coinex
راهنمای خرید تکراتو

آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام (end-to-end encryption) و ایجاد چت خصوصی

اگر به دنبال آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام هستید و فضای امنی در این دنیای پر هرج و مرج می‌خواهید، بیایید همین‌جا، در آغوش تلگرام!

در روزگار وانفسای امروزی، جایی که حریم خصوصی به‌مثابهٔ گوهری نایاب رفته‌رفته رو به انقراض به پیش می‌رود، تلگرام همچون پرتوِ نوری کم‌‌‌جان، ندای امنیّت سر می‌دهد؛ ندایی که گاهی هم فالشی دارد! اما خوب، با فعال کردن رمزنگاری سرتاسری در این پیام‌رسان محبوب، می‌توانید مطمئن باشید که هیچ کس، حتی آن غول‌های سایبریِ مفتش، قادر به خواندن اسرارتان نیستند. اما صبر کنید! پیش از اینکه غرق در این دنیای امن و مثلاً امن شوید، اجازه دهید کمی واقعیت را به شما گوشزد کنیم؛ امنیت مطلق یک توهمِ ماخولیایی‌ست!

قبل از هر چیز باید بدانید که قابلیت رمزگذاری سرتاسری در تلگرام، به‌صورت پیش‌فرض فعال نیست و شما باید برای افزایش امنیت تلگرام و فعال کردن رمزگذاری سرتاسری، یک چت خصوصی با مخاطب مورد نظر خود ایجاد کنید. در ادامه به‌ شما توضیح می‌دهیم که چطور این کار را انجام دهید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام

فرآیند فعالسازی رمزگذاری سرتاسری تلگرام به سادگی فشردن چند دکمه و تبادل چند پیام با مخاطب‌تان خلاصه می‌شود. اما حواستان باشد، فعالسازی این رمزنگاری سرتاسری کلید ورود به دنیای مخفی شما است و اگر بخواهید بازیابی‌شان کنید، راه برگشتی وجود ندارد! تصور کنید که ایموجی مورد نظر شما یک “…” است و آن را به طور تصادفی برای مادربزرگتان ارسال می‌کنید. فاجعه‌ای غیرقابل جبران رقم خواهد خورد! یعنی خوب فاجعه‌اش این است که دیگر هیچ دسترسی‌ای ندارید. بنابراین، قبل از آموزش نحوه فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام اول مزایا و معایب آن را مرور کنید.

مزایای قابلیت رمزگذاری سرتاسری تلگرام

مزایای قابلیت رمزگذاری سرتاسری تلگرام
آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام
  • امنیتی نزدیک به مطلق: اگر از بیرون از نگاه یک غولِ مفتش نگاه کنید، پیام‌های شما در میان تاریکی مطلق تبادل می‌شوند، گویی در غاری مخفی زمزمه می‌کنید. هیچ هکر یا جاسوسی نمی‌تواند طعم شیرین رازهایتان را بچشد. تصور کنید که در حال برنامه‌ریزی برای یک کودتای جهانی علیه نظم سرمایه‌داری هستید. با خیال راحت جزئیات پلن خود را با هم‌دستانتان در چت مخفی به اشتراک بگذارید، بدون اینکه نگران شنود باشید.
  • حریم خصوصی تضمین‌شده: تلگرام، مانند یک نگهبان وفادار، از حریم خصوصی شما در برابر چشمان کنجکاو محافظت می‌کند. حتی خود تلگرام هم از محتوای پیام‌هایتان بی‌خبر می‌ماند. دیگر نگران سرک کشیدن دست‌های پنهان به گوشی‌تان نباشید، حتی اگر مترصد خواندن پیام‌های مخفیانه باشید!
  • آرامش خاطر: با علم به اینکه هیچ‌کس نمی‌داند دربارهٔ چه چیزی چت می‌کنید، می‌توانید با خیال راحت رازهایتان را برملا کنید، حتی اگر مربوط به انتخاب رنگ جوراب‌هایتان باشد! دیگر لازم نیست نگران قضاوت دیگران باشید، یعنی خوب اگر جورابِ زرد موزی دوست باشید، می‌توانید آزادانه در موردش با دوستانتان صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:

باتری سیور موبایل یا حالت ذخیره باتری در موبایل چیست و چه کاربردی دارد؟

افزایش سرعت گوشی اندروید و آیفون

معایب رمزنگاری سرتاسری (البته اگر بشود به‌شان گفت عیب!)

پیش از آن‌که برویم سر وقت روش های فعالسازی رمزگذاری سرتاسری تلگرام با دانستن معایب دید واضح‌تری پیدا می‌کنید:

  • عدم امکان بازیابی پیام‌ها: اگر سیکرت چت یا گپِ مخفی خود را حذف کنید، گویی آن را به اعماق سیاهچاله‌ٔ ابدی فرستاده‌ باشید، بازیابی آن غیرممکن خواهد بود، حتی با التماس و زاری! تصور کنید که به طور تصادفی سیکرت چت خود را با رئیس‌تان حذف کنید که در آن قول افزایش حقوق داده بود. فاجعه‌ای غیرقابل جبران رقم خواهد خورد! نکته اخلاقی، در سیکرت چت، دنبال افزایش حقوق نباشید!
  • دسترسی محدود: چت‌های مخفی مانند گنجینه‌های پنهان هستند، فقط در دستگاه‌هایی که از آنها استفاده می‌کنید قابل دسترسی هستند. پس اگر گوشی‌تان را گم کنید، بایستی با گنجینه‌هاتان نیز خداحافظی کنید! و دیگر خبری از آن چت‌های مخفی پر از عکس‌های خنده‌دار و جنجالی دوستانتان نخواهد بود.

حال که از مزایا و معایب این شگرد گفتیم پرسش این است که چگونه رمزگذاری سرتاسری را فعال کنیم ـ پس برویم سر وقتش!

بیشتر بخوانید:

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

آموزش end to end encryption تلگرام

از آن‌جایی که تلگرام در پلتفرم‌های گوناگون قابل دسترس است، پس راه‌های رسیدن به خدا هم بسیار است؛ بنابراین برای یافتن چگونگی و نحوه فعال کردن چت خصوصی تلگرام اوّل از همه برویم سراغ پلتفرمِ هنگروید، ببخشید یعنی چیز اندروید:

این قسمت: اندروید

آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام
آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام -اندروید
  • برنامه تلگرام را باز کنید و به چت مورد نظر خود بروید.
  • روی نام مخاطب در بالای صفحه ضربه بزنید.
  • منوی سه نقطه را در گوشه سمت راست بالا انتخاب کنید.
  • گزینه «شروع چت مخفی» را انتخاب کنید.
  • کلید رمزنگاری را با مخاطبتان به اشتراک بگذارید (از طریق اسکن QR کد یا مقایسه ایموجی‌ها).

این قسمت: آی‌او‌اس iOS؛ سیستم‌عامل مثلاً امنِ اپلی

آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام
آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام – IOS
  • مراحل 1 تا 3 مشابه اندروید است.
  • روی “…” در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید.
  • گزینه “شروع چت مخفی” را انتخاب کنید.
  • کلید رمزنگاری را با مخاطبتان به اشتراک بگذارید (از طریق اسکن QR کد یا مقایسه ایموجی‌ها).

خودمانیم حتی موارد 4 تا 6 هم یکسان بودند. اصلاً بیایید نظرسنجی بگذاریم اندروید بدتر است یا آی‌او‌اس؟ تو کانال‌هاتان بگذاریدش، اگر بلد هم نیستید آموزش ساخت نظرسنجی در تلگرام را دنبال کنید، یعنی خُب نظرسنجی‌ به‌درد همین‌چیزها می‌خورد دیگر، هان؟

بیشتر بخوانید:

ترفند های سامسونگ ؛ آموزش تصویری قابلیت ها و کدهای مخفی OneUI 6

ویژگی های اندروید 15 ؛ هرآنچه باید درباره نسخه جدید سیستم عامل اندروید بدانید

نکات مهم در بابِ دژِ مثلاً مستحکمِ تلگرام که باید به یاد داشته باشیم

حال که در یافتیم چگونه رمزگذاری سرتاسری را فعال کنیم بهتر است علائم فعال بودن آن را هم بشناسیم:

  • چت‌های مخفی با علامت قفل در کنار نام آنها مشخص می‌شوند.
  • پیام‌ها در چت‌های مخفی پس از مدتی به طور خودکار حذف می‌شوند.
  • فوروارد کردن چت‌های مخفی در گروه‌ها و کانال‌ها امکان‌پذیر نیست.
  • با ورود به تلگرام با شماره جدید، به چت‌های مخفی در دستگاه قبلی خود دسترسی نخواهید داشت.

خوب هم‌اکنون به انتهای بخش آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام رسیدیم و وقتِ مرور حریم خصوصی و بخش‌های امنیتی تلگرام است.

تلگرام دژ محکم امنیت و حریم خصوصی… یا شاید هم نه!

آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام
آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام – چند قدم جلوتر!

حالا که بحث امنیت و دژ مستحکم شد، بیایید کمی هم به تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی در تلگرام بپردازیم. کافیست دکمه‌ی تنظیمات را در گوشه‌ی پایین و راست صفحه ضربه بزنید و سپس بروید سر وقتِ انتخابِ «حریم خصوصی و امنیت» و برای به اشتراک نگذاشتن جزئیات غیرضروری با بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر تلگرام، تنظیمات حریم خصوصی پروفایل خود را به درستی پیکربندی کنید. برای این کار، مقادیر تنظیم‌شده را تغییر دهید – به طور پیش‌فرض، تمام گزینه‌ها و داده‌ها برای همه کاربران قابل دسترس هستند. که ما توصیه می‌کنیم همه را دستی برای مخاطبین من یا هیچ‌کس تنظیم کنید. گزینه‌هایی مثل مخفی کردن شماره در تلگرام یا محدود کردن تماس‌ها  و چیزهای دیگر.

بیشتر بخوانید:

اتصال کیبورد یو اس بی به گوشی اندروید

حل مشکل ERR_CONNECTION_REFUSED اندروید

امنیت تلگرام: قفلش کن یا گریه کن!

در بحث قبل یعتی آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام هم گفتیم، امنیت مطلق نیست اما می‌توان با یک سری راهکار حریم خصوصی را بیشتر حفظ کرد. اولین قدم، اطمینان از عدم دسترسی مزاحمان به چت‌های‌تان در صورت جا گذاشتن گوشی‌ست علی‌الخصوص موقعی که تو بیزینس باشید‌ــ‌ شاید بخواهید بدانید ‌تلگرام بیزینس چیست‌‌؟ــ‌ و همکار به اصطلاح کنجکاو‌تان کمی چشم‌هاش را این‌ور و آن‌ور به چراگاه مجازی ببرد. برای این کار، گزینه «Passcode» را انتخاب کنید، روی «Turn Passcode On» ضربه بزنید، یک رمز عبور به یادماندنی تعیین کرده و آن را تایید کنید.

بعد از آن که این حربه‌های تکراری را به سرانجام مقصود رساندید، سراغ «Auto-Lock» رفته و یک زمان کوتاه (مثلا یک یا پنج دقیقه) را برای قفل خودکار گوشی انتخاب کنید. اگر دستگاه شما از حسگر اثر انگشت یا تشخیص چهره پشتیبانی می‌کند، می‌توانید آن را نیز در همین قسمت فعال نمایید.

آن‌چه که گفتیم…

تلگرام را با تمام ادعاهایش درباره‌ی امنیت و حریم خصوصی، همچنان هم گاف‌ می‌دهد و می‌شود از لابه‌لای باگ‌هایش پیام‌های خصوصی رمزنگاری نشده را خواند و لایی رفت! پس کلاً پلتفرم‌ها و یا به قول این دولتی‌ها سکوهای این‌چنینی را یک مکان فوق امن در نظر نگیرید که در آن با افرادی هم‌نظر خود ارتباط برقرار می‌کنید و هرگونه کنترل واقعی بر اطلاعات و حریم شخصی‌تان را دارید. از همین‌رو، قبل از شیرجه زدن به دنیای آبی تلگرام، مطمئن شوید با چشمان باز این کار را انجام می‌دهید یعنی پیش از هر گونه استفاده آموزش افزایش امنیت تلگرام را بخوانید و آگاه شوید به تفاوتِ واقعیات و تبلیغاتی‌جات.

سوالات متداول

چگونه امنیت تلگرام را افزایش دهیم؟

برای اینکه در تلگرام، در برابر مفتشان، حسابی  به سیاهی سیاهچاله‌های کهکشان راه‌ شیری داشته باشید، چند راه پیش روی شماست:

  • اول از همه، با یک شماره‌ی تلفن مجزا وارد تلگرام شوید، یا حتی بهتر است سراغ یک شماره‌ی مجازی بروید. اما حواستان باشد که از آن شماره‌های یک‌بار مصرف استفاده نکنید، وگرنه ممکن است فرد دیگری به اکانت‌تان دسترسی پیدا کند.
  • همچنین می‌توانید از یک وی‌پی‌ان برای پنهان کردن آدرس IP خود استفاده کنید، چون تلگرام در صورت درخواست سازمان‌های مجری قانون، می‌تواند این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهد. البته راه حل نهایی این است که کلا قید تلگرام را بزنید و سراغ اپلیکیشن‌های دیگری بروید که برای ارتباطات امن و خصوصی ساخته شده‌اند، مثل سیگنال یا تِرِما. بر خلاف تلگرام، برنامه‌هایی مثل سیگنال و تِرِما به صورت پیش‌فرض روی تمام چت‌ها رمزنگاری اعمال می‌کنند و یک عالمه امکانات اضافه برای حفظ حریم خصوصی هم دارند. اما از آن طرف، محبوبیت کمتری دارند و برخی از قابلیت‌هایی که کاربران را به سمت تلگرام می‌کشاند را هم ندارند.

خب، حالا انتخاب با شماست: می‌خواهید در تاریکی تلگرام غرق شوید یا با اپلیکیشن‌های دیگر کمی ریسک را پایین بیاورید؟

امکان بازیابی پیام های سکرت چت تلگرام وجود دارد؟

همان‌طور گفتیم فعال‌سازی سیکرت چت تلگرام و پاک شدنش مساوی است با نابودی تمام و کمال آن پس پاسخ ساده این است: خیر، هیچ راهی برای بازیابی پیام های سیکرت چت تلگرام وجود ندارد. دلایل عدم امکان بازیابی پیام های سکرت چت: خوب این‌جا چه داریم؟ رمزنگاری سرتاسری: پیام‌های سکرت چت به طور کامل رمزنگاری می‌شوند حتی سرورهای تلگرام هم به این پیام ها دسترسی ندارند. حذف خودکار: پیام های سکرت چت به طور خودکار پس از مدتی که توسط کاربر تعیین می شود، از هر دو دستگاه فرستنده و گیرنده حذف می شوند. امنیت: عدم امکان بازیابی پیام ها، یکی از لایه های امنیتی مهم سکرت چت تلگرام است. این امر تضمین می‌کند که حتی اگر به دستگاه یکی از طرفین دسترسی پیدا شود، هیچ کس نتواند پیام های حذف شده را بازیابی کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام چیست؟ آیا موفق شدید؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها برای تکراتو بنویسید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر