coinex
راهنمای خرید تکراتو

کشف گونه جدیدی از دایناسور با قدمت 150 میلیون ساله!

دانشمندان موفق به کشف گونه جدیدی از دایناسور شده‌اند که دارای قدمت حدود 150 میلیون ساله است و در جزیره‌ای در جنوب انگلیس پیدا شده است.

به گزارش BBC، اخیراً گروهی از دانشمندان در جزیره وایت در جنوب انگلیس، موفق به کشف باقی‌مانده فسیل گونه‌ای از دایناسورها شده‌اند که پیش‌تر آنچنان شناخته شده نبود. این گونه جدید دارای میخ‌های تیغه‌مانندی روی بدن خود است و از خانواده خمیده‌خزنده‌سانان به‌شمار می‌آید.

به بیان دانشمندان کشف گونه جدیدی از دایناسور از این نظر مهم است که اطلاعات جدیدی را در مورد تنوع نژادی خمیده‌خزنده‌سانان در این منطقه فراهم می‌سازد. در طول 142 سال، تمامی دایناسورهای جزیره وایت از نوع Polacanthus foxii محسوب می‌شدند، بااین‌حال هم‌اکنون به لطف کشف این گونه جدید، تمام این یافته‌ها باید مجدداً تحت بررسی قرار گیرند.

لازم به ذکر است جهت مطالعه این پژوهش نتایج این اکتشاف در قالب مقاله‌ای در مجله Journal of Systematic Palaeontology منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: عمر مگس‌ها بعد از دیدن لاشه رفقایشان کوتاه‌تر می‌شود!

جزئیات کشف گونه جدیدی از دایناسور

این گونه جدید دایناسورها با وجود ظاهر ترسناک خود، گیاهخوار بوده و نامش Vectipelta barretti است. این نخستین‌بار در 142 سال گذشته بوده که یک دایناسور زره‌پوش در این جزیره یافت می‌شود. طبق بیان محققان این دایناسور در حدود 145 تا 100 میلیون سال پیش در دوره کرتاسه زیست داشته است.

این دایناسور جدید با الهام از «پل برت» نام‌گذاری شده که به مدت 20 سال در موزه تاریخ طبیعی لندن فعالیت داشته است. وی در مورد انتخاب این نام بیان می‌کند: «بسیار مفتخر و خوشحال شدم که به این شکل از من قدردانی کرده‌اند؛ چرا که اولین مقاله خود من درباره دایناسورهای زره‌پوش در کلکسیون موزه تاریخ طبیعی بود.»

کشف گونه جدیدی از دایناسور

با وجود تمام شباهت‌هایی که بین Vectipelta barretti و آخرین خمیده‌خزنده‌سانان قابل مشاهده است، به باور دانشمندان این گونه‌ها نسبت خیلی نزدیکی به یکدیگر دارند. این گونه جدید علاوه‌بر برخورداری از گردن، کمر و استخوان‌های لگن متفاوت، زره میخ‌دارتری نیز دارد.

از طرفی شباهت‌های بیشتری میان Vectipelta barretti و خمیده‌خزنده‌سانان کشف‌شده در چین دیده می‌شود. این موضوع حاکی از آن است که این موجودات آزادانه از آسیا به اروپا در حال سفر بوده‌اند. به ادعای محققان محلی که کشف گونه جدیدی از دایناسور در حقیقت منبعی مهم جهت افزایش آگاهی درباره دایناسورهایی بوده که منقرض شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف گونه جدیدی از دایناسور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر