;
coinex

ایراتک/ دستیابی به 13 خدمت نوین فضایی ، کاهش تعرفه واردات تلفن همراه و … (19 تیر 95)

ایراتک/ دستیابی به 13 خدمت نوین فضایی ، کاهش تعرفه واردات تلفن همراه و ... (19 تیر 95)

با ایراتک از مهم ترین اخبار روز دنیای علم و فناوری مطلع شوید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

• دستیابی به 13 خدمت نوین فضایی تا پایان برنامه ششم توسعه

• تعرفه واردات تلفن همراه ۵ درصد شد

• نقشه راه بومی‌سازی فناوری‌های نوین در کشور تدوین می‌شود

• نقشه راه ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت انرژی و محیط زیست عملیاتی می‌شود

• امکان دسترسی دانشجویان به فیلم‌های علوم اعصاب شناختی

.

دستیابی به 13 خدمت نوین فضایی تا پایان برنامه ششم توسعه

رییس سازمان فضایی کشور محورهای اصلی و اهداف پروژه تامین و ساخت بومی ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابراتی تا پایان برنامه ششم توسعه را اعلام کرد.

دکتر بهرامی با اشاره به اینکه پروژه تامین و ساخت بومی ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابراتی موجب ارتقای توان تولید ملی و درون‌زایی اقتصاد در کشور است، اظهار کرد: جلسات متعددی در ارتباط با روند اجرایی این پروژه عظیم با پژوهشگاه فضایی، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مختلف برگزار شده است که هدف از این جلسات، بررسی آخرین وضعیت و توافق بر روی زمانبندی اجرای فعالیت‌ها بود.

رییس سازمان فضایی کشور همچنین در ارتباط با این پروژه افزود: ساخت و پرتاب ماهواره، تامین ماهواره و خدمات ماهواره از حوزه‌های اصلی پروژه تامین و ساخت بومی ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابراتی هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه پرتاب ماهواره هدف اصلی تا پایان برنامه ششم توسعه دستیابی به 50 درصد از فناوری‌ها است، به ضرورت این حوزه اشاره کرد و گفت: دستیابی به توانمندی بومی در دانش فنی و زیرساخت‌های توسعه‌ای با هدف رفع وابستگی کشور در این حوزه و ورود به عرصه تجاری‌سازی توانمندی کشور در سطح بین‌المللی از ضرورت‌های این حوزه به شمار می‌رود.

بهرامی در ادامه در ارتباط با حوزه تأمین ماهواره نیز اظهار کرد: رفع نیازهای کشور و کاهش تهدیدات موجود با توجه به فاصله زمانی زیاد تا توانمندی‌های بومی عملیاتی و همچنین انتقال سطحی از فناوری به کشور در مسیر استخراج الزامات، عقد قراردادها، حضور در سایت سازندگان خارجی، نظارت بر خروجی‌های حاصله، کنترل ماهواره در مدار از ضرورت‌های این حوزه است و برنامه اصلی تا پایان برنامه ششم توسعه در این حوزه تأمین یک ماهواره مخابراتی و یک ماهواره سنجشی است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان با اشاره به حوزه خدمات ماهواره‌ای نیز خاطرنشان کرد: حلقه نهایی از زنجیره تامین و ساخت ماهواره یکی از ضرورت‌های این حوزه در پروژه مربوط به اقتصاد مقاومتی در سازمان فضایی است که تا پایان برنامه ششم توسعه دستیابی به 13 خدمت نوین فضایی از اهداف اصلی آن به حساب می‌آید.

.

تعرفه واردات تلفن همراه ۵ درصد شد

نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی از کاهش تعرفه گوشی تلفن همراه به ۵ درصد خبر داد.

نصرالله احمدانی پور افزود: تعرفه گوشی تلفن همراه از 7 درصد به 5 درصد کاهش یافته که پایین ترین رقم تعرفه برای کالاهای وارداتی است.

وی کاهش 2 درصدی تعرفه گوشی تلفن همراه را سبب کاهش 20 درصدی قاچاق این کالا اعلام کرد و گفت: در صورت حذف 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از تعرفه فعلی گوشی تلفن همراه ، قاچاق این کالا به صفر خواهد رسید.

احمدانی پور اظهار کرد : این تعرفه با احتساب 9 درصد مالیات برارزش افزوده حدود 14 درصد است که این رقم در سال گذشته حدود 7 درصد تعرفه بوده و تلاش شده است تا با کاهش تعرفه انگیزه های قاچاق موبایل را کاهش داد.

وی با اعلام اینکه کف تعرفه برای واردات گوشی تلفن همراه مصوب شده است ، بیان کرد: اتحادیه تلاش کرده است با نظارت بر خدمات پس از فروش مناسب انگیزه های لازم را برای تشویق مصرف کنندگان به استفاده از ضمانت و خدمات پس از فروش افزایش دهد.

نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی در پاسخ به این پرسش که با وجود تمامی تدابیر آمار واردات گوشی های قاچاق در کشور قابل توجه است ، اظهار کرد: ایران 8 هزار کیلومتر مرز آبی و خاکی دارد و کنترل آن کار چندان ساده ای نیست.ضمن آنکه گوشی تلفن همراه به راحتی قابل حمل است و می توان مقادیر زیادی از آن را در یک کیف دستی جای داد.

نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی در پاسخ به این پرسش که شکایت های زیادی از کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش گوشی تلفن همراه دریافت شده است ، اظهار کرد: ضمانت کالا به آن معناست که خدمات پس از فروش باید بدون چون و چرا ارایه شود و مردم نیز می توانند شکایت های خود را در این زمینه به اتحادیه ارایه دهند.

احمدانی پور با اشاره به اینکه اتحادیه موبایل از تمامی واحدهای دارای پروانه کسب تعهد گرفته است که کالای بدون برگه فروش عرضه نکنند ، تاکید کرد : شرکت ها به عنوان معارض می توانند فروشگاههایی را که فروش کالای قاچاق وارداتی دارند ، معرفی کنند و مراجع ذی صلاحی مانند سازمان تعزیرات حکومتی و دادسراهای عمومی به تخلفات آنها رسیدگی خواهند کرد.

.

نقشه راه بومی‌سازی فناوری‌های نوین در کشور تدوین می‌شود

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ماموریت‌های پژوهشگاه ICT در زمینه آینده پژوهی فناوری گفت: در این پژوهشگاه دنبال فناوری‌های راهبردی هستیم که بر مبنای آن برای کشور ارزش افزوده بالایی ایجاد شود.

محمد خوانساری با بیان اینکه قطعاً فناوری‌هایی همچون داده‌های عظیم، اینترنت اشیا و… مباحث جدیدی هستند که لازم است برای آنها با توجه به استانداردهای مدیریت فناوری، برنامه‌ریزی مستقل و مناسبی صورت پذیرد، اظهار کرد: این دسته از برنامه‌ریزی‌ها از سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون در حال اجرا است. نگاه رصد فناوری در این حوزه یک نگاه ملی است.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط فناوری‌ها با هم از دیدگاه چتر استراتژیک مهم است، ادامه داد: مهمترین مساله در فناوری‌های نوین نقشه راه بومی‌سازی آنها در کشور است و اینکه روی چه بخشی از آن سرمایه‌گذاری و تمرکز کنیم که در نهایت منجر به ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در راستای اقتصاد مقاومتی شود.

رئیس پژوهشگاه ICT گفت: یک راهبرد مهم استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی در کلیه برنامه‌هاست و پژوهشگاه به عنوان حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت علاقه‌مند به این امکان است که در هزینه پژوهش محصولات و فناوری‌های راهبردی بخش خصوصی، مشارکت 50 درصدی داشته باشد.

او این رویکرد را از یک سو موجب مشارکت دانشگاه‌ها در انجام پژوهش‌های تقاضا محور بخش خصوصی و از سوی دیگر کمک قابل توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین هزینه‌های سنگین تحقیق و توسعه دانست.

خوانساری ‌با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات درباره کریدور ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز خاطر نشان کرد: پارک تخصصیICT  به عنوان بخشی از کریدور ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع برنامه اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه است که در معاونت فناوری و نوآوری وزارت پیگیری می‌شود و با تشکیل شورای راهبری آن، موضوعات اولیه طرح و برنامه زمانی برای اقدامات پایه‌ای تا پایان سال هم مشخص شده است.

وی افزود: در قالب پارک به دنبال ایجاد فضای مناسب برای شرکت‌های دانش بنیان به ویژه شرکت‌های در حال رشد سریع، هستیم و تا پایان سال هدف‌گذاری استقرار 30 شرکت در این مجموعه انجام شده است که با این کار زمینه تجاری‌سازی محصولات و کمک به بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

او در عین حال با اشاره به دیدگاه‌های متفاوت دولت و بخش خصوصی به فناوری، گفت: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی به منظور آماده‌سازی خود جهت ارائه خدمات در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند که چنانچه هر یک نیاز زیرساختی داشته باشند، این پژوهشگاه آمادگی همکاری و سرمایه‌گذاری دارد. همان گونه که در موضوع اینترنت اشیا در چند مورد مذاکراتی صورت گرفت و تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا شد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در سایر بخش‌های دولت نیز فعالیت‌هایی در حال انجام است که پژوهشگاه ضمن رصد آنها در صورت نیاز همکاری‌هایی با آنان داشته و خواهد داشت.

خوانساری در ادامه با اشاره به مبحث رایانش ابری به عنوان فناوری پایه برای تمام فناوری‌های آتی اظهار داشت: فناوری ابری در کشور شکل گرفته و از شش ماه پیش تاکنون دیتاسنترهای استان‌های فارس و کرمان مستقیما از رایانش ابری پژوهشگاه به صورت یکپارچه سرویس می‌گیرند.

وی  این را یک گام اولیه عنوان کرد و ادامه داد: گام اصلی این است که موضوع رایانش ابری در کشور به شکل نهادینه توسط بخش خصوصی برای بخش‌های مختلف عرضه شود.

او با اشاره به نو بودن مباحث اینترنت اشیا خاطر نشان ساخت: اولین پیشنهاد توجه به مباحث رگولاتوری در اینترنت اشیا در سال 1393 به سازمان تنظیم مقررات ارایه شد و در سال 1394 هم پیشنهاد طرح کلان اینترنت اشیا در شورای فنی وزارتخانه تصویب و تهیه نقشه راه فناوری در پژوهشگاه آغاز شده است.

.

نقشه راه ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت انرژی و محیط زیست عملیاتی می‌شود

نقشه راه ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت انرژی و محیط زیست با پشتیبانی ستاد توسعه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در منطقه پارس عملیاتی می‌شود.

معصومه برارزاده، مسؤول کارگروه طرح پژوهشی نقشه راه ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت انرژی و محیط زیست در منطقه ویژه اقتصادی پارس با تبیین اهداف و رسالت‌های سازمان منطقه ویژه پارس در حوزه بهینه‌سازی انرژی و زیست محیطی اظهار کرد: بررسی وضعیت زیست‌محیطی منطقه ویژه پارس به لحاظ کنترل آلاینده‌های هوا، آب و پساب از جمله اهداف «نقشه راه ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت انرژی و محیط زیست در منطقه پارس» عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به خلاهای دانشی موجود در بخش مدیریت انرژی و مدیریت زیست‌محیطی در منطقه پارس گفت: با در نظرگیری شرایط زیست‌محیطی و هدررفت‌های انرژی در منطقه پارس، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی جریان انرژی و مدیریت انتشار آلاینده‌ها در منطقه، در دستور کار مطالعات ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست قرار گرفت.

برارزاده با اشاره به اینکه توسعه نقشه راه از خروجی این طرح پژوهشی است، اظهار کرد: با عملیاتی کردن نقشه راه ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت انرژی و محیط زیست در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به دنبال بررسی بازار کسب و کار انرژی در منطقه اقتصادی انرژی پارس هستیم.

این فعال پژوهشی در ادامه بررسی بازار کسب و کار انرژی در منطقه انرژی پارس را از دیگر برنامه‌های اصلی در راستای اجرایی‌سازی این طرح پژوهشی خواند و گفت:  ارزیابی و بررسی فعالیت‌های شرکت‌های خدمات انرژی و نحوه جذب سرمایه و فناوری‌هایی که مورد نیاز منطقه ویژه پارس است، باید توسعه یابند و در نهایت با ارزیابی پایش اکوسیستم خاص در منطقه به دنبال نحوه اجرایی‌شدن سیستم مدیریت انرژی در منطقه هستیم.

.

امکان دسترسی دانشجویان به فیلم‌های علوم اعصاب شناختی

فیلم‌های مجموعه کلاس‌های درسی روش‌های مطالعه و مداخله در علوم اعصاب شناختی در مقطع دکتری در سایت مکتبخانه قابل دسترسی است.

به منظور ترویج علوم و فناوری‌های شناختی و امکان دسترسی به منابع یکسان برای تمامی دانشجویان کشور و همچنین استفاده از امکان حضور در کلاس‌های درس مدرسین و اساتید دانشگاه‌های علوم شناختی، ستاد علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به حمایت از ضبط کلاس‌های درسی مرتبط با حوزه علوم شناختی کرده است.

مجموعه کلاس‌های درسی روش‌های مطالعه و مداخله در علوم اعصاب شناختی در مقطع دکتری با همین هدف ضبط و تولید شده است. این مجموعه کلاس‌ها در سایت مکتبخانه برای دسترسی عموم دانشجویان، اساتید و علاقه‌مندان حوزه‌های مختلف با قابلیت دانلود، قرار گرفته است.

در واقع رشد علوم و فناوری‌های شناختی در سه دهه اخیر، ابزارهای متفاوتی را برای مطالعه عملکردهای مغزی انسان و مداخله در آنها در اختیار قرار داده است. تصویربرداری مغزی ساختاری و عملکردی با MRI، روش‌های دیگر نقشه‌برداری از مغز با استفاده از جریان‌های الکتریکی یا امواج الکترومغناطیسی، انواع روش‌های تحریک مغزی و همچنین فناوری‌های تغییر و بازتوانی شناختی مجموعاً در قالب «ابزارهای مطالعه و مداخله در مغز انسان» قابل جمع بندی هستند.

دکتر حامد اختیاری طی دو ترم مجموعه این ابزارها را با دیدگاه کاربردی ابتدا معرفی کرده و سپس به جزئیات فنی و بالینی آنها پرداخته است که در سایت مکتبخانه این مجموعه کلاس‌ها، در دو دوره مقدماتی و پیشرفته ارائه شده است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: isna ، tasnimnews


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر