشگاه امام صادق در نتیجه هک وب‌سایت این دانشگاه نوشتیم و امروز، اطلاعات مزرعه ماینینگ دانشگاه امام صادق لو رفته است!

حملات سایبری ماه‌های اخیر به وب‌سایت‌های ایرانی دردسرهای زیادی در پی داشته و علاوه بر نشان دادن عمق ضعف کشور در حوزه امنیت سایبری، بخشی از اطلاعات حساس و مهم امنیتی را نیز فاش کرده است.

برای مثال و در جریان هک خبرگزاری فارس توسط گروه هکری بلک ریوارد، اسناد، ویدیوها و اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه خاصی فاش شد که توجهات زیادی به خود جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: نگرانی دانشگاه امام صادق از اطلاعاتی که هنوز فاش نشده ؛ هرچه هکرها فاش کنند نادرست و مخدوش است!

کشف مزرعه ماینینگ دانشگاه امام صادق توسط بلک ریوارد!

چند روز پیش بود که سایت دانشگاه امام صادق هم توسط بلک ریوارد هک شد. همان گروه هکری بدنامی که چندی پیش خبرگزاری فارس را نیز هک کرده بود و در مدت اخیر بارها علیه سایت‌های ایرانی حملاتی گسترده ترتیب داده است. تسنیم اولین رسانه رسمی بود که این خبر را که در واقع منشا آن، برخی توییت‌ها در توییتر بود، تایید کرد و نوشت‌:‌

«طبق تصویری که در صفحه اول این سایت درج شده، گروه هکری موسوم به بلک ریوارد مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفته است.»

پس از این ماجرا، دانشگاه امام صادق نیز با انتشار بیانیه‌ای به هک شدن سایت خود واکنش نشان داد و هدف آن را «برهم زدن آرامش و امنیت روانی استادان، دانشجویان و پژوهشگران این مجموعه و ایجاد خلل در حرکت علمی کشور» اعلام کرد. این بیانیه همچنین این نفوذ سایبری را «بیانگر هراس دشمنان از حرکت رو به رشد این مجموعه علمی» دانست.

مزرعه ماینینگ دانشگاه امام صادق لو رفت؛ خورشید پشت ابر نمی‌ماند!

اما بخش مهمی از بیانیه دانشگاه امام صادق که مشخصا با عجله و بدون دقت تهیه شده بود و توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد، اشاره به مخدوش بودن اطلاعات سرقت شده توسط هکرها بود. این در حالی است که تا زمان انتشار این بیانیه، هیچ اطلاعات یا مدرکی از سوی بلک ریوارد یا وابستگانش فاش نشده بود و در نتیجه این بند در رسانه‌های داخلی هم مشکوک تلفی شد:

«بدیهی است اطلاعات موجود در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام مانند همه مراکز علمی دیگر، مربوط به امور علمی، پرسنلی و اداری است. از همین رو، با توجه به سابقه اخیر گروه حمله کننده در جهت تخریب وجهه مجموعه‌های موثر از طریق ایجاد شایعات، اطلاعات منتشره از سوی آن، به ویژه در زمینه‌هایی غیر از مطالب مرسوم و موجود در مراکز علمی، مخدوش خواهد بود.»

ذکر این بند در بیانیه، آن هم قبل از اقدام بلک ریوارد به انتشار اسناد باعث شد تا این شائبه تقویت شود که ممکن است اطلاعات حساس و مهمی در اسناد و نامه‌های هک شده وجود داشته باشد که نگرانی مسئولان را برانگیخته است و آن‌ها را وادار کرده پیش از افشا و انتشار هر نوع سندی، نگران باشند و آن را با پیش‌دستی تکذیب کرده و مخدوش بدانند! اما خورشید که پشت ابر پنهان نمی‌ماند! در مدت کوتاهی بعد از این واکنش دانشگاه امام صادق، اطلاعات مربوط به مزرعه استخراج رمزارز دانشگاه امام صادق فاش شده که می‌تواند تبعات خاصی به دنبال داشته باشد.

مزرعه استخراج ارز دیجیتال دانشگاه امام صادق!

با انتشار نخستین بخش از مجموعه اسناد دانشگاه امام صادق، یک سند به طور خاص جلب توجه می‌کرد. در این خصوص عرشه آنلاین نوشت:

«یکی از اسناد گروه بلک‌ریوارد از هک دانشگاه امام‌صادق نشان می‌دهد این دانشگاه برای درآمدزایی مزرعه استخراج رمزارز دریافت کرده و زمانی که برخی از مزرعه‌ها به دلیل مصرف بالای برق پلمب شده بوده، موفق شده از دادگاه مجوز رفع پلمب را بگیرد.»

روزنامه اینترنتی فراز هم تصویری را که در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد و گفته می‌شود مربوط به نامه‌ای سوی دانشگاه امام صادق است را در یک توییت منتشر کرد و نوشت: «دانشگاه امام صادق برای درآمدزایی رمزارز ایجاد کرده است» که نکات موجود در این نامه همان نکاتی بودند که عرشه‌آنلاین نیز در مطلب خود به آن پرداخته بود.

مزرعه ماینینگ دانشگاه امام صادق لو رفت؛ خورشید پشت ابر نمی‌ماند!
مزرعه ماینینگ دانشگاه امام صادق لو رفت

در بخشی از این نامه، به مسئله رفع مشکلات مربوط به مزرعه استخراج رمزارز دانشگاه اشاره شده که جواز تاسیس استخراج رمزارز از سازمان صمت خراسان رضوی در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴ اخذ شده است و در ادامه به موضوع پلمپ این بستر استخراج رمزارز اشاره شده و با اشاره به سودآور بودن استخراج رمزارز برای دانشگاه امام صادق درخواست رفع این محدودیت اعلام شده است. در متن نامه چنین نوشته شده است:

«به دلیل مشکلات ناشی از تولید برق در کشور، محدودیت‌هایی برای استخراج‌کنندگان رمزارز از جمله موسسه اعتباری دانشگاه ایجاد شده و در مواردی مسئولین استانی بدون توجه به مجوزهای کسب‌شده، اقدام به پلمپ مزرعه استخراج رمزارز نموده‌اند که بعدا با پیگیری صورت‌گرفته در تاریخ ۱۴۰۰/۷/۱۹ دادگاه استان دستور فک پلمپ داده است. ولی اختلافات با شرکت برق هنوز حل نشده که باید در اسرع وقت پیگیری و حل گردد.»

مسئله مزرعه ماینینگ دانشگاه امام صادق وقتی اهمیت پیدا می‌کند که فک پلمپ این مزرعه در شرایطی انجام گرفته که کشور با بحران تامین انرژی و خصوصا برق مواجه بود و مسئولین و قوانین مربوطه همواره بر این مهم تاکید داشتند که در شرایط کمبود برق مصرفی مشترکین، برق مزارع استخراج ارز دیجیتال بدون هیچ بحثی قطع می‌شود!

براساس آیین‌نامه استخرج رمزارز که شهریور ماه سال جاری از سوی وزارت صمت تصویب شد و آبان ماه هم رسما ابلاغ شد، قوانین تنبیهی خاصی برای ماینرهایی که در زمینه تامین برق دستگاه‌های خود مرتکب تخلف شوند در نظر گرفته شده است! 

متن کامل آیین نامه استخراج ارزهای دیجیتال را با کلیک بر روی این لینک ببینید اما در ارتباط با بحث فعلی باید گفت،‌ در ماه 8 همین آیین‌نامه آمده: «شرکت‌های تابع و وابسته دو وزارتخانه نیرو و نفت موظفند حسب مورد مصرف برق و گاز مراکز استخراج رمزدارایی را به‌ویژه در اوقات محدودیت شبکه برق گاز اندازه‌گیری و در صورت عدم رعایت محدودیت‌های شبکه، برق و گاز این واحدها را قطع نمایند».

مزرعه ماینینگ دانشگاه امام صادق لو رفت؛ خورشید پشت ابر نمی‌ماند!
مزرعه ماینینگ دانشگاه امام صادق لو رفت؛ خورشید پشت ابر نمی‌ماند!

با توجه به متن نامه دانشگاه امام صادق به نظر می‌رسد که اقدامی برای اعمال قوانین مربوطه، در خصوص این دانشگاه انجام نشده و گرچه مسئولین استانی اقدام به پلمپ مزرعه رمزارز دانشگاه امام صادق کرده‌اند، اما دادگاه استانی دستور فک پلمپ را صادر کرده است!

این در حالی است که می‌دانیم بسیاری از مزارع استخراج رمزارز در کشور به دلیل مشکلات تامین انرژی و محدودیت‌های کشور در تامین برق و گاز پلمپ شده‌اند و از آن مهم‌تر این که بسیاری از مردم در نقاط مختلف کشور و در این زمستان سخت با بحران کمبود انرژی و قطعی گاز و برق مواجه هستند، اما در این بین به نظر می‌رسد مزرعه استخراج ارز دیجیتال دانشگاه امام صادق با قوت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مجموع این مسائل انتقادات و موضع‌گیری‌های منفی نسبت به دانشگاه امام صادق ایجاد کرده که انتظار می‌رود این دانشگاه و مسئولان مربوطه نسبت به این موضوعات پاسخگو باشند. هرچند تا این لحظه واکنشی به این رخدادها نشان نداده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص مزرعه ماینینگ دانشگاه امام صادق چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (97 نظر)

    برای من و تو اَخه و غیر قانونی
    برای اونا کاملا قانونی و بجاست

    پاسخ

    اتفاقاتی در شرف وقوعند. برای کل زمین دلنگرانم
    تنها راه حل
    خوب شدن و بسیار خوب شدن من است و بس. من وظیفه ای دارم. دیگران را با خدایگانشان مربوط میشود تمام دلنگرانی های من زمانی آرام میگیرند که من وظیفه ام را درست انجام دهم
    وظیفه من چیست؟. در کنار خوب بودن مطلع کردن همه ساکنین زمین است که شروع به تشکیل حکومت واحد کنند. بدون یک حکومت. با این صدها ارتش و صدها سلیقه کار زمین بسیار نافرجام خواهد شد.

    پاسخ

    خجالت بکشید

    پاسخ

    چقدر احمق تشریف دارید . وقتی قانون محدودیت ایجاد می‌کنه که هر ننه قمری نیاد رمز ارز استخراج کنه و مصرف برق بحرانی نشه دلیل نیست که همان قانون بعضی مراکز معتبر را برای این فعالیت مجاز بدونه . بیشتر بنظر میاد غرض ورزی میکنید که چرا دانشگاه امام صادق مجوز داشته باشه عمه شما نداشته باشه . بحث بحث بحران برق برای شما نیست بحث اینه که چرا دانشگاه امام صادق ؟ و ازاین حرص روبه موت هستید ان شاالله . به امید روزی که بهائیت ریشه کن شود .

    پاسخ

    برایتان متاسفم
    با نگرش شما دنیا جای خوبی نخواهد شد.

    پاسخ

    دادگاه مجوزداده وقوه قضاییه بایدپاسخگوباشد وهمینطورنماینده حقوقی وزارت نیرووچیزی که مسلم است در۱۴۰۰کمبودبرق وخاموشی نداشتیم درهرصورت اگرمدیریت نیروتشخیص داده که دانشگاهی بدلیل مشکلات مالی می تواندرمزارز داشته باشداستثنا نبایدباشدوشفاف وعلنی اعلام کرده وموسسات دیگرنیزازان برخوردارشوندفکرنکنم جنایتی اتفاق افتاده باشدرویه قابل اصلاح است هکرهاهم به کاهدان زده اند

    پاسخ

    اینا همش فضاسازی‌های گروهای معاند و دشمنان انقلاب است.به فضل الهی مردم با بصیرت ایران این فتنه ها را در نطفه خنثی می‌کنند.. شنونده باید عاقل باشد.مگر می‌شود دانشگاه امام صادق که مورد اعتمادترین دانشگاه برای نظام است و نقش بسزایی در تبلیغ ایدئولوژی نظام دارد یک همچنین تخلفی ارتکاب شود..هاشا و کلا

    پاسخ

    عزیزم. شما همچنان از نظام حرف میزنید که انگار دارید از پاکی باران حرف میزنید. نظامی که توانایی مجازات دزدان و متخلفان رو ندارن
    نظامی که سرمایه گذاران داخلی و خارجی بهش بی اعتمادن
    نظامی که زندان هاش قتلگاه معرفته
    برادرم. چشمانت را با کدام آب صبح ها میشویی؟

    پاسخ

    تخم کفتر حتما براشون آب‌پز کنید شلغم نرو ماده باز شون ببندید ((اتاق فکر))

    پاسخ

    تف به این دادگاههای انقلاب اسلامی که هر فسادی که تو کشور رخ میده درین دادگاههای جنس انقلاب اسلامی رخ میده مرکز فساد فحشا رشوه اختلاس غارت اموال مردم تمام این گند کاریهارو دادگاه ها سرپوش میزارین روش و یه جوری راست و ریستش می کنن. مرکز فساد دادگاهها اونجا رو باید به آتیش بکشین

    پاسخ