coinex
راهنمای خرید تکراتو

رابطه هوش مصنوعی و بلاکچین چگونه است؟

آیا هوش‌ مصنوعی و بلاکچین می‌توانند در پیشبرد اهداف یکدیگر کمک کننده باشند؟ کدام یک می‌تواند در خدمت دیگری قرار گیرد؟ تکراتو در مصاحبه‌ای با کاوه مشتاق، کارشناس انجمن بلاکچین ایران به بررسی رابطه هوش‌ مصنوعی و بلاکچین پرداخته است.

هوش مصنوعی و بلاکچین چگونه می‌توانند به یکدیگر کمک کنند؟ در ابتدا شاید بهتر باشد به تعریف کوتاهی ازهوش‌ مصنوعی و بلاکچین بپردازیم؛ بلاکچین، پایگاه داده غیر متمرکز و پایه شبکه‌های ارز دیجیتال است. به کمک شبکه‌ غیرمتمرکز بلاکچین افراد می‌توانند داراریی‌های خود(ارز دیجیتال) را بدون کسر تراکنش جا به جا کنند.

از سویی دیگر هوش مصنوعی مجموعه‌ای از فناوری‌هایی است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا مدل تفکر انسانی را بر روی کامپیوتر شبیه‌سازی کنند. در واقع هوش‌مصنوعی توانایی درک محیط و فعالیت‌های شناختی وابسته به ذهن انسان را با حداکثر شانس موفقیت در یادگیری و حل مسئله داشته دارد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی Voicebox متا شما را قادر به صحبت با 6 زبان زنده دنیا می‌کند!

تعاملات هوش‌ مصنوعی و بلاکچین: DAI چیست؟

تکراتو در گفت و گوی خود با کاوه مشتاق در خصوص تعاملات هوش‌مصنوعی و بلاکچین پرسید. مشتاق نیز در پاسخ به خبرنگار تکراتو گفت:

بیشترین تاثیر و تعامل بین این دو فناوری بعد از استفاده از هوش‌مصنوعی در بازارهای رمزارزیبود که مفهومی به نام هوش مصنوعی غیر متمرکز یا Decentralized AI که به آن DAI نیز می‌گویند به وجود آورد. ماجرا به این صورت است که گوگل الگوریتمی به نام Federated Learning ساخت؛ این الگوریتم نوعی یادگیری ماشین متفاوت بود.

تعاملات هوش‌ مصنوعی و بلاکچین: DAI چیست؟

هوش مصنوعی‌های معمولی از یک پایگاه داده متمرکز استفاده می‌کنند و با استفاده از داده‌های آن آموزش می‌بینند و قادرند کارهای مختلفی انجام دهند؛ در این الگوریتم هوش مصنوعی هوش‌مصنوعی در پایگاه‌های داده مختلف و جدا از هم مثل گوشی‌های همراه افراد، آموزش می‌بیند و از هر کدام چیزی می‌آموزد و در نهایت نیز آموخته‌های خود را در یک مرکز تجمیع  کرده و هوش‌مصنوعی را می‌سازد.

یک قدم فراتر برای هوش‌ مصنوعی با بلاکچین

کاوه مشتاق همچنین در ادامه توضیح داد که چگونه می‌توان از هوش‌ مصنوعی و بلاکچین در کنار یکدیگر استفاده کرد. وی توضیح داد:« حال می‌توان با استفاده از بلاکچین یک قدم قراتر گذاشت، به این معنی که هوش‌مصنوعی را در بلاک‌های مختلف مورد آموزش قرار داد تا اطلاعات را جمع‌آوری کند؛ حتی این امکان وجود دارد که خود هوش مصنوعی نیز به اطلاعات بلاک دسترسی نداشته باشد و با استفاهده از فناوری دانش صفر (zero khnowledge) فقط به نتیجه داده‌های بلاک دسترسی پیدا کند.»

یک قدم فراتر برای هوش‌ مصنوعی با بلاکچین

مشتاق در این گفت و گو ادامه داد:

اکنون این سوال پیش‌ می‌آید که چرا باید چنین روش عجیبی را برای دسترسی به اطلاعات استفاده کنیم؟ پاسخ این است که در بسیاری مواقع اطلاعات موجود داده‌های حساس ما هستند و نمی‌خواهیم دسترسی عمومی برای آنها وجود داشته داشته باشد.

مشتاق ادامه داد:« برای مثال یکی از مواردی که هوش مصنو‌عی‌های زیادی برا آنها کار می‌کنند، داده‌های سلامت و بهداشت و ژنتیک افراد است، در خصوص این داده در بسیاری از موارد اطلاعات به صورت غیرقانونی حرید و فروش می‌شود که استفاده از هوش مصنوعی بدون دسترسی مناسب‌ترین راه حل برای حفاظت از اطلاعاتمان است.»

همچنین مشتاق در خصوص پاسخ به اینکه آیا هوش مصنوعی می‌تواند به امنیت بلاکچین کمک کند افزود که هوش مصنوعی نمی‌تواند تاثیر چندانی در امنیت بلاکچین داشته باشد.

هوش مصنوعی و پیاده سازی سیستم‌های بلاکچین

واقعیت کنونی هوش مصنوعی به صورتی درآمده که بسیاری از افراد در شاخه‌های کاری متقاوت از آن بهره می‌برند. تکراتو از کاوه مشتاق، کارشناس انجمن بلاکچین ایران،  در خصوص به کارگیری هوش مصنوعی در پیاده سازی سیستم‌های بلاکچینی پرسید.

هوش مصنوعی و پیاده سازی سیستم‌های بلاکچین

مشتاق در این خصوص گفت:« امروزه بسیاری از برنامه‌نویس‌ها برای نوشتن کدها از هوش مصنوعی هم کمک می‌گیرند البته این موضوع مختص به برنامه‌های بلاکچینی و قراردادهای هوشمند نیست بلکه تمامی برنامه‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، به همین خاطر می‌توان گفت بلاکچین از این نظر در وضعیت ویژه‌ای نسبت به دیگر برنامه‌ها قرار ندارد.برای برنامه‌های بلاکچینی هم کمابیش استفاده‌هایی از هوش مصنوعی می‌شود اما این استفاده هنوز به صورت گسترده‌ای درنیامده است.»

کلام آخر

با توجه به ماهیت هوش‌مصنوعی می‌توان گفت که این فناوری توانایی این را دارد که در طیف گسترده‌ای از مسائل به کمک انسان بیاید. البته پیش از این نیز هوش‌مصنوعی به صورت گسترده‌ای در زندگی روزمره ما وجود داشته است، که از نمونه‌های ملموس آن می‌توان به هوش مصنوعی اینستاگرام اشاره کرد؛ اما اکنون این پدیده چندی است که وجهه متمایز‌تر و شاخص‌تری به خود گرفته است و ما می‌توانیم از این فناوری به صورت مستقل در بسیاری از موارد استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تعاملات هوش مصنوعی و بلاکچین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر