coinex
راهنمای خرید تکراتو

برای دومین بار در تاریخ، دریافت انرژی مثبت از همجوشی هسته‌ای توسط دانشمندان آمریکایی

دانشمندان آمریکایی برای دومین‌بار توانستند موفق به دریافت انرژی مثبت از همجوشی هسته‌ای شوند. گفتنی‌ست که این‌بار لیزر نقش اصلی را ایفا کرده است.

سال گذشته بود در خبری اعلام شد که دانشمندان آمریکایی آزمایشگاه ملی «لارنس لیورمور» برای اولین بار موفق به دریافت انرژی مثبت از همجوشی هسته‌ای شده‌اند. حال پس از گذشت 9 ماه دوباره این دانشمندان توانستند به سطحی بالاتر از این انرژی نسبت‌به نوبه قبلی برسند. البته این‌بار دانشمندان این آزمایشگاه، کار خود را بوسیله لیزر و با روشی دیگر به پایان رساندند.

بیشتر بخوانید: تامین انرژی پروژه دریای سرخ عربستان با 750 هزار پنل خورشیدی!

دریافت انرژی مثبت از همجوشی هسته‌ای برای دومین بار

به گزارش گاردین، پژوهشگران آزمایشگاه ملی «لارنس لیورمور» که پیش‌تر در ماه آذر موفق به دریافت انرژی مثبت از همجوشی هسته‌ای شده بودند، یک بار دیگر در تاریخ 30 ژوئیه (8 مردادماه) این موفقیت را تکرار نمودند و این‌بار انرژی مثبت بالاتری نسبت به آزمایش قبلی تولید کردند. البته نتایج نهایی این آزمایش هنوز در دست تحلیل قرار دارد و منتشر نشده است.

دریافت انرژی مثبت از همجوشی هسته‌ای

همجوشی هسته‌ای شامل برخورد عناصر سبک ازجمله هیدروژن به یکدیگر است که عناصر سنگین‌تری را به‌وجود می‌آورد و در طی همین فرایند انرژی عظیمی آزاد می‌شود. این سازوکار که در خورشید و دیگر ستاره‌ها رخ می‌دهد و باعث تولید گرما و نور در آن‌ها می‌شود، یکی از بهترین روش‌ها برای تولید انرژی پایدار به‌حساب می‌آید.

نگاهی به آزمایش همجوشی هسته‌ای قبلی آزمایشکاه لارنس لیورمور

آزمایشگاه لارنس لیورمور اولین‌بار در آذرماه با استفاده از لیزر به انرژی مثبت در همجوشی هسته‌ای دست یافت. آن آزمایش با تولید 3.15 مگاژول انرژی خروجی از 2.05 مگاژول انرژی ورودی، موفق شد به دستاوردی موسوم به احتراق همجوشی برسد.

به عبارت ساده‌تر، انرژی تولیدشده در پایان این واکنش، بیشتر از انرژی مورد استفاده در لیزر همجوشی بود. وزارت انرژی آمریکا این موفقیت را به‌عنوان یک دستاورد علمی عظیم معرفی کرد که دانشمندان دهه‌ها مشغول کار روی آن بوده‌اند. در گذشته گفته شده بود که این موفقیت می‌تواند مسیر پیشرفت‌های بیشتر و تولید انرژی پاک را هموار کند.

انرژی همجوشی به‌طور خاص برای تولید برق پاک کاربرد دارد. این واکنش هیچ نوع گاز گلخانه‌ای یا زباله رادیواکتیو تولید نمی‌کند. یک کیلوگرم سوخت همجوشی که از اشکال سنگین هیدروژن نظیر دوتریوم و تریتیوم تشکیل شده است، به اندازه 10 میلیون کیلوگرم سوخت فسیلی انرژی فراهم می‌کند. ولی حدود 70 سال طول کشیده است تا بتوانیم به چنین نقطه‌ای برسیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره دریافت انرژی مثبت از همجوشی هسته‌ای توسط دانشمندان آمریکایی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر