;
coinex

تولید الکل توسط ماهی قرمز راز ماندگاری این موجود در آب‌های سرد است

تولید الکل توسط ماهی قرمز راز ماندگاری این موجود در آب‌های سرد
تولید الکل توسط ماهی قرمز باعث می‌شود تا این موجود بتواند در آب‌های سرد نیز به حیات خود ادامه دهد. تنفس در آب‌های سرد و یخ زده، تقریبا برای هر آبزی غیر ممکن است، اما گویا ماهی‌های قرمز به گونه‌ای خاص می‌توانند این مشکل را رفع کنند.

ماهی های کاراسیوس آراتیس که به ماهی قرمز شناخته می‌شوند قادرند تا در آب‌های سرد و یخ زده با تولید الکل در سلول‌های خود، به راحتی به زندگی خود ادامه دهند. به گفته محققان دانشگاه اسلو، ماهی قرمز به واسطه روند تکاملی خود به متخصصانی برای تولید الکل تبدیل شده و قادرند تا از طریق انتشار اسید لاکتیک به عنوان الکل، از مرگ بگریزند.

زیستگاه اصلی این گونه از آبزیان که در مناطق مختلفی از جهان دیده می‌شوند، آسیای جنوب شرقی و سیبری روسیه است. این جاندار به دلیل مقاومت بالایی که در برابر شرایط نامساعد محیطی از خود نشان می‌دهد، تقریبا در همه آب‌های شیرین جهان دیده می‌شود.

دانشمندان به منظور بررسی چگونگی تولید الکل توسط ماهی قرمز ، تعدادی از ماهی‌های کاراسیوس را در مخزنی بدون هوا به مدت یک هفته نگه داری کردند. سپس نمونه گیری DNA از آنها انجام گرفت تا اتفاقی که درون سلول‌های این موجودات زنده می‌افتد، مورد بررسی قرار گیرد.

نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که ماهی های قرمز دو دسته پروتئینی مختلف در سلول‌های خود دارند که مسئول تجزیه کربوهیدرات‌هاست. به گفته این محققان در حالی که یک دسته از پروتئین‌ها برای تولید انرژی به کار می‌رود، دسته دیگر به علت عدم وجود اکسیژن شکل می‌گیرند.

ماهی قرمز هنگامی که در چنین محیطی قرار گرفته و اکسیژن کافی دریافت نکند، سلول های او شروع به ترشح اسید لاکتیک کرده و آنزیمی تولید می‌کند که به مخمر شبیه است. اسید لاکتیک ماده بسیار خطرناکی است و در واقع این آنزیم تضمین می‌کند که ماهی قرمز در طول این فرآیند تخمیر، به جای ترشح اسید لاکتیک، تنها اتانول آزاد کند. این گونه از ماهی ها پس از تولید الکل این ماده را در سرتاسر بدن خود پخش کرده و باعث می‌شود تا بتوانند حتی برای ماه‌ها بدون اکسیژن نیز زندگی کنند.

محققان می‌گویند که جهش یافتن ژن ماهی‌های کاراسیوس در طول زمان، باعث شگفتی است. این مخمرها که برای تولید الکل از آن استفاده می‌شود، معمولا از گیاهان به دست می‌آیند، اما ماهی کاراسیوس (ماهی قرمز) به شکلی بسیار شگفت انگیز توانسته است تا در بدن خود این آنزیم را تولید کند.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر